zeldzaamheid in "achtertuin"

Gestart door jesse, november 18, 2006, 19:02:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

jesse

Wie heeft er weleens een zeldzaamheid/twitch EXTREEM dichtbij huis gehad.Dus dan bedoel ik.In de tuin/straat/wijk.Zeg maar op nog geen 5 min. van huis.
Zelf heb ik de woestijntapuit op de boulevard van Zandvoort gehad...maar toen was ik nog erg jong.Met paps mee.Jaartje of 6.Kan me het nog beetje herinneren.

groet,

jesse zwart

maartenwielstra

Graszanger deze nazomer (hier in de regio zeer zeldzaam) toen ik met een biertje een wandeling in mijn woonplaats Rijnsburg deed. Vale Gieren 18 stuks hier om de hoek. Gangesbrilvogel in mijn dakgoot. Kleine Spotvogel, Witkopgors, Dwerggors, Hop in de Zanderij Westerbaan te Katwijk kleine 5 min. fietsen. Enkele minuten lopen bij een bejaardentehuis Woestijnbraamsluiper. En nog een hoop schaarsheidjes. Een kwartiertje fietsen dan ben ik in Katwijk en daar heb ik erg veel leuke dwaalgasten gezien, zoals Perzische Roodborst en Daurische Kauw.

harderbroek

CiteerWie heeft er weleens een zeldzaamheid/tuin/straat/wijk.Zeg maar op nog geen 5 min. van huis.
Als je een Notenkraker meerekend.
Op 6 meter voor mijn huis. Niet gelijk 1 maar 2 ex.
En zelfs wilde er 1 oversteken om in de Hazelaar voor mijn deur in te duiken.
maar dat werd te gortig natuurlijk

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Ies Meulmeester

#3
Mijn leukste soort super dichtbij is wel de Ringsnavelmeeuw van Goes, op zo'n 5 minuten fietsen. En Roze Spreeuw 4 straten verder(4 minuten)

Overigens ken ik wel een walcherse vogelaar die een Stekelstaartgierzwaluw(nieuwe soort voor nl)over zijn huis had.

Groet, Ies

Rein Genuït

een amerikaanse torenvalk, op miraculeuze wijze zit er al een jaar of 3 een amerikaanse torenvalk bij ons in de buurt :rolleyes:  er klopt alleen iets niet helemaal bij dat vogeltje... :rolleyes:  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

teunvankessel

Bij ons in Brabant is het niet zo dik gezaaidt met de zeldzaamheden  <_<
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

carel

CiteerBij ons in Brabant is het niet zo dik gezaaidt met de zeldzaamheden

Nou Theun
als ik naar je foto kijk lopen er van deze toch niet zoveel van rond  :lol :lol:  :lol:  :lol:

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

Limburg is dan nog erger, binnenn een uur fietsen komen pas leuke soortjes,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

Nou, als je hier (bennekom) over zeldzame soorten gaat praten.....
Hier zijn alleen maar wat minder zeldzame soorten te vinden, maar ja, zolang er maar een beetje vogels zitten [flink wat verschillende soorten, ook-al zijn ze algemeen]  vind ik het al snel genoeg een mooi gebied.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

AmyB

De Dunbekmeeuwen bij de Ven in Enkhuizen waren voor mij dichtbij genoeg om na de bevestiging dat het idd Dunbekmeeuwen waren en er even flink van genoten te hebben, naar huis te racen om mijn camera te halen en op tijd terug te zijn om wat plaatjes ter bewijslast te schieten voor ze op de wieken gingen.

Gelukkig vonden we ze, met hulp van de eerste gearriveerde twitchers, weer redelijk snel terug en konden er nog genoeg anderen van genieten met betere apparatuur waardoor mijn foto's nooit nodig zijn geweest.  :)

Amy Bergman

Jos Welbedacht

Vaak heeft het ook te maken met het vogelaars-gehalte van een plaats.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan-Pieter

Als de bomen er niet zouden staan en ik ga op mijn dak staan dan kan ik de zwaluwtjes zien. Ze zaten vanmorgen 2 minuten van mijn huis. Ooit bij mijn ouders thuis, toen ik daar nog woonde, een Notenkraker in de tuin (mijn moeder vroeg zich af wat dat toch voor rare spreeuw was) en een Draaihals op 3 minuten lopen in het park.

