Bidsprinkhaan

Gestart door JelteV, september 10, 2011, 21:13:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

JelteV

Deze bidsprinkhaan heb ik in Griekenland gezien, bij Epidauros. Is er een naam aan te geven? Zou het bijv. de Europese bidsprinkhaan, Mantis religiosa, kunnen zijn?
B.v.d. Jelte


Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Arp

#1
Hoi Jelte,

Vooraf: Ik ben geen Bidsprinkhanenkennert, dus zie dit als vrolijk meeraadselen :)

Een kenner herkent deze waarschijnlijk direct, maar ik moet moeizaam puzzelen met kenmerken die misschien niet eens nodig zijn: Je kunt redelijk goed onder de oksel van de rechter voorpoot kijken en ik zie daar geen zwarte of zwart-witte vlek - ook de kleur is wat ongebruikelijk voor Mantis religiosa dus ik denk niet dat het die is.

Fauna Europaea meldt voor Griekenland een beperkt aantal Mantodea, maar ik heb geen idee hoe accuraat die gegevens zijn. Ga er bij gebrek aan beter toch maar even mee aan de slag.

Om te beginnen: Een afmeting is altijd fijn bij een aanvraag, maar omdat je zelf met M. religiosa komt neem ik aan dat het beest "groot" was (dus niet 2-4cm).

Een Empusa (in GR fasciata) is het niet en ook de drie door FE voorgestelde Griekse Ameles-soorten durf ik wel uit te sluiten. Geomantis larvoides zal het ook niet zijn. Blijven over (volgens FE) Iris oratoria en Rivetina balcanica. Beide heb ik zelf nog nooit zelf gezien, maar van eerdere zoekakties/plaatjeskijken heb ik bij deze een Rivetina-gevoel.

De foto is niet het meest handige perspectief voor identificatie, maar eerlijk gezegd zou ik ook niet precies weten wat je moet zien - okay, voor Iris zou de onderkant van de buik leuk zijn (oranje vlek op ab.seg.4).

Als jij kijkt of je nog wat meer plaatjes kunt opgraven (dorsaal, ventraal, lateraal), kijk ik wat ik kan vinden voor Rivetina :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JelteV

#2
Hoi Arp,
Hartstikke bedankt voor alle moeite die je ervoor hebt gedaan!! Zelf vind ik, na even googlen, de bruine variant van Iris oratoria er het meeste op lijken. Ik kan me geen glinsterende buik of oranje vlek herinneren, maar ik heb nauwelijks op het achterlijf gelet... Verder klopt alles; de vorm, de ogen... Ik heb er elders in Griekenland ook één gezien (Delphi), met dezelfde vorm, kleur en vindplaats (steen). Beide exemplaren waren iets kleiner dan een Grote groene sabelsprinkhaan, ca. 6cm.
Ik heb helaas geen betere foto's; ik was een week met school op reis naar Griekenland. We waren op weg naar een museum, dus ik kon alleen snel een paar foto's schieten.
Groeten, Jelte
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl