Stekelzwammen...

Gestart door floortje, september 11, 2011, 21:19:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

floortje

Zijn dit allemaal geschubde stekelzwammen of is er ook een blauwvoetstekelzwam bij?
gr Kiena

Ismael

waarom denk je dat het de geschubde is?
Groeten Ismaël Wind

floortje

omdat de schubben opgericht staan?Maar daarentegen is de rand weer wit...

xenion

Kijk eens naar het biotoop en kleur van de steelvoet waar mogelijk.
Groeten,
Martin

jantine6

Zelf zit ik ook met de vraag welke Stekelzwam (onderste twee foto's van Kiena) ik op foto heb gezet. De afbeelding van de Geschubde stekelzwam op Soortenbank past er volgens mij niet bij. De "beschrijving van de hoed" past nog het meest bij de Sparrenstekelzwam maar deze is wel anders van uiterlijk op afbeelding op Soortenbank. Heet de soort zo omdat deze onder Sparren staat of omdat de wat oudere hoed aan sparren/dennenkegels doet denken?
Op de eerste foto van Kiena van deze soort is duidelijk de (oudere?) bruingeschubde steel te zien. (Sparrenstekelzwam heeft witte steel) Ik kom er met De grote paddenstoelengids niet uit en ben benieuwd wat dan wel de juiste naam zal zijn. "Mijn" zwammen staan trouwens bij eikenbomen, ik heb nog extra goed gekeken of er ook naaldbomen in de buurt staan, wat niet het geval is. Kiena, weet je of jouw zwammen wèl bij naaldbomen staan?
Hierbij ook enkele van mijn foto's.

floortje

#5
Ook ik kwam er met hetzelfde boek (en nog twee anderen)niet uit. Die van mij staan ook onder eiken...en berken.

ratje

Bij degene met de schubbige hoeden is het het best om naar de steel te kijken. Zeer waarschijnlijk zijn ze blauw en dan is het de blauwvoet.......en is er de oplossing

xenion

Plaatjes vergelijken is geen determineren. De schubben van Sarcodon soorten kunnen erg variabel zijn, van bijna glad tot duidelijk schubbig, voor een deel afhankelijk van de ouderdom.
Daarbij is de boomsoort waar ze bij groeien erg belangrijk (niet alleen bij de stekelzwammen).
Sparrenstekelzwam en Geschubde stekelzwam zijn soorten die gebonden zijn aan naaldbomen, dat staat in de meeste boekjes wel genoemd.

Bij loofbomen hou je nog een paar soorten over waarbij ik me bij de opmerking van Hannie aansluit. De bovenste 2 foto's zijn zeker Blauwvoetstekelzwam gezien de blauwe steel.

Jantine, links op jouw laatste foto zie ik nog een donkere stekelzwam, heb je daar meer foto's van? Dat zou Blauwzwarte stekelzwam kunnen zijn.
Stekelzwammen groeien vaak met diverse soorten bij elkaar, dus het loont vaak de moeite wat meer rond te kijken als je 1 soort vind.

Ik vind het nog interessant om te weten of deze midden in het bos of een wegberm zijn gevonden?
Groeten,
Martin

floortje

Klopt Martin, de soorten van mij, fluwelige en blauwvoetstekelzwam, stonden vlak bijelkaar. Het is een voormalige zandwinning waar nu voornamenlijk eik, els en berk en staan. Maar wat denk je nu van de onderste dan?
gr Kiena

xenion

Waarschijnlijk ook Blauwvoetstekelzwam, al is het belangrijkste kenmerk niet te zien.
Groeten,
Martin

floortje

ok, dan houden we het daar maar op.
gr Kiena

jantine6

Kiena, ik laat het hier nog niet bij. Gistermorgen ben ik teruggegaan en heb, met enige aarzeling, wat jongere exemplaren "geplukt". Ik zie geen blauw bij de steel. Of het moet de (blauw)zwarte verkleuring zijn van het al bijna vergane exemplaar.
Martin, de standplaats is langs een zandweg met veel eikenbomen, een sloot en variabele struiken. En zoals je al aangaf, er staan meerdere soorten in de buurt. Ik denk dat de zwarte die jij op één van mijn bovenstaande foto's zag, een bijna vergaan exemplaar is van de bruine soort die er ook staan.
De andere soort(en) stop ik in een nieuw topic, want de vele foto's (4 soorten) hebben blijkbaar iets te veel Mb (2 niet geslaagde pogingen om ze te versturen) en het maakt het misschien toch wat duidelijker als je de zwammen in verschillende fases ziet.
Jantine

ratje

Ik denk dat de blauwe voet niet vergaan is, is de goede kleur. Een tip die mij onlangs gedaan werd: de steel doorsnijden en kijken of hij van binnen blauw is.