MVG JP

Guus Peterse

CiteerVaak heeft het ook te maken met het vogelaars-gehalte van een plaats.
??? Hoe meer vogelaars in de buurt, hoe groter de kans op een zeldzaamheid in mijn tuin?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan-Pieter

hahahahahahahahahaha was dat maar waar dan mogen ze morgen allemaal om de koffie komen.

MVG JP

thijs

Ik weeet wel dat de achterbuurman een inmiddels aanvaard adult mannetje Steppekiek over zn tuin had.
Evenals een Notenkraker toen hij zn dochtertje van de creche ging halen. (keihard gemist)
Maar ik, nee niks, hoewel er ook in Alkmaar genoeg word gezien.
Oh wacht, Iberische Tjiftjaf op minuutje of 5.
Toch nog iets.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

pluisje

In mijn tuin: (mogelijke Vale Braamsluiper), Taigaboomkruiper, Iberische Tjiftjaf.
Overvliegend 16 Vale Gieren, Steltkluut, Zeearend. Zwarte Ibis, Raaf
Binnen 2 km afstand: Kleine Topper, Amerikaanse Smient, Ringsnavelmeeuw, Lachmeeuw, Kleine Burgermeester, Grote Burgermeester, Ralreiger, Grote Pieper, Siberische Tjiftjaf, Witwangstern (8), Kleine Zilverreiger, Hop, Alpenheggemus (1e v nederland, zelf ontdekt), Noordse Nachtegaal, Zwartkeellijster, Krekelzanger, Baardgrasmus, Grauwe Fitis, Pallas Boszanger, Bergfluiter, Notenkraker, Witstuitbarmsijs, Witbandkruisbek, Haakbek en Dwerggors.

Dus er gaat niets boven Groningen !!!

 
Ronald Nuiver

Marijn van Oss

CiteerIn mijn tuin: (mogelijke Vale Braamsluiper), Taigaboomkruiper, Iberische Tjiftjaf.
Overvliegend 16 Vale Gieren, Steltkluut, Zeearend. Zwarte Ibis, Raaf
Binnen 2 km afstand: Kleine Topper, Amerikaanse Smient, Ringsnavelmeeuw, Lachmeeuw, Kleine Burgermeester, Grote Burgermeester, Ralreiger, Grote Pieper, Siberische Tjiftjaf, Witwangstern (8), Kleine Zilverreiger, Hop, Alpenheggemus (1e v nederland, zelf ontdekt), Noordse Nachtegaal, Zwartkeellijster, Krekelzanger, Baardgrasmus, Grauwe Fitis, Pallas Boszanger, Bergfluiter, Notenkraker, Witstuitbarmsijs, Witbandkruisbek, Haakbek en Dwerggors.

Dus er gaat niets boven Groningen !!!
ssoooo..... :o  :blink:
dat is een aardige lijst zeg.....
Groeten,
Marijn van Oss

Jos Welbedacht

Citeer??? Hoe meer vogelaars in de buurt, hoe groter de kans op een zeldzaamheid in mijn tuin?

We hadden het over 5 minuten van huis + tuin.
Dus, als je in een wijk woont waar veel vogelaars wonen(zoals Beijum, Groningen) worden er veel meer bijzondere/zeldzame/dwaalgasten gespot dan dat je de enige vogelaar van de stad bent. Klinkt niet heel onlogisch eigenlijk.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Wat Groningen betreft, ik woon er nog niet zo lang als Ronald (pas 1,5 jaar), maar ik kom tot nu toe nog wel tot een Witstuitbarmsijs. Geen echte tuinsoort, maar een tuin heb ik op mijn kamer dan ook niet, maar hij zat op een voetbalveldje naast de flat. Daar ook een keer 16 pestvogels mogen zien (maar dat is niet echt heel zeldzaam, wel leuk)
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

het leukste vanuit mijn tuin zijn alleen overvliegers, 70 kraantjes, en wespendief, dat is het leukste.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wouter

Dit jaar waarschijnlijke Alpengierzwaluw over mijn huis, verder 2 velduilen, rosse grutto (zeldzaam in binnenland), zwartkopmeeuw, bladkoning op 2 min. fietsen.

