Questions about ObsMapp / vragen over ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Stolwijk op maart 19, 2015, 23:06:49 PM
Ik heb de sprinkhanengeluiden gedownload. Nu wil ik die file er weer af hebben. Hoe doe ik dat?
Bij voorbaat dank.

Ga (bijvoorbeeld met ES File Explorer) naar [sdkaart]/obsmapp/media/
Ga dan naar de directory ".14". (het soortgroepnumer van sprinkhanen is 14) Hiervoor moet je wel aangeven dat je verborgen bestanden wilt zien. In die directory staan de sprinhaan-geluiden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

bramvogels

Ik heb net via het downloadmenu in obsmap de lijst met engelse namen van vogels van Australië gedownload. Als ik deze dan aanduid om uit te kunnen kiezen, verschijnen de namen echter niet. Bij heel wat andere lijsten werkt het perfect, maar bijvoorbeeld voor die lijst met Engelse namen van Afrika werkt het ook niet. Enig idee?

Alex Kwak

Citaat van: bramvogels op april 25, 2015, 18:27:46 PM
Ik heb net via het downloadmenu in obsmap de lijst met engelse namen van vogels van Australië gedownload. Als ik deze dan aanduid om uit te kunnen kiezen, verschijnen de namen echter niet. Bij heel wat andere lijsten werkt het perfect, maar bijvoorbeeld voor die lijst met Engelse namen van Afrika werkt het ook niet. Enig idee?

Gooi even de soortenlijst weg (via het menu) en download de gewenste lijsten opnieuw.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bramvogels

Ok, schitterend. Nu werkt het. Bedankt!
Nu alleen nog een gevecht met die OSM-kaarten, staat al veel over op het forum, dus zal mij daar eerst even verder in verdiepen om te kijken hoe ik dat kan laten linken naar mijn externe SD-kaart. Als dat nog gaat.

PieWie

Zojuist probeerde ik weer een aantal soortenlijsten te downloaden (o.a. NL dagvlinders en reptielen) maar ondanks dat ik in het pull downmenu waarneming.nl selecteer, krijg ik telkens de volledige wereldlijst? Iets te veel van het goede. Hoe kan ik dit oplossen?

En een tweede vraag. Net als vorig jaar, houd ik na een trip over zee weer een serie waarnemingen over. Deze zijn alle tussen Atlantic Ocean - Cape Verde  en  South Atlantic ingevoerd. Maar blijkbaar sluiten deze gebieden niet op elkaar aan? Kunnen jullie ook hier eens naar kijken?

Groeten,

Pierre

Alex Kwak

Citaat van: PieWie op mei 06, 2015, 15:26:19 PM
Zojuist probeerde ik weer een aantal soortenlijsten te downloaden (o.a. NL dagvlinders en reptielen) maar ondanks dat ik in het pull downmenu waarneming.nl selecteer, krijg ik telkens de volledige wereldlijst? Iets te veel van het goede. Hoe kan ik dit oplossen?

Gooi even de soortenlijsten weg (via het menu) en download de gewenste lijsten opnieuw.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: PieWie op mei 06, 2015, 15:26:19 PM
Zojuist probeerde ik weer een aantal soortenlijsten te downloaden (o.a. NL dagvlinders en reptielen) maar ondanks dat ik in het pull downmenu waarneming.nl selecteer, krijg ik telkens de volledige wereldlijst? Iets te veel van het goede. Hoe kan ik dit oplossen?

En een tweede vraag. Net als vorig jaar, houd ik na een trip over zee weer een serie waarnemingen over. Deze zijn alle tussen Atlantic Ocean - Cape Verde  en  South Atlantic ingevoerd. Maar blijkbaar sluiten deze gebieden niet op elkaar aan? Kunnen jullie ook hier eens naar kijken?

Groeten,

Pierre

Ad 1: herkenbaar probleem. Bij mij was een hardnekkige deinstall-install nodig om het goed te krijgen..
Ad 2: Heb je hier gekeken naar de waarnemingen zonder gebied? http://observation.org/pda/pda_waarnemingen_mislukt.php. Je komt hier door in mijn Observation naar instellingen voor mobiele apps te gaan en vervolgens 'herstel waarnemingen zonder gebied'.
Thijs Fijen

hiskodevries

Pierre je kunt zelf een gebied aanmaken, deze aanmelden en als dat eigen gebied overgezet is naar een echt gebied via http://observado.org/pda/pda_waarnemingen_mislukt.php je waarnemingen herstellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

PieWie

Hoi Hisko,

het lijkt me overbodig om een nieuw gebied aan te maken, de huidige indeling van Atlantische Oceaan rond Kaap Verden en zuidelijk daarvan Zuidelijke Atlantische Oceaan is prima. Onzinnig om een snippertje open oceaan afzonderlijk te benoemen. Het zou alleen handig zijn als de twee delen op elkaar aan zouden sluiten (of eventueel het deel boven de evenaar de noordelijke atlantische oceaan).
Nu blijkt er een gat te zitten tussen de gebieden.  Kan ik ergens de begrenzing van de gebieden op kaart zien zodat ik een aanpassingsvoorstel kan doen?

Groeten,

Pierre

hiskodevries

Door het gebied te selecteren en op informatie te klikken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op mei 06, 2015, 16:33:22 PM
Citaat van: PieWie op mei 06, 2015, 15:26:19 PM
Zojuist probeerde ik weer een aantal soortenlijsten te downloaden (o.a. NL dagvlinders en reptielen) maar ondanks dat ik in het pull downmenu waarneming.nl selecteer, krijg ik telkens de volledige wereldlijst? Iets te veel van het goede. Hoe kan ik dit oplossen?

Gooi even de soortenlijsten weg (via het menu) en download de gewenste lijsten opnieuw.

ik heb het weer. Heb zojuist kevers gedownload en ik krijg de wereldlijst. Lijkt dus wel echt op een bug
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2015, 21:46:51 PM
Citaat van: Alex Kwak op mei 06, 2015, 16:33:22 PM
Citaat van: PieWie op mei 06, 2015, 15:26:19 PM
Zojuist probeerde ik weer een aantal soortenlijsten te downloaden (o.a. NL dagvlinders en reptielen) maar ondanks dat ik in het pull downmenu waarneming.nl selecteer, krijg ik telkens de volledige wereldlijst? Iets te veel van het goede. Hoe kan ik dit oplossen?

Gooi even de soortenlijsten weg (via het menu) en download de gewenste lijsten opnieuw.

ik heb het weer. Heb zojuist kevers gedownload en ik krijg de wereldlijst. Lijkt dus wel echt op een bug

Kan je de volgorde aangeven, dan kan ik het misschien naspelen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Had Kevers nog niet gedownload. Dan download --> kevers (standaard op waarneming.nl, Nederlands)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2015, 22:31:25 PM
Had Kevers nog niet gedownload. Dan download --> kevers (standaard op waarneming.nl, Nederlands)

Wat had je daarvoor al gedownload?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Zie bijlages, minus kevers dus
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op mei 08, 2015, 23:05:18 PM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2015, 22:31:25 PM
Had Kevers nog niet gedownload. Dan download --> kevers (standaard op waarneming.nl, Nederlands)

Wat had je daarvoor al gedownload?
Heb je dit kunnen reproduceren?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op mei 12, 2015, 13:37:56 PM
Citaat van: Alex Kwak op mei 08, 2015, 23:05:18 PM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2015, 22:31:25 PM
Had Kevers nog niet gedownload. Dan download --> kevers (standaard op waarneming.nl, Nederlands)

Wat had je daarvoor al gedownload?
Heb je dit kunnen reproduceren?

Nog geen tijd voor gehad.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

PieWie

Citaat van: hiskodevries op mei 07, 2015, 16:47:44 PM
Door het gebied te selecteren en op informatie te klikken.

Dag Hisko,

ik heb de gebieden in de Atlantische Oceaan tussen de Afrikaanse kust en de diverse eilandengroepen alle bekeken maar wat er ontbreekt is een gebied wat de resterende oceaan omvat. Voor het zuidelijk halfrond is dat er wel (South Atlantic Ocean) maar voor het noordelijk halfrond niet. Zou dat aan te maken zijn?

Groeten,

Pierre

hiskodevries

#319
Pierre, goed plan is aangemaakt inclusief een nieuw land 'Oceans' want volgens mij horen die bij geen enkel land
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wallander

Hallo,

Ik heb de handleiding erop nagekeken en de zoekfunctie op dit forum geprobeerd. Dan hier maar een vraagje:

Als je kiest voor 'track opslaan', waar vind je dan achteraf deze track?

Alex Kwak

Citaat van: wallander op mei 31, 2015, 20:30:42 PM
Hallo,

Ik heb de handleiding erop nagekeken en de zoekfunctie op dit forum geprobeerd. Dan hier maar een vraagje:

Als je kiest voor 'track opslaan', waar vind je dan achteraf deze track?

Dat is inderdaad nog een minder ondersteunde optie.
Je vindt de track nadat je een volgende dag ObsMapp een keer hebt gestart de track in [sdkaart]/obsmapp/kml
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Kan op e.o.a. manier de spraak functie uitgezet worden? Ik heb de stellige indruk dat sinds spraak mogelijk is mijn Galaxy S2 bij het schuiven van de panels ik te horen krijg naar welk panel ik ga, bijv "Page 3 of 7". Zeer irriterend! Ik kan dit uitzetten door Google tekst to speach uit te zetten, helaas werkt dit maar tot de volgende opstart van mijn mobiel. Ik heb internet afgezocht op dit probleem. Mijn conclusie is dat er vele apps zijn die dit kunnen veroorzaken. Omdat ik de laatste tijd geen nieuwe apps heb geïnstalleerd, maar wel alle updates van Obsmapp, verdenk ik Obsmapp ervan dit te veroorzaken.
Het betreft:
Samsung Galaxy S2
Android: 4.1.2

