zeldzaamheid in "achtertuin"

Gestart door jesse, november 18, 2006, 19:02:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Ikzelf niet, maar... 3 jaar geleden zagen 2 vrienden van mij en ik onafhankelijk van elkaar een dwergarend (in alphen aan den Rijn). Een van de twee werd gebeld door de ander, dat de vogel richting zijn huis vloog. HIj holde op zijn sokken met z'n verrekijker de straat op, waar de vogel vervolgens aan kwam vliegen en zich goed liet bekijken. Dat is nog een tuinsoort!!!

Wouter

CiteerIkzelf niet, maar... 3 jaar geleden zagen 2 vrienden van mij en ik onafhankelijk van elkaar een dwergarend (in alphen aan den Rijn). Een van de twee werd gebeld door de ander, dat de vogel richting zijn huis vloog. HIj holde op zijn sokken met z'n verrekijker de straat op, waar de vogel vervolgens aan kwam vliegen en zich goed liet bekijken. Dat is nog een tuinsoort!!!
Die  heb ik ook gemist.... :(  

Geert-Jan Kroon

De leukste dingen bij ons vanuit de tuin zijn toch wel: Draaihals(op de stoep aan het rusten), Houtsnip(winterslachtoffer), Grote Zilverreiger(overvliegend), Grote Stern(overvliegend), Halsbandparkiet(sinds gisteren), Pestvogels(groepen vogelaars met zich mee brengend), Kwak(zelf gemist).

Hier staat onze "achtertuin"
Groet,

Geert-Jan Kroon

nicky hulsbosch

Hallo allemaal,

Ik had nog vergeten te melden dat ik vaker een zingende eurokanarie in de tuin had. Alleen dit jaar heb ik hem niet waargenomen.

Nicky
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Hortulana

Leuke soorten vanuit tuin betreft mn overtrekkende zaken: Ooievaar, Purperreiger, Grote zilverreiger, Havik, Blauwe kiekendief, Rode wouw, Visarend, Zwartkopmeeuw, Regenwulp, Waterpieper, Boompieper, Boomleeuwerik, Beflijster (tuin te Heinenoord; hoeksche waard net onder rotterdam)

Op nog geen 5 minuten van huis Velduil, Ruigpootbuizerd (in de jaren '80) en Sporenkievit! (ontsnapt ex)

klaas van haeringen

#35
Letterlijk in de tuin: arendbuizerd, palmtortel, kraanvogel (overvliegend) en wielewaal! :D

Edit: Oja en wat leuke soorten in de tuin in Nederland:
Blauwe kiekendief, smelleken (vloog vlak langs de tuin), ooievaar (laag overvliegend), draaihals, kerkuil, beflijster, gele kwikstaart, tapuit, pestvogel (overvliegend) en grote barmsijs;

buiten de tuin maar op een paar km er vandaan ook nog: rode wouw, zwarte wouw, steenarend, visarend, wespendief, ruigpootbuizerd, grauwe kiekendief, slechtvalk, velduil, notenkraker, bokje, grote gele kwikstaart en mongoolse pieper.

Johan op den Dries

CiteerLetterlijk in de tuin: arendbuizerd, palmtortel, kraanvogel (overvliegend) en wielewaal! :D
Die arendbuizerd zat ook in je tuin?  
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

CiteerLetterlijk in de tuin: arendbuizerd, palmtortel, kraanvogel (overvliegend) en wielewaal! :D
En palmtortel wild of escape??

Thijs
Thijs Fijen

klaas van haeringen

#38
Sorry, was in het buitenland (zie edit).

j.steenbergen

Woon op mijn huidige plek nog maar een paar jaar, maar inmiddels wel overvliegende Kraanvogels, Raven, een groep Pestvogels in de tuin naast ons, Rode Wouw (ook al 2 keer) overvliegend. En op een weiland 5 minuten fietsen een zelfontdekte Griel.  
Jeroen Steenbergen

Guus Peterse

CiteerEn op een weiland 5 minuten fietsen een zelfontdekte Griel.
Maar toen woonde je daar nog niet Jeroen, dus die telt niet.
Intussen heb ik maar bar weinig te bieden in deze competitie.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

j.steenbergen

Ja je hebt gelijk Guus, maar nu fiets ik er lekker wel dagelijks langs (maar helaas zonder Griel).  
Jeroen Steenbergen

Diederick Meinen

Tsja, niet echt een twitch natuurlijk, maar ik had vorige winter een groepje pestvogels in mijn achtertuin, 1 meter vanaf mijn slaapkamerraam. Leuk om ze van zo dichtbij te observeren. Diederick

