Welke soorten zijn dit?

Gestart door Limosa, november 16, 2006, 12:15:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

En deze.. waarbij ik ook benieuwd ben of de juffer een variabele waterjuffer is.
Groeten,

Joachim

Limosa

een uitvergroting..
Groeten,

Joachim

Limosa

Mijn idee is als volgt..

1. Zwarte heidelibel
2. Paardebijter vrouw?+ variabele waterjuffer

Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

De juffer is een libel, uit elkaar staande vleugels, en het is een heidelibel, maar welke precies is aan de hand van deze foto niet te zeggen, ik kan namelijk de snor zien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Kun je de juffer uitvergroten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Het is een jonge heidelibel - jong vanwege de nog witte pterostigma's (plekken die je in de vleugel ziet). Die worden later donkerder.
Het is een vrouwtje, dat kun je zien aan de achterlijfsaanhangsels (2 puntjes helemaal aan einde acherlijf) Bij een mannetje zijn die donkerder en liggen ze meer tegen elkaar aan. Bekijk de foto's maar eens.
De middelste linker poot lijkt een geel streepje te hebben, maar misschien komt dat wel door de vleugel...- ik denk dan aan bruinrode of steenrode heidelibel.

Misschien komt iemand anders verder.

Limosa

Groeten,

Joachim

Geert-Jan Kroon

Wel een beetje vaag..

Maar ik ga voor watersnuffel adh. van de hoeveelheid blauw.
Groet,

Geert-Jan Kroon

Limosa

ik bedoelde ook de juffer linksonder..

Dus de libel is toch een heidelibel.
Groeten,

Joachim

Geert-Jan Kroon

#39
Citeerik bedoelde ook de juffer linksonder..

Dus de libel is toch een heidelibel.
rechtsonder :P
Groet,

Geert-Jan Kroon

Limosa

Hahaha!! Ja ik bedoelde ook rechtsonder :rolleyes:

Hoe kun je trouwens de tekst van een voorgaand stukje "quoten"? Dus zodat dat blauw wordt en er een hokje omheen komt?
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

#41
mijn 1e indruk is ook watersnuffel, gezien het vele blau op het bersstuk, en i zie maar 1 zwarte streep op de zijkant, er staat bij een bericht dat iemand geeft, rechtsboven Quote, klik daarop en je hebt het voor mekaar,
je kan ook gewoon een nieuwe reactie posten en dan de betreffende tekst plakken in het tekstvakje als je op de knop quut drukt, het is mischien wat onduidelijk maar succes,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerHahaha!! Ja ik bedoelde ook rechtsonder :rolleyes:

Hoe kun je trouwens de tekst van een voorgaand stukje "quoten"? Dus zodat dat blauw wordt en er een hokje omheen komt?
bij elke bijdrage op het forum zie je steeds rechts boven aan een blokje 'quote' staan. Daar moet je op klikken.

JohanvantBosch

Citeermijn 1e indruk is ook watersnuffel, gezien het vele blau op het bersstuk, en i zie maar 1 zwarte streep op de zijkant,
watersnuffel inderdaad!

Limosa

Citeer
bij elke bijdrage op het forum zie je steeds rechts boven aan een blokje 'quote' staan. Daar moet je op klikken. [/quote]
Ok bij deze.... Een probeersel
Groeten,

Joachim

Limosa

Gelukt!!

Bedankt voor zowel de determinatie als voor het weer een stukje beter begrijpen van het forum!

mocht ik meer foto's vinden dan post ik ze.  
Groeten,

Joachim

Limosa

En voorlopig de laatste foto. mijn bestand is nu al aardig uitgeput, maar ik heb de moeilijkste (denk ik) voor het laatst bewaard.

De foto is niet geweldig en aardig uitvergroot, maar goed probeer er maar wat van te maken.

het lijkt mij een glazenmaker maar welke,

Succes!
Groeten,

Joachim

Weia

CiteerEn voorlopig de laatste foto. mijn bestand is nu al aardig uitgeput, maar ik heb de moeilijkste (denk ik) voor het laatst bewaard.
Een glazenmaker is nogal anders, het is een mannetje gewone oeverlibel. Dat is vooral te zien aan dat blauw op het achterlijf. Kijk eens op http://www.waarneming.nl/soortenlijst.php?diergroep=5 en klik dan op het camerasymbooltje achter een soort die je wilt zien. Je krijgt dan het hele archief aan foto's van die soort waar je je kunt vergapen aan al die kleuren bij één en dezelfde soort, die zowel met het geslacht als de leeftijd als met individuele variatie te maken hebben.  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0