Hoofdmenu

Worst dip ever..

Gestart door Geert-Jan Kroon, november 21, 2006, 20:35:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

http://81.207.105.204/doc/nieuwsbrief200701.pdf

hierin ook weer het heroische verhaal van de vale gierzwaluw op vlieland en het bootje...
smeuig verhaal Peter!
groet,
Redmar

HJDT

Ik zal proberen dit verhaal kort te houden maar dat zal lastig worden vrees ik.
Het was een warme dag in Mei 1998. Ik had net een fraaie Rode Rotslijster gezien op de Veluwe en dat zat ik met enkele anderen te vieren op een terrasje in Hoenderloo. Op de pieper verscheen een Terekruiter die bij Den Oever werd gezien op dat moment. Die soort was al jaren niet meer twitchbaar geweest en ik zei direct dat ik daar de volgende dag heen zou gaan als hij terug gevonden werd.
Aangezien ik dat niet verwachtte nam ik geen scoop of kijker mee naar mijn werk. Ook een jas, of zelfs maar een trui, had ik niet bij me.....

Toen de vogel wel gemeld werd besloot ik vrij te nemen. Er zou immers wel iemand met scoop zijn die me even wilde laten meegenieten verwachtte ik.
Onderweg naar Den Oever ging nogmaals de pieper maar dit keer prijkte er een Groene Bijeneter op die gezien werd op Terschelling !! De vogel werd onregelmatig gezien maar leek wel ter plaatse te zijn. Ik belde naar mijn werk om de volgende dag ook vrij te nemen (alvast anticiperend op dat ik de vogel eventueel niet zou zien) en negeerde de afslag naar Den Oever, daar zou toch niemand meer zitten. Een behoorlijke groep vogelaars maakte de oversteek en op het eiland aangekomen werd er verspreid om de vogel te zoeken.
Jammer maar helaas leek de vogel gevlogen maar ik bleef op het eiland, samen met ca. 20 anderen. We hebben met zijn allen tot ca. 22:00 gewacht maar met een zacht oosten windje en een temperatuur van ca. 6 graden (en bij gebrek aan jas of trui) had ik het kouder dan ik het ooit heb gehad.

Met zijn allen overnachtten we in de jeugdherberg waar ik een gevonden-voorwerpen-jas leende die eruitzag alsof hij vanonder een grote berg vuilnis getrokken was. Een zwerver zou er zijn neus voor opgehaald hebben maar ik moest wel natuurlijk. De volgende dag om 5 uur stonden we weer met zijn allen op de plek maar nog steeds geen Groene Bijeneter.

Rond 1 uur ging de boot terug en ik besloot niet langer te blijven wachten. De jas propte ik in een vuilnisbak in de veerhaven (ik had plechtig moeten beloven die terug te brengen, maar ik vond het niet gek dat de eigenaar zich nooit meer gemeld had en verwachtte ook niet meer dat hij dat ooit zou doen). Ondertussen was mijn humeur gedaald tot dichtbij 0 graden Kelvin en ik was welhaast uitgeput.

Het vrolijkte me toch wel op dat tijdens de terugreis de Terekruiter weer gemeld werd net als een Kleine Vliegenvanger daar vlakbij. Beide waren toen nog nieuw voor mij dus 1 van die twee MOEST toch lukken ??

Op de plek van de Terek aangkomen trof ik een vriend van mij die dolblij was de Terek even daarvoor mooi gezien te hebben maar een grote groep (10.000 ??) vliegende stelten aanwees met de mededeling "daar zit hij tussen". Daar sta je dan zonder telescoop of kijker, moe en gefrustreerd.......

Dan maar naar die Kleine Vlieg want die moet toch makkelijk zijn, dan had ik tenminste nog iets gezien en kon ik naar huis. Maar ook dat ging niet zoals ik wilde. De vogel zat in het donkerste dennenbos dat ik ooit zag maar probeerde het me makkelijk te maken door constant en voor mijn gevoel vlakbij te blijven zingen. Het enige dat ik zag was een schichtig heen en weer schietend beest waarvan ik aan moest nemen dat dat hem was. Onder het motto "horen is scoren" besloot ik me gewonnen te geven en naar huis te gaan.