jantine6

#13
Dom van mij,  ik hoef geen nieuw topic aan te maken, ik kan hier ook weer verder.
De derde soort zijn leuke, zwarte mini-zwammen, maar misschien zijn deze nog niet volgroeid. Ik zag overigens geen grotere exemplaren in de buurt staan.
En omdat ik toch bezig ben nog een 4de? soort, roze gekleurd. Bij de eerste waarnemingen zijn de zwammen nog niet zo ver gevorderd, deze week zag ik nog anderen. Dat brengt wel de vraag mee of de rozige dezelfde zijn dan de bruine van de vorige serie foto's. Hoewel ik daar niet het dikkere
begin?stadium heb gezien. Toch ben ik er geregeld geweest.
De roze soort staat langs de kant van een verharde weg, in de berm, met (ook weer) eikenbomen. De kleur rose is goed op de foto gekomen. De bruinere ben ik niet helemaal zeker van maar die staan iets verderop. Scheelt misschien in kleuring?
Gr Jantine

ratje

de eerst kan de blauwzwarte of tengere stekelzwam zijn, is zo vanaf de foto lastig te zien. De ander soorten denk ik toch aan de gezoneerde stekelzwam.

xenion

Oudere exemplaren van Blauwvoetstekelzwam hebben vaker duidelijke blauwe steelvoet, maar soms (en vooral bij jonge exemplaren) is dat alleen te zien in de uiterste steelpunt na doorsnijden. Een niet zeer zeldzame soort die er nog op kan lijken is de Avondroodstekelzwam, die verschilt in het fel violet verkleuren van het vlees nadat je een stukje van bijv. de hoed afbreekt. Exemplaren met totaal geen blauw in de steelvoet kunnen naast Blauwvoetstekelzwam nog 2 andere (maar zeer zeldzame) soorten zijn.

Je 1e post van vandaag laat als eerst waarschijnlijk Blauwvoetstekelzwammen zien, maar zie mijn tekst hierboven.
DSC03395 Gezoneerde stekelzwam
DSC03396 Laat erg weinig zien en lijkt afgevreten?

Je 2e post:
DSC03382 Blauwzwarte stekelzwam
De rest (deels jonge) Gezoneerde stekelzwammen

Ben benieuwd of je nog meer soorten kan vinden :)
Groeten,
Martin

jantine6

Vanavond nog even teruggegaan en nu inderdaad overtuigd. Maar de blauwe voet zit bij de jonge exemplaren meer onder de grond. Het bovengrondse deel is heel licht violet bij doorsnijden. Zie foto. Vandaar mijn twijfels. De Sparrenstekelzwam valt af omdat de steel in elk geval niet wit is.
3396 Staat bij de Gezoneerde stekelzwam, ik ben er vanuit gegaan dat het een oud exemplaar is.
Fijn dat ik nu dank zij jullie toch namen kan geven aan de stekelzwammen.
Gr, Jantine

floortje

Mooi dat er nu duidelijkheid is Janine! Ik denk dat ik binnenkort ook maar even weer ga kijken of er al weer  nieuwe exemplaren( en misschien wel andere soorten) staan.
gr Kiena

xenion

De waarnemingen worden nog wel ingevoerd toch? :)
Groeten,
Martin

jantine6

Allen bedankt voor de reactie op mijn vragen in deze topic van Kiena. De kleine zwam is inderdaad de Blauwzwarte stekelzwam, herkenbaar aan de "ruwe" steel, terwijl de Tengere een gladde steel heeft. Weet ik dat in elk geval ook zeker.
Gr. Jantine

ratje

De tengere heeft een steel die in een punt uitloopt. De blauwzwarte heeft maar een heel kort steeltje. Een goed boekje over stekelzwammen is van Eef Arnolds.

xenion

Je hebt ook nog Wollige stekelzwam welke ook een dikke en wel wat ruwe steel heeft. Maar de Blauwzwarte stekelzwammen die ik hier in de omgeving vind zijn eigenlijk altijd overtuigend blauwzwart van kleur, de Wollige en Tengere stekelzwammen zijn op basis van de steel goed uit elkaar te houden (Tengere Stekelzwam een glad dun steeltje, Wollige stekelzwam een dikke wollige steel).
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op september 18, 2011, 17:12:29 PM
Je hebt ook nog Wollige stekelzwam welke ook een dikke en wel wat ruwe steel heeft. Maar de Blauwzwarte stekelzwammen die ik hier in de omgeving vind zijn eigenlijk altijd overtuigend blauwzwart van kleur, de Wollige en Tengere stekelzwammen zijn op basis van de steel goed uit elkaar te houden (Tengere Stekelzwam een glad dun steeltje, Wollige stekelzwam een dikke wollige steel).

Ik wil je meteen geloven. Een wollige stekelzwam heb ik bijna niet uit de grond gehaald, Ik vind ze in een jong stadium aardig goed herkenbaar.

xenion

Citaat van: ratje op september 18, 2011, 17:14:23 PM
Citaat van: xenion op september 18, 2011, 17:12:29 PM
Je hebt ook nog Wollige stekelzwam welke ook een dikke en wel wat ruwe steel heeft. Maar de Blauwzwarte stekelzwammen die ik hier in de omgeving vind zijn eigenlijk altijd overtuigend blauwzwart van kleur, de Wollige en Tengere stekelzwammen zijn op basis van de steel goed uit elkaar te houden (Tengere Stekelzwam een glad dun steeltje, Wollige stekelzwam een dikke wollige steel).
Ik wil je meteen geloven. Een wollige stekelzwam heb ik bijna niet uit de grond gehaald, Ik vind ze in een jong stadium aardig goed herkenbaar.
Vind ik ook, maar als je er weinig ervaring mee hebt lijken ze allemaal op elkaar. (ik herinner me mijn eerste Stekelzwammen nog wel...)
Groeten,
Martin