Lieve hemel ik schaam me zo!

Gestart door maartenwielstra, november 23, 2006, 19:38:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Het hebben van een schaamsoort/frustiesoort, oftewel een soort die je eigenlijk allang had moeten zien maar het komt er maar niet van! Vroeger waren dat bij mij soorten als Porseleinhoen, Taigarietgans en Kleine Bonte Specht. De schaamlat komt natuurlijk steeds hoger te liggen. Maar Oh wat is het heerlijk om die soort eindelijk eens te zien, om emotioneel van te worden. Nu kan ik vielig zeggen dat mijn schaso's zijn: Dwergarend (2000 laatst twitchbaar), Bonte Tapuit (2004 laatst twitchbaar), Raddes Boszanger (2006 laatst twitchbaar). Nu jullie! Ik verwacht vooral een hoop Vale Pijl, Stormvogeltje en Papegaaiduiker (als kustbewoner heb ik ze allemaal net aan 1 maal gezien).

Christian

#1
Mijn ergste schaamsoort is toch wel Rosse Grutto...
Ik 'moet' alles met de fiets doen en de kust ligt hier niet bepaald op schot afstand, gelukkig kan ik de laatste tijd wel wat vaker met mensen meerijden dus dat komt (ooit) wel goed   ^_^

Bedoel je met die Raddes trouwens het beestje van Hargen? Die vond ik toch niet echt twitchbaar, ik was er vrij snel (zat toevallig in Petten die dag) maar toen was hij al een tijd lang niet gezien.
Christian Brinkman

henkjanvdkolk

Ik ben nog maar net begonnen met vogelen en heb nog maar 101 soorten gezien, dus nog een paar honderd schaamsoorten.

Enkele die ik nog nooit heb gezien, en graag nog een keer wil gaan zien zijn: zwarte specht, rietgors, bonte strandloper, steenloper enz.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

RWester

#3
Wanneer wordt een soort nu een schaamsoort of gewoon nog een soort die je makkelijk binnen kunt halen.

Dus de definitie van schaamsoort is....

Bij de Twentse Vogelwerkgroep waar ik als jeugdlid bij zat (met flink wat DBA-ers in de gelederen, wat heb ik wat afgereden door het land :D , op je verjaardag gewoon iedereen laten zitten voor een IJsduiker bij Deventer, heerlijk!) werd altijd gezegd 'Om de eerste 150 lach je, maar dan...'j
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Bram Rijksen

CiteerMijn ergste schaamsoort is toch wel Rosse Grutto...
Ik 'moet' alles met de fiets doen en de kust ligt hier niet bepaald op schot afstand, gelukkig kan ik de laatste tijd wel wat vaker met mensen meerijden dus dat komt (ooit) wel goed   ^_^

Bedoel je met die Raddes trouwens het beestje van Hargen? Die vond ik toch niet echt twitchbaar, ik was er vrij snel (zat toevallig in Petten die dag) maar toen was hij al een tijd lang niet gezien.
Had je die dag toch mooi Rosse Grutto kunnen scoren..?

carel

#5
Voor mij zijn er nog vele soorten die ik nog moet zien
Ik ben niet iemand die voor elke vogel in de auto spring
ik zou wel willen gaan kijken heb tijd genoeg maar het is onbetaalbaar overal iedere keer naar toe te rijden
zo ben ik ook niet in Hoorn geweest voor de zwaluwen 350km heen en terug
en dan wordt bijna iedere dag ergens anders wel iets gezien
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Bram Rijksen

Inmiddels loop ik aardig richting de 400. Bartrams Ruiter, Grote Kanoet, Renvogel en Buwlers Stormvogel staan best stoer op je lijst. Maar als je tegelijkertijd nog nooit een Sperwergrasmus hebt gezien...
Nog nooit achter aan gegaan, omdat -zo hou ik mezelf iedere nazomer voor- ik daar vanzelf wel 's een keertje tegenaan blunder. En zolang dat niet gebeurt, is dit als een schaamsoort te beschouwen. Maar een Sperwergrasmus twitchen? Nooit!

Ik kan me nu al enorm verheugen op het moment dat ik mijn allereerste en zelfontdekte Sperwergrasmus tegenkom!  

Pim

Toen ik verhuisde naar Flevoland (enkele jaren terug) dacht ik dat buidelmees en porseleinhoen een makkie waren, niet dus ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jos Welbedacht

#8
Lange tijd was het de Zeearend, daar heb ik wel zeker 6 jaar over gedaan. Uiteindelijk kwam dan in 2004 die Zeearend bij de Ezumakeeg zitten, ik weet nog wel dat ik destijds stond te trillen op m'n benen, terwijl ik dat bij soorten als Gestreepte Strandloper niet had, terwijl die denk ik toch wel een stuke zeldzamer zijn. Op het moment schaam ik me nog om niet zekere Glanskoppen. Ik heb ze ongetwijfeld wel gezien, maar nog nooit zo hard geprobeerd om hem van de Matkop te onderscheiden. Ook Kleine Alk wil ik nog wel eens missen. Die week van 23 Oktober 2005 zat ik in Zuid-Limburg, hoever kun je ervan af zitten? Ook dit jaar al een paar keer gezocht en niet gevonden, terwijl er de volgende dag al meteen 2 zitten. Buidelmees moet ook nog, en die zit hier toch vrij veel. Wel heb ik 2 maanden terug eindelijk de Roodkeelduiker van m'n schaamsoorten lijst kunnen halen, en ook de Rosse Grutto deed er bij mij vrij lang over. Dus Cristian, hij komt inderdaad nog wel.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

teunvankessel

#9
mijn Schaamsoorten nu zijn denk ik Glanskop en veel zeevogels zoals pijlstormvogels.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

thijs

KleiBo, zonder meer.
Ook nog Dwerggans, Roodhalsgans, Duinpieper, Noordse (en Vale) Pijl, Parelduiker, Grote Burrie en ga zo maar door...
Op zich geen algemene beesten, maar als je in Noord Holland woont toch een stuk makkelijker dan in Limburg ofzo.
Naja, voor de 300 heb je geen schaamsoorten :gap: (266 ex Zwarte Spreeuw)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Gerrit Kteu

Ik heb een paar hele erge:

Appelvink - ik krijg ze maar niet te zien, ik let op het geluid en alles en ze moeten bovendien bij mij in de buurt zitten (Utrecht).

Visarend - Elke keer als ik ergens ben mis ik dat beest en kom ik mensen tegen die 'm net (5 minuten eerder) gezien hebben.

Dit zijn mijn twee meest irritante ongeziene gasten. Ik krijg ze wel...

Verder wel wat soorten die ik nooit gezien heb maar waar ik me niet perse voor schaam omdat ze niet algemeen zijn en ik er niet voldoende moeite voor gedaan heb.

En, veel soorten die ik al weer heel lang niet meer gezien heb en daarom opnieuw op mijn wenslijstje staan zoals Steenuil, Kl.B.Specht, Rootpootvalk en nog een paar. Dat houdt het allemaal wel lekker spannend.

teunvankessel

Ik heb nu 249 soorten excl. fazant en nijlgans enz.
ben ik heel trots op  ^_^  als jongen van 15 uit Brabant
Ook wat toppers erbij als, Kuifkoekoek, Rotszwaluw, Roze Pelikaan, Withalsvliegenvanger, Woestijntapuit, en natuurlijk Zwartkopgors  :D
maar ook soorten als, Duin/Grote/Roodkeel-pieper, Ortolaan Roodpootvalk, en
Hop. Die soorten heb ik vooral omdat ik wel eens met Toy mee kan rijden
groet Teun
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jos Welbedacht

#13
CiteerOok nog Dwerggans, Roodhalsgans.

Nu je het zegt! Roodhalsgans.
Ik kan mezelf wel voor m'n kop meppen, dat ik die nog niet heb!
Doe ik wedstrijden met anderen, wie hem als eerst heeft dit jaar, weetjewel.
Johan zet zijn telescoop neer, en meteen in het beeld, terwijl ik al jaren vele duizenden ganzen afzoek naar dat ene kleine, rode rotgansje(en denk dan niet aan Branta bernicla)...
Bij deze zeg ik alvast dat hij volgend jaar April wel op m'n lijstje moet staan.

Zelfde geld trouwens ook voor Dwerggans... <_<  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Toine

Bof ik even dat ik een OV jaarkaart heb en overal heen kan reizen, hehehehe :D

Ik zou graag willen zien: Roodhalsgans, Sneeuwgans, Harlekijneend, Steller's eider, Koningseider, IJseend, Eider, rallen, waadvogels, zangvogels heleboel :)

Bas vd Burg

Mijn "schaamsoorten":
- Hutchin's Canadese Gans
- Raddes Boszanger
- Dougalls Stern

Daarna kom ik toch snel in het kaliber "Kleine Zwartkop", Kleine Kokmeeuw"

Vorig jaar eindelijk de Ringsnaveleend gedaan die toch wel al tijden een soort van schaamsoort was voor mij
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

teunvankessel

CiteerBof ik even dat ik een OV jaarkaart heb en overal heen kan reizen, hehehehe :D

Ik zou graag willen zien: Roodhalsgans, Sneeuwgans, Harlekijneend, Steller's eider, Koningseider, IJseend, Eider, rallen, waadvogels, zangvogels heleboel :)
voor een paar van die soortjes moet je misschien nog wel een paar jaartjes wachten zoals Harlekijneend, Steller's Eider en Koningeider die komen niet elk jaar en dan moet je ze ook nog te zien krijgen !  :(  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Bas vd Burg

Harlekijneend is nu niet echt bepaald een schaamsoort. Pas 1 waarneming in Nederland. Langs de pier van IJmuiden ergens begin jaren tachtig.........

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

Schaamsoort is niet helemaal het goede woord, maar mijn grootste frustratiesoort is inmiddels wel de bonapartes strandloper. Drie keer misgelopen inmiddels. Eerst een paar jaar geleden bij de Zwarte Haan, het jaar daarop op IJdoorn en dit jaar in de Ezumakeeg. Daarna prachtige blonde ruiter gezien, eigenlijk een veel mooiere vogel, prachtige breedbekstrandloper ook, rotszwaluw, allemaal prachtig en ik klaag niet maar die bonapartes, die blijft toch knagen.
Daarnaast heb ik ook nog steeds de sperwergrasmus niet. In tegenstelling tot Bram zou ik die best een keer willen twitchen, maar dat valt volgens mij nog helemaal niet mee. Van dit jaar herinner ik me geen enkele twitchbare.
En ook de vale pijl trouwens mis ik nog.
Nou ja, ik mis er nog veel meer natuurlijk, met mijn luttele 330.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Oh ja Christian: dezelfde dag dat ook ik de Radde's miste bij Hargen (ik stond er eind van de middag maar de vogel was nergens te bekennen) had ik wel rosse grutto in de Putten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Niels Godijn

Zit nu aan de 229 soorten (ben 14) , ben vanaf me 7e al vogels aan het kijken maar toen ging ik nooit echt twitchen.

Echt schaamsoorten heb ik volgens mij niet echt maar dit zijn toch de wat grotere: Roodhalsfuut, Noordse stormvogel, Grauwe pijlstormvogel, Vaal stormvogeltje, Taigarietgans, Grote zee-eend, Rode wouw, Zwarte wouw, Kwartel, Porseleinhoen, Strandplevier, Temmincks strandloper, Krombekstrandloper, Grauwe franjepoot, Grote jager, Kleine jager, Alk, Kerkuil, Nachtzwaluw, Noordse gele kwikstaart, Fluiter, Buidelmees, Kleine barmsijs en Ijsgors

Niels

Jos Welbedacht

Hé, Guus.
Die Bonapartes Strandloper, die had ik heel mooi in beeld dit jaar.  ;)  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Kaja

#22
Ik heb 94 soorten, ik ben pas vanaf dit jaar mijn waarnemingen bij aan het houden. (ik ben 13 jaar) Ik kijk wel al vanaf mijn 5e ofzo vogels... Twitchen doe ik niet.
Mijn schaamsoorten zijn er te veel om op te noemen :rolleyes:

Jord

Ik ben nog geen 3 jaar bezig met vogels kijken maar soorten die ik maar niet op mijn pad vind, zijn Beflijster, Smelleken en Kleine Rietgans.
Die laatste twee hoop ik deze winter nog aan mijn lijst toe te kunnen voegen.

De Regenwulp was trouwens ook zo'n soort. En dan zie ik afgelopen augustus op 1 dag Regenwulpen op maarliefst 5 verschillende locaties.
Tja, dan is het hek van de dam.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

jeroensteenbergen

Maar gaat het bij alle verhalen hierboven over schaamsoorten? Een schaamsoort is voor mij een soort die je logischerwijs gezien moet hebben zonder daar al te veel moeite te doen, en die je dus niet hebt. Dat geldt voor geen enkele dwaalgast. Soms kies je er gewoon voor om andere prioriteiten te stellen en dat je dan een soort niet kan strepen lijkt me niet iets om je voor te schamen. Overigens wel om het jammer te vinden. (en van deze laatste categorie zijn er voor mij nog heel wat te gaan)

thijs

CiteerOh ja Christian: dezelfde dag dat ook ik de Radde's miste bij Hargen
Ja, lekker twichbaar was die <_<
Staan we op Texel op de boot te wachten, een mogelijke Bruine Boszanger op die parkeerplaats.
Wij vanaf Den Helder op de fiets daarheen crossen (via de Zwarte Ibis, ook gemist), blijkt ie al 3.5 uur weg te zijn.
En dan moet je nog twintig km naar Alkmaar doortrappen...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

laatvlieger

draaihals....
Op de een of andere manier lukt me dat maar nooit. Het begint een beetje zielig te worden..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Christian

#27
CiteerHad je die dag toch mooi Rosse Grutto kunnen scoren..?

@ Bram: als ze er zitten wel ja + dat ik het niet voor het zeggen had in die auto, helaas...

CiteerOh ja Christian: dezelfde dag dat ook ik de Radde's miste bij Hargen (ik stond er eind van de middag maar de vogel was nergens te bekennen) had ik wel rosse grutto in de Putten

@Guus: tsjah... ik dus niet   <_<     heb me rot gezocht

CiteerDus Cristian, hij komt inderdaad nog wel.

@Jos: daar maak ik me geen zorgen om, die krengen moeten ooit lukken
Christian Brinkman

Albert de Jong

Voor mij ongetwijfeld: Grote pieper en roodpootvalk. Blijven elke keer weer missers voor me. O ja, en eurokanarie.  
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

redmar_woudstra

kruisbek, wielewaal, sneeuwgors, ijsgors, strandleeuwerik, grauwe franjepoot, zeearend, noordse kwik, buidelmees, europese kanarie...
De zeevogels neem ik dan maar niet mee, omdat ik nog nooit fatsoenlijk over zee heb gekeken.
Genoeg te doen dus, maar ja, ik heb zo weinig tijd.... (en geen echte contacten binnen de vogelaarsscene die me van een lift kunnen voorzien en om nu altijd mijn vader mee te nemen.... :P ) En ik wil toch wel genieten van het studentenleven, je moet keuzes maken  ^_^  Die soorten gaan zeker nog komen, als is zeearend wel frustrerend. Ik kom redelijk vaak in t lauwersmeer en ook bij joure is de vogel een winter lang gemeld. 5 keer heen gegaan, steeds gemist.... Werd ie een uur later wel weer gemeld.  
groet,
Redmar