Guus Peterse

CiteerTsja, niet echt een twitch natuurlijk
Kan een vogel in je eigen tuin wel een twitch zijn? Lijkt me niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

harderbroek

Citeer
CiteerTsja, niet echt een twitch natuurlijk
Kan een vogel in je eigen tuin wel een twitch zijn? Lijkt me niet.
Ik zou het leuk vinden als iemand me uitlegt wat dan bedoeld wordt met twitch.
Ik ben misschien wel wat simpel maar voor mij is elke vogel bijzonder of twitch?
maar dat zal wel niet bedoeld worden.
Ik heb me net weer zitten verbazen over mijn 28 mussen die op de voedertafel zie staan te vechten om het gemalen brood. Nu heb ik na weken 15 vogels indivueel kunnen herkennen. Ik begrijp nu eindelijk na jaren een beetje het gevoel van J.T.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Guus Peterse

Tsja twitch, het is natuurlijk een taalkwestie en wat dat betreft meer thuis in praat maar raak, maar volgens mij is een twitch een vogel die al door anderen gevonden is, waarvan dus al bekend is dat-ie aanwezig is, en waar je zelf naar op zoek gaat. Zeldzaamheid doet in theorie dus niet ter zake. In de praktijk natuurlijk wel: weinigen zullen een mus gaan twitchen.
Een zeldzaamheid in je eigen tuin kan dus logischerwijs nooit een twitch zijn voor jezelf; wel voor anderen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

#46
Bij ons het nu vrij saai, licht het eigenlijk aan de kust dat daar veel soortjes zitten? Maar wij hebben teminste wel een 1 poot-huismus elk jaar,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

CiteerEen zeldzaamheid in je eigen tuin kan dus logischerwijs nooit een twitch zijn voor jezelf; wel voor anderen.
Nou zat er afgelopen zomer een Citroenkwik op 400 meter van mijn huis.
Dat is inderdaad geen achtertuin, maar die heb ik dus helaas wel mooi gedipt!
(voor wie het niet weet: dippen is dus wel op een ontdekte vogel afgaan, maar hem niet zien).
Naast de Citroenkwik vloog er ook eens een Dwergaalscholver hier vlakbij (door 1 iemand gezien), maar gelukkig heb ik wel de Alpengierzwaluw van Wageningen vanuit mn bed gezien ( :D ), en verder soorten als Kraanvogel en Rode Wouw, en dichtbij huis Pestvogels, Roodpootvalk, Zwarte Wouw, Graszanger, Buidelmees, Bladkoning, en iets verderweg Franklins meeuw, Withalsvliegenvanger, Humes' Blako, Grijskopspecht, Gestreepte Strandloper, Dwergarend en talloze Blaka-soorten natuurlijk (o.a. Vaaltje, Roodstuitzwaluw, Lachstern, Zwarte Ooi en Steppekiekendief -waarvan ik alleen de laatste twee heb gezien).
Steven Wytema


Marijn van Oss

Citeer
CiteerEen zeldzaamheid in je eigen tuin kan dus logischerwijs nooit een twitch zijn voor jezelf; wel voor anderen.
Nou zat er afgelopen zomer een Citroenkwik op 400 meter van mijn huis.
Dat is inderdaad geen achtertuin, maar die heb ik dus helaas wel mooi gedipt!
(voor wie het niet weet: dippen is dus wel op een ontdekte vogel afgaan, maar hem niet zien).
Naast de Citroenkwik vloog er ook eens een Dwergaalscholver hier vlakbij (door 1 iemand gezien), maar gelukkig heb ik wel de Alpengierzwaluw van Wageningen vanuit mn bed gezien ( :D ), en verder soorten als Kraanvogel en Rode Wouw, en dichtbij huis Pestvogels, Roodpootvalk, Zwarte Wouw, Graszanger, Buidelmees, Bladkoning, en iets verderweg Franklins meeuw, Withalsvliegenvanger, Humes' Blako, Grijskopspecht, Gestreepte Strandloper, Dwergarend en talloze Blaka-soorten natuurlijk (o.a. Vaaltje, Roodstuitzwaluw, Lachstern, Zwarte Ooi en Steppekiekendief -waarvan ik alleen de laatste twee heb gezien).
ssoooooo.......

Dat zijn leuke soorten zeg....
had ik maar zo'n buurt waar dat voor soorten werder gezien.
:wacko:  
Groeten,
Marijn van Oss

Jos Welbedacht

#49
CiteerBij osn het nu vrij saai, licht het eigenlijk aan de ksut dat daar veel soortjes zitten? Maar wij hebben teminste wel een 1 poot-huismus elk jaar.

Licht eraan wat ksut betekent.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

teunvankessel

waarschijlijk betekent ksut, kust
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

j.steenbergen

En wat zijn Blaka soorten? Blako ken ik wel, maar deze term is voor mij nieuw.  
Jeroen Steenbergen

Jos Welbedacht

Citeerwaarschijlijk betekent ksut, kust

Ah, srry, drong echt niet tot me door...zat al te denken richting zee, wad.  ^_^
Denk wel dat het ermee te maken heeft, je hebt meer overzicht.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Citeer
CiteerEen zeldzaamheid in je eigen tuin kan dus logischerwijs nooit een twitch zijn voor jezelf; wel voor anderen.
Nou zat er afgelopen zomer een Citroenkwik op 400 meter van mijn huis.
Dat is inderdaad geen achtertuin, maar die heb ik dus helaas wel mooi gedipt!
(voor wie het niet weet: dippen is dus wel op een ontdekte vogel afgaan, maar hem niet zien).
Naast de Citroenkwik vloog er ook eens een Dwergaalscholver hier vlakbij (door 1 iemand gezien), maar gelukkig heb ik wel de Alpengierzwaluw van Wageningen vanuit mn bed gezien ( :D ), en verder soorten als Kraanvogel en Rode Wouw, en dichtbij huis Pestvogels, Roodpootvalk, Zwarte Wouw, Graszanger, Buidelmees, Bladkoning, en iets verderweg Franklins meeuw, Withalsvliegenvanger, Humes' Blako, Grijskopspecht, Gestreepte Strandloper, Dwergarend en talloze Blaka-soorten natuurlijk (o.a. Vaaltje, Roodstuitzwaluw, Lachstern, Zwarte Ooi en Steppekiekendief -waarvan ik alleen de laatste twee heb gezien).
grrrrrr, toen de blaka nog mijn achtertuin was, heb ik daar alleen soorten gedipt (steltstralo.....)

Bas vd Burg

CiteerGraszanger deze nazomer (hier in de regio zeer zeldzaam) toen ik met een biertje een wandeling in mijn woonplaats Rijnsburg deed. Vale Gieren 18 stuks hier om de hoek. Gangesbrilvogel in mijn dakgoot. Kleine Spotvogel, Witkopgors, Dwerggors, Hop in de Zanderij Westerbaan te Katwijk kleine 5 min. fietsen. Enkele minuten lopen bij een bejaardentehuis Woestijnbraamsluiper. En nog een hoop schaarsheidjes. Een kwartiertje fietsen dan ben ik in Katwijk en daar heb ik erg veel leuke dwaalgasten gezien, zoals Perzische Roodborst en Daurische Kauw.

Dit kwam van Maarten Wielstra en ik sluit me daar bij aan. Hoewel weinig echte "knallers" in/vanuit de "echte" achtertuin (wel Kuifleeuwerik, Dwerggors, Duinpieper en wat leuke roofvogels oa Vale Gieren en een Lammergier wat een project-beest bleek te zijn), inderdaad in de "grotere achtertuin" genaamd Katwijk, een hoop leuks gezien in de loop der jaren, en dan met name halverwege de jaren '90: Dauwische Kauw, Perzische Roodborst, Humes Bladkoningen, Ross' Meeuw, Kleine Spotvogel, diverse Dwerggorzen, Steppekiek, Kleinst Waterhoenders, Witkopgors, Bruine Boszangers, Gestreepte Strandlopers, Graszanger, enkele Hoppen, enkele Roodkopklauwieren, Kraanvogels, Rode en Zwarte Wouwen, Visarenden, Roodpootvalken, Roodkeelpieper, Grote Pieper, Duinpieper, papegaaiduikers enz enz

Helaas gemist: Griel, Monniksgier
 
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

henkjanvdkolk

Citeer
CiteerBlaka
blauwe kamer
http://www.waarneming.nl/gebied.php?id=50&werkgroep=O&meta=N
Jammer dat ik daar een kwartier over moet fietsen.
En met mijn vader in de auto ben ik er ook niet in 5 minuten
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jos Welbedacht

Kwartiertje is denk ik vaak de moeite wel waard. Hoewel ik er nooit veel beleefd heb, maar het intensief vogelen begon later.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

michel.wissink

Ik woon op fietsafstand van het habitat van de korhoenders, op de Sallandse Heuvelrug.
Maar letterlijk in mijn tuin? Nee, nog niks bijzonders. Alleen onlangs 3 goudhaantjes wat mij wel enigszins verbaasde.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

henkjanvdkolk

CiteerIk woon op fietsafstand van het habitat van de korhoenders, op de Sallandse Heuvelrug.
Maar letterlijk in mijn tuin? Nee, nog niks bijzonders. Alleen onlangs 3 goudhaantjes wat mij wel enigszins verbaasde.
Ja, mij verbaasde ook de appelvink, goudvink en vuuroudhaan die in onze tuin kwamen
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk