Hoofdmenu

truffel??

Gestart door Willy, oktober 03, 2011, 11:53:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze gevonden in het mos onder een Spar.Is dit een misvormde paddestoel of een jonge Olieboltruffel?
Deze staat op een meter afstand vanwaar ik mijn eerste Olieboltruffel vond.
Hij voelt vrij stevig aan.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Ismael

goh willy dat lijkt mij weer een truffel ja leuk hoor, je moet er maar tegenaan lopen!
Groeten Ismaël Wind

Willy

Ik dacht het zelf ook al maar bedankt voor de bevestiging Ismaël.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Als deze in de buurt staat van die ander zal het wel dezelfde zijn. Deze soorten groeien vaak net onder de strooisellaag, dus als je het strooisel wegveegt zul je er mogelijk wel meer vinden.
Groeten,
Martin

Willy

Heb er vanmorgen tussen het mos weer 4 gevonden.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Nico Dam

Willy,
Stuur 's een foto van een doorsnede, ajb?
Groet,
Nico

xenion

Hier staan nog wat foto's van een eerdere vondst van Willy: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=162330
Groeten,
Martin

Dieter

Pff, doorgeklikt en gepost. Nu in het juiste topic

Willy,
Laat hem maar in de grond zitten, dan krijgt hij tenminste een kans om z'n sporen te verbreiden, hoewel dit bij truffels passief gebeurt. Het gaat idem om dezelde soort gaan.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Willy

Vandaag weer eentje gevonden alleen was deze iets beschimmeld.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Nico Dam

Ja, maar, nu ga ik vervelend zijn. Ik moest van Marjo het hele vorige topic doorploegen. Daar kom ik niets in tegen dat de determinatie ondersteunt. (Wel dat het geen H. michaelis is.) (Die doorsnede waar ik om vroeg zou trouwens ook niet helpen; dat was gewoon omdat ik jaloers ben op al die mensen die zomaar truffels vinden.  :) )
Het standaardwerk van dit moment is Montecchi & Sarasini, en volgens hen heb je echt rijpe sporen nodig.
Groet,
Nico

PS
Mogelijk zit er een optimum in het aantal paddenstoelenboeken dat je moet hebben. Met weinig heb je te weinig om up to date te zijn, met veel kun je niet meer onthouden waar je wat moet zoeken.  :-\

Dieter

Citaat van: Nico Dam op oktober 07, 2011, 22:17:22 PM
Die doorsnede waar ik om vroeg zou trouwens ook niet helpen; dat was gewoon omdat ik jaloers ben op al die mensen die zomaar truffels vinden.  :)

Heb je al een gezocht dan? Ik blijf erbij, het is makkelijker dan men denkt. ;)
En ja, die sporen lijken de regels niet te volgen. Martin weet dit ook al, zeker als ze in hun ontwikkeling verstoort worden heb ik de indruk.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Willy

Hallo Nico,Zoekt en gij zult vinden.Je moet er soms gewoon tegenaan lopen of
in mijn geval naast gaan zitten .Ik was een klein zwammetje aan het platen
toen ik opzij keek en toen zag ik deze rare bol wat een truffel bleek te zijn
na determinatie.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Hoi Willy,

Citaat van: Willy op oktober 08, 2011, 11:02:45 AM
Hallo Nico,Zoekt en gij zult vinden.
Laat ik graag over aan Nico om op te reageren :rolleye: ;D
Maar eh..... probleem zit hem in de te snelle naamgeving. Kun je iemand vragen je vondst volgens de regels van de kunst te determineren, ofwel ook :micro: te bekijken?
Groeten Marian

Dieter

Citaat van: Nico Dam op oktober 07, 2011, 22:17:22 PM
Ja, maar, nu ga ik vervelend zijn. Ik moest van Marjo het hele vorige topic doorploegen. Daar kom ik niets in tegen dat de determinatie ondersteunt. (Wel dat het geen H. michaelis is.)
U bedoelt dat het zeker geen H. tulasnei is, toch?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Willy

Hallo Marian deze is al gedetermineerd door Hans Adema zie:http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=162330
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Hoi Willy,

Het voorafgaande verhaal had ik gemist (vakantie).
Groeten Marian

Gert Kremer

Dag Willy,
ben je lid van de NMV? dan kun je (je hebt vast wel wat gedroogd) opsturen, misschien wil Nico er ook wel even de truffel bekijken. en lid worden is ook mooi hoor, mooi leerzaam boekje (4 x per jaar).  :duim:
't is wel een hele mooie truffel, mijn verlangen om deze ook tegen te komen is groot.  8)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Hoi Gert,ik heb niks gedroogd want ik heb er een opgestuurd voor determinatie.
De rest staat er allemaal nog en naar welke Nico heb je een adres van hem?
En hoe droog ik zoiets?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Dag Willy,
als je lid was van Nederlandse Mycologische Vereniging was...wis je wie ik bedoelde, Hij weet zeer veel, vooral Gordijnzwammen. Maar er zijn meer kopstukken hoor in elke provincie één.
Dus ff lid worden. (kost € 25,00 0er jaar)  ;)
Drogen: op karton en vlak onder een leeslamp.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Nico Dam uit Malden?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Ja, maar ik zou hem eerst even vragen of hij er wel naar wil kijken..

Voor iedereen die deze soort wilt vinden: in sparrenbosjes op/langs wandelpaden, half in de grond, net onder de laag naalden of er net bovenuit stekend. Gewoon af en toe even met je voet een laag naalden wegschrapen, zo heb ik ze eerder dit jaar ook op een (voor mij) nieuwe plek gevonden. Als je er 1 vindt zijn er bijna altijd wel meerdere te vinden.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

tuurlijk eerst vragen, dat is het hele leven toch!
Ik heb Nico drie gevraagd en het was altijd goed. dus.... :D 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Als hij gecontroleerd wordt; kijk hier ook eens naar Coolia 45 (4) 201-204
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Willy

Ik heb vanmorgen wat foto's gemaakt om de grootte weer te
geven heb ik er de centimeter ondergelegd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Dieter

De grootte van het vruchtlichaam doet er niet toe. Als je het documentje zou lezen dan zou je direct doorhebben dat de belangrijkste determinatiekenmerken de asci en de sporen zijn (maar opgepast, zoals De Vries zegt is dit mogelijks gebaseerd op onrijp materiaal in de Engelse sleutel)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Dat artikel kende ik niet, maar zou dat dan betekenen dat dit eerder H. confusa moet zijn? De sporen van mijn vondst kloppen ook wel redelijk met de tekeningen in dat artikel.
Groeten,
Martin

Dieter

Martin, als ik mij goed herinner was uw materiaal niet goed rijp. Ik hou het dan maar op spec.  ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Niet helemaal goed inderdaad, maar had toch al veel kenmerken ;)
Groeten,
Martin

Nico Dam

Willy,
truffel in goede staat ontvangen, dank. Ook deze is nog niet helemaal rijp, maar al wel een behoorlijk end op streek. Met het "Standaardwerk" dat ik eerder noemde kom je op H. michaelis uit, maar zoals je ziet staan er inmiddels aanhalingstekens om het standaardwerk heen. Zij hebben namelijk geen enkele verwijzing naar H. confusa/cubispora.
Het verhaal van Gerard de Vries leidt onmiddelijk naar H. confusa.
Zie bijgevoegde microfoto's, beide met 40x objectief, een in water, de andere in Melzer. Je kunt (althans hier op het scherm) heel goed die radiaire streping in de ornamentatie zien. Alle sporen zitten nog in de asci. Ik neem aan dat de rijpste de dikste ornamentatie hebben, en die sporen zijn ook niet helemaal rond meer. De ornamentatie ontwikkelt zich wel sterk; het zal me nog benieuwen of die streping zichtbaar blijft bij echt rijpe sporen.
Ik laat het exemplaar maar een tijdje liggen; mocht hij willen narijpen en dan andere sporen te zien geven dan meld ik me wel weer.
Voorlopig maar op H. confusa houden, erruugg leuk.
Groet,
Nico

Dieter

Nico, oppassen met het interpreteren van sporen die je laat rijpen bij verstoorde vruchtlichamen. Eventuele misvormingen sluit ik dan niet uit. En inderdaad, Montecchi behandeld niet alle soorten maar misschien zien zij het niet als aparte soorten. The britisch truffles behandeld zoals ik al zei wel een paar andere soorten maar zie hoger. Misschien een beetje een te nauw soortsconcept binnen Hydnotrya... ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV