Hoofdmenu

Eleonora's Valk OVP

Gestart door ArjenDrost †, september 17, 2011, 22:20:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †



Oenanthe

Eleonora's valken hebben het momenteel druk met het grootbrengen van jongen. De beschrijving sluit roodpootvalk niet uit. Maar ik ben er natuurlijk niet bij geweest.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

August

Nu word het spannend de waarnemer heeft foto,'s 
August van Rijn

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

m.dijksterhuis

1 poot in ieder geval voor de helft ongeringd

jvdlaan

Toch raar beest, grote grove kop en vrij dik lichaam en die gebandeerde flankveer snap ik ook niet (egaal of vlekkerig bij Eleonora's). Zou een 2cy donkere fase kunnen zijn, maar een maffe Slechtvalk zou ik nu niet kunnen/durven uitsluiten.

Bram Rijksen

melanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..

August

Wel grappig, bijna alle Nederlandse vogel mannen en vrouwen waren de afgelopen dagen in de buurt, maar een Belg die ontdekt een nieuwe soort voor Nederland
August van Rijn

jvdlaan

#11
Citaat van: Bram Rijksen op september 17, 2011, 23:39:06 PM
melanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..

Vind hem te dik. Als ik een Google afbeeldingen search doe, zie ik toch slankere en langere vogels. Kop is gewoon te grof en die flank/dij/broekveer ziek ik nergens. Ik ga voor een melanistische Slechtvalk, vanwege de kleur van de washuid en de dwarsbanden op de flank/broekveer een adult. Maar iedereen die in de buurt woont, neem geen risico!

August

De waarnemer had het over, dat de vogel achter insecten aanzat. Doen Slechtvalken of Elenora,s dat? Kan het dan eventueel een Boomvalk zijn?
August van Rijn

Rob Halff

Citaat van: jvdlaan op september 17, 2011, 23:47:51 PM
Citaat van: Bram Rijksen op september 17, 2011, 23:39:06 PM
melanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..

Vind hem te dik. Als ik een Google afbeeldingen searcg doe, zie ik toch slankere en langere vogels. Kop is gewoon te grof en die flank/dij/broekveer ziek ik nergens. Ik ga voor een melanistische Slechtvalk, vanwege de kleur van de washuid en de dwarsbanden op de flank/broekveer. Maar iedereen die in de buurt woon, neem geen risico!

Vind hem qua structuur juist prima passen op Eleonara's. Heb er totaal geen Slechtvalk gevoel bij en vind de kop niet te grof. Slechtvalk is veel forser in zijn bouw. Misschien lijkt de vogel door zijn houding wat dik maar zie er verders niets vreemds aan. Bovendien heeft een Slechtvalk m.i. meer een opvallender broek en heeft deze vogel dat juist niet. Wij gaan in ieder geval morgen van Vlieland af!

Vincent Hart

Meer info van de waarnemer (staat ook bij de waarneming):
CiteerWas om 12uur50 nog steeds aanwezig tussen de wilgen voor kijkhut "De Zeearend". Bestreek geen groter gebied, niet echt schuw. Niet geringd of andere tekenen van ontsnapte vogel, zeer behendig in het vangen van vliegende insecten. Andere en waarschijnlijk betere foto's van mede waarnemers zullen wel volgen. Groetjes, Gilbert
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Bram Rijksen op september 17, 2011, 23:39:06 PM
melanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..


Een melanistische Eleonora's zal misschien wel eens voorkomen maar hier lijkt het me toch wel veel gevraagd.
Herman van der Meer

Vincent Hart

EV heeft een donkere fase, Herman, zie de ANWB bijv ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: HPM op september 18, 2011, 00:03:01 AM
Citaat van: Bram Rijksen op september 17, 2011, 23:39:06 PM
melanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..


Een melanistische Eleonora's zal misschien wel eens voorkomen maar hier lijkt het me toch wel veel gevraagd.

Ongeveer 25% van de adulte Eleonora's behoort tot die donkere fase.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

Volgend mij moet je bij Herman altijd doordenken bij zijn antwoorden. Ik denk dat hij bedoelt dat het een EV valk is maar dan zonder melanisme ha ha
August van Rijn

HPM

Citaat van: Vincent Hart op september 18, 2011, 00:04:58 AM
EV heeft een donkere fase, Herman, zie de ANWB bijv ...

Ja, maar waarom zou er nu net hier een donkere fase/melanistische zitten?
Al weet ik niet hoe de verhouding is.


ps.Ik zie dat Frank het antwoord al heeft gegeven. 75/25 dus.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Slechtvalken jagen niet op insecten. Eleonoras daarentegen wel (vaak)... Tot morgen (al dan niet op vlieland ;) ) !!
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op september 18, 2011, 00:09:32 AM
Slechtvalken jagen niet op insecten. Eleonoras daarentegen wel (vaak)... Tot morgen (al dan niet op vlieland ;) ) !!

