Prepareren?

Gestart door CeesvanDijk, september 07, 2011, 20:56:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

CeesvanDijk

Hoewel ik altijd dacht dit ik insecten alleen wil fotograferen begin ik toch te twijfelen.
Met name omdat zoveel soorten nauwelijks te determineren zijn.
Vangen en prepareren kan ook interessant zijn en ik vraag me af of veel leden zich hier mee bezighouden.
Nu heb ik een aantal vragen die wellicht ook voor andere lezers interessant zijn.

1 Is het moeilijk om insecten te prepareren en blijven de kleuren goed.
2 hoe breng je een insect op een nette manier om?
3 Blijven de geprepareerde insecten goed of vallen ze toch ten prooi aan bv huismijt.

Een microscoop heb ik al dat scheelt.
Liever niet alleen een linkje als antwoord wand dan loopt dit topic snel dood en er zijn misschien meer mensen die er aan denken om dit te gaan doen.

Groeten,
Cees.




nielsyese

Ik doe het, vrijwel alleen met vliegen. Het is niet moeilijk en bij vliegen blijven de kleuren goed, bij hymenoptera ook. Het prepareren is niet moeilijk, het enige wat je moet doen is een naald op de goede plaats door de thorax steken. Het doodmaken kan met alcohol of invriezen, ik geef de voorkeur aan het laatste, omdat met alcohol kleuren wel kunnen verdwijnen. De insecten blijven goed op een naald, mits je voorzorgsmaatregelen neemt. (goed afgesloten insectendoos, mottenballen)

Het voordeel van verzamelen is ook dat, omdat je veel met determineren bezig bent, in het veld een dier ook sneller zal herkennen. Je weet dan waar je naar moet kijken en maakt dus geen foto's waar de kenmerken eigenlijk niet op staan.

Let wel op: Oude dieren moet je opweken voordat je ze opzet, anders rollen de poten er af. Misschien speelt bij bijen dit probleem minder, die zijn wat steviger dan vliegen.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

CeesvanDijk

Bedankt voor je bijdrage Niels-Jan.

Ik had verwacht dat er wat prepareren wel meer bij kwam kijken.
Alleen het 'opweken' begrijp ik niet helemaal.
Mijn interesse ligt vooral bij Zweefvliegen en Sluipwespen waarbij de laatste groep zo moeilijk te determineren valt.
Ik moet wel zeggen dat de spelden waarmee de insecten opgeprikt worden vaak hinderlijk zijn op foto's in gidsen.

Welligt zijn er nog meer mensen die wat kunnen toevoegen.

Groeten,
Cees.



Stijn Schreven

#3
ik verzamel vooral bijen en (niet-parasitaire) wespen, daarnaast zweefvliegen en een enkel kevertje. Zelf doodde ik ze in het begin in de vriezer, maar ik had de indruk dat dan de gele kleur van plooivleugelwespen soms vervaagd (bruinig/grauw wordt). Daarna ben ik overgestapt op gebruik van een stikpot, waarbij ik ethylacetaat (verkrijgbaar als nagellakremover (zonder aceton) in de winkel) druppel op een stukje wc-papier en dat in een glazen potje doe. Dit verdampt dan en dat gas trekt in het verzamelde insect, waarbij deze vrij vlot bewusteloos raakt en vervolgens sterft. Voor de zekerheid laat ik ze vervolgens een halve/hele dag in het potje.

Opweken doe ik door de verzamelde dieren gedurende ca. 24u in een pot met vochtig wc/keuken-papier te bewaren, plus verknipt blad van laurierkers (zorgt voor vrijkomen van blauwzuurgas dat beschimmeling voorkomt onder de vochtige condities). Er schijnt ook een hele snelle methode te zijn door de verzamelde dieren boven hete stoom te houden, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Voor vliesvleugeligen die groot genoeg zijn om op te prikken, gaat de speld vaak door de rechterhelft van het borststuk. In ieder geval niet door het midden, want dan kunnen bepaalde kenmerken beschadigen. Bij kevers gaat de speld door het rechterdekschild, bij vliegen zelfde als bij vliesvleugeligen. Als je kleine beestjes hebt kun je minutienaalden gebruiken, of bij echt kleine dieren opplakken op een kartonnetje.

Een goed sluitende collectiedoos is belangrijk, dat fungeert als eerste barrière tegen vraat. Mottenballen/naftaline kan vervolgens de geur van opgeprikte beesten maskeren voor bv. museumkevers. Het werkt echter niet als bestrijdingsmiddel, dus regelmatige controle is wel aan te raden. Bij vraat doe ik altijd de hele doos direct in de vriezer voor minstens 6 uur, zodat alle mogelijke larven, eitjes etc gedood zijn.

Prepareren van dieren vraagt behalve spelden prikken vaak nog een aparte houding of zichtbaarheid van bepaalde delen, en dit is erg afhankelijk en verschillend per soortgroep (zelfs binnen bijen verschilt het tussen genera). Vaak staat in determinatiewerken aangegeven hoe een dier het best geprepareerd kan worden zodat zoveel mogelijk kenmerken zichtbaar zijn. Over wespen/bijen: bij mannetjes is het vaak handig de genitaliën uit het achterlijf te pulken. Deze kun je met een gekromde naald na wat oefening vaak vrij vlot eruit krijgen. Ook sper ik bij de meeste de kaken uit elkaar en zorg ik dat minstens 1 vleugel uitgeslagen is voor zichtbaarheid van de vleugeladering (en het achterlijf dat anders bedekt wordt). Eventueel kun je de poten wat spreiden, maar dit is naar eigen inzicht/ wat je mooi vindt.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Theo MJP

Cees,

in de inleiding van de bijenatlas uit 1999 (blz. 12-18) staan ook nog diverse tips voor o.a. het prepareren.
Zie http://www.repository.naturalis.nl/document/46387

Groet Theo:)


CeesvanDijk

Buitengewoon interessant allemaal, bedankt voor de info.
Er zou eigenlijk een cursus moeten bestaan maar het zal wel neerkomen op gewoon proberen en oefenen.

Nogmaals bedankt.
Groeten,
Cees. 

CeesvanDijk

Nog even een vraag betreffende het opweken.
Wat is hier precies de functie van?
Misschien een domme vraag maar ik wou hem toch even stellen.

Groeten,
Cees.

beetlestitch

is een insect dood en uit gedroogd dan kan je de poten antennae en vleugels niet in de stand krijgen die je wil zonder dat er delen afbreken. maak je ze weer goed vochtig dan kun je ze in de gewenste houding zetten en dan laten drogen. groeten toon.
Toon Keukelaar

CeesvanDijk

Oké bedankt, dat is duidelijk.

Groeten,
Cees.

CeesvanDijk

Alle begin is moeilijk, de speld staat niet helemaal goed en zo zal er nog wel wat zijn.
Iedereen bedankt voor de hulp.

Groeten,
Cees.

Theo MJP

Dag Cees,

Aha, 'n liefhebber die er serieus werk van gaat maken....  :duim:

Nog 'n paar kleine opmerkingen naar aanleiding van het plaatje, nl. de speld van voren naar achteren door het borststuk steken want anders druk je vaak de voorpoten plus kop van het dier. En het dier ietwat hoger op de speld zetten zodat je nog plek hebt voor etiketten (zie ook blz. 14 van de bijenatlas http://www.repository.naturalis.nl/document/46387).

Groet Theo


CeesvanDijk

De speld door het borststuk blijf ik erg lastig vinden.
Ik durf de insecten niet met een pincet vast te pakken omdat je dan geen gevoel heb en ik bang ben dat ik te hard knijp.
Als je het insect eerst op het papier legt en dan de spelt wil plaatsen draait hij makkelijk weg en zit de spelt vervolgens niet hoe je hem hebben wilt.
Zal wel een kwestie zijn van al doende leert men.
Het in positie brengen van de poten en sprieten ging me beter af.
Theo, ik had die link al beken en label de insecten ongeveer als daar aangegeven (ik had het label even weggehaald voor de foto).
De oorzaak van dit hele topic is eigenlijk Theo's opmerking in een ander topic over mensen die niet willen verzamelen voor determinatie. ;D(ik weet niet meer welk topic)
Het gevolg is dat ik nu zelf aan het prepareren ben en jullie nog meer gaat lastigvallen over kleine details die alleen met een loep te zien zijn. ;D
Niet van foto te determineren is nu geen optie meer al trek ik wel een grens wat betreft het ontleden van het insect.
Dat zie ik mijzelf niet doen, dan maar species.

Groeten,
Cees.