Onderweg naar huis heb ik op het punt gestaan mijn pieper uit de rijdende auto te smijten maar ik besloot er nog een nachtje over te slapen en het dan eventueel alsnog te doen mocht ik dan nog steeds achter die beslissing staan. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan maar het heeft even weinig gescheeld.
Met de Terek en Kleine Vlieg is het nog goed gekomen want het volgende weekend waren beide nog aanwezig en met wat geduld lieten beide zich leuke bekijken. Uiteindelijk heeft alleen de Groene Bijeneter niet meegewerkt, en dat is toch best jammer.......
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

P1234

Mooi verhaal Michel! Je had het mij al eens persoonlijk verteld als vorm van troost voor de dip van David en mij mbt de Vale Gierzwaluw. Dat deed een mens goed; altijd leuk om te horen dat je niet de enige bent...

Wat ik wel weer een beetje lullig van je vond, is dat ik koud mijn hielen had gelicht in Hoorn en dat jij daar vervolgens 2 Rotszwaluwen om De Titaan zag vliegen ;)  Gelukkig is dat helemaal goedgekomen, maar die middag, toen ik dat hoorde, daalde mijn humeur ook tot heeeel dichtbij 0 graden Kelvin! Ik kan je verzekeren dat mobiele telefoons meer kunnen hebben dan veel mensen denken. Ze kunnen er best tegen als je ermee gooit :P  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

jvdlaan

Ik zal mijn meest frusterende dip van de Schreeuwarend, liefst tweemaal (1984 en 2005:(  :( ) jullie niet onthouden. Ik moet er even voor gaan zitten, maar het komt eraan.

Jan  

eline1234

#64
Geen echte dip (kzie m dagelijks  :P ) maar wel n moment om je voor je kop te slaan:
Elke dag zie je een ijsduiker, die elke dag hetzelfde doet: beetje rondzwemmen, af en toe eens duiken, niets bijzonders.
Dus als ie dan eens dichtbij zwemt doe je een poging een mooie foto te maken. En net op het moment dat ie iets anders doet dan rondjes zwemmen.... Word je gebeld op je mobiel!

Dus ja, onscherpe foto  :angry:  
Eline

redmar_woudstra

de foto is nog een stuk beter dan ik het voor elkaar kreeg bij de ijsduiker van de eemshaven ;)
groet,
Redmar

eline1234

ja dat mocht ook wel, op 15 meter afstand....
Eline

Guus Peterse

Elke dag een ijsduiker ...
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Hans Peterse

Ben nog maar kort aan het twitchen geslagen (verslavend...), maar ook al de nodige dipjes (deukjes) opgelopen. Bijvoorbeeld:

- De blonde ruiter van de Honswijkerwaarden (net een uurtje daarvoor opgejaagd en weggevlogen - gelukkig een met velen gedeelde dip)
- Bezoekje aan havenhoofd Scheveningen (geen echte twitch eigenlijk), half drie weg, uurtje later een kleinste jager gemeld
- Vanochtend voor de derde maal naar een plek geweest waar een zwarte ooievaar zou moeten zitten en weer niks: alleen maar regen en drie 'gewone' ooievaars

Ja, ik weet wel, tis niks vergeleken de 'echte dips' die hier zijn gemeld...

Thijs Fijen

Afgelopen zaterdag op Vlieland, het was echt bagger weer maar er vlogen lijsters en vinken dat wil je niet weten. Abnormaal! Dus het vogelen viel niet tegen.

Vrijwel op het begin werd een Dwerggors gemeld, we stonden er 50 meter vanaf maar de vogel was even weg. De plek omsingeld maar er kwam niks omhoog. Balen dus. Nou dachten we Dwerggors zou nog wel moeten lukken dit weekend..
Dus toen stonden we bij Stortemelk, die ochtend nog getwijfeld of we naar zee zouden gaan of niet, niet gedaan en helaas met spijt, Kuhls Pijlstormvogel die 1 km van ons af vliegt.
Er werd een Bladkoning gemeld in het dorp, dus wij nog zoeken. Niks helemaal niks. Even pauzeren en boodschappen doen. Piep piep, Roze Spreeuw Kroonspolders. Nou jongens fietsen dan maar! Daar aangekomen wisten we de spreeuwen niet eens te vinden. 2 uur in de stromende regen (het regende al heel de dag en het is inmiddels al half 2 's middags) gezocht tot we de groep spreeuwen vonden. (ondertussen een goedmakertje: Grauwe Franjepoot op 4 meter) Maar we moesten helemaal om de kazerne heen. Na nog een uur zoeken gaven we het op, het werd echt te koud.
Bijna op de fiets, piep piep, Kleine Vliegenvanger Waterzuivering. Oke fietsen maar weer :P Mijn hoop werd al iets groter.
Daar weer koud en verkleumd aangekomen en weer 3 keer op een minuut de Kleine Vliegenvanger gemist (dat we net 100 meter verder op in het bos stonden en dat de vogel riep of werd gezien)
Grrrr,,, De volgende dag werd het beter gelukkig :)

Thijs
Thijs Fijen

Bram Rijksen

CiteerDe volgende dag werd het beter gelukkig :)

Dat laatste zinnetje moet je eigenlijk weglaten... dan blijft het 'worst dip ever' gehalte veel langer hangen! Als je 's avonds ook nog s'de boot terug had moeten nemen, was je waarschijnlijk potentiele winnaar geweest.

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerDe volgende dag werd het beter gelukkig :)

Dat laatste zinnetje moet je eigenlijk weglaten... dan blijft het 'worst dip ever' gehalte veel langer hangen! Als je 's avonds ook nog s'de boot terug had moeten nemen, was je waarschijnlijk potentiele winnaar geweest.
En dan ook die boot nog missen.. B)  
Groet,

Geert-Jan Kroon

frankw

nee dat zou goed zijn B)  

Thijs Fijen

Citeer
CiteerDe volgende dag werd het beter gelukkig :)

Dat laatste zinnetje moet je eigenlijk weglaten... dan blijft het 'worst dip ever' gehalte veel langer hangen! Als je 's avonds ook nog s'de boot terug had moeten nemen, was je waarschijnlijk potentiele winnaar geweest.
Ja klopt, maar wat een dip dag! Koud, verkleumd en eigenlijk niet zo veel gezien
Thijs Fijen

BramtK

Citeer
Citeer
CiteerDe volgende dag werd het beter gelukkig :)

Dat laatste zinnetje moet je eigenlijk weglaten... dan blijft het 'worst dip ever' gehalte veel langer hangen! Als je 's avonds ook nog s'de boot terug had moeten nemen, was je waarschijnlijk potentiele winnaar geweest.
Ja klopt, maar wat een dip dag! Koud, verkleumd en eigenlijk niet zo veel gezien
Een Grauwe franjepoot en een heleboel lijsters en vinken, waar heb je het over!?

Bram  :)  
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

He Thijs! Ik heb die Kuhl's ook helemaal niet sterk; toen de vogel uit de noordoosthoek terug kwam zat ie zo ongelooflijk ver weg, daar wordt je ook niet veel beter van.
Alles thuis aan literatuur uit de kast getrokken wat vlieggedrag betreft en ik heb zelfs erg veel moeite gehad om Nosto van me af te houden en had m al voor die soort; ware het niet dat de vleugels van de waargenomen vogel veel te veel op die van een meeuw lijken. Maar dat is  dan alles wat m er door kan slepen. Voor de rest is ie bij mij als zelfstandige waarneming ab-so-luut verwerpelijk wat betreft Kuhl's. Als de  waarnemingen van de andere mensen op deze vogel het moeilijk zullen krijgen; de mijne heel erg veel meer.  Dusss dippen? Mischien dat je er nog korter bij kunt zitten dan jij en er nog niet veel aan hebben. Mogelijk dat ik alsnog definitief nee zeg. Nee zeg!