Slechtvalken jagen wel degelijk (soms) op insecten (zelf gisteren nog gezien op de Loozerheide..) evenals Smellekens trouwens....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lesley van loo

#22
ik heb er lang geleden een aantal op mallorca gezien en daar zaten ook meerdere donkere tussen, dus volgens mij is dat niet eens zo heel bijzonder.
lijkt mij overigens een prima eleonora's (maar ik had hem dan ook voorspelt in het voorspelspel  :)  )
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op september 18, 2011, 00:06:04 AM
Citaat van: HPM op september 18, 2011, 00:03:01 AM
Citaat van: Bram Rijksen op september 17, 2011, 23:39:06 PM
melanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..


Een melanistische Eleonora's zal misschien wel eens voorkomen maar hier lijkt het me toch wel veel gevraagd.

Ongeveer 25% van de adulte Eleonora's behoort tot die donkere fase.......
Hier wel een interessant artikel (waarin 30% genoemd wordt) over de donkere fase van EV: http://www.uni-heidelberg.de/institute/fak14/ipmb/phazb/pubwink/2000/17_2000.pdf (wel 'al' uit 2000)

Ik heb op Mallorca inderdaad ook enkele donkere vogels gezien (op ca. 30 totaal)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

Excuses, dat slechtvalken soms op insecten jagen is mij onbekend. Nog nooit gezien. Smellekens idd wel vaak gezien, maar hier ook totaal niet belangrijk lijkt me...
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: August op september 18, 2011, 00:07:59 AM
Volgend mij moet je bij Herman altijd doordenken bij zijn antwoorden. Ik denk dat hij bedoelt dat het een EV valk is maar dan zonder melanisme ha ha

In dit geval in ieder geval niet hoor. Ik bedoelde dat de kans op een Eleonora's al heel erg klein is en dat de kans op een melanistische Eleonora's nog veel kleiner. Daarom vind ik het wat kort door de bocht om gelijk maar melanisme te opperen bij zo'n zeldzaamheid alleen omdat men het niet eens is over de determinatie. Maar ik wens iedereen veel succes hoor en van mij mag het ook best een melanistische zijn.
Herman van der Meer

Guus Peterse

De opmerking over melanisme ging er natuurlijk om dat het dan dus juist géén eleonora's zou hoeven zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

garryb

Ten eerste zijn donkere Eleonora's Valken niet melanistisch. Ten tweede heeft een donkere vogel evenveel kans om hier te geraken als een lichte, ten derde zijn er in Noord-Europa al legio gezien, ook donkere. Zie oa: http://www.netfugl.dk/observations.php?species_id=214&country_id=&obs_day=&obs_month=&obs_year=&id=wp

jvdlaan

Aaah, daar gaat het niet om, het gaat erom, is het niet een melanistische, dan wel om een of andere reden donkere SLECHTVALK, dit vanwege de bouw en de dwarsgebandeerde flankveer. Die flankveer zie ik (nog) niet bij Eleonora's...

HPM

Citaat van: guusp op september 18, 2011, 00:28:16 AM
De opmerking over melanisme ging er natuurlijk om dat het dan dus juist géén eleonora's zou hoeven zijn.

Dat was niet duidelijk maar het geldt natuurlijk in alle lastige gevallen dat je niet te snel naar een afwijking moet grijpen. Je ziet hier ook heel vaak mensen een hybride opperen als ze er niet uitkomen.

Citaat van: garryb op september 18, 2011, 00:37:41 AM
Ten eerste zijn donkere Eleonora's Valken niet melanistisch. Ten tweede heeft een donkere vogel evenveel kans om hier te geraken als een lichte, ten derde zijn er in noord-Europa al legio gezien, ook donkere. Zie oa: http://www.netfugl.dk/observations.php?species_id=214&country_id=&obs_day=&obs_month=&obs_year=&id=wp

Als slechts 25% van de Eleonora's donker is dan is de kans dat hier een donkere fase verschijnt ook maar 25% van de kans dat hier uberhaupt een Eleonora's verschijnt en 33% van de kans dat hier een lichte verschijnt.
.

Citaat van: jvdlaan op september 18, 2011, 00:43:14 AM
Aaah, daar gaat het niet om, het gaat erom, is het niet een melanistische, dan wel om een of andere reden donkere SLECHTVALK, dit vanwege de bouw en de dwarsgebandeerde flankveer. Die flankveer zie ik (nog) niet bij Eleonora's...


Bij jou was dat wel duidelijk Jan, maar bij Bram niet.
Herman van der Meer