Onbekende insecten...

Gestart door Julian, juni 26, 2005, 20:46:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Julian

Wie weet welke insecten dit zijn?

1.

2.

3.


MVG,
Julian Overweg

gardensafari

1 Aan wespen waag ik mij niet;
1 Zwart Soldaatje Cantharis obscura;
3 Een groene snuitkever. Ik weet niet welke, want de voorpootjes zijn niet goed te zien. Er zijn twee geslachten met dit soort snuitkevertjes (vele soorten per geslacht, sommige kunnen groen of bruin zijn). Als er aan de voorpootjes een doorntje zit, dan is het een Phyllobius-soort (15 in Nederland!), is het voorpootje glad dan is het een Polydrusus-soort (12 soorten in Nederland, geloof ik).
Gelet op het rommelige uiterlijk van jouw kevertje denk ik aan de Groene Struiksnuitkever (Polydrusus sericeus), maar zeker ben ik daarvan niet.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Julian

Hans, bedankt voor het verder helpen!  :duim:
Misschien kan je hier wat meer details uithalen om het soort snuitkever te bepalen:
(Hetzelfde beestje)



MVG,
Julian Overweg

Mark van Veen

1 is een graafwesp en wel een Cerceris. Dat is verder op foto niet te determineren maar de Gewone Snuittordoder is wel de algemeenste. Echter, andere soorten zijn niet uit te sluiten.

Mark
groet,

Mark van Veen

Julian

Citeerde Gewone Snuittordoder is wel de algemeenste. Echter, andere soorten zijn niet uit te sluiten.

Mark
Oke, dan maak ik ervan Gewone Snuittordoder met een vraagteken. Bedankt voor het verder helpen!  :duim:

MVG,
Julian Overweg

han.endt

Iets over het determineren van insecten vanaf foto.
Als je met een digitale camera werkt maak dan zoveel mogelijk foto's van een insect en dan niet alleen voor een mooi plaatje alleen. Een minder goed plaatje van alleen de kop of één met de poten er duidelijk op kan vaak enorm helpen.
Zo is bij de cerceris-graafwespen o.a. de vorm van de clypeus (die zit voor op de kop) heel belangrijk. Ik heb er wel eens één kunnen determineren, omdat er ook duidelijke foto's van de kop waren, zowel opzij als van voren. Bij veel zweefvliegen zijn bv. de kop en de poten belangrijker dan de variabele achterlijf tekening.
Trouwens, ik fotografeer graag zweefvliegen en dat betekend eerst fotograferen en daarna vangen. Anders heb ik een prachtige foto, maar kom ik er nooit achter om welke soort het gaat. Dat levert bij aparte en vermoedde zeldzaamheden een dilemma op: fotograferen met risico dat hij er voortijdig vandoor gaat of vangen en geen foto hebben.

Groetjes, Han.

gardensafari

CiteerHans, bedankt voor het verder helpen!  :duim:
Misschien kan je hier wat meer details uithalen om het soort snuitkever te bepalen:
(Hetzelfde beestje)



MVG,
Julian Overweg
Beste Julian,

Heb je die foto's niet iets groter? Of kijk zelf even. Je ziet aan de voorpootjes een verdikking. Die hebben ze allemaal. Waar het nu om gaat is of aan die verdikking een klein doorntje zit, of dat die verdikking glad is. Ik kan het op jouw foto's net niet goed zien. Of toch een leesbril aanschaffen  B)

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Julian

CiteerBeste Julian,

Heb je die foto's niet iets groter? Of kijk zelf even. Je ziet aan de voorpootjes een verdikking. Die hebben ze allemaal. Waar het nu om gaat is of aan die verdikking een klein doorntje zit, of dat die verdikking glad is. Ik kan het op jouw foto's net niet goed zien. Of toch een leesbril aanschaffen  B)

Groetjes,

Hans
Hans,
Hier een vergrootte foto. Zoals je ziet zit er aan de verdikking geen doorntje. Alleen eentje onder de verdikking... Maar die klauwtjes bedoel je toch niet?



MVG,
Julian Overweg

gardensafari

Nee, kijk op onderstaande foto zie je aan de verdikking heel duidelijk een doorntje:



Dat is dus een Phyllobius-soort. Polydrusus-soorten missen dat doorntje:



Jouw diertje heeft, denk ik, geen doorntje. En dan ligt gezien het rommelige uiterlijk de Groene Struiksnuittor (Polydrusus sericeus) toch het meest voor de hand.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Julian

Hij heeft er inderdaad geen haakje. Dan denk ik dat ik hem op onzeker zet op Groene Struiksnuittor (Polydrusus sericeus), of is het eigenlijk zeker?  :mellow:

MVG,
Julian Overweg