Sperwer, denk ik....

Gestart door Nella, september 13, 2011, 20:15:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nella

Zó jammer dit! Deze vogel vloog pal boven me (liet zich op de wind meevoeren), maar helaas deed net op dat moment m'n camera wat vreemd. Ik heb dus helaas maar 1 foto kunnen maken. Is het zo te zien of het een man of vrouw is, als het al een Sperwer is?

http://waarneming.nl/waarneming/view/56744147
Sperwer - Accipiter nisus gezien op 2011-09-13 Nijkerk - Arkervaart
Foto's:


Met vriendelijke groet,
Nel Bekema



Nella

Dank, Frank! Maar niet te zien of het een man of vrouw is dus?
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Tim Drost

Vrouwtje lijkt me, bij een mannetje zou je nog wat oranje moeten zien aan de zijkant.
Bovendien wijst gele iris op vrouwtje.
groeten Tim
Mijn fotosite

Nella

Vriendelijk dank voor je antwoord, Tim!
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


BramtK

Citaat van: Tim Drost op september 13, 2011, 20:28:44 PM
Vrouwtje lijkt me, bij een mannetje zou je nog wat oranje moeten zien aan de zijkant.
Bovendien wijst gele iris op vrouwtje.

Gele iris wijst niet perse op vrouw, jong mannetje kan ook een gele iris hebben. Proporties doen mij denken aan mannetje.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op september 13, 2011, 20:38:45 PM
Citaat van: Tim Drost op september 13, 2011, 20:28:44 PM
Vrouwtje lijkt me, bij een mannetje zou je nog wat oranje moeten zien aan de zijkant.
Bovendien wijst gele iris op vrouwtje.

Gele iris wijst niet perse op vrouw, jong mannetje kan ook een gele iris hebben. Proporties doen mij denken aan mannetje.


Mij ook.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Tim Drost

O.K. Bram, wist niet dat jong mannetje dat ook heeft of kan hebben ?
Zou je dan al niet iets meer kleur kunnen zien ?
groeten Tim
Mijn fotosite

Nella

Beetje TV formaat. Dat pleit dan denk ik ook meer voor man.
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


frankw

Oei dan heb je hele grote Sperwers tegenwoordig. 8)

Nella

Ik dacht eerlijk gezegd in eerste instantie dat het een TV was. Helaas vloog ie richtich de zon, dus was niet veel meer van waar te nemen. Bovendien zie ik tig TV's, Buizerds en B kieken. Dan verwacht je niet ineens zo'n vreemde vogel ;-)
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Nella

Shame on me....
Ik heb toch altijd gedacht dat Sperwers vele malen groter waren dan de TV. Ik weet nu wel beter  :angel:

En bedankt allemaal voor het meedenken!  :duim:
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


frankneijts

Vraag me af in hoeverre de proporties hier misleidend zijn: immers lijkt me dit géén jonge vogel (bandering onderzijde is daar te fijn voor en de vogel is in de rui: beide handen tellen maar 4 i.p.v. 6 vingers, zie ook verschil in lengte binnenste handpennen) en dan is het gebrek aan rossige tinten (vooral op hals, wangen e.d.) vreemd voor een mannetje.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Klopt Frank, met die overduidelijk rui gaat het natuurlijk om een, ten minste,  2kj. Ik meen wel wat rossigs op de wangen te zien, maar kan de kleur op de onderdelen niet goed beoordelen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Nella

Ik baal daarom ook als een stekker dat mijn camera het even af liet weten, grrrr.
Zeker weten dat ik nu extra uit ga kijken naar dit gevogelte.
Sowieso rij ik (bijna) iedere dag dat rondje. Toch is ie me maar 1 keer eerder opgevallen in deze buurt (april). Toen zag ik wel meteen dat het een Sperwer was.
http://waarneming.nl/waarneming/view/53816753
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema