wat is dit voor eng beesje?

Gestart door groending, oktober 19, 2006, 23:11:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

groending

Vandaag 19 oktober in het Dortherbos (tussen Harfsen en Bathmen) een raar beestje gezien dat zijn achterlijfje als een schorpioen naar voren krulde toen ik te dichtbij kwam. Uit dit achterlijf kwamen 2 witte driehoekige dingetjes te voorschijn ongeveer 1mm groot. Toen ik me verwijderde schoven de witte dingetjes weer terug en krulde het achterlijf weer terug. Het beesje was ongeveer 3 cm lang en 7 mm breed. bruin of zwart.
Kan iemand mij vertellen wat dit voor beesje is?

groet José


feval

#2
CiteerVandaag 19 oktober in het Dortherbos (tussen Harfsen en Bathmen) een raar beestje gezien dat zijn achterlijfje als een schorpioen naar voren krulde toen ik te dichtbij kwam. Uit dit achterlijf kwamen 2 witte driehoekige dingetjes te voorschijn ongeveer 1mm groot. Toen ik me verwijderde schoven de witte dingetjes weer terug en krulde het achterlijf weer terug. Het beesje was ongeveer 3 cm lang en 7 mm breed. bruin of zwart.
Kan iemand mij vertellen wat dit voor beesje is?

groet José
:blink: het is waarschijnlijk de stinkende kortschildkever, zie tekst (gevonden op het net).
Dat we de Stinkende Kortschild hier behandelen komt, omdat hij groot is. Daarmee is hij een uitzondering in zijn familie: de kortschildkevers, want de meeste zijn juist erg klein. De rest van zijn familie wordt dan ook niet hier, maar juist bij de kleine kevers behandeld. Er komen in Nederland en Vlaanderen een groot aantal kortschildkevers voor. Het is zelfs de grootste kevergroep in de Benelux. Zoals de naam al zegt hebben deze kevers korte schilden. De vleugels vouwen ze onder die korte schilden op, net als bijvoorbeeld de oorwurmen, hoewel er ook soorten zijn die niet meer kunnen vliegen. Verreweg de meeste soorten zijn heel erg klein, maar er zijn ook een paar soorten die groot zijn en zich bovendien opvallend gedragen. De bekendste is wel de Stinkende Kortschild. Dat is een gewone soort van tuin en bos, die ook nog wel eens per ongeluk binnenshuis belandt. Hij zorgt nog wel eens voor paniekachtige toestanden, want als je op hem afgaat richt hij zijn kop naar je toe en kromt hij zijn achterlijf omhoog. In die positie doet hij sterk aan een klein schorpioentje denken. Het is zijn verdedigingspositie; hij is er helemaal klaar voor. De kaken van deze kever zijn zo sterk dat ze de menselijke huid kunnen doorboren. En hij heeft flinke kaken, waarmee hij zich goed kan vastbijten. De pijn valt nog wel mee, maar het is een hele toer om het dier los te krijgen. Op het naar jou toegekromde achterlijf zitten bovendien nog twee klieren waarmee een stinkend goedje in de rondte kan worden gespoten. Kortom: je bent er mooi klaar mee. In de tuin een zeer nuttig dier, want hij eet vooral slakken. Met een lengte tot 33 mm. de grootste kortschildkever van Europa. In de Benelux een veel voorkomende soort.


groending

Hoi Feval en Optilete,

Wegens verhuizing van Overijssel naar Zeeland was ik lange tijd offline, maar sinds maandag kan ik eindelijk weer internetten, vandaar mijn late reaktie terug.

Bedankt voor jullie antwoorden. met de naam Stinkende Kortschildkever en de link wat foto's gezocht op  het net. Komt duidelijk overeen met mijn waarneming.  Alleen de witte puntjes niet te zien op de foto's.

Een waar monstertje volgens je beschrijving; ik heb het beestje gelukkig niet opgepakt.

groetjes José

tekenaar

Ik heb onlangs mijn best gedaan er eentje in mijn vingers te laten bijten om daar eens een foto van te maken. Dat wilde hij niet doen! Die verdedigingsdrang valt dus wel mee. "mijn" exemplaar stonk ook niet...

Als ik er weer eentje vindt ga ik het nog eens proberen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/