Vond het zaterdag ook zonder scoor-soorten een topdag; het was 1 van de beste voorbeelden van vogeltrek met een machtig potentieel die ik ooit gezien heb .

BramtK

Kijk das nog eens een opbeurend verhaal i.p.v. dat gepiep over dippen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

CiteerHe Thijs! Ik heb die Kuhl's ook helemaal niet sterk; toen de vogel uit de noordoosthoek terug kwam zat ie zo ongelooflijk ver weg, daar wordt je ook niet veel beter van.
Alles thuis aan literatuur uit de kast getrokken wat vlieggedrag betreft en ik heb zelfs erg veel moeite gehad om Nosto van me af te houden en had m al voor die soort; ware het niet dat de vleugels van de waargenomen vogel veel te veel op die van een meeuw lijken. Maar dat is  dan alles wat m er door kan slepen. Voor de rest is ie bij mij als zelfstandige waarneming ab-so-luut verwerpelijk wat betreft Kuhl's. Als de  waarnemingen van de andere mensen op deze vogel het moeilijk zullen krijgen; de mijne heel erg veel meer.  Dusss dippen? Mischien dat je er nog korter bij kunt zitten dan jij en er nog niet veel aan hebben. Mogelijk dat ik alsnog definitief nee zeg. Nee zeg!

Vond het zaterdag ook zonder scoor-soorten een topdag; het was 1 van de beste voorbeelden van vogeltrek met een machtig potentieel die ik ooit gezien heb .
Ja die Kuhls, hoe raar het ook klinkt, vond ik toch wel de minst erge dip. Het regende hard, zicht was zeer slecht en je stond waarschijnlijk laag want onder het paviljoen. Ik vind het al knap al ontdek je zon vogel dan (door de branding dan wel)

Nou goed, het was fenomenaal qua lijstertrek (60 Beflijsters op zijn minst), minstens 10 Bokjes, Kepen vinken sijzen niet normaal etcetera etcetera. Maar na 3 uur zoeken naar een Roze Spreeuw en dan er naast staan als ze em zien en dat ie net wegduikt en dan echt niet meer terugvinden (Ondanks de groep 5 keer totaal allemaal vliegend gezien) En daarna nog 2 uur zoeken drijfnat naar een Kleine Vliegenvanger. Pfff toen had ik het wel gehad :P

Komt nog wel denk ik dan altijd, die lijstertrek is onvergetelijk en misschien zelfs maar eenmalig (in september)

Thijs
Thijs Fijen

Bram Rijksen

Wat was het toch mooi, die pieperloze tijd.. wist je tenminste ook niet wat je tijdens het vogelen allemaal aan het missen was. Intimiderende lijstertrek was voldoende om een spannende dag te hebben, zelfs zónder schaarse of zeldzame soorten. Als je op z'n dag dan ook nog een Grauwe Franjepoot tegenkwam... dan heette dat een topdag!

Hans Peterse

Na mijn eerste postje hier krijg ik de smaak te pakken...

Daarom nog 1 dip (dan hou ik het weer voor gezien, hoor) - een simpele dip zonder kuhls' of kleine vliegenvanger enz.

Mijn worst dip was toen ik, gelokt door Temmincks' en Bokjes, op een onmenselijk vroeg tijdstip van Utrecht (waar ik woon) naar de Bovenmeent fietste, tegen beter weten in (want slecht weer voorspeld). Na een paar kilometer begon het te regenen, maar ik bleef ijzeren-heinig doorfietsen. Toen ik bij de Bovenmeent aankwam, regende het zo hard dat ik zonder zelfs maar de kijker tevoorschijn te halen, rechtsomkeert maakte (ik zag vanuit m'n ooghoek nog wel een purperreiger vliegen). Ik kwam totaal doorweekt thuis. De flapjes uit m'n portemonnee heb ik aan de waslijn gehangen of op de verwarming gelegd, dat weet ik niet meer, en mijn mobiel kon ik weggooien.

Goed voor een troostprijs, deze?  

Guus Peterse

CiteerKijk das nog eens een opbeurend verhaal i.p.v. dat gepiep over dippen.

Bram
Maar ja, dit topic heet dan ook ' Worst dip ever'. Daarin mag gepiept.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

dupont

Canadese Kraanvogel september 1991; Bantpolder
Doordat een ontzettende kloteboer de balen had gekregen van auto's op zijn pad besloot hij maandagochtend om rond 9.00 uur de vogel maar te verjagen. Ik en Robert Keizer kwamen om 9.30 uur na een treinrit vanaf Velp (5.50 uur vertrokken), bus Leeuwarden-Dokkum en twee 'geleende' fietsen in Dokkum aldaar aan.

Elke keer wanneer ik door de Bantpolder rij dan kan ik er nog behoorlijk pissed over worden (het schijnt dat deze boer meer 'incidenten' op zijn geweten heeft) en bedenk ik mij dat het goed is dat ik die boer nooit persoonlijk ontmoet heb. Mijn inschatting is dat er in Nld nooit meer een Canadese Kraan zal 'vallen'. Ofwel: dank u!  :(

Mijn besluit in 1996 om, na een avond stevig doorhalen, met een kater in bed te blijven liggen terwijl ik mee kon naar de Geelstuitzanger van Vlieland was op zijn zachst gezegd niet verstandig. Dit noem ik dan ook geen dip (want ik ging er niet daadwerkelijk heen), maar een belachelijk besluit.  :D

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gegroet,

David Uit de Weerd
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Edwin Russer

#82
Ja, Canadese Kraanvogel. Hou maar op. Ik belde toentertijd de vogellijn en was nog niet in het bezit van een pieper. Er stond heel zakelijk en bijna achteloos op ingesproken dat er een Canadese Kraanvogel in Friesland zat en verder zonder nadere informatie.

Ik maar denken, nee dat kan niet, dat moet een escape zijn :huh: Hoorde ik pas later dat de vogel ook al eerder in Schotland was gezien en onomstotelijk werd vastgesteld dit dezelfde vogel was.

En nu weet ik ook wel dat Groenland nog een takke-end weg ligt, maar David, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;)

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=show...icture_id=18517
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

dupont

Goed Edwin,

Ik had dat plaatje ook al gezien en dacht hetzelfde.....
Ik durf best te zeggen dat diegene die mij in NLD een wilde Canadese Kraan laat zien 250 euri's van mij krijgt, en eigenlijk is dat dan nog een belachelijk laag bedrag....!!!

We wachten wel af...!!

Groeten,

David Uit de Weerd
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Bas vd Burg

#84
CiteerMijn worst dip ever? Niet echt een dip maar wel iets waar ik nog vaak aan terug denk.

Als jong ventje zit ik in 1991 een bakje te doen met enkele "grote namen": Arnold Meijer, Max Berlijn, Eus vd Burg, in Hotel Savoy Katwijk. De 3 wijze mannen (zo kwamen ze bij me over destijds) waren aan het discussiëren over de Canadese Kraanvogel en besloten weg te gaan.......... alleen bleef ik als verlegen kereltje een beetje beteuterd achter op de stoep van het Hotel. Durfde niet te vragen of ik mee mocht, immers wat moet een jong ventje met die grote mannen in 1 auto haha

Max Berlijn moet er nog steeds aan denken iedere keer als 'ie mij ziet: "ik zie je nog zo beteuterd staan op die stoep...."
Hou op schei uit over Canadese Kraanvogel :wacko:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jvdlaan

Ok beloofd is beloofd.

Eind november 1984 kwam het bericht dat er een Schreeuwarend zat in de Katwijkse Zuidduinen. Op die bewuste dag ging iedereen die kon kijken, ik kon die dag niet, tentamen geloof ik of een verplicht college. Ik kon pas de volgende dag. Maar die arend zou niet ver gaan, want hij leek verzwakt.

Bij het eerste licht stonden we met een man of tien in het noordelijk deel van de Katwijkse Zuidduinen op een duintop. De avond er voor was gezien dat de vogel achter deze duintop was gevlogen, laag en langzaam.

Ruud Schenk en ik stonden op dat duin naar beneden te kijken. Beneden het duin was een kanaaltje met een rij abelen. Ruud en ik speculeerden dat de vogel nog net de kracht moet hebben gehad om het kanaaltje over te steken om vervolgens neer te ploffen in de Abelen.

Wij begonnen naar beneden te lopen en bereikten net de rand van het kanaal en stonden c 10 meter van de abelenrij toen een paar vogelaars die nog op het duin stonden keihard begonnen te schreeuwen dat ze hem een kilometer of wat zuidelijk zagen vliegen, ongeveer op de plek waar de vogel de afgelopen dagen had gezeten (meer richting Wassenaarse Slag). Wij geloofden ze onmiddellijk en met eens toet auto's vertrokken we naar de Slag. Daar tot donker gestaan en niets gezien.

Een paar vogelaars (ik weet niet meer wie) waren toevallig nog in de schemering in de Katwijkse Zuidduinen aan het vogelen toen een medewerker van het waterleidingbedrijf ze kwam vertellen dat er een erge grote roofvogel zat onder de abelenrij naast het kanaal.

Inderdaad, daar zat het arme beest. De vogel werd opgeraapt en overleed later, zo bleek aan verzwakking tgv een schotwond.

21 jaar later in september 2005 was er weer een bij West-Kapelle. Maar uitgerekend die zondagochtend moest mijn vriendin naar Amsterdam plus familie en buren waren allemaal bezet om op mijn inmiddels twee kinderen grote gezin te passen. Pas om half tien kon ik gaan rijden. Daar aangekomen was ik 1 uur te laat.

Tot overmaat van ramp werd ik door zo'n beetje de hele twitchersscene gebeld ('waar was je nou, l...') toen ik al op de terugweg was. Bij Rotterdam werd ik aan de kant gezet door Oom Agent, die me een boete van 140 euri's gaf vanwege 'het vasthouden van een telefoontoestel tijdens het autorijden'. Sindsdien ga ik nooit meer zonder headset de deur uit!

Iedereen zal wel begrijpen dat als er weer een twitchbare Schreeuwarend komt, iemand extra blij is als-ie daar bij kan zijn!

Groeten, Jan

Edwin Russer

CiteerIedereen zal wel begrijpen dat als er weer een twitchbare Schreeuwarend komt, iemand extra blij is als-ie daar bij kan zijn!

Hoi Jan,

Biedt je dan ook 250 euri's?  :grin:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Scio

Je hele leven in Limburg wonen en pas 1 Kraanvogel gezien.....telt dat ook?  <_<  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

theomuusse

Ik durf bijna niet meer te zeggen dat ik wel een Canadese Kraan op mijn lijst heb.
Was inderdaad erg droog ingesproken toen.
Ik kwam daar na enkele uren rijden aan en hoorde dat hij al een uur ruim pisse was.
..
Maar ik stond naast lucky Eddie dus het kwam daarna toch nog goed!

Ik mis weer andere soorten zoals Marmereend!!!!

Theo

jvdlaan

CiteerIk durf bijna niet meer te zeggen dat ik wel een Canadese Kraan op mijn lijst heb.
Was inderdaad erg droog ingesproken toen.
Ik kwam daar na enkele uren rijden aan en hoorde dat hij al een uur ruim pisse was.
..
Maar ik stond naast lucky Eddie dus het kwam daarna toch nog goed!

Ik mis weer andere soorten zoals Marmereend!!!!

Theo
Theo, zie deze foto: http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/1991.htm

Jij staat een beetje in het midden links van Aart Vink. Eddy Nieuwstraaten (of bedoel je Edward van IJzendoorn) is tweede van rechts. Ik sta weer een stukje links, rood-witte honkbalpet!

Jan