Mooiste twitchervaring

Gestart door Rinie van Reenen, november 22, 2006, 10:10:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

CiteerDie plek had ik samen met vrienden helemaal uitgekamd de dag ervoor.

De bilnaad of de camping?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#61
CiteerDie plek had ik samen met vrienden helemaal uitgekamd de dag ervoor. DE dag erna met dat piepje dus ook vol verbazing

CiteerEen bijna-ontdekking was de Bonte Tapuit van Texel oktober 1999 tijdens de DBA-week. De dag ervoor hadden we daar nog gezocht en kwamen de gebroeders van de Linden bij de tuintjes tegen

Tsja, soms zit het mee en soms zit het tegen.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

maartenwielstra

Citeer
CiteerDie plek had ik samen met vrienden helemaal uitgekamd de dag ervoor.

De bilnaad of de camping?
Ik weet niet of het het biertje is of je opmerking. Maar aan deze kant van het scherm galmt gebulder!

AW Faber

Ik sluit me helemaal aan bij Peter.

31 oktober 2005

   Ik zat middenin m`n tentamenperiode en moest een beetje een balans zien te vinden tussen vogelen en studeren. (Van half zeven tot drie uur vogelen, daarna nogal slaperig proberen wat te studeren.)
Om half zeven stond ik op het Balloerveld te blauwbekken met een videocamera in de hand om een mongoolse pieper die ik een dag eerder had ontdekt te tapen. Na een paar minuten met draaiende tape door z`n vermoedelijke slaapplek te hebben gelopen vloog het beestje op en riep goddank ook nog! (door m`n tentamens werd de geluidsanalyse noodgedwongen op de langere baan geschoven).
   Daarna weer naar huis gegaan om te leren. Ergens in het begin van de middag belde Peter (waarvoor eeuwig dank, had m anders gewoon gemist :D ) met twee vragen: de ene ging over de pieper, en de andere; "of ik ook wist dat er een sperweruil in Drenthe zat?". Niet dus! Bevend de auto ingesprongen en naar de boswachterij gescheurd. Na tien minuten racen volgde ik zenuwachtig snelwandelend een onophoudelijke stroom blije vogelaars, die zich in tegengestelde richting begaven, tot aan die fantastische uil. Voor mij ook de allermooiste vogel die je je maar kan wensen, zeker in je "achtertuin".
             
Twee knalharde soorten op één dag is super, maar twee knalharde soorten op één dag in Drenthe is echt helemaal geweldig!(dit subtiele verschil begrijpen wellicht alleen de Drenthelijsters).
André-Willem Faber

Jaap Denee

Mijn eerste serieuze ervaring met het twitchen had ik in de Kobbeduinen op Schier.

In 1988, toen was ik 15 jaar oud, ontdekten een aantal leden van de (toen nog) ACJN tijdens een HEKA op Schier een vogel waarvan andere op het eiland aanwezige vogelaars het beest afdeden als een juveniele Klapekster. Ik herinner me dat Marc van der Aa als excursieleider bij de ontdekking en de determinatie een belangrijke rol speelde. De algemene mening op het kamp was echter dat we hier absoluut niet met een (juveniele) Klapekster te maken hadden.

De middelen van toen schoten echter te kort om er snel achter te komen wat het nu wel was. Na een aantal telefoontjes in een van de telefooncellen van het dorp heeft (ik meen) Marc met behulp van zijn moeder en een postzegel in zijn verzameling de determinatie als Spotlijster rondgekregen. 'We' hadden een nieuwe Amerikaan voor het Europese vaste land! Een MEGA!!! Toen moest er natuurlijk gebeld worden met de vogellijn: Alleen hoe word je geloofd als je als stel jonkies met zo'n waarneming komt? Dat heeft een hoop tijd en een hoop inspreken op de lijn en bellen gekost.

Het duurde uiteindelijk 3 dagen voordat er mensen kwamen kijken of het er echt wel eentje was. Ongelooflijk nu, maar toen blijkbaar heel normaal (hoewel: Kleine zwartkop van dit jaar, hoe lang duurde dat voordat die gecheckt werd?)?
Ik liep die dag dat er een kleine delegatie van een mannetje of tien de waarneming kwam 'controleren' met ons excursiegroepje ook in de Kobbeduinen. Het was erg nat dat jaar en de geul tussen de Kobbeduinen stond vol water. De vogel moest ergens zitten dus de heren besloten zich te verspreiden. Destijds liep iedereen nog met zo'n scheidsrechterfluit rond en na een minuut of wat horen we ineens iemand op zijn fluitje blazen alsof zijn leven er vanaf hing. Uit alle hoeken en gaten kwamen de twitchers krakend en struikelend door de duindoorn in de richting van het lawaai gerend. Toen we rond een grote plas water liepen, was er één twitcher bij die de kortste weg koos en dwars door het water banjerde, met scoop en al uitgleed, een nat pak haalde en toen pas bedacht dat het toch niet zo handig was. Eenmaal bij het vlierbosje stonden twee zeer opgewonden vogelaars te roepen: Het is er een! Het is er een!

