Questions about ObsMapp / vragen over ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 04, 2015, 11:21:19 AM
Citaat van: Alex Kwak op juni 29, 2015, 23:34:23 PM
Citaat van: belle op juni 29, 2015, 17:22:14 PM
Een probleempje met obsmapp 5.3 (normaal invoeren): als ik de soortgroepinstellingen wijzig voor het invoeren van bv. planten, dan doet hij dat braaf bij "kleed" en "telmethode", maar bij "gedrag" springt hij na één invoer weer terug naar 'ter plaatse'. Is dat een foutje en zo ja, is het op te lossen?  :blink:

Klinkt als een bug, ik ga proberen dat te reproduceren.
Hier hetzelfde probleem.

Ik kan het niet reproduceren. Ik zet het gedrag op "overvliegend" voor vogels. Ik voer een waarneming op. Het gedrag staat op overvliegend. Na het opvoeren staat het gedrag nog steeds op overvliegend. Wat doe ik anders dan jullie?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

belle

Ik heb het alleen ontdekt bij soortgroep 'planten' en gedrag 'natuurlijk'. Kan het niet alleen in die combinatie fout gaan?  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Alex Kwak

Citaat van: belle op juli 07, 2015, 21:58:32 PM
Ik heb het alleen ontdekt bij soortgroep 'planten' en gedrag 'natuurlijk'. Kan het niet alleen in die combinatie fout gaan?  :blink:

Gaat dat reproduceerbaar fout bij jou?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

belle

Citaat van: Alex Kwak op juli 07, 2015, 22:26:16 PM
Citaat van: belle op juli 07, 2015, 21:58:32 PM
Ik heb het alleen ontdekt bij soortgroep 'planten' en gedrag 'natuurlijk'. Kan het niet alleen in die combinatie fout gaan?  :blink:

Gaat dat reproduceerbaar fout bij jou?

Ja, inderdaad. In de instellingen staat gedrag op 'natuurlijk', maar in het invulveld springt hij terug naar 'ter plaatse'.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Thijs Fijen

Idem met Sprinkhanen, instellingen baltsend/zingend, springt terug naar ter plaatse na selecteren soort.
Thijs Fijen

belle

Citaat van: Thijs Fijen op juli 07, 2015, 23:39:06 PM
Idem met Sprinkhanen, instellingen baltsend/zingend, springt terug naar ter plaatse na selecteren soort.

Even getest, dat doet hij bij mij ook.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

hiskodevries

Tjitske en Thijs
vertel eens wat meer:
Zitten de betreffende soortgroepen in een verzamelgroep, of selecteer je de soortgroep in het invoerscherm?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Geen verzamelgroep, gewoon 'Sprinkhanen en krekels NL'. Het gebeurt bij beide manieren van soortgroep selecteren (dus in het invoerscherm + het soortenselecteerscherm).
Soortgroepinstellingen op 'Baltsend/zingend' --> geen soort geselecteerd (gedrag op Baltsend/zingend) --> selecteer soort --> gedrag springt naar 'ter plaatse'.

Mogelijke bug gevonden: Ik gebruik de BMP code's voor vogels. Wanneer ik deze 'tijdelijk uit' zet, springt het gedrag niet terug.  Lijkt er dus op dat er naar een passende BMP code gezocht wordt voor bijv een Bruine Sprinkhaan en die overruled de soortgroepinstelling.
Wellicht ten overvloede: BMP-scherm staat aan als ik andere soortgroepen selecteer dan vogels (dus met kleine - + mannetje-teken en vrouwtjeteken in plaats van grote + en grote -)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 08, 2015, 14:13:40 PM
Mogelijke bug gevonden: Ik gebruik de BMP code's voor vogels. Wanneer ik deze 'tijdelijk uit' zet, springt het gedrag niet terug.  Lijkt er dus op dat er naar een passende BMP code gezocht wordt voor bijv een Bruine Sprinkhaan en die overruled de soortgroepinstelling.
Wellicht ten overvloede: BMP-scherm staat aan als ik andere soortgroepen selecteer dan vogels (dus met kleine - + mannetje-teken en vrouwtjeteken in plaats van grote + en grote -)

Thanx! Daar zal dan het pijnpunt zitten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

belle

Citaat van: Thijs Fijen op juli 08, 2015, 14:13:40 PM
Geen verzamelgroep, gewoon 'Sprinkhanen en krekels NL'. Het gebeurt bij beide manieren van soortgroep selecteren (dus in het invoerscherm + het soortenselecteerscherm).
Soortgroepinstellingen op 'Baltsend/zingend' --> geen soort geselecteerd (gedrag op Baltsend/zingend) --> selecteer soort --> gedrag springt naar 'ter plaatse'.

Mogelijke bug gevonden: Ik gebruik de BMP code's voor vogels. Wanneer ik deze 'tijdelijk uit' zet, springt het gedrag niet terug.  Lijkt er dus op dat er naar een passende BMP code gezocht wordt voor bijv een Bruine Sprinkhaan en die overruled de soortgroepinstelling.
Wellicht ten overvloede: BMP-scherm staat aan als ik andere soortgroepen selecteer dan vogels (dus met kleine - + mannetje-teken en vrouwtjeteken in plaats van grote + en grote -)

Ja, bij mij zelfde probleem/oplossing  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Alex Kwak

Is opgelost in ObsMapp 5.2 die zo on-line zal zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

wespenbuizerd

#342
Sinds de laatste update van Obsmapp naar 5.2 krijg ik het programma niet meer geopend op een LG Spirit 4 G met besturingssysteem android 5.0.1. Ik heb de foutenrapporten doorgestuurd met de melding dat ik het programma niet meer kan openen.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op juli 17, 2015, 18:42:15 PM
Sinds de laatste update van Obsmapp naar 5.2 krijg ik het programma niet meer geopend op een LG Spirit 4 G met besturingssysteem android 5.0.1. Ik heb de foutenrapporten doorgestuurd met de melding dat ik het programma niet meer kan openen.

Bedankt voor het rapport, hierdoor de fout meteen kunnen vinden en repareren. ObsMapp 5.2.1 zal rond 22:00 beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik heb de plantensoortenlijst van waarnemingen.be opnieuw gedownload in Obsmapp maar dit bleek niet volledig goed te gaan zonder eerst de oude te moeten verwijderen.

Ik kon dit zien aan de eerste twee soorten, die ik (als admin) had verwijderd omdat deze per abuis in de lijst waren gekomen. Ondanks dat Obsmapp vermeldde dat de lijst was bijgewerkt bleven die eerste twee soorten invoerbaar. Pas toen ik eerst de lijst verwijderde uit Obsmapp en daarna weer downloadde verdwenen deze twee.

MarcHe

Ben in juli ObsMapp Speech gaan testen in Zweden. De test van mobiel spraakinvoer via internationale dataroaming over 3G/(4G) was boeiend. Ja, je leest het goed, om met een Europees abonnement van een Belgische provider in het buitenland dataverkeer te hebben, moet je de dataroaming aanzetten (iets wat je aangeleerd hebt standaard af te zetten in het buitenland om problemen te voorkomen). Het 3G netwerk voor mobiel internet is bijna in heel Duitsland dekkend en van goede kwaliteit, op een paar kleine en korte haperingskes na (bv. langs de A1 op de boerenbuiten midden tussen Bremen en Hamburg). Ook in Denemarken en Zuid Zweden  is de dekking zo goed als perfect.  Enkel ten zuiden van Jönköping is er een zone van een dikke 50 km langs de E4 (omgeving Byarum) waar er geen dataverkeer was. Eens te noorden van Jönköping is er enkel 3G in de ruime buurt van grotere centra. Daarbuiten is het heel sporadisch en zwak: dus (te) lang wachten op respons vanuit de cloud. In Hällefors en Grythyttan en de meeste natuurreservaten in die omgeving was er gelukkig wel voldoende mobiel internet om via spraak waarnemingen te kunnen invoeren. Zelfs in de noordelijk helft van Kindla oerbosrreservaat was het OK. 
Alles samen leverde dat 5380 ingevoerde waarnemingen op. Dat is niet zoveel voor 17 dagen (bv. i.v.m. de trip naar de Aveyron, Frankrijk), vooral o.w.v. off-days door het weer, maar ook omdat er in Scandinavië in juli gewoon eerder weinig te beleven valt. Soortenrijkdom en vooral dichtheden van vogels en vlinders bv. zijn laag. Voor die 5380 waarnemingen had ik net 1 GB aan dataverbruik nodig op 17 dagen. Een abonnement van 2 GB per maand was dus voldoende; 1 GB zou te weinig geweest zijn.
Die 1 GB heeft me via het Mobistar Europees data-abonnement 39 € gekost. Dat is dus ca. 0.8 eurocent per ingesproken waarneming. Toen we op 3 juli door Nederland, Duitsland en Denemarken reden was het data abonnement per vergissing nog niet geactiveerd en is er dus aan standaard tarieven internationaal data geroamd: 42 MB aan 0.242 € per MB voor 317 waarnemingen: 3.2 eurocent per waarneming dus, 4x meer dan bij een internationaal data-abonnement geregeld door de Belgische provider. Dat is nog geen bedrag waar je aan failliet gaat, maar het worden toch wel behoorlijk dure kraaien, duiven en platte beesten.
Reisdagen, waarbij je 10-12 uur en 800 km rondscheurt geven natuurlijk de beste kansen om veel meldenswaardige dingen tegen te komen: op die dagen lag het aantal waarnemingen dan ook het hoogst (tot 800 per dag). Dat gaat dan van veel verkeerslachtoffers via wat reeën in het veld tot bv. een Zeearend boven de Elbe bij Hamburg. Of, tijdens 500 km file doorheen heel Duitsland bij de terugkeer, was er tijd genoeg om de opvallende/dominante planten in de bermen te inventariseren.  Jammer dat het koud was en regende, of ik had er de vlinders bij kunnen doen.
Tijdens het rijden is spraakinvoer onvervangbaar: gps op het stuur gegespt met "bike finn" en plong-ching plong-ching de ene na de andere waarneming binnen zonder aandacht van het sturen weg te nemen. Via bluetooth verbinden met het handsfree telefoonsysteem van de auto gaat ook (en beter zelfs want die microfoon is beter), maar dan verlies ik de geluidjes ching of peup als bevestiging/ontkenning dat het inspreken al dan niet gelukt is.
In Frankrijk zijn sinds 1 juli nieuwe verkeersregels van tel die dit soort gebruikt wellicht beboetbaar maken: chauffeurs mogen er enkel nog zaken bedienen die exclusief te maken hebben met het besturen van het voertuig !!  :police:

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bernd-Jan

Hallo,

Ik heb een stapel waarnemingen met foto's uit Albanië ingevoerd op obsmap. Echter kan mijn telefoon de waarnemingen niet upgraden en geeft een foutmelding: UPLOAD MISLUKT: NULL
Wat is hieraan te doen?

Alvast bedankt!

hiskodevries

Bernd je hebt een internet verbinding?
Zoja: je inloggegevens zijn correct ingevuld
Zoja: in de lijst met waarnemingen staat geen waarneming met een onwaarschijnlijk hoog aantal exemplaren
Zonee :dan zijn mijn mogelijke oorzaken uitgeput
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Loes van Gorp

Om een of andere reden kan ik 'plant onbekend' niet selecteren in ObsMapp.
Welk vinkje moet daarvoor 'aan' staan of welke instelling kan daarvoor zorgen ?
Ik kreeg het advies om het hier na te vragen. Met vriendelijke groet, Loes

Thijs Fijen

Soortgroepinstellingen (Planten uiteraard) en dan 'verzamelsoort' aanklikken. In de komende Obsmappversie zal 'Plant onbekend' automatisch worden toegevoegd. 
Thijs Fijen

Reddragon

Hallo,

aangezien mijn smartphone het niet meer goed deed, heb ik er cyanogenmod 10.2 op gezet, en nu werkt die terug snel. Alleen krijg ik met geen mogelijkheid ObsMapp geinstalleerd.
Google play store heb ik niet, maar heb reeds van verschillende versies het apk bestand gedownload, maar geen enkel kan de installatie voltooien.

weten jullie soms raad, aangezien ObsMapp een van de apps is die ik meest van al gebruik.

Dank bij voorbaat

Alex Kwak

Beste "RedDragon" (zou je willen ondertekenen met je echte naam, dat is verplicht hier)

ObsMapp wordt alleen geleverd uit de Google Play, Je zal er dus voor moeten zorgen dat je daartoe toegang krijgt.
Ik ben wel benieuwd waar je die verschillende versies van de apk vandaan hebt...

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Reddragon

#353
dag Alex,

bedankt voor je snelle reactie.
google play installeren is tot nu toe nog niet gelukt, dus s voorlopig nog geen ptie, maar ik blijf proberen.

wat betreft waar je die apk bestanden vind: hieronder enkele voorbeelden:

- VERWIJDERD -

bij de laatste staan ook links naar een aantal oudere versies.
als je even googled op obsmapp apk, krijg je een hele waslijst aan sites.
de meeste apps zijn trouwens op die manier te vinden en te installeren zonder tussenkomst van google play.

vriendelijke groeten,


Geert Stevens

Alex Kwak

#354
Ik heb de links verwijderd omdat deze naar site verwijzen met niet-legale content.
De derde link bevat malware   :(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

Het draadje met vragen over obsmapp 5 is gesloten, dus maar hier de vraag: Ik heb versie 5.2.1 en zie dat er al een versie 5.3 is. Kan ik zonder verlies van instellingen en andere gegevens 5.2.1 verwijderen en Vintage installeren? De play store zegt dat de opvolger voor 5.2.1 versie 6.x is en dat die laatste niet compatible is met mijn telefoon.
Jeroen.

Alex Kwak

Citaat van: Lowieke op oktober 13, 2015, 17:12:51 PM
Het draadje met vragen over obsmapp 5 is gesloten, dus maar hier de vraag: Ik heb versie 5.2.1 en zie dat er al een versie 5.3 is. Kan ik zonder verlies van instellingen en andere gegevens 5.2.1 verwijderen en Vintage installeren? De play store zegt dat de opvolger voor 5.2.1 versie 6.x is en dat die laatste niet compatible is met mijn telefoon.

ObsMapp Vintage 5.3 is niet anders dan een hernoemde ObsMapp 5.2.1. Er is dus geen reden om over te stappen.
Alleen voor mensen die in willen stappen en een te oude Android-versie (<4.1) hebben is deze versie gemaakt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

Duidelijk. Het werkt verder naar volle tevredenheid net als die "oude" telefoon, dus houdt ik het voorlopig maar zo  :duim:
Jeroen.

juliahelgesen

Hello! I'm new to this app (just used it today for the first time) and I'm neither a native speaker of Dutch or English. It would therefore be very helpful if the app regognized scientific names as well (to search for species to register). Otherwise, I'm still figuring out things. Looks very good :-)!

hiskodevries

Citaat van: juliahelgesen op mei 13, 2016, 08:10:16 AM
Hello! I'm new to this app (just used it today for the first time) and I'm neither a native speaker of Dutch or English. It would therefore be very helpful if the app regognized scientific names as well (to search for species to register). Otherwise, I'm still figuring out things. Looks very good :-)!
Julia, you can set for every speciesgroup if you want to use the 'local name' or the scientific name

obsmapp->settings->Speciesgroupsettings-> Behaviour/plumage etc->select speciesgroup->primary speciesname
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0