Mooiste twitchervaring

Gestart door Rinie van Reenen, november 22, 2006, 10:10:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Daar stonden we in kroeg tijdens de Dutch Birding week in 1992 op de maandagavond. Het was tam in het eerste weekend gebleven, wel een fraaie Pallas's Boszanger op de Sluftervallei, een Grote Pieper in de Tuintjes en een Zwarte Rotgans bij Zeeburg, maar op Terschelling werd keihard toegeslagen met een Zwarte Zeekoet...
Patrick Palmen en ik kwamen in gesprek met Erik Koops en al snel was het plan gemaakt om de volgende morgen vroeg naar Terschelling te gaan om de Zwarte Zeekoet te twitchen. Indertijd een ongehoorde actie om van eiland naar eiland te gaan.
En vroeg was het, de eerste boot gepakt en met het "bultje" van Erik zijn broer naar Harlingen. Al vanaf de boot zagen we hem/haar liggen en later vanaf de pier nog vele malen beter. Yes, goeie soort binnen en nu de tijd om zien te krijgen om de boot terug te nemen. Het nieuws van een Sperwergrasmus bereikte ons op het eiland, een uur gewacht voor het bejaardenhuis maar niets. Dan maar naar de Hop, ook de wandeltocht hier naar toe niets. Kleine Vliegenvanger dan maar, ook niet meer aanwezig. Nou ja de target was binnen, de rest bijzaak.
De terugweg ging prima, alleen op de afsluitdijk wind tegen met het bultje viel ons zwaar. Daarna rechtstreeks de kroeg in, waar we de mannen van de avond waren want wij hadden Texel-Terschelling-Texel op een dag gedaan. Het voetballen midden in de nacht op het kampeerterrein werd niet gewaardeerd de volgende ochtend door de camping beheerder, gaf ons niets we waren letterlijk en figuurlijk dronken van geluk...
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

Juni 1996. Ik had samen met mijn broer het plan opgevat om eerst naar Zuid-Limburg te rijden om aldaar de zingende Struikrietzanger te gaan bekijken om vervolgens door te rijden naar Zeeland waar een Stellers Eider te bewonderen was. Na een ritje van een dikke twee uur, vroeg opgestaan, kwamen we bij de Struikrietzanger aan. Dat was bijna een inkoppertje en na korte zoektocht hoorden we bij wijze van spreken de vogel al op honderd meter afstand knetteren. Alleen had je toen nog geen googlemaps en een tomtom in je auto...

Nog nagenietend van de Struikriet besloten we toch maar om via Belgie naar Zeeland te rijden. Dat leek ons toch wel korter. Alleen was het toentertijd zo dat de wegen in Belgie van een niet al beste kwaliteit waren en dat je banden en schokdempers danig op de proef werden gesteld, laat staan dat je zelf meteen de volgende dag de fysiotherapeut kon opzoeken. Ook was het nog eens zo dat stukken snelweg, waar ze mee bezig waren, niet vakkundig werden afgezet. Je moet je dan ook voorstellen dat je met een vaartje van 120 opeens een stuk afgeschraapt asfalt oprijdt. Dat ging in feite zowat de hele snelweg aldaar. Uiteindelijk, na een monsterrit, kwamen we bij de Stellers Eider aan. Gelukkig liet de vogel zich vrij snel en goed zien. Maar door het vroege tijdstip van vertrek, die zeer vermoeiende rit in Belgie, kon ik tijdens de terugrit nog maar net mijn ogen open houden. Je leest wel eens van die verhalen in de krant dat mensen tijdens het rijden in slaap vallen....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Sjoerd v Wierst

Ik ga toch voor de twitch van de kroonboszanger. Behalve het vogeltje was de sfeer en alle drukte hilarisch.
Die omwonende hadden waarschijnlijk het idee dat er een oefening werd gehouden voor de ME met allerlei opstandelingen ofzo.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Folkert Jan

Even wat nieuw leven inblazen


Het was een rustige zaterdag in september en ik was net vrij van mijn werk om 14.00
Nog maar even lekker uitwaaien in het lauwersmeer was mijn gedachte.
Na eerst even wat ganzen te hebben gekeken op naar de haven om te kijken of er nog iets over de waddenzee vloog.
Toch eerst nog maar even DBA checken of er nog iets gezien is: NOORDSE WATERLIJSTER
Holy fuck........op vlieland....en het is al bijna half 4.
Snel kijken wanneer de boot gaat en of dat haalbaar is. En ja tuurlijk op dat moment weigert je mobiel je van de gewenste informatie te verstrekken. Dan maar wat mensen bellen, maar niemand die opneemt.
Op de gok dan maar naar Harlingen rijden.
Op de parkeerplaats kom ik Thomas van der Es tegen die ik toevallig een tijdje eerder had leren kennen, omdat hij mijn fotoapparatuur had overgenomen.
Hij had een watertaxi geregeld en er was nog plek!!
De rest was history in de making!

Nog wel grappig was de gezichten op de boot te zien toen wederom een allert binnen kwam en Gary Bakker met open mond naar zijn schermpje stond te staren en alleen Ja....hoor uit kon brengen.
Ik in spanning, omdat ik dacht dat de vogel gevlogen was.
Het bleek echter te gaan om een kleine regenwulp te België...... :rolleye:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Arnold Meijer

#155
Eilandhoppen; the next level The dash for the Alpine Accentor

Dit verhaal begint eigenlijk op 19 april 1986 op een deprimerend deel van de stad Groningen; de Peizerweg. Het is 'the day after' en ik heb Eus van den Burg weten over te halen om nogmaals naar Groningen af te reizen. De Alpenheggemus die hier gisteren zovele (inclusief Eus dus) vermaakt heeft laat het nu afweten. De hele dag staren we naar een kantoorgebouw in de hoop dat toch nog een klein vogeltje van het dak omlaag dwarrelt en zich ontpopt tot de dwaalgast waarvoor we gekomen zijn. Helaas, het zou niet gebeuren.

Sinds die tijd hoopte ik elk voorjaar op de Alpenheggemus. Dan zat er weer eens een in Engeland, dan weer in Denemarken, maar ons land sloegen ze steevast over. De herkansing kwam pas tien jaar later, in 1998. Op Terschelling werd er eentje ontdekt, weer door de weeks. Al zingend en baltsend verbleef het diertje op een bunker, wat een Beierse afkomst doet vermoeden. Uiteraard zat ik niet meer op school, maar had ik werk waarvan ik gelukkig vrij gemakkelijk vrij kon krijgen als er ergens een zeldzaamheid opdook. Alleen toen niet. Ik kon pas weer op zaterdag. En u weet het al weer, foetsie. Ik durf wel te bewerend dat ik toen twee weken ziek geweest ben. Tien jaar gewacht en weer een dag te   laat. Ook in het buitenland zag ik ze nooit. In de Alpen niet, in de Pyreneën niet en ook niet in de Himalaya. Ook kwam er nog een in Nederland. Ik weet niet meer wanneer, maar ik was in ieder geval op vakantie. Wat een ellendebeest!

Maar na regen komt zonneschijn, want in 2008 was het opnieuw raak. Precies 20 jaar nadat ik hem voor het eerst mistte werd er een Alpenheggemus gevonden op Vlieland. In het pinksterweekend en ik had nog twee weken vakantie ook! Enige probleem... ik zat met Anne op Corsica! Ik heb me ingehouden, maar inwendig heb ik aardig lopen vloeken.   Gelukkig waren we al halverwege de vakantie en was het schitterende weer omgeslagen in wind, regen en onweer en belangrijker nog; alle soorten waren binnen, de Corsicaanse Boomklever incluis. De nauwe straatjes van Calvi waren koud, nat en tochtig. En dus besloten we een paar dagen   eerder naar huis te gaan. "We gaan toch niet alleen terug voor dat vogeltje?" "Nee natuurlijk niet..." "... maar als ie er nog zit..." Op dinsdagochtend hebben we de boot omgeboekt, de spullen ingepakt en rijden we door de regen en de mist naar Ajaccio - ik zie tijdens een plasstop nog een Poelsnip op een grasveldje naast het tankstation - waar de boot om 13.00 uur zal vertrekken.  In de rij voor de boot bel ik nog even met Jos van den Berg - die de vogels zojuist doorgaf - voor wat extra info. "Waar zit ie precies?" "Bij de vuurtoren. Waar zit je dan?"  "Ik sta voor de boot." "ok, dan zie ik je zo." "Nou... voor de boot van Corsica naar Toulon." "eh.... ok...?"

Om 22.00 uur meren we na ruim zes uur varen af we in Toulon, vanwaar de lange autorit naar huis begint. Alpenheggemus here I come! Het tempo is straf en de pauzes kort (welke pauzes?). Elke kilometer Franse snelweg brengt me dichter bij een einde van een jarenlange frustratie. Om een uur of negen, we rijden in een druk Maastricht, komt het verlossende bericht, de vogel zit er nog. Opluchting bij de één, ongeloof en bezorgdheid bij de ander. "Nee hoor, ik ben fit zat. Dat kleine stukje verder is ook geen probleem. Ik kan mooi de boot van half twee halen."

Om 11.30 uur zijn we in Katwijk. Snel de auto voor de deur uitladen, tandenborstel in mn fototas... ben ik eigenlijk wel binnen geweest? Anne gedad zeggen. "Nee hoor, het gaat prima, ben helemaal over mn slaap heen". Doei!!

Om 13.30 uur zit ik in het zonnetje op boot naar Vlieland. Het kan raar lopen. Zo zit je nog weg te regenen op Corsica, zo zit je op een zomerse Waddenzee. Om 15.30 ben ik op de plek, maar een Alpenheggemus zie ik niet. Marc Plomp vertelt dat hij er al voor de derde keer is, en weer gaat hij met lege handen naar huis. Ik sta tot 19.30 uur te   koukleumen, want ik ben natuurlijk te dun gekleed, en besluit een hotel te gaan zoeken, want ik heb onderhand begrepen dat de vogel zich alleen 's ochtend laat zien, mn maag rammelt. Om 22.00 uur lig ik in diepe coma. Om 06.00 uur gaat de wekker en om 06.30 ben ik weer op de plek... wat is dat... op een hekje, op nog geen 10 meter van me vandaan...  hehe..., en nu dan eindelijk naar huis.


Arnold Meijer


Arnold:


Epiloog Als er één schaap over de dam is... Inmiddels heb ik er al drie, waarvan twee in Nederland en één in India. Maar een Alpenheggemus gaat nooit vervelen.  Ik denk dat dit één van mijn meest memorabele twitches is. Een mooie soort, waar ik al erg lang op wachtte, een mooie   locatie, een goede inhaler en een onvergetelijke reis. Plus de   gezichten die ik voor me zag van vrienden die nog niet met het beest   gesynchroniseerd waren en die dachten, toen ik het beesie doorpiepte, dat ik hopeloos gevangen zat op een eiland bijna 2000 kilometer zuidelijker.
Zie http://www.bluerobin.nl
- drukwerk
- vogelshirts
- autostickers

snwja3

#156
En dan vergeet je nog dat er in 1998 eerst nog een vogel in Den Helder op een flatgebouw zat, alleen op de eerste avond te doen (en hij werd pas laat gemeld).
Heb daar nog een ochtend en avond doorgebracht, maar geen AHM.
Wel waren de mensen zo vriendelijk om hun koelkast met bier over de reling te gooien, misschien de/een reden dat we geen vogel zagen.
Gelukkig kwam hij voor mij enkele weken na dato op Terschelling goed.
Wietze Janse

Arnold Meijer

Zie http://www.bluerobin.nl
- drukwerk
- vogelshirts
- autostickers

Folkert Jan

Tja raar kan het lopen.

Sinds januari had ik weer een vriendin (nu ex) en deed tot dan toe niks met vogels.
Haar broertje (Robert) echter was vogelaar en vertelde vaak waar hij heen was geweest en welke nieuwe soorten hij had gezien.
Dit begon bij mij ook wel te kriebelen en als ik buiten was begon ik extra op te letten en keek ik als ik bij mijn vriendin was even in het vogelboek om te achterhalen wat ik had gezien.

Dat bewuste pinksterweekend gingen ik, mijn ex, haar vader en broertje een dagje naar een eiland.
Haar broertje wilde graag naar vlieland vanwege de alpenheggenmus en ons leek dat ook wel een leuk eiland.
We zouden als we van de boot kwamen eerst even die heggenmus zoeken en dan een rondje over het eiland fietsen en lunchen aan het strand.
Eenmaal bij de vuurtoren genoten mijn ex en ik van het uitzicht en zocht Robert naar de alpenheggenmus. Een minuutje of 10 later zagen we hem kijken naar de schoorsteenpijpjes op het huisje. Hij had em.
Ik mocht ook even kijken....vogelboek erbij....en jup onmiskenbaar.

