Hoofdmenu

Worst dip ever..

Gestart door Geert-Jan Kroon, november 21, 2006, 20:35:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

Brand maar los met de meest bizarre vogelervaringen..

Naar aanleiding van: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ic=15833&st=200

Om maar de spits af te bijten:

Een Grote Geelpootruiter op 5min. afstand terwijl je midden in een toetsweek zit :o
Eigenlijk tijd genoeg maar toch steeds uitgesteld. Hij zat er toch al tijdje, dus zou wel ff wachten.. Mooi niet :censored:

Ook een soort van dip:
Ik probeer al tijden een superschaamsoort weg te werken. vandaag weer niet gelukt! De Patrijs. Ligt het nu aan mij? :wacko:  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jeroen Nagtegaal

Hoeveel wil je er op een dag? 20? Kom naar het warme Limburg race de akkers af en scoor ze, het voorjaar is touwens de beste tijd,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

Afgelopen voorjaar, Sallandse Heuvelrug, korhoenexpeditie: al turend in de verte en hopend op een glimp van een korhoen, werden we van achteren zowat aangevallen door een tweetal korhanen.  :rolleyes:  
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Geert-Jan Kroon

CiteerHoeveel wil je er op een dag? 20? Kom naar het warme Limburg race de akkers af en scoor ze, het voorjaar is touwens de beste tijd,
Limburg is niet naast de deur voor mij :rolleyes: .

Ze worden bij mij in de buurt ook gemeld. Maar om de een of andere reden krijg ik ze nooit te zien :( . Laatst werd er bij een excursie in Polen in de bus om de 100m meter "Patrijs!" geroepen.. Ik zag ze niet :blink: ..
Groet,

Geert-Jan Kroon

michel.wissink

CiteerZe worden bij mij in de buurt ook gemeld. Maar om de een of andere reden krijg ik ze nooit te zien :( . Laatst werd er bij een excursie in Polen in de bus om de 100m meter "Patrijs!" geroepen.. Ik zag ze niet :blink: ..
Niet om op te scheppen, maar patrijzen zie ik in mijn omgeving toch geregeld...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bas vd Burg

#5
Mijn worst dip ever? Niet echt een dip maar wel iets waar ik nog vaak aan terug denk.

Als jong ventje zit ik in 1991 een bakje te doen met enkele "grote namen": Arnold Meijer, Max Berlijn, Eus vd Burg, in Hotel Savoy Katwijk. De 3 wijze mannen (zo kwamen ze bij me over destijds) waren aan het discussiëren over de Canadese Kraanvogel en besloten weg te gaan.......... alleen bleef ik als verlegen kereltje een beetje beteuterd achter op de stoep van het Hotel. Durfde niet te vragen of ik mee mocht, immers wat moet een jong ventje met die grote mannen in 1 auto haha

Max Berlijn moet er nog steeds aan denken iedere keer als 'ie mij ziet: "ik zie je nog zo beteuterd staan op die stoep...."

Andere dips: tsja ach.......... misschien die Rotszwaluwen van Hoorn??
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

jongens.....

dit topic is juist geopend om het te hebben over de "worst dip ever";
niet om eindeloos te zeveren over Patrijzen.

what about mijn Citroenkwik? -->
ik zat niks te doen thuis, Marijn ontdekt rond 12en de vogel in kwestie, haalt Rein erbij, twijfelen, vogel weg, bellen, vogel terug, roepje --> beet! Toen gepiept maar bij mij kwam de piep niet door.
5 minuten later word ik gebeld door iemand die de pieperlijst niet bij zich heeft en kwam ik erachter dat er een Citroenkwik in de uiterwaarden zit (500 m van mn huis).
Marc vd Aa gebeld die me zegt dat ie in het westelijk gedeelte zit, en als ik daar aankom zie ik mensen bij het oostelijk gedeelte staan.
Al fietsend op de dijk bel ik met iemand die hem in beeld heeft, en 500 meter sprint later....
is de vogel nét weer naar west gevlogen.

En vervolgens nooit meer teruggevonden.  :(

nu jullie
Steven Wytema


Geert-Jan Kroon

Citeerjongens.....

dit topic is juist geopend om het te hebben over de "worst dip ever";
niet om eindeloos te zeveren over Patrijzen.

Dat "gezever" viel ook wel weer mee.......
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jeroen Nagtegaal

Een schaamsoort is toch ook een dip?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Ik heb me al diverse zomerse nachten lek laten prikken door allerlei insecten bij de Tienhovense plassen, maar kleinst waterhoen wilde maar niet roepen!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

carel

#10
Heb geduld Dames en Heren
eens komt dat vogeltje wel
Je hoeft niet alles in 1 jaar te zien blijft er voor het komende seizoen niks meer over.
Geniet van wat je gezien hebt niet van wat je gemist hebt of had willen zien. :P  :P

Trouwens ik heb nog steeds geen purperreiger :wub:  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

pluisje

Een leuke dip is wel die van een Sneeuwuil op ameland.
Een bootlading met vogelaars trok naar Ameland met het vooruitzicht om een Sneeuwuil te spotten. (semafoons, etc bestonden nog niet)
Aangekomen op het eiland bleek daar midden op het schelpenpad een
Geelkuifkaketoe te zitten !!  
Ronald Nuiver

Thijs Fijen

Wel meer dipjes, 1 dag met de fiets opzoek naar middelste bonte specht, graszanger en grauwe gors (80 km gefietst, allemaal gemist. En ook allemaal wel die dag gemeld)

Ook een keer een Waterspreeuw, tja hij laat zich nu even niet zien, net 5 minuten geleden zat ie er nog.

Thijs

Thijs Fijen

joostverhoeven

ook in Veldhoven patrijzen genoeg.. gedurende het jaar altijd te vinden Op de akker naast de Mc donalds, en thijs ik heb dat zelfde rondje den bosch denk ik (graszanger, middelste bonte specht en grauwe gors) ook gemaakt all1 de grauwe gors niet gevonden tot 3x toe geweest.. :( ach dat is het leuke van vogels kijken, het zou wat zijn als je alles ziet waar je voor ging :) hehe
Groeten,

Joost Verhoeven

maartenwielstra

Oosterse Vorkstaartplevier 1997, Dikbekfuut 1998, Alpenheggemus 2000, bonte tapuit 2004. Allemaal blijvertjes die het presteerden om precies weg te zijn op de dag dat ik er wel was. Laatste twee waren ook nog eens eilanders en er is niets deprimerender dan een eilanddip. Dan denk ik ook gelijk aan Havikarend 2004 en Vale Gierzwaluw 2006. Mijn multidipsoort is de Dwergarend. In 1995 dipte ik mijn eerste op de Hoge Veluwe. Sindsdien nog 4 keer voor niks naar Rhenen! Of dan van die soorten in de tijd dat ik het niet meer de moeite waard vond om mijn pieperbatterij te vervangen: Schreeuwarend, Roodkeelstrandloper, Sperweruil (2005: dipjaar!).

Bram Rijksen

CiteerEen leuke dip is wel die van een Sneeuwuil op ameland.
Een bootlading met vogelaars trok naar Ameland met het vooruitzicht om een Sneeuwuil te spotten. (semafoons, etc bestonden nog niet)
Aangekomen op het eiland bleek daar midden op het schelpenpad een
Geelkuifkaketoe te zitten !!
oeh.. da's een oudje! memorabel inderdaad.

carel

CiteerQUOTE (pluisje @ Nov 21 2006, 22:36 PM)
Een leuke dip is wel die van een Sneeuwuil op ameland.
Een bootlading met vogelaars trok naar Ameland met het vooruitzicht om een Sneeuwuil te spotten. (semafoons, etc bestonden nog niet)
Aangekomen op het eiland bleek daar midden op het schelpenpad een
Geelkuifkaketoe te zitten !! 


oeh.. da's een oudje! memorabel inderdaad.

maar wel een hele mooie  :angry:

gelukkig was ik er niet  :D

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

JaapHennevanger

Grauwe Fitis in Bodegraven we gingen om 10 uur weg en werd om 10 over 10 gemeld later <_<  
Jaap Hennevanger



oceanodroma

Toen ik in de zomer in OUlu in Finland naar de enige broedplek van citroenkwik aan het zoeken was...
Een uur lang tot je knieen in het water met 1 lekkende laars veel midgets regen en bijzonder koud. Eindelijk de plek bereikt waar het beestje moest zitten, zittie er niet!
De terugweg was bijzonder onaardig!  :angry:  
Dimitri Mulder
oceanodroma

JaapHennevanger

Maar ook dit jaar, kwamen net terug van een week Texel net een citroenkwik komen we thuis zien we dat er 2 dunbekmeeuwen zijn gemeld en we zijn er gewoon langs gereden! volgende dag erheen gereden en natuurlijk geen spoor te bekennen van die beesten :rolleyes:  
Jaap Hennevanger



P1234

Die Vale Gierzwaluw is voor mij memorabel; bootje gepakt van Terschelling naar Vlieland en de vogel niet gezien; verhaal is bekend. Rotszwaluw heb ik zaterdag "ingehaald" maar vrijdag gedipt; te vroeg vertrokken.

De Bastaardarend van de Lauwersmeer in 2000 zal ik ook niet licht vergeten. Ik had toen nog weinig contacten in het veld; de hele ochtend en een deel van de middag achter de vogel en de vogelaars aangereden en niets gezien (geen vogel, en alleen juichende vogelaars omdat de vogel net 5 minuten eerder was gezien). Ik heb de soort gelukkig inmiddels ingehaald, maar ik was niet vrolijk toen ik die middag thuiskwam.

Trouwens; kunnen we niet ook een itempje openen over de meest geweldige twitchervaringen?

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Rinie van Reenen

Veel slechte twitchervaringen heb ik niet, omdat ik (ook wel een beetje uit principe) me wat afzijdig houd van het verschijnsel 'soortenjagen' (ook al om te voorkomen dat je dan een slechte dag overhoudt, omdat je die ene soort niet gezien hebt).
Maar toch, zo af en toe mis je toch wel eens wat. Ruim een week geleden naar het Hoefijzermeer gegaan, vanuit de gedachte: zowel een Witoogeend als een Grote Tafeleend; zulke eenden blijven wel zitten, dus mis schieten zul je niet doen. Tevoren had ik natuurlijk genoeg foto's van de Grote Tafeleend op Waarneming.nl gezien om de kopvorm direct te zullen herkennen. Echter, ik kom daar 's middags, en dat is natuurlijk de ideale tijd voor zulke vogels om te rusten. Ergo: geen snavel kunnen zien, en ik had verzuimd me voor te bereiden op het herkennen van andere kenmerken (en de ANWB wijdt maar 1 regeltje aan deze vogel). Dus: ongetwijfeld heb ik de Grote Tafeleend gezien, maar niet als zodanig herkend.
Maar goed, deze ervaring was niet zo problematisch: genoeg andere mooie vogels gezien; en bovendien, de vogel blijft ongetwijfeld nog wel even zitten.

Mijn grootste schaamsoort is misschien wel de Vuurgoudhaan. We zitten maar op anderhalve kilometer van het bos, ik kom er regelmatig, ik heb (natuurlijk) vele honderden Goudhanen gezien, maar ik heb er nog nooit één kunnen determineren als een Vuurgoudhaan. Misschien toch een keer wat langer stil blijven staan, afwachten tot ze op zichthoogte komen...
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

Nou ik kan uren doorzwetsen over welke Vale Pijlstormvogels ik op welke manieren wel niet gemist heb! Ik ga niet in details treden maar het zijn er VEEL en de manieren waaop totaal onrechtvaarig :( .

jeroensteenbergen

De Grijskopspecht van Oosterbeek kostte me gedurende 3 jaar 12 bezoeken voor ik 'm had! Kom ik 's ochtends om 8uur aan (vroeger kon niet ivm OV), is ie om half 8 gezien. Blijf ik wachten/zoeken tot 4 uur 's middags, niets... Affijn, het erge was dat ie steeds wel weer werd gemeld, maar dus niet als ik ging... Het in het tweede jaar van zijn verblijf maar opgegeven en gehoopt dat ie zich het jaar daarop weer zou vertonen. Gelukkig deed ie dat, en 'm later 'zelfs' nog een tweede keer mogen zien. Was ook een mooi verhaal. Staan met vogelwacht Utrecht onder de beroemde boom te wachten: geen Grijskopspecht. Je begrijpt het al, de verhalen komen los en het wordt nog lollig ook. Na 2 uur wachten het maar opgegeven. We lopen terug naar de auto's, iedereen stapt in, de laatste persoon wil net instappen en opeens horen we een specht hameren. Nog nooit zo snel uitgestapt en naar een boom gerend. Maar hij zat er wel.  

Rinie van Reenen

Sjonge, dan heb ik nog geluk gehad... Wij hebben hem indertijd even 'meegepikt' toen we met de fiets van Veenendaal naar de Hoge Veluwe gingen, om daar te gaan vogelen. En aangezien je dan toch langs Oosterbeek komt... We hadden hem daar binnen een kwartier!
Groet, Rinie van Reenen

jeroensteenbergen

Ja, die verhalen ken ik... (zucht)

Guus Peterse

Gevallen dat ik een soort op een paar minuten gemist heb, herinner ik me niet (en zal ik dus ook wel niet hebben meegemaakt want anders had ik het me wel herinnerd). Wel een keer bijna, met een dwergaalscholver in Limburg. Ik zag ze met zijn allen staan kijken en dacht: hebbes. Niet dus: net een paar minuten eerder weggevlogen. Maar die hebben we toen een uurtje later weer teruggevonden dus dat telt niet.
Wel een paar keer een soort op één dag gemist. Dit jaar zelfs twee keer de roze pelikaan: zat er de dag tevoren maar was vertrokken toen ik kwam kijken. Eerst eind mei in de Oosterschar, daarna in augustus in Mariëndal. Ook een paar jaar terug met een kleine geelpootruiter bij het Amstelmeer. Die zat daar weken maar ik had het toen gewoon te druk. Ook in de weekends. Toen ik eindelijk tijd had op een maandag erheen. Zondag (geen tijd) zat-ie er nog maar maandag was-ie vertrokken.
Op zo'n moment ben je natuurlijk niet blij maar ik beschouw dat altijd maar als de prijs van het twitchen: af en toe gaat het gewoon mis. Wil je geen enkel risico lopen, dan moet je gewoon nooit naar zo'n vogel op zoek. De kunst is, vind ik, om van zo'n dag toch nog plezier te hebben.
Overigens: die geelpootruiter heb ik een paar jaar later alsnog goedgemaakt in de Scherpenissepolder. Gevolgd, maar dit terzijde, door een grote twee dagen later.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Wouter

PESTVOGELS! Die mis ik altijd!! Ik heb ze nu al zo'n 5 keer gemist op plekken waar ze gezien waren, en ik let ook altijd erg op in de winter, maar nog steeds heb ik ze nog nooit gezien :( Misschien deze winter....

Wouter

thijs

Mijn te pijnlijke schaamsoort (ik ben daar goed in), is Kleine Bonte Specht.
Ik heb al tijden MiBo, maar bijv. op een veluwe excursie: ik zit in de tweede auto, de eerste auto is net wat eerder buiten en hoort nog net eentje roepen. We blijven bijna 1,5 uur daar, maar helemaal niks.
Verder heb ik heel lang (terecht!) gehoord dat ik nog geen Baardman had, maar wel Buidelmees, en geen Kleine en Temmink's Strandloper, maar wel Gestreepte (inmiddels allemaal - KleiBo goed gemaakt)
Maar een leuke dip Terekruiter: ontdekt door de excursieleiders (inmiddels heb ik eentje al ingehaald qua soorten :P) van mijn eerste kamp, maar net toen ik door de scoop mocht kijken, vloog ie weg, en nooit meer terug gevonden...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

bramubels

ik heb ook veel gedipt zoals kleine zwartkop,bosgors,ross' meeuw,slangenarend,grote tafeleend, groene reiger(2x),krekelzanger,breedbekstrandloper(2x),gestreepte starndloper(2x),zwarte ibes(2x),iberische tjiftjaf(3x),dougalls stern,roze spreeuw(2x),kuifkoekoek,dwerggors

maar ook wat gewonere soorten zoals kleine alk,grote pieper(2x),rosse franjepoot,kuifaalscholver,koereiger,zwarte ooievaar,sneeuw gans

maar mijn leukste dip zijn tog wel de 2 rotszwaluwen:
we kwamen om half 5 's middags aan, daar bleek dat se al vanaf 2 uur niet meer was gezien. daarom gingen wij naar een gebouw 200 m (ofzo) verder hoorn in waar ze mogelijk zouden slapen. 2 minuten nadat wij niet meer op die plek stonden kwamen ze langs gevlogen!! :angry:  best stom als je ervoor uit Nijmegen komt.