Uiteindelijk hebben we met z'n allen het bosje omsingeld, is er 1 iemand ingelopen en vloog de Spotlijster uit de struiken over de duinrand weg. Iedereen juichend achterlatend: Het was er echt een! Het was er echt een! Wat een moment!

De volgende ochtend was ons kampje afgelopen en stonden we op de pier op de boot te wachten. Toe deze aankwam en de klep openging stroomde er één grote massa mensen met verrekijkers en telescopen de pier op. Grappig was nog om vanaf het bovendek te zien hoe de groep zich over de pier verplaatste, even halt hielt voor een Amerikaanse smient die daar ook zat, en binnen 5 minuten alweer haastig doorliep in de richting van De Kobbeduinen. Wij hadden daar soms een uur ons best moeten doen voor we die eend gevonden hadden.

Dus dit was twitchen. Vond het geweldig. Dit wilde ik ook.

Mijn eerste echte serieuze twitch kwam overigens pas een jaar later: ik had mijn moeder haar hoofd gek gezeurd dat het nu toch echt eens tijd werd dat ze met mijn tante ging winkelen in Amsterdam... en dan kon ze mij meteen wel even bij de VU afzetten.


Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

CiteerIk weet niet of het het biertje is of je opmerking. Maar aan deze kant van het scherm galmt gebulder!

Doe mij ook een biertje!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

teunvankessel

#66
Moei verhaal Jaap,
zo zie je maar weer die jeugdbonders hebben alweer voor veel
zeldzaamheden gezorgd    15-10 dit jaar ook een Zwartkopgors
ondekt samen met JNM, Nog bedankt Thijs ;)
:D
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jeroen Nagtegaal

Jeugdbonders gewoon geloven, zie je nu wel,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

teunvankessel

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jos Welbedacht

Ik moet m'n eerste dwaalgast nog zelf ontdekken.
Wel had ik dit jaar de Grauwe Fitis(ondertussen categorie bijzondere waarnemingen) met toeval. Ik stond met m'n pa over zee te turen, op zoek naar 2 Witvleugelsterns. Er zijn toevallig veel vogelaars aanwezig, zei ik nog tegen mijn vader. Komen twee van die vogelaars naar ons toe: Nog wat gezien?
-Nee, we zoeken de Witvleugelsterns.
Zeggen de vogelaars weer: O, dan moet je aan de andere kant wezen.
Laat hij mij daarna een foto zien van een Grauwe Fitis die daar ook zat. Meteen erop af! Uiteindelijk een glimp opgevangen toen het diertje weg vloog en zijn kenmerkende roep liet horen. Maar goed, die doe ik nog wel eens over, op een spectaculairdere manier.
Op het laatst geen tijd meer voor de Witvleugelssterns. Gelukkig bleven die nog een weekje zitten.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

P1234

#70
Citeer
               
Twee knalharde soorten op één dag is super, maar twee knalharde soorten op één dag in Drenthe is echt helemaal geweldig!(dit subtiele verschil begrijpen wellicht alleen de Drenthelijsters).
André Willem heeft gelijk; Drenthelijsters zijn aparte lieden. Trouwens; AW is de enige die er in is geslaagd op die roemruchte 31ste oktober twee megademega's op zijn Drenthelijst te krijgen! :rolleyes:

Over mooie twitchen gesproken; met de Killdeerplevier van een dag eerder op zak, belde Edwin de Weerd mij 's avonds op 5 april 2005. Op de site van Rommert stond dat er een Woestijntapuit zou zitten op het Fochteloërveen. Geen beschrijving en matige plekinfo, maar ik kon 's ochtends voor het werk aan wel even kijken, zo deelde ik Edwin mede, en begaf mij de ochtend van de 6de in alle vroegte naar de plek. Die bleek onvindbaar; alle paden die ik zag leidden verboden gebied in, en we hebben regels, niewaar... Ik vertrok en ging naar mijn werk.

Diegenen die mij kennen weten dat ik hardnekkig laks ben met (opladen van) mobiele telefoons, dus de stoom van de telefoon was bijna op. Met de laatste adem van mijn telefoon belde ik Edwin; niets gevonden. Maar Edwin had aanvullende info, een beschrijving en een andere plek.

Aangezien het nog steeds idioot vroeg was, zuchtte ik eens diep. "Ga je die plek nog checken?" "Ja, Edwin"

Aangekomen op de plek, bleek er aanvankelijk niets te vinden, maar het was wel een leuke plek. Een hele vroege roepende Kwartel verhoogde de feestvreugde, maar geen Tapuit te vinden, totdat ik terugliep, en er een vogel uit een struikje kwam vliegen en er bovenop ging zitten, die ik zonder door de kijker te kijken, van 40 meter afstand, onmiddellijk herkende als Woestijntapuit. Wat zijn die dingen opvallend!!Nadat ik van de eerste hartkloppingen was bekomen, belde ik Edwin: "Je moet hem nu piepen, het is er één."  PLOK, telefoon uit, accu leeg.. (ik hoorde nog net dat aan de andere kant van de telefoon enige lichte paniek was uitgebroken)....GVD...

Ondertussen kwam de Tapuit steeds dichter bij. Ik heb de vogel helemaal alleen een kwartier schitterend bekeken, en ben toen naar kantoor gereden. Gelukkig ging onderweg de pieper, Edwin had Klaas Haas gebeld en het circus was in gang gezet. Tot grote vreugde van de eerder genoemde Drenthevogelaars, bleek de vogel aan de goede kant van de provinciegrens te zitten, en de beelden van de vogel, oa. op deze site, zijn legendarisch!!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Guus Peterse

Ach die woestijntapuit: ook een van mijn (vele) favorieten. Ik had toen pas zondag tijd. Zaterdag was-ie nog gemeld dus ik waagde het erop. Trein naar Assen, vouwfietsje mee en op de fiets naar de plek. Onderweg heb je dan steeds zo'n knagend gevoel: hij zou er toch nog wel zitten? Het was een wat regenachtige nacht geweest dus ik had wel goede hoop. En inderdaad: de vogelaars die me tegemoet kwamen lopen stelden me al gerust en toen ik aankwam de vogel bijna meteen gevonden. Daarna zeker een uur van hem genoten, zo lang heb ik nog nooit naar een gewone tapuit gekeken. Later op de dag om die te vervolmaken ook nog twee geoorde futen op niet meer dan vijf meter afstand.
De volgende nacht was helder, de volgende dag was de vogel verdwenen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jaap Denee

CiteerJeugdbonders gewoon geloven, zie je nu wel,

Niet zonder meer, Jeroen. Jeugdbonders kunnen wel hele leuke soorten ontdekken, maar ze kunnen/konden er ook zinloos op los claimen. Dus zonder goede beschrijving ben je natuurlijk nergens.

Maar het potentieel is er, dat ben ik met je eens!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

maartenwielstra

CiteerMijn eerste serieuze ervaring met het twitchen had ik in de Kobbeduinen op Schier.

In 1988, toen was ik 15 jaar oud, ontdekten een aantal leden van de (toen nog) ACJN tijdens een HEKA op Schier een vogel waarvan andere op het eiland aanwezige vogelaars het beest afdeden als een juveniele Klapekster. Ik herinner me dat Marc van der Aa als excursieleider bij de ontdekking en de determinatie een belangrijke rol speelde. De algemene mening op het kamp was echter dat we hier absoluut niet met een (juveniele) Klapekster te maken hadden.

De middelen van toen schoten echter te kort om er snel achter te komen wat het nu wel was. Na een aantal telefoontjes in een van de telefooncellen van het dorp heeft (ik meen) Marc met behulp van zijn moeder en een postzegel in zijn verzameling de determinatie als Spotlijster rondgekregen. 'We' hadden een nieuwe Amerikaan voor het Europese vaste land! Een MEGA!!! Toen moest er natuurlijk gebeld worden met de vogellijn: Alleen hoe word je geloofd als je als stel jonkies met zo'n waarneming komt? Dat heeft een hoop tijd en een hoop inspreken op de lijn en bellen gekost.

Het duurde uiteindelijk 3 dagen voordat er mensen kwamen kijken of het er echt wel eentje was. Ongelooflijk nu, maar toen blijkbaar heel normaal (hoewel: Kleine zwartkop van dit jaar, hoe lang duurde dat voordat die gecheckt werd?)?
Ik liep die dag dat er een kleine delegatie van een mannetje of tien de waarneming kwam 'controleren' met ons excursiegroepje ook in de Kobbeduinen. Het was erg nat dat jaar en de geul tussen de Kobbeduinen stond vol water. De vogel moest ergens zitten dus de heren besloten zich te verspreiden. Destijds liep iedereen nog met zo'n scheidsrechterfluit rond en na een minuut of wat horen we ineens iemand op zijn fluitje blazen alsof zijn leven er vanaf hing. Uit alle hoeken en gaten kwamen de twitchers krakend en struikelend door de duindoorn in de richting van het lawaai gerend. Toen we rond een grote plas water liepen, was er één twitcher bij die de kortste weg koos en dwars door het water banjerde, met scoop en al uitgleed, een nat pak haalde en toen pas bedacht dat het toch niet zo handig was. Eenmaal bij het vlierbosje stonden twee zeer opgewonden vogelaars te roepen: Het is er een! Het is er een!

Uiteindelijk hebben we met z'n allen het bosje omsingeld, is er 1 iemand ingelopen en vloog de Spotlijster uit de struiken over de duinrand weg. Iedereen juichend achterlatend: Het was er echt een! Het was er echt een! Wat een moment!

De volgende ochtend was ons kampje afgelopen en stonden we op de pier op de boot te wachten. Toe deze aankwam en de klep openging stroomde er één grote massa mensen met verrekijkers en telescopen de pier op. Grappig was nog om vanaf het bovendek te zien hoe de groep zich over de pier verplaatste, even halt hielt voor een Amerikaanse smient die daar ook zat, en binnen 5 minuten alweer haastig doorliep in de richting van De Kobbeduinen. Wij hadden daar soms een uur ons best moeten doen voor we die eend gevonden hadden.

Dus dit was twitchen. Vond het geweldig. Dit wilde ik ook.

Mijn eerste echte serieuze twitch kwam overigens pas een jaar later: ik had mijn moeder haar hoofd gek gezeurd dat het nu toch echt eens tijd werd dat ze met mijn tante ging winkelen in Amsterdam... en dan kon ze mij meteen wel even bij de VU afzetten.
Na zo'n fantastische waarneming wil je niets anders meer dan dwaalgasten achterna zitten!

maartenwielstra

Citeer
CiteerJeugdbonders gewoon geloven, zie je nu wel,

Niet zonder meer, Jeroen. Jeugdbonders kunnen wel hele leuke soorten ontdekken, maar ze kunnen/konden er ook zinloos op los claimen. Dus zonder goede beschrijving ben je natuurlijk nergens.

Maar het potentieel is er, dat ben ik met je eens!
Jeugdbonders, twitchers, kenners, genieters. Het maakt allemaal niet uit. Ken je gewone soorten en ga veel het veld in. Elke halve zool kan leuke vondsten doen. Petje af voor de eerste die een twitchbare Veldrietzanger vindt!

Guus Peterse

CiteerPetje af voor de eerste die een twitchbare Veldrietzanger vindt!
Maar dat zal toch niet door de eerste halve zool zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

CiteerPetje af voor de eerste die een twitchbare Veldrietzanger vindt!

Zat net even naar een paar foto's te kijken van die Kleine Sprinkhaanzangers van België :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


hiskodevries

#77
Een onbewuste ervaring.
ik denk dat ik zo`n jaar of 8 was, we woonden is hilversum vlak bij de westerheide en wat doe je dan op zondagmiddag ?
Wandelen op de hei. We waren nog geen 20 meter het pad op gelopen en ik vraag aan mijn vader "pa zitten ganzen ook in bomen ?" -> Nee zoon dat zijn korhoenders.
Een stuk of 10.
Mijn eerste en laatste. (1966)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

oceanodroma

Mijn eerste echte twitch was toen ik 9 was en ik met mijn ouders naar de Rotskruiper ging kijken die bij het VU zat.
Daar hebben we toen een andere vogelfanaat opgepikt die ons vervolgens langs de oostvaardersdijk een roodhalsgans liet zien.
Als klein jongetje was ik helemaal verkocht!
Dimitri Mulder
oceanodroma

Edwin Russer

CiteerMaar ik kan niet tippen aan mijn oudere broer Hans: Een Kleinste Jager op Texel

Dit nog even ter aanvulling op verzoek van mijn broer:

Natuurlijk bedankt voor je complimenteuze stukje over mijn ontdekkingen. Erg leuk! Er was echter 1 dingetje dat niet helemaal klopte en dat was mijn (toen nog beoordeelde en aanvaarde) waarneming van een Kleinste Jager op Texel. Dat was niet in mei maar in september (1985). Een mei-waarneming zou wel heeeeel bijzonder zijn geweest..
Ik had toen het geluk dat deze soort nog zo zeldzaam was, dat Klaas Eigenhuis en Jaap van 't Hof er speciaal voor naar Texel kwamen (kassa ping) Klaas was in die tijd nog erg fanatiek met zijn jaarlijsten en stond daar destijds ook daarmee aan de top. Dankzij zijn hulp met de beschrijving en foto's van Jaap is de vogel aanvaard. Dat was mij toendertijd echt niet zelf gelukt. Ik was (en velen met mij) in die tijd nog niet zo bekend met juveniele Kleinste Jagers.  De betreffende vogel heeft overigens ca. 4 dagen op een akker bij Den Hoorn rondgelopen,"op jacht" naar wormen  en is door meerdere vogelaars gezien. Dit ter lering ende vermaak (zie Zeldzame Vogels van Nederland: p. 173: 12-15 sept 1985)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

maartenwielstra

Op deze dag ...Ross' Meeuw (1992), Witkopgors (1996), Alpengierzwaluw (2002), Witbandkruisbek (2002), Witkopeend (2003), Buffelkopeend (2004), Ross' Meeuw (2004)

Al deze individuen getwitched, behalve de Ross' Meeuw van 1992. Ga ik eens vaker op letten die 'op deze dag''s, ff streven naar een 'complete dag'!

Je moet toch wat...


Edwin Russer

#81
CiteerOp deze dag ...Ross' Meeuw (1992), Witkopgors (1996), Alpengierzwaluw (2002), Witbandkruisbek (2002), Witkopeend (2003), Buffelkopeend (2004), Ross' Meeuw (2004)

Al deze individuen getwitched, behalve de Ross' Meeuw van 1992. Ga ik eens vaker op letten die 'op deze dag''s, ff streven naar een 'complete dag'!

Je moet toch wat...
Ik heb ook wel van die magische dagen dat ik deze nieuwe soorten op mijn lijst kon bijschrijven, het is dan wel niet vandaag maar toch:

8 december 1984 deed ik mijn allereerste twitch naar de fraaie adulte Geelsnavelduiker bij Scheveningen en 8 december 1989 scoorde ik mijn eerste Zwarte Ibis bij Lekkerkerk,

30 en 31 oktober voor mij voortaan twee data die echt iets speciaals voor mij hebben.
De 30e oktober met mijn eerste Smelleken, Westelijke Orpheusgrasmus (2003) en Westelijke Blonde Tapuit (2004) maar de 31e spant echt de kroon met Woestijngrasmus en Pestvogel (1988), Kleine Zwartkop (1993) en 2005 met de magische Sperweruil,

Brilstern, 24 juli 1989, Steltstrandloper, 24 juli 1998 en Roodkeelstrandloper, 24 juli 2005!,

Roodstuitzwaluw, 28 oktober 1989 en Siberische Boompieper, 28 oktober 1990,

Kleine Klapekster, 29 mei 1987 en Westelijke Bergfluiter, 29 mei 1994,

Pallas Boszanger, 19 oktober 1985 en Amerikaanse Goudplevier, 19 oktober 1989, die oktoberdagen hebben toch iets speciaals voor mij!,

25 september met Daurische Klauwier in 2003 en Schreeuwarend in 2005,

En ook dubbelslagen van nieuwe soorten die ik op deze dagen heb gezien:

Renvogel en Roze Spreeuw op 11 oktober 1986, Woestijnplevier en Bijeneter op 10 augustus 1985, Ross Gans en Ivoormeeuw op 13 februari 1990, Kleine, Kleinste, Grote Jager en Kuifaalscholver op 18 augustus 1982, Graszanger, Draaihals en Geelpootmeeuw op 24 augustus 1984, Izabeltapuit en Mongoolse Pieper op 27 oktober 1996, Zwartkopgors en Spaanse Mus op 5 mei 1997,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

De eerste mooie twitchervaring die ik me kan heugen is de Siberische Taling bij het landje van Geijsel.
Ik was net minder dan 10 minuten bij mn ouders in Amsterdam toen de pieper ging...
Mn pa die aan het telefoneren en internetbankieren tegelijk was heel vriendelijk vanachter de computer geschoven om de plek te weten..Landje vGeijsel....[slik].
Een halve seconde later hield ik de sleutel voor zn hoofd bengelen met de boodschap: "een half uurtje? het is toch bijna donker??"

