Sphecodes scabricollis

Gestart door wilde, september 23, 2011, 21:24:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Vandaag had ik een vrouwtje Sphecodes scabricollis in de tuin. Deze soort heeft een opstaande rand op de achterkant van de kop. Mijn exemplaar heeft ook een deukje precies in het midden aan de voorkant van het mesoscutum.
Ik heb er 5 jaar geleden ook een exemplaar van in de tuin gehad, maar die had dat niet, tenminste ik zie het niet terug op de foto's van toen, maar die serie was niet erg compleet. Zou dit een beschadiging zijn of een morfologische variatie?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gko

mooie illustratie van belangrijke soortkenmerken, ben ook benieuwd of het deukje morfologisch is,
dat zou determinatie vergemakkelijken
met vr gr gkoopman

wilde

Dit is een van de weinige soorten bloedbijen waarvan de vrouwtjes gemakkelijk op naam zijn te brengen. De kaken hebben een extra tand en op de achterzijde van de kop is een duidelijke rand aanwezig. Ze zijn ruim 10 mm lang en parasiteren op Lasioglossum zonulum. Die meende ik gisteren ook nog in de tuin te zien.
Het deukje in het mesoscutum is op onderstaande foto nog wat duidelijker. Het is geen beschadiging, zoals ik eerder dacht, maar ik lees er nergens over en ook foto's van deze soort zijn schaars, omdat het dier zeer zeldzaam is volgens de site van Huib Koel (Wilde bijen). Dat moet je met een korrel zout nemen, maar algemeen zijn ze allerminst.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Pietsje

Albert, weer prachtige en duidelijke foto's. Ik zal naar dit bijtje uitkijken. L. zonulum met een ? heb ik wel een paar keer gefotografeerd. Wie weet kom ik haar tegen.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

gko

#4
ik krijg net een mail dat het w.s. geen scrabicollis is, maar monilocornis.
Het deukje schijnt op zich normaal te zijn bij veel Sphecodessoorten,
ik geef slechts de boodschap door, dus: don't shoot the messenger, ik
mis de kennis om me diepgaand in deze discussie te mengen
met vr gr gkoopman

wilde

#5
G. Koopman, dat zou best eens kunnen zijn. Dan heb ik mij vergist. Ik heb mijn eerdere foto's van monilicornis nagezien en die heeft inderdaad ook een rand achter op de kop en zelfs het deukje in het mesoscutum. Ik had het kunnen weten, maar van het genus Sphecodes heb ik zeer veel foto's en het vergelijken valt niet altijd mee, want het is veel werk. De wens was de vader van de gedachte, maar de vraag blijft welke vorm de opstaande rand bij scabricollis heeft. Ik heb slechts foto's van 1 exemplaar (gedetermineerd door Jan Smit) en die zijn niet zo duidelijk. Ik heb er helaas geen dorsale foto van, maar wel 1 foto wat schuin genomen, die de rand laat zien.
Ik volgde hier de determinatietabel van Jeroen de Rond. Die is dus niet duidelijk genoeg. Je komt echt in een paar stappen uit op scabricollis. De tabel is denk ik onvolledig, nu op de plek van die achterhoofd-sleutel monilicornis niet wordt genoemd (als uitkomst of als valkuil), want die soort heeft toch echt een dikke rand op het achterhoofd en langs de ogen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gko

dag albert, ik heb even contact gehad met jeroen. De tekeningen in de tabel hebben je w.s. op het verkeerde been gezet. Het zijn voorlopige tekeningen, die sommige kenmerken niet helemaal goed laten zien. Deze tekeningen worden z.s.m.
vervangen door andere, de maker van de huidige tekeningen heeft dit n.a.v. een beschrijving gedaan, de opstaande rand bij scabricollis is duidelijk anders dan bij monilocornis, zoals deze rand op jouw foto's staat is correct voor monilocornis en ook de punctuering op de bovenzijde van het borststuk klopt voor die soort
met vr gr gkoopman

wilde

Dag G. Koopman,
Onderstaand een echte S. scabricollis (2007 in mijn tuin). De kop is inderdaad minder dik en de rand begint eerder, namelijk direct achter de puntogen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gko

ik heb even contact opgenomen met Jeroen, hij kan het niet echt goed beoordelen,
omdat hij tijdelijk niet bij zijn collectie kan.

Hij is echter wel van mening dat deze veel dichter bij een echte scabricollis komt en
dat het zeker een andere soort betreft dan die van de eerste foto's
met vr gr gkoopman

wilde

Dag G. koopman,
Jeroen behoeft deze niet te beoordelen. Het beest is door Jan Smit gedetermineerd en zit in de collectie in Leiden.
Het is jammer dat de tabel niet deugt. Ik zal hem daarover een mail sturen. Ik ben niet afgegaan op de plaatjes, maar op de beschrijving. Bij het fotograferen volg ik dan de tabel en probeer de genoemde kenmerken vast te leggen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gko

#10
ik kan me voorstellen, dat als je veel met een soortengroep bezig bent geweest, je gemakkelijk een opmerking plaatst. Hij zei dat de illustraties onduidelijk waren, maar dat de tabel wel klopt. Misschien een tekstinterpretatie probleem?. Het gaat hier om de juiste kenmerken van scabricollis, niet om de poppetjes.

Jeroen werkt vooral met de binoc en is geen liefhebber van fotodeterminatie, het enige wat hij stelde, was dat de eerste scabricollis een monilocornis is. Over de foto, die door J.Smit is gedetermineerd heeft hij alleen gezegd, dat het een duidelijk andere soort(dan monilocornis) was, hij trok op geen enkele manier de determinatie in twijfel, maar bekeek het beest met veel interesse en gaf alleen zijn voorlopige mening

met vr gr gkoopman

wilde

Dag G. Koopman,
In de Sphecodes-tabel voor vrouwtjes kom je na de kaakvorm uit bij sleutel 4. Daar blijkt de sleutel niet te deugen.
Wat het met poppetjes te maken heeft weet ik niet. Ik heb niets tegen Jeroen de Rond, maar heb slechts kritiek op zijn tabel. Daar kan hij zijn voordeel mee doen.

Bij punt 4.1 staat: Achterkoprand achter de ogen scherp afstaand.
Bij punt 4.2 staat: Achterkoprand niet scherp afgetekend.

Met mijn foto waarop een zeer duidelijk afgetekende achterkoprand staat moet ik dan kiezen voor 4.2. Dat is voor mij erg onlogisch. Beter was als er zou staan: Achterkoprand wel scherp afgetekend maar niet direct aansluitend op de achterste puntogen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gko

#12
ik bedoelde jouw opmerking: jeroen behoeft deze niet te beoordelen.
Deze opmerking was naar mijn mening onnodig, omdat ik hem vroeg wat hij van de foto vond. Ik schreef alleen wat hij mij persoonlijk als antwoord gaf. Ik gaf door wat hij over de foto dacht in het kader van de discussie, het was dus niet zo dat hij stond te trappelen om de foto te determineren. Het initiatief lag bij mij omdat ik de soorten beter wil leren kennen. Voor mij is het totaal onbelangrijk van wie ik de juiste informatie  krijg en ik heb ook totaal niet de bagage een determinatie van J.Smit ter discussie te stellen en dat gebeurde ook niet, ook niet door Jeroen, laat dit duidelijk zijn.

Als er fouten in de tabel staan, moeten die er natuurlijk uit, ik kan echter nog niet beoordelen of dat zo is.
met vr gr gkoopman