Questions about ObsMapp / vragen over ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

juliahelgesen

"Julia, you can set for every speciesgroup if you want to use the 'local name' or the scientific name"

But you can't have both?

Alex Kwak

That's the setting just below the one already mentioned
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Julia, please also feel free to add translations for your language. You can suggest improvements here: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=351057.0. If you get to know the site/app, and if you wish, you can always help us with translation. I see that for Norwegian the site is close to not translated at all.. (https://observation.org/?lang=no&local=xx)

The bird names are mostly translated to Norwegian, based upon the IOC multilingual database. You can also download the species lists in your own language in ObsMapp.
Thijs Fijen

Jeroen Vanheuverswyn

Is het op een of andere manier mogelijk om 'vogel onbekend' of 'vlinder onbekend',... toe te voegen aan de favorieten lijstjes per categorie? Ik vind deze niet in de lijst met soorten die te selecteren bij opzetten van favorieten lijstjes.

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op mei 18, 2016, 16:33:16 PM
Is het op een of andere manier mogelijk om 'vogel onbekend' of 'vlinder onbekend',... toe te voegen aan de favorieten lijstjes per categorie? Ik vind deze niet in de lijst met soorten die te selecteren bij opzetten van favorieten lijstjes.
favorietenlijstjes zijn ook een tikkie outdated. je kunt veel beter gebruik van landenlijsten of als je in Belgie werkt van de belgische lijsten. Daar staan die soorten allemaal in
(downloaden vanuit obsmapp)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

En in die landenlijsten zit altijd de [soort] onbekend!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

#366
Citaat van: hiskodevries op mei 18, 2016, 16:40:38 PM
Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op mei 18, 2016, 16:33:16 PM
Is het op een of andere manier mogelijk om 'vogel onbekend' of 'vlinder onbekend',... toe te voegen aan de favorieten lijstjes per categorie? Ik vind deze niet in de lijst met soorten die te selecteren bij opzetten van favorieten lijstjes.
favorietenlijstjes zijn ook een tikkie outdated. je kunt veel beter gebruik van landenlijsten of als je in Belgie werkt van de belgische lijsten. Daar staan die soorten allemaal in
(downloaden vanuit obsmapp)

Probleem dat ik hiermee heb ik dat de landenlijst nogal veel 'onozelheden' bevatten. Had dit vorig jaar gedaan voor Spanje en zelfs struisvogel zat er tussen. Dan maar rap even door anwb gebladerd en alles dat op dat moment mogelijk was in Spanje aangevinkt. Idem nu voor een aanstaande trip naar Alaska, de lijst van realistische mogelheden is zowat 200 soorten, terwijl de us lijst 1722 soorten bevat. Maakt de selectie tijdens invoeren veel trager (typische aantal extra letters te typen of meer scrollwerk) en maakt kans op fouten hoger.

Carnifex

Maybe this has been asked here before (in dutch ;)):
When are changes of species names (e.g. translations) in observation.org transferred into the species list of ObsMapp - only with every version update or can I directly refresh the species list in ObsMapp?

Vriendelijke groeten,
Lorin
Lorin; Oostenrijks gebruiker

hiskodevries

you can directly refresh all content, including species and checklists
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Carnifex

Citaat van: hiskodevries op juli 15, 2016, 16:40:30 PM
you can directly refresh all content, including species and checklists

Thanks Hisko,
I found it. Will there be a more comprehensive manual going beyond the Quickstart document in the near future? :-)
Lorin; Oostenrijks gebruiker

Carnifex

When I want to add an observation, or just have a look on the Map, is it necessary to have GPS signal?
Often when in tram or car and there is no signal, I have to wait for quite a while before the Map opens.
Can I e.g. adjust in the seetings that the Map is centered on a fixed point on the map, independent of where my actual position is?

Best,
Lorin
Lorin; Oostenrijks gebruiker

hiskodevries

yes you can, but keep in mind when you are in the field the coordinates are also fixed. so a lof of your observations are going to be positioned on the wrong place
Settings->advanced->location settings ->fixed location
But adviced is to set your location services on your device on the best possible parameters. Then you will also have a fast fix in public transportation, if not use a screw driver https://www.youtube.com/watch?v=gnDZ1JjkCr0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Carnifex

Citaat van: Carnifex op juli 19, 2016, 14:46:40 PM
Often when in tram or car and there is no signal, I have to wait for quite a while before the Map opens.

This is still not working as expected. I defined a fixed location, I switched off GPS and mobile connection.
Still when I want to open the Map, it is endlessly trying to get a GPS signal. See attached screenshot, this message appears when I push the maps-symbol

Best,
Lorin
Lorin; Oostenrijks gebruiker

Alex Kwak

Citaat van: Carnifex op juli 20, 2016, 15:43:59 PM
This is still not working as expected. I defined a fixed location, I switched off GPS and mobile connection.
Still when I want to open the Map, it is endlessly trying to get a GPS signal. See attached screenshot, this message appears when I push the maps-symbol

Hi, that souns like a bug. I'll have a look at it.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

klaas.tjoelker

Hallo, ik ben nieuw in ObsMapp en ben nog aan het uitzoeken hoe alles werkt. Klopt het dat het niet mogelijk is om tijd en datum van een waarneming aan te passen in ObsMapp? Dwz achteraf invoeren van een waarneming kan alleen via de website? Met vriendelijke groet, Klaas Tjoelker

Alex Kwak

Citaat van: klaas.tjoelker op augustus 16, 2016, 00:47:33 AM
Hallo, ik ben nieuw in ObsMapp en ben nog aan het uitzoeken hoe alles werkt. Klopt het dat het niet mogelijk is om tijd en datum van een waarneming aan te passen in ObsMapp? Dwz achteraf invoeren van een waarneming kan alleen via de website? Met vriendelijke groet, Klaas Tjoelker

Je kan een waarneming achteraf aanpassen, ook de tijd. Dus eerst opslaan, en daarna wijzigen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

klaas.tjoelker

Bedankt, ik zal het proberen de volgende keer. Met vriendelijke groet!

Alex Kwak

Vanaf versie 7.3 kan je ook tijdens het opvoeren van een waarneming de tijd al wijzigen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

markmeijrink

Hoi alex,

Werkt obsmapp ook met android 4.2.2 icm een amplicomms telefoon?.

Mvgr mark

Alex Kwak

Citaat van: markmeijrink op augustus 27, 2016, 17:13:13 PM
Hoi alex,

Werkt obsmapp ook met android 4.2.2 icm een amplicomms telefoon?.

Mvgr mark

Hoi Mark, geen ervaring, maar als er Android 4.2.2 op draait zou het moeten werken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

lesvos

Hoi Alex,
De vraag van Mark gaat over mijn telefoon, ik krijg als foutmelding: je apparaat is niet compatibel met deze versie. Enig idee waar dat aan kan liggen? Kan het iets in de instellingen zijn? Ik had Wifi, GPS, mobiele data en roaming aangezet.

Alex Kwak

Ik kan nergens de exacte specificaties van het toestel vinden, maar heeft het toestel wel GPS?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: markmeijrink op augustus 27, 2016, 17:13:13 PM
Werkt obsmapp ook met android 4.2.2 icm een amplicomms telefoon?.

Installeer eens de app "GPS Test" om te kijken of de GPS wel ok is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lesvos

Er is niets mis met de GPS, mijn waarnemingen in de telmee-app hebben de juiste coördinaten meegekregen. 
Maar ik vrees dat deze telefoon een miskoop is om ook te gebruiken voor waarneming.nl.

hiskodevries

Alex, als je spraakgestuurd invoert wordt dan de track wel opgeslagen? Ik vrees van niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 10, 2016, 14:02:52 PM
Alex, als je spraakgestuurd invoert wordt dan de track wel opgeslagen? Ik vrees van niet.

Zou wel zo moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 10, 2016, 20:58:50 PM
Citaat van: hiskodevries op september 10, 2016, 14:02:52 PM
Alex, als je spraakgestuurd invoert wordt dan de track wel opgeslagen? Ik vrees van niet.

Zou wel zo moeten zijn.

...en is helaas niet zo. Pas ik aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Stel dat het nog niet mogelijk is dan moet dit eigenlijk in het topic van wensen, maar ik ga er even vanuit dat ik gewoon niet goed kan zoeken  ;) : Is het op een of andere manier mogelijk om de datum en tijd vast te zetten in de app? Bij nachtvlinders is het namelijk gebruikelijk dat je invoert op de avond dat je gestart ben. Als ik nu na 00:00 uur invoer moet ik per waarneming de datum + tijd aanpassen (wat nogal bewerkelijk is), ook als je 's ochtens je val leeg maakt zit je met dit "probleem".