Vervolgens ben ik met een noodgang al bellend A'dam uitgereden (ik rij niet vaak ZO gevaarlijk), dito door Ouderkerk en aangekomen bij het Landje v Geijsel al redelijk snel de vogel in beeld.
Het was naarmate het donkerder werd moeilijker om de vogel in beeld te houden voor de laatsten die er nog aankwamen en niet afgeleid te worden door alle mooie verhalen.
De foto op dutchbirding gaf wel een goed beeld van hoe leuk het toen was maar vooral de stress die de laatste (2) mensen hadden die ECHT in het donker aankwamen.

De andere mooie ervaring is de eerste zelfontdekte zeldzaamheid de Siberische Boompieper van Schier, maar het verhaal daarvan komt waarschijnlijk binnenkort wel in de topofholland nieuwsbrief.
Steven Wytema


Edwin Russer

#83
CiteerDe foto op dutchbirding gaf wel een goed beeld van hoe leuk het toen was maar vooral de stress die de laatste (2) mensen hadden die ECHT in het donker aankwamen.

Hoi Steven,

Je bedoelt deze foto:

http://www.dutchbirding.nl/pics/pictures.php?page=12&id=2854

http://www.dutchbirding.nl/pics/pictures.php?page=12&id=2867
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

#84
CiteerHoi Steven,

Je bedoelt deze foto:
http://www.dutchbirding.nl/pics/pictures.php?page=12&id=2867
Hoi Edwin,

haha,
Die eerste wel inderdaad, maar dan vind ik deze toch gepaster  ;) :
http://www.dutchbirding.nl/pics/pictures.php?page=12&id=2856
Steven Wytema


Jos Welbedacht

En wie heeft er dan de zaklamp?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

snwja3

Had ooit eens 6 nieuwe soorten op 1 dag en wel 1 januari 1998.
Soorten waren: Pontische Meeuw, Engelse Kwikstaart, Noordse Kwikwstaart, Rouwkwikstaart, Aziatische Roodborsttapuit en Grote Barmsijs.
Allemaal splitjes.
Wietze Janse

Guus Peterse

Citeer8 december 1984 deed ik mijn allereerste twitch naar de fraaie adulte Geelsnavelduiker bij Scheveningen
Toen twitchte ik nog helemaal niet, wist sowieso de kanalen niet. Wist dus niets van dat beest en liep hem zomaar tegen het lijf. Niets vermoedend een dagje naar Scheveningen, drijft daar die kolossale duiker op het water. Het was de tijd dat ook een roodkeelduiker nog iets geweldigs voor me was. Maar dit was wel even wat anders. Er liepen herinner ik me ook een stel buitenlanders erg enthousiast te wezen.
En ik had die dag ook nog mijn eerste paarse strandlopers.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

P1234

#88
Kennelijk heeft dit topic heel wat teweeggebracht. Ik zie dat een aantal gebruikers de gelegenheid te baat heeft genomen om de soortenlijst even aan te vullen. Heel erg leuk!! Al heb ik met lede ogen moeten aanzien dat ik wat gezakt ben in de ranking :lol:  Maar; er is weer wat "concurrentie" bij!!!


Ennneeeeeh.... wanneer komt het boek uit??? ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

dupont

Mijn mooiste twitcherservaringen waren eerdergenoemde Swinhoes en Keizerarend. Met name de Keizerarend was magnifiek. Ruud van Beusekom liet zich van blijdschap van de dijk afrollen, Hans ter Haar was net een klein kind en ik stond te juichen als een voetbalsupporter zoals in mijn vroegere jaren! Ook coole soorten waren o.a. Sperweruil, Roodoogvireo (de vogel uit 1996 had ik laten lopen; prachtige inhaler!), Haakbek, Ross' Meeuw van Scheveningen en Grote Tafeleend (pas bij de vierde keer gelukt).
Uiteraard blijft zelf vinden van een zeldzaamheid het summum. De Poelsnip van 2005 was de allerbeste. Als je boven de 300 soorten in NLD staat dan is het een enorme kick om voor jezelf een nieuwe (zeldzame) soort te vinden. Naast het genot om vrij buiten te lopen, te genieten van vogels/de natuur is het toch iedere keer weer die hoop op die ene krent in de pap!!! Morgen weer lekker naar buiten.... :D  
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd