Kosten/baten analyse grofwild

Gestart door Norman, september 13, 2011, 20:43:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Vandaag las ik het volgende bericht.

Naar aanleiding hiervan ben ik eens gaan "surfen" op de site van het Faunafonds.

Eigenlijk vond ik het schadebedrag maar wisselgeld als je het vergelijkt met allerlei flauwigheden die de overheid bedenkt.
Zelfs als je het totale schadebedrag veroorzaakt door alle nederlandse fauna (van Pimpelmees tot Edelhert) viel mij reuze mee. (€ 8.692.915,00) Een kleine budgetoverschrijding van de noord/zuidlijn kost ons veel meer.

Even een overzichtje van de schade van ons grofwild welke ik uit dit verslag heb gehaald:

Edelhert          € 101.508,00         
Damhert         € 39.502,00
Wild Zwijn      € 155.663,00*
Ree                € 17.448,00

Totaal:           € 314.121,00

* Dit getal wijkt nogal af ten op zichtte van het telegraafartikel. Hierin word gesproken over schade aan het boerenland in de provincie Gelderland. Een verschil van € 98.663,00. Schades die dan blijkbaar uit andere provincies en bij particuliere tuinen. Eerlijk gezegd twijfel ik meer aan de juistheid van het telegraaf artikel.

Afgelopen zondag was ik op de Hoge Veluwe en als ik kijk hoeveel toerisme het grofwild aantrekt lijkt het mij zinvol om vooral de jacht te stoppen en het toerisme nog meer te stimuleren. September is natuurlijk de topmaand, maar heeft natuurlijk jaarrond aantrekkingskracht. Voorjaar stangen zoeken, vroege zomer de pyamapakje, zomer sowieso erg toeristisch, najaar de Hertenbronst, etc. 

Als ik kijk wat de gemiddelde toerist uitgeeft om te kunnen genieten van het grofwild:

- Vervoer (openbaar vervoer, auto's met alle bijbehorende kosten, onderhoud, brandstof, afschrijving, etc.)
- Aangepaste kleding
- Verrekijkers
- Foto en videoapparatuur
- Horeca (eten en drinken)
- Overnachtingen (hotels, campings, etc)
- Souveniers
- Diensten (excursies, etc.)
- Etc.

Ik ben geen econoom, dus wie gooit er eens een rekensommetje tegenaan hoeveel grofwild de maatschappij oplevert in plaats van dat het ons kost.

Ter indicatie; Het Nationale Park De Hoge Veluwe had in 2010 505.667 bezoekers en een omzet van € 5.121.289,00. Dit komt natuurlijk lang niet allemaal door het Grofwild, er schijnt ook nog een redelijk interessant museum in het park te staan waar ook mensen op af komen. Maar het geeft wel een indicatie van het potentieel van de opbrengsten die grofwild kan genereren.

Norman

 Deze reactie op het bericht kwam ik tegen:

petra borsboom woordvoerder gedeputeerde staten van Gelderland 14.09.11 09:24 Het artikel suggereert dat de provincie vindt dat de Edelherten de kroon spannen met de schade die zij veroorzaken. Dat vindt de provincie niet. Uit cijfers van het faunafonds die op verzoek zijn verstrekt aan de Gelderlander bleek slechts hoe hoog de schadebedragen zijn jaarlijks. Daarnaast heeft de provincie aangegeven dat geschat wordt dat de aanwezigheid van de grote hoefdieren in belangrijke mate bijdraagt aan de omzet van de natuurgerelateerde bedrijvigheid op de Veluwe. Die bedraagt jaarlijks zo'n 700 miljoen en geeft duizenden mensen een werkplek. Naast kosten zijn er dus ook baten   

700 miljoen natuurgerelateerde omzet!!!!!! Als je dit afzet tegen die paar miljoen schade, waar hebben we het dan eigenlijk over.