Tevens de eerste vogel die ik heb ingevoerd op waarneming.nl



Daarentegen heb ik die groene k*t reiger 4maal gedipt vanuit Groningen. Die zie ik echter niet binnen 10 jaar weer op de stoep staan  :'(
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

UtrechtsVogelNet

#159
Mooi verhaal Arnold!! (je ben hartstikke gek, hahaha). Die AHM was voor mij ook een wenssoort; 2 zomers terug in Zwitserland flink gezocht en slechts 1x opvliegend gezien ... tja. Da's geen waarnmeming natuurlijk. Overal zouden ze naast je paraderen, zei men. Mooi niet dus. Niet bij ons tenminste. Ach ja, een andere keer maar weer. Idem dito voor Rotskruiper: ook onvindbaar.
Toen de vogel op Vlieland. Nou, geen zin in, mij teveel gedoe, en al helemaal vanwege de verhalen van rennende vogelaars om de vogel luttele seconden te zien en dat was het dan. Komt wel weer een keer, ik wil een vogel gewoon goed zien en anders maar niet.
En jahoor, nog geen half jaar later ontdekte Roland W. er een in de tuin van zijn ouders!! Die hebben we allemaal prachtig en easy gezien.
Mooie inhaler maar vooral prachtig gezien. En na weer een tijdje zelfs een Rotskruiper (thanks Arnold!). Twee lifers. En beide in NL.

Gr, Phil

Ben Gaxiola

Citaat van: snwja3 op december 15, 2010, 16:51:06 PM
En dan vergeet je nog dat er in 1998 eerst nog een vogel in Den Helder op een flatgebouw zat, alleen op de eerste avond te doen (en hij werd pas laat gemeld).
Heb daar nog een ochtend en avond doorgebracht, maar geen AHM.
Wel waren de mensen zo vriendelijk om hun koelkast met bier over de reling te gooien, misschien de/een reden dat we geen vogel zagen.
Gelukkig kwam hij voor mij enkele weken na dato op Terschelling goed.

Zowel die in Den Helder als die op Terschelling waren in 2000.
Ben Gaxiola

snwja3

Citaat van: Ben Gaxiola op december 15, 2010, 23:58:31 PM
Citaat van: snwja3 op december 15, 2010, 16:51:06 PM
En dan vergeet je nog dat er in 1998 eerst nog een vogel in Den Helder op een flatgebouw zat, alleen op de eerste avond te doen (en hij werd pas laat gemeld).
Heb daar nog een ochtend en avond doorgebracht, maar geen AHM.
Wel waren de mensen zo vriendelijk om hun koelkast met bier over de reling te gooien, misschien de/een reden dat we geen vogel zagen.
Gelukkig kwam hij voor mij enkele weken na dato op Terschelling goed.

Zowel die in Den Helder als die op Terschelling waren in 2000.

Klopt, maar voor het mooie verhaal is deze dichterlijke vrijheid toegestaan,  ;)
Wietze Janse

Ben Gaxiola

#162
Citaat van: snwja3 op december 16, 2010, 09:15:06 AM
Citaat van: Ben Gaxiola op december 15, 2010, 23:58:31 PM
Citaat van: snwja3 op december 15, 2010, 16:51:06 PM
En dan vergeet je nog dat er in 1998 eerst nog een vogel in Den Helder op een flatgebouw zat, alleen op de eerste avond te doen (en hij werd pas laat gemeld).
Heb daar nog een ochtend en avond doorgebracht, maar geen AHM.
Wel waren de mensen zo vriendelijk om hun koelkast met bier over de reling te gooien, misschien de/een reden dat we geen vogel zagen.
Gelukkig kwam hij voor mij enkele weken na dato op Terschelling goed.

Zowel die in Den Helder als die op Terschelling waren in 2000.

Klopt, maar voor het mooie verhaal is deze dichterlijke vrijheid toegestaan,  ;)


Idd, maar 2000 was voor mij om meerdere  redenen een magisch jaar met oa 326 soorten en ruim 40 nieuwe soorten voor mijn vrouw.
Ben Gaxiola

Timo Roeke

Voor mij toch de Dwergooruil in Kootwijk. Na 15 jaar geen actief vogels meer te hebben gekeken toch besloten naar deze waarneming te rijden. Daarna was het weer goed mis.

Jarinka

De Dwergooruil in Kootwijk was wel een magisch moment, maar is toch niet mijn mooiste twitch. Ik twitch niet zo heel veel (getwitchte soorten tot nu toe zijn IJsduiker, Hop, Middelste Bonte Specht, Dwergooruil en Witvleugelstern), en mijn leukste twitch was toch wel de Hop. Het was mijn eerste zelfstandige twitch, ik heb er 30 km heen voor gefietst (en 30 terug), heb met een ontzettend leuke groep naar de Hop gezocht, en heb hem uiteindelijk zelf teruggevonden! Daarna komt de Witvleugelstern. Samen met Robert v/d Meer en Rick Schonewille had ik daar afgesproken, en het was ontzettend gezellig, met o.a. een overvliegende Visarend.

Geen extreem bijzondere soorten dus, maar wel erg leuk :).
Groeten, Jarinka Heijink