boskrekels e.a.

Gestart door Windekind, september 19, 2011, 19:49:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Beste mensen

Ik heb enkelevragen:
Ik wil binnenkort 's avonds op pad de hei op en bosrand langs voor struiksprinkhaan, boskrekel en (zuidelijke) boomsprinkhaan.
Ik neem een batdetector mee en een lamp.
Nu de vragen:
1 onder welke weersomstandigheden kan ik deze soorten bij schemer en donker horen ?
2 welke frequenties moet ik voor de verschillende soorten aanhouden
3 kan ik boskrekels met batdetector op grotere afstand horen ? Van hoe ver ?


Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Wim Bakker

Lastige vragen. Er zullen vast mensen zijn die hier meer ervaring hebben dan ik...

Volgens mij zingt een Struiksprinkhaan altijd. Tenzij het regent misschien. Voor de Struiksprinkhaan maakt het niet zoveel uit op welke frequentie je het apparaat zet. Op 25kHz klinkt ie als een scherpe tik, bij 40 kHz meer als een pistoolschot, maar je hoort 'm toch wel op 30 meter afstand.

Die vraag over Boskrekels en batdetector is net langsgeweest... Ah! Hier dus.

Verder is de frequentie die je gebruikt niet zo kritisch. Meestal switch ik tijdens het lopen tussen 25 kHz en 40 kHz. Daarmee pik je de meeste soorten wel op. Met die frequenties kun je, met enige oefening, sommige lastige soorten, zoals Zuidelijk/Gewoon Spitskopje en Krasser/Zomp ook nog wel uitelkaar houden.

Het zou leuk zijn als je je ervaringen hier zou delen...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Windekind

Ha dank je, Wim.
ja die vraag had ik al eerder gesteld  8)
Tja, ik weet niet hoe vaak het er van komt, maar als ik bepaalde ervaringen op doe zal ik het wel laten weten.
Wie weet hoe het nu met de boomsprinkhaan zit ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Wim Bakker

O ja, de boomsprinkhaan.

Het schijnt dat dat te doen is met de batdetector. Maar ik zelf de indruk dat er betere methodes zijn: kloppen van takken, en het 's avonds bekijken van de stammen, eventueel m.b.v. met smeer.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rombout

Citeer
Het schijnt dat dat te doen is met de batdetector.

Daar hoor ik van op. Ik dacht dat die beesten alleen maar wat voor ons onhoorbaar op takjes konden trommelen. Ik beschouwde ze dus als auditief onwaarneembaar.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Wim Bakker

Ik wist dat ik het ergens had gelezen. Hier dus.

Ik weet niet wie dat heeft opgeschreven, maar ik ben wel heel benieuwd naar de bron. Het staat niet in de veldgids en ook niet in het dikke boek.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

struiksprink, boom en zuidelijke boom vinden we eigenlijk altijd met smeer in oktober/november met nachtvlinderen

geen antwoord op je vraag, maar een tipje om behalve batdetector en lamp ook een mengseltje appelstroop/rode wijn (oid)  mee te nemen en een paar stammen in te smeren. zie je bovendien gratis ook nachtvlinders op een geschikte avond
groet!
Gert Veurink



Windekind

Dank Gert.

goh, ik hoop er nog aan toe te komen dit jaar, maar wat die boo
msprinkhaan betreft vind ik het nu wel interessant worden. ;)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

florisbrekelmans

Ik heb (voor zover ik weet) nog nooit een kloppende boomsprinkhaan op mijn batdetector gehoord. Kan het me ook bijna niet voorstellen maar ik zal proberen een man ex te vangen en eens aan het kloppen te krijgen in een terrarium. Ben benieuwd!


Zoeken met een zaklamp op boomstammen in de eerste uren na schemering is de makkelijkste methode, veel beter dan kloppen (moeilijk bij hoge bomen) en erg snelle methodiek. Zuidelijke boomsprinkhaanvrouwtjes zetten eitjes af over hele lengte van de boomstam, tot vlak boven de grond. Vooral inheemse bomen met een wat ruwere schors scoren goed, zoals iep en zomereik.


Groet,


Floris

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Nou, gisteravond dus op pad geweest van 7 tot 10.00 langs de bosrand op de hei. Geen één boomsprinkhaan gevonden op de boomstammen. Toch maar smeren next time. Wel struiksprinkhanen en sikkelsprinkhanen met de batdetector. Sikkelsprinkhaan ook kunnen vinden met lamp. In de veldgids staat dat een batdetector niet helpt bij deze soort, omdat de sprinkhaan te onregelmatig roept. Ik moet zeggen dat ik deze soort anders nooit had kunnen vinden. ik hoorde hem al op misschien wel 15 meter en hij zong maar door en door.Met het blote hoor hoorde ik hem niet eens maar een iets jongere metgezel wel. Die had hem overigens zonder batdetector ook niet aangetroffen, want hij hoorde hem pas bij zeer goed luisteren op korte afstand.
Conclusie: ik weet niet hoeveel sikkelsprinkhanen ik heb gemist doordat deze zeer onregelmatig roepen, maar de door ons aangetroffen sikkelsprinkhanen hadden we zeker gemist zonder batdetector waarbij de soort op grote afstand al te horen is (tientallen meters). Dus toch een bruikbaar middel lijkt me. .
Gisteren wel boskrekels gehoord, maar bij licht zongen ze nog veel harder dan later op de avond (zo leek althans). Ik dacht dat avond perfect zou zij voor boskrekelinventarisatie, omdat er weinig bijgeluiden zijn. Maar dat viel tegen. Het roepen leek zachter en ook minder continu.Misschien was het al te koud aan het worden.
Wordt hopelijk vervolgt.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rombout

Ik vind Sikkelsprinkhanen vrijwel uitsluitend via de detector, zonder dat stoot ik er maar zelden eentje op. Inderdaad roepen ze nogal infrequent, maar toch voldoende om ze te kunnen vinden. Moet je het geluid natuurlijk wel direct herkennen, anders wordt het lastig.

Bij sprinkhaaninventarisaties heb ik altijd mijn detector aan, anders zou ik alle soorten sabelsprinkhaan missen, behalve dan Grote Groene (en Kleine Groene en Wrattenbijter als die hier zouden voorkomen).

Het geruis van mijn oude detector (een QMC-mini uit 1985, mijn eersteling) is inderdaad soms wel wat storend, maar ook veldsprinkhanen kan ik ermee op grotere afstand detecteren dan met mijn (overigens goed getrainde) oren en al helemaal bij verkeerslawaai. Bovendien heeft die een richtpijpje, waarmee je sprinkhanen zeer nauwkeurig kan peilen, wat anders vrijwel niet lukt.

Maar boomsprinkhanen, dat blijft dus een probleem. Ik beschouw ze als onhoorbaar en die tekst dat ze met een detector misschien wel te horen zouden zijn beschouw ik als misleidend en kan beter verwijderd worden.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Wim Bakker

CiteerIk beschouw ze als onhoorbaar en die tekst dat ze met een detector misschien wel te horen zouden zijn beschouw ik als misleidend en kan beter verwijderd worden.

Done!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

Citaat van: Windekind op september 29, 2011, 11:19:03 AM
Toch maar smeren next time.

marijn en ik hadden eergisteren nog weinig succes met smeren, ik verwacht over een maand meer. Eén boomsprink en één struiksprink, en alleen piramidevlinders (en veeeeel pissebedden hooiwagens, spinnen, mieren en zo)
groet!
Gert Veurink