Bosrietzanger? (roep)

Gestart door jelmerpoelstra, september 01, 2011, 17:49:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

jelmerpoelstra

Nu we toch in het onderwerp van de roepende Acro's zitten, ik vroeg me af of zo'n tikkende roep diagnostisch is voor Bosriet ten opzichte van Kleine Kar. Van Kleine Kar kan ik niet dergelijke bijna Sylvia-achtige roepjes vinden, van Bosriet wel (bv in een sonogram in het stukje waar ik in de vorige post naar linkte). Struikriet heeft zeker ook dit soort tikkende roepjes, maar die kon ik uitsluiten toen ik de vogel zag.

PS er zitten nog grote kruisbekken (ver!) in de achtergrond op deze opname. Die had ik in het veld niet eens gehoord. :-[

HPM

#1
Citaat van: jelmerpoelstra op september 01, 2011, 17:49:31 PM
Nu we toch in het onderwerp van de roepende Acro's zitten, ik vroeg me af of zo'n tikkende roep diagnostisch is voor Bosriet ten opzichte van Kleine Kar. Van Kleine Kar kan ik niet dergelijke bijna Sylvia-achtige roepjes vinden, van Bosriet wel (bv in een sonogram in het stukje waar ik in de vorige post naar linkte). Struikriet heeft zeker ook dit soort tikkende roepjes, maar die kon ik uitsluiten toen ik de vogel zag.

PS er zitten nog grote kruisbekken (ver!) in de achtergrond op deze opname. Die had ik in het veld niet eens gehoord. :-[

Nu je het zegt weet ik niet eens zeker of Kleine Karekiet een tik-roep heeft, maar het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk dat dat niet zo is. Tot nu toe heb ik het alleen van Rietzanger en Bosrietzanger kunnen opnemen.
Ook dit zijn heel lastige geluiden om te vergelijken. Toevallig vandaag bedacht ik dat ik dat soort roepen van Acro's en Sylvia's (en roodstaarten) eens naast elkaar zou moeten zetten om te zien of het kan. Zo verticaal zoals in het artikeltje waar je naar verwijst lijkt mij niet de goede manier. Waarschijnlijk moet het in de breedte, op een schaal van minder dan een halve seconde.
Herman van der Meer

jelmerpoelstra

#2
Bij Punkbirder zeggen ze:

"Both Reed and Marsh seem to be pretty variable in their autumn calls, but generally involve squawky cherr sounds combined with harsh, hissy chakking. Marsh seem to make firmer, more abrupt calls than Reed, closer to Sedgie, but in any case, neither sounds similar to the short, dull, hard "tak" of Blyth's Reed. Bear in mind that Blyth's can also make a more Reed-like drawn out "chrrrr", but this is always interspersed with the classic "tak". If it reminds you of a Lesserthroat, then you should get your phone handy and proceed excitedly to feature 2..."

Hier lijken ze dus aan te geven dat Kleine Kar geen scherp tikkende roep heeft, maar echt expliciet is het niet. Ook vind ik de tikkende roep van Bosrieten (en degene op mijn opname) wel degelijk op die van Struikriet lijken.

jelmerpoelstra

In de Van Duivendijk staat: "Marsh can sometimes utter 'tek'-like call but normally less short and sharp [than Blyth's]." En wederom niks over Kleine Kar. Denk al met al dus wel dat wanneer een bosriet/kleine kar scherpe tikken geeft, dit er een bosriet van maakt. 

frankneijts

#4
Citaat van: jelmerpoelstra op september 01, 2011, 22:44:38 PM
In de Van Duivendijk staat: "Marsh can sometimes utter 'tek'-like call but normally less short and sharp [than Blyth's]." En wederom niks over Kleine Kar. Denk al met al dus wel dat wanneer een bosriet/kleine kar scherpe tikken geeft, dit er een bosriet van maakt.

Het over het algemeen bij geluidsjagers gewaardeerde "Die Stimmen der Vögel Europas" (Bergmann, Helb und Baumann 2008) vermeldt bij 'Teichrohrsänger' (Kleine Karekiet): "Bei Störung verschiedene harte Rufformen wie ein wiederholtes >tak<, >kra< oder >krakra<, ein hartes >ward< oder ein wetzendes >wäd< ...." Jammer dat nu net van die "tak-roep" geen sonagram wordt gegeven (wel van die andere "harte Rufformen"...). Vermoedelijk dezelfde hier als "tak" omschreven roep wordt in 'Reed and Bush Warblers' onder het hoofdstukje Eur. Reed Warbler omschreven als "A low and infrequently used >chk< is less hard and emphatic than the various >tuc< or >teck< calls of Sedge, Marsh and Paddyfield Warblers and cannot be mistaken for the hard >tak< call given by Blyth's...."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Cramp noemt voor Kleine Karekiet wel een tek-roep. Zie bijlage onder 7b. Met spectrogram.

Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Bedankt voor de input (en excuses voor het kapen van het topic).

Al met al wordt m.b.t. tikkende roepen dus aangegeven dat Struikriet > Bosriet > Kleine Kar, als je van korte en scherpe roepen, naar wat langere en diffusere roepen gaat (mogelijk met uitzondering van Cramp; dat sonogram ziet er voor zover te beoordelen aardig kort en scherp uit).

Als ik struikriet tsak-roepen van 6 opnames van XC naast 3 opnames van tsak-roepen van bosriet (XC en wrn) zet, zie ik echter zeer weinig in de vorm van consistente verschillen. Op een laag roepende struikriet na (XC19413), lijken die van struikriet iets hoger, en sommige zijn scherper dan alle 3 deze bosrieten. Maar samengenomen ondersteunt dit niet echt de veronderstelling dat struikrietzanger tik-roepjes goed te onderscheiden zijn van bosriet (ook al is dit kennelijk een infrequente roep van Bosriet, volgens bv de van Duivendijk). Ook is hier in de sonogrammen het scherpste roepje kennelijk een Bosriet...

Als ik bovendien de tikjes op mijn opname hier tussen zet, komt dit nog het dichst in de buurt van de hogere, scherpe tikjes van sommige struikrieten. Maar een struikriet was deze vogel dus niet (lange hpp en te bruinig). Je zou dan wel veronderstellen dat kleine karekiet uit te sluiten is, anders wordt het wel heel erg een zootje waarbij alle drie de soorten niet betrouwbaar op deze roep te onderscheiden zijn..? Misschien ook even op XC posten.

HPM

Ik heb nooit de illusie gehad dat echt betrouwbaar op dit soort roepen te determineren is. De verschillen zijn moeilijk te beschrijven en hoe het in het veld of op een opname klinkt hangt van vele omstandigheden af.

Het lijkt mij een goed idee om dit topic te ontkapen door het tikkende deel af te splitsen naar een eigen topic.


Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op september 02, 2011, 15:58:40 PM
Het lijkt mij een goed idee om dit topic te ontkapen door het tikkende deel af te splitsen naar een eigen topic.
Voila.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Citaat van: jelmerpoelstra op september 02, 2011, 13:37:54 PM
Je zou dan wel veronderstellen dat kleine karekiet uit te sluiten is, anders wordt het wel heel erg een zootje waarbij alle drie de soorten niet betrouwbaar op deze roep te onderscheiden zijn..?
Dat is misschien wel de realiteit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015