Hoofdmenu

tjiftjaf of zwartkop

Gestart door Limosa, november 23, 2006, 21:19:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Deze foto's kwam ik het reorganiseren van mijn collectie tegen. Hetgeen het eerst in me opkwam was een tjiftjaf vanwege de vaalgrijze kleuer en de wenkbrauwstreep + ring om het oog, maar op andere foto's lijkt de vogel een bruin kapje te hebben wat meer weg heeft van een zwartkop vrouw, maar dan strookt de wenkbrauwstreep weer niet.



Groeten,

Joachim

Limosa

en deze..
Groeten,

Joachim

Kaja

#2
zwartkop zowieso niet, zie http://www.birdpix.nl/album_search.php?sea...ersonal_album=0
ik denk inderdaat tjiftjaf

Limosa

nog een op het nest..
Groeten,

Joachim

Kaja


Limosa

Tot slot de eieren en het nest, en wees maar niet bang, de foto's zijn heel discreet gemaakt, het nest is uitgekomen!
Groeten,

Joachim

Bram Rijksen

#6
of een tuinfluiter..
(grijze snavel, blauwgrijze poten, duidelijke oogring etc.)

en bij de weg; dit soort foto's kunnen eigenlijk helemaal niet. Fotograferen bij nesten betekent per definitie onnodige verstoring..  

Thijs Fijen

Ik stem voor Tuinfluiter. Te flinke snavel, grijzige indruk, grote donkere ogen en oogring voor Tjif of Fitis.

Thijs
Thijs Fijen

Gijsbert Mourik

#8
Mijn eerste indruk was/is ook Tuinfluiter. Oa vanwege de grijzige nek, de vrij forse snavel en de grote opvallende donkere ogen. Zeker de foto waarbij hij op het nest zit, laat een duidelijke tuinfluiter zien.
Dat sluit fitis en tjiftjaf aardig uit.
Gijsbert Mourik

Marchel Stienstra

Fitis, Tjiftjaf, open nest?????
Duidelijk een Tuinfluiter.

harderbroek

Citeer
en bij de weg; dit soort foto's kunnen eigenlijk helemaal niet. Fotograferen bij nesten betekent per definitie onnodige verstoring..
Pffff Bram dat weten we inmiddels wel weer.

Tegenwoordig is alles verstoring.
Dankzij de Eng. weten we zoveel over vogels en hun nesten, alleen al door deze vast te leggen, foto,s te maken en zelfs bij te houden reproduktie van jongen.
Ieder keer als ik en nest vindt maak ik ook foto,s. De enige soort waarbij het nest verlaten wordt bij mijn vonst is de houtsnip en dat spijt me altijd te zeerste maar dikwijls zijn dat de toeval treffers tijdens mijn rondes op het zoeken naar nesten van roofvogels.

Foto,s maken, nesten inventariseren, klimmen in bomen, broedvogels tellen, weidevogelbescherming, vogels ringen ( dan wel meten he ), levert alleemal een vorm van verstroring op maar trek het een beetje in........???

En sorry valt niet geheel onder deze vraagstelling wat de soort nu eigelijk is.
maar wie weet hoe eieren van zwartkop of tuinfluiter eruit zien en hoe tjifjtaf  het nest maakt moet hier weten om welke soort het gaat. Dankzij ooit gemaakte foto,s en tekeningen

vogelrgroetend
Rob
Zeewolde
Fl

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Bram Rijksen

Citeer
Citeer
en bij de weg; dit soort foto's kunnen eigenlijk helemaal niet. Fotograferen bij nesten betekent per definitie onnodige verstoring..
Pffff Bram dat weten we inmiddels wel weer.

Tegenwoordig is alles verstoring.
Dankzij de Eng. weten we zoveel over vogels en hun nesten, alleen al door deze vast te leggen, foto,s te maken en zelfs bij te houden reproduktie van jongen.
Ieder keer als ik en nest vindt maak ik ook foto,s. De enige soort waarbij het nest verlaten wordt bij mijn vonst is de houtsnip en dat spijt me altijd te zeerste maar dikwijls zijn dat de toeval treffers tijdens mijn rondes op het zoeken naar nesten van roofvogels.

Foto,s maken, nesten inventariseren, klimmen in bomen, broedvogels tellen, weidevogelbescherming, vogels ringen ( dan wel meten he ), levert alleemal een vorm van verstroring op maar trek het een beetje in........???

En sorry valt niet geheel onder deze vraagstelling wat de soort nu eigelijk is.
maar wie weet hoe eieren van zwartkop of tuinfluiter eruit zien en hoe tjifjtaf  het nest maakt moet hier weten om welke soort het gaat. Dankzij ooit gemaakte foto,s en tekeningen

vogelrgroetend
Rob
Zeewolde
Fl
Blijkbaar weet níet iedereen dit Rob. Zie foto's, zou ik zeggen.. Verder vergelijk je appels met peren; inventariseren, ringen en weidevogelbescherming levert inderdaad (min of meer) verstoring op, maar heeft tot uiteindelijk hoger doel dat een soort hier voordeel van ondervindt. Hoewel je wat betreft het ringen daar ook een boompje over op kan zetten...
Zolang deze vorm van verstoring zo beperkt mogelijk blijft, is het een kwestie van 'het doel heiligt de middelen'.  
Daar is hier toch op geen enkele manier sprake van? Het lijkt me niet meer dan normaal dat je iemand daar op wijst.
Met de zin "tegenwoordig is alles verstoring", sla je de plank een beetje mis, en heb je niet begrepen waarom ik vind dat het fotograferen van een broedende vogel absoluut ongewenst is. Zelfs als er geen daadwerkelijke verstoring plaats vindt, is het een slecht voorbeeld..

Maar goed, een Tuinfluiter dus..

Limosa

Citeer
Blijkbaar weet níet iedereen dit Rob. Zie foto's, zou ik zeggen.. Verder vergelijk je appels met peren; inventariseren, ringen en weidevogelbescherming levert inderdaad (min of meer) verstoring op, maar heeft tot uiteindelijk hoger doel dat een soort hier voordeel van ondervindt. Hoewel je wat betreft het ringen daar ook een boompje over op kan zetten...
Zolang deze vorm van verstoring zo beperkt mogelijk blijft, is het een kwestie van 'het doel heiligt de middelen'.  
Daar is hier toch op geen enkele manier sprake van? Het lijkt me niet meer dan normaal dat je iemand daar op wijst.
Met de zin "tegenwoordig is alles verstoring", sla je de plank een beetje mis, en heb je niet begrepen waarom ik vind dat het fotograferen van een broedende vogel absoluut ongewenst is. Zelfs als er geen daadwerkelijke verstoring plaats vindt, is het een slecht voorbeeld..

Maar goed, een Tuinfluiter dus..
Bedankt Bram voor het determineren van de vogel, stom dat ik niet aan tuinfluiter gedacht heb. :wub:

Maar Bram ik wil toch even een reactie geven op het feit dat jij het maken van deze foto's een vorm van verstoring vindt die niet door de beugel kan.

Ik wist dat ik met deze foto een discussie los zou laten barsten en eigenlijk vind ik dat niet verkeerd, maar misschien is dat hiervoor het verkeerde topic.

Deze foto's zijn gemaakt tijdens een BMP inventarisatie, waarbij ik toevallig dit nest tegenkwam (op nog geen meter van het pad). De vogel spatte van het nest, waarmee zij de nestlocatie aan mij verraadde. Vanaf het pad heb ik een foto gemaakt van het nest met de eieren, daarna op een afstandje gaan zitten tot de vogel terugkwam en daarna nog enkele foto's gemaakt van de vogel. Mijns inziens is hier geen sprake van (ernstige) verstoring. Verstoring van nesten is voor de vogel nooit uit te sluiten, dat kan zowel door mens als dier veroorzaakt worden.

Het vinden van nesten brengt altijd een extra opwinding en nieuwschierigheid teweeg, en wanneer het correct en rustig (dat is inderdaad een groot schemergebied) gebeurt, is het mijns inziens helemaal niet verkeerd  om daar even bij stil te staan en eventueel te fotograferen.

En wie heeft er vroeger (en misschien nu nog wel) niet samen met zijn vader de nestkast thuis gecontroleerd op het aantal eieren, of het merelnest in de conifeer bezocht om te kijken hoe de ontwikeling van de jonge vogels vorderde. Zolang dit met een beetje respect voor de vogel gebeurt lijkt me dit eerder een positief dan een negeatief gegeven.