Wouter

nicky hulsbosch

#21
De leukste soorten zijn in de tuin (Linne Midden Limburg):

Een grote groep kraanvogels 100 stuks. Ooievaar ieder voorjaar. Zwarte wouw, bruine kiek. Mijn achterbuurjongen had vorig jaar een vrij zekere grijskopspecht in zijn tuin en is volgens hem ook via mijn tuin weggevlogen. Verder wel eens een ijsvogel in de tuin en twee jaar geleden 2 pestvogels in het dorp.

Nicky
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Marijn van Oss

in mijn tuin alleen  een pestvogel en op 10 minuten rijden ook 2 pestvogels.
verder een zwarte wiuw en een bruine kiek.
Groeten,
Marijn van Oss

Kaja

Citeer
Citeer??? Hoe meer vogelaars in de buurt, hoe groter de kans op een zeldzaamheid in mijn tuin?

We hadden het over 5 minuten van huis + tuin.
Dus, als je in een wijk woont waar veel vogelaars wonen(zoals Beijum, Groningen) worden er veel meer bijzondere/zeldzame/dwaalgasten gespot dan dat je de enige vogelaar van de stad bent. Klinkt niet heel onlogisch eigenlijk.
Dat is juist heel logiesch, dan heb je meer kans dat een zeldzaamheid ontdekt worden.

redmar_woudstra

#24
Ik hoop dat het deze winter weer raak is wat dwaalgasten in groningen betreft, Ronald heeft een mooi lijstje en zo ver woont hij nu niet bij mij vandaan (Vinkhuizen toch?)
Ik heb overigens, toen ik 11, 12 jaar oud was, tussen de sijsjes in mijn tuin (toen nog Heerenveen) een.... bruinkopgors gezien. Althans, de vogel had een roestbruine kop, groene rug en gele buik en in mijn peterson was dat de enige vogel die er op leek. Helaas heb ik er nooit meer wat mee gedaan... Nu zou ik daar toch wat zorgvuldiger mee omspringen (ik had nog nooit van Dutch Birding gehoord)
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

CiteerDat is juist heel logiesch, dan heb je meer kans dat een zeldzaamheid ontdekt worden.

Nee, precies...ik zei "niet onlogisch", dus logisch.
Ach, ik vat er ook niks meer van.

Mooiste soorten vanuit mijn tuin zijn Houtsnip, Zwarte Ooievaar, Visarend en Slechtvalk.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

teunvankessel

bij mij over de tuin,
Slechtvalk, Bruine kiek, Zwarte wouw , blauwe Kiek, Ooievaar,
Grote Barmsijs en nog wat andere leuke soortjes
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Limosa

Tegen Ronald kan ik echt niet op, maar toch wel een paar leuke vogelsoorten over of in de tuin. Een bokje, paartje ransuilen met 2 jongen (periode van 4 weken), een paartje bonte vliegenvangers in de nestkast, allemaal in de tuin, kleine bonte specht bij de buren in de tuin en overvliegend, een slangenarend (overigens zelf niet gezien), ooievaar, lepelaar, boomvalk. Verder woon ik op iets meer dan 5 min. fietsen van de Weerribben waar ook het nodige aan zeldzaamheden gezien is en niet te vergeten de killdeerplevier op 5 min. fietsen.
Groeten,

Joachim

Els

Vorige winter een houtsnip in de tuin.
Els Ouwehand, Katwijk

Johan op den Dries

Echte zeldzaamheden heb ik niet in of vanuit de tuin gezien maar leuke soorten zijn:

Zwartkopmeeuw, raaf, visarend, ruigpootbuizerd en kraanvogels.

En op 5 minuten afstand heb ik dit voorjaar 3 pestvogels ontdekt in een andere wijk van Sneek
Johan op den Dries
Sneek