Alex Kwak

Citaat van: Jo Seegers op juni 26, 2015, 09:28:11 AM
Kan op e.o.a. manier de spraak functie uitgezet worden? Ik heb de stellige indruk dat sinds spraak mogelijk is mijn Galaxy S2 bij het schuiven van de panels ik te horen krijg naar welk panel ik ga, bijv "Page 3 of 7". Zeer irriterend! Ik kan dit uitzetten door Google tekst to speach uit te zetten, helaas werkt dit maar tot de volgende opstart van mijn mobiel. Ik heb internet afgezocht op dit probleem. Mijn conclusie is dat er vele apps zijn die dit kunnen veroorzaken. Omdat ik de laatste tijd geen nieuwe apps heb geïnstalleerd, maar wel alle updates van Obsmapp, verdenk ik Obsmapp ervan dit te veroorzaken.
Het betreft:
Samsung Galaxy S2
Android: 4.1.2

ObsMapp heeft alleen Speech-To-Text en (nog) geen Text-To-Speech, al gaat dat binnenkort wel komen.
Verder kan ObsMapp niet de spraak bij andere app's aanzetten.

Je zal het probleem dus echt ergens anders moeten zoeken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Citaat van: Alex Kwak op juni 26, 2015, 12:45:26 PM
Citaat van: Jo Seegers op juni 26, 2015, 09:28:11 AM
Kan op e.o.a. manier de spraak functie uitgezet worden? Ik heb de stellige indruk dat sinds spraak mogelijk is mijn Galaxy S2 bij het schuiven van de panels ik te horen krijg naar welk panel ik ga, bijv "Page 3 of 7". Zeer irriterend! Ik kan dit uitzetten door Google tekst to speach uit te zetten, helaas werkt dit maar tot de volgende opstart van mijn mobiel. Ik heb internet afgezocht op dit probleem. Mijn conclusie is dat er vele apps zijn die dit kunnen veroorzaken. Omdat ik de laatste tijd geen nieuwe apps heb geïnstalleerd, maar wel alle updates van Obsmapp, verdenk ik Obsmapp ervan dit te veroorzaken.
Het betreft:
Samsung Galaxy S2
Android: 4.1.2

ObsMapp heeft alleen Speech-To-Text en (nog) geen Text-To-Speech, al gaat dat binnenkort wel komen.
Verder kan ObsMapp niet de spraak bij andere app's aanzetten.

Je zal het probleem dus echt ergens anders moeten zoeken.

Dag Alex,
Probleem opgelost en voor andere zoekenden geef ik hier maar even door hoe. Het verwijderen van updates op Google text to speach lostte het probleem op. Maar de updates komen automatisch terug en dan is het probleem er weer. De echte oplossing: instellingen, Uitvoer tekst naar spraak, dan Samsung TTS kiezen ipv Google Tekst-naar-spraak.
Groeten, Jo

Jo Seegers

Ter info: Tekst to speach kwam later weer terug. Nog eens wat gezocht en nu bleek de app Pushbullet te veroorzaker te zijn. Deze app geeft meldingen op de telefoon door aan mijn PC. Waarom dat gepaard moet gaan met geluid op de telefoon is mij een raadsel.

Alex Kwak

Citaat van: Jo Seegers op juni 28, 2015, 20:57:18 PM
Ter info: Tekst to speach kwam later weer terug. Nog eens wat gezocht en nu bleek de app Pushbullet te veroorzaker te zijn. Deze app geeft meldingen op de telefoon door aan mijn PC. Waarom dat gepaard moet gaan met geluid op de telefoon is mij een raadsel.

Netjes dat je dat nog even meldt Jo!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

belle

Een probleempje met obsmapp 5.3 (normaal invoeren): als ik de soortgroepinstellingen wijzig voor het invoeren van bv. planten, dan doet hij dat braaf bij "kleed" en "telmethode", maar bij "gedrag" springt hij na één invoer weer terug naar 'ter plaatse'. Is dat een foutje en zo ja, is het op te lossen?  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Alex Kwak

Citaat van: belle op juni 29, 2015, 17:22:14 PM
Een probleempje met obsmapp 5.3 (normaal invoeren): als ik de soortgroepinstellingen wijzig voor het invoeren van bv. planten, dan doet hij dat braaf bij "kleed" en "telmethode", maar bij "gedrag" springt hij na één invoer weer terug naar 'ter plaatse'. Is dat een foutje en zo ja, is het op te lossen?  :blink:

Klinkt als een bug, ik ga proberen dat te reproduceren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op juni 29, 2015, 23:34:23 PM
Citaat van: belle op juni 29, 2015, 17:22:14 PM
Een probleempje met obsmapp 5.3 (normaal invoeren): als ik de soortgroepinstellingen wijzig voor het invoeren van bv. planten, dan doet hij dat braaf bij "kleed" en "telmethode", maar bij "gedrag" springt hij na één invoer weer terug naar 'ter plaatse'. Is dat een foutje en zo ja, is het op te lossen?  :blink:

Klinkt als een bug, ik ga proberen dat te reproduceren.
Hier hetzelfde probleem.
Thijs Fijen