Tevens dragen foto's bij aan educatie en het warmmaken van mensen voor de natuur. Dit aspect mag ook zeker niet zomaar terzijde geschoven worden, wat dat betreft ben ik het zeker met Rob eens. Kijk maar in veel vogelboeken, deze staan vol met foto's van nesten en eieren.

Dit betekent natuurlijk niet dat je kunt doen en laten wat je wilt in de buurt van (sommige) vogelnesten, maar wat ik er mee wil zeggen is dat het fotograferen van nesten die je bij toeval ontdekt worden, weinig verstoring opleverd. En zeker niet meer dan het feit dat "jij" daar rond loopt.


Groeten,

Joachim

harderbroek

CiteerMet de zin "tegenwoordig is alles verstoring", sla je de plank een beetje mis, en heb je niet begrepen waarom ik vind dat het fotograferen van een broedende vogel absoluut ongewenst is. Zelfs als er geen daadwerkelijke verstoring plaats vindt, is het een slecht voorbeeld..

Was nooit al zo,n beste timmerman Bram,
Wel waardeer ik je reactie en zal ik je punt nog eens overdenken.
Voor dat betreft lijkt mij bij deze ons lichte meningsverschil voor gesloten vooral
om te voorkomen dat deze topic gevuld wordt?

groet
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

snwja3

#14
Te laat, Rob, toch nog een keine reaktie van mij.
Ben van mening dat jullie beide gelijk hebben.

Zelf ben ik in mijn jeugd ook enthousiast geworden met het kijken naar vogels door ook nesten te zoeken en van dichtbij te bekijken wat er gebeurde.
Later werd ik door andere (op vriendelijke wijze) erop gewezen dat ik dit beter niet zo kon doen en op afstand nog veel meer kon genieten.
Een wijze/goede les, die op de juiste manier gegeven, uiteindelijk meestal goede navolging vindt. Doen dus!
En als degene bijdraait dan kan je ook iets minder zwaar tillen aan aan deze (te) enthousiaste beginners-feiten.

ps. Joachim, bovenstaande even in het algemeen, je hebt zelf al een duidelijke reaktie gegeven.
Wietze Janse

JohanvantBosch

#15
Citeer
Deze foto's zijn gemaakt tijdens een BMP inventarisatie, waarbij ik toevallig dit nest tegenkwam (op nog geen meter van het pad).
Mijn volgende vraag zou lullig kunnen overkomen, maar zo is ie niet bedoeld. Wel mag je daarin zeker de nodige verbazing lezen....

Joachim, heel goed dat je een BMP-inventarisatie doet, maar hoe kun jij een zo'n inventarisatie doen, als je een tjiftjaf en een tuinfluiter en een zwartkop door elkaar haalt?

Limosa

CiteerJoachim, heel goed dat je een BMP-inventarisatie doet, maar hoe kun jij een zo'n inventarisatie doen, als je een tjiftjaf en een tuinfluiter en een zwartkop door elkaar haalt?
Alle drie de vogelsoorten zijn alom vertegenwoordigt in het stukje van het gebied waar deze foto genomen is en ik ken ze allemaal op zang en gezicht uit elkaar. Alleen kwam ik deze foto's tegen in het archief en wist ik niet meer welk geluid erbij hoorde. Vanwege enkele foto's waarin hij een bruin petje lijkt te hebben en omdat sommige foto's elkaar een beetje tegen lijken te spreken wist ik het niet meer zeker, maar wat betreft dat ik de tuinfluiter in mijn twijfel over het hoofd gezien heb is inderdaad een beetje  :wub:
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

Citeer
CiteerJoachim, heel goed dat je een BMP-inventarisatie doet, maar hoe kun jij een zo'n inventarisatie doen, als je een tjiftjaf en een tuinfluiter en een zwartkop door elkaar haalt?
Alle drie de vogelsoorten zijn alom vertegenwoordigt in het stukje van het gebied waar deze foto genomen is en ik ken ze allemaal op zang en gezicht uit elkaar. Alleen kwam ik deze foto's tegen in het archief en wist ik niet meer welk geluid erbij hoorde. Vanwege enkele foto's waarin hij een bruin petje lijkt te hebben en omdat sommige foto's elkaar een beetje tegen lijken te spreken wist ik het niet meer zeker, maar wat betreft dat ik de tuinfluiter in mijn twijfel over het hoofd gezien heb is inderdaad een beetje  :wub:
:P

Ik ben weer een beetje gerustgesteld  :)