Questions about ObsMapp / vragen over ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Jo Seegers op maart 29, 2013, 22:44:02 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 29, 2013, 18:59:43 PM
Jo als je geen osm of top25 to move kaarten gedownload hebt en geen internet verbinding hebt klopt dat wel.
Ik heb vanwege de kosten inderdaad geen internet verbinding actief.  Maar ik heb wel een osm kaart in gebruik.  Moet ik soms weer nieuwe kaarten downloaden?

Nee, de bestaande kaarten kan je gebruiken, maar zie daarvoor http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=157429.0

Controleer of je de juiste kaart hebt geselecteerd in de instellingen van ObsMapp
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Citaat van: Alex Kwak op maart 29, 2013, 22:59:14 PM
Citaat van: Jo Seegers op maart 29, 2013, 22:44:02 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 29, 2013, 18:59:43 PM
Jo als je geen osm of top25 to move kaarten gedownload hebt en geen internet verbinding hebt klopt dat wel.
Ik heb vanwege de kosten inderdaad geen internet verbinding actief.  Maar ik heb wel een osm kaart in gebruik.  Moet ik soms weer nieuwe kaarten downloaden?

Nee, de bestaande kaarten kan je gebruiken, maar zie daarvoor http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=157429.0

Controleer of je de juiste kaart hebt geselecteerd in de instellingen van ObsMapp
Ik heb de juiste kaart geselecteerd. Het zelfde probleem. heb ik trouwens ook op mijn tablet.

Alex Kwak

Zou je nog een keer expliciet in de Locatie-instellingen van ObsMapp de OSM-kaart willen selecteren. Mocht de kaart niet goed zijn zou je namelijk een foutmelding moeten krijgen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Citaat van: Alex Kwak op maart 30, 2013, 20:37:48 PM
Zou je nog een keer expliciet in de Locatie-instellingen van ObsMapp de OSM-kaart willen selecteren. Mocht de kaart niet goed zijn zou je namelijk een foutmelding moeten krijgen.
Heb ik zeker al 2 maal gedaan. Zojuist ook een keer eerst een andere kaart geselecteerd en toen terug de Spaanse kaart geselecteerd.  Als ik op de rechtse knop klik zie ik onmiddellijk weer een Google kaart.

Alex Kwak

Citaat van: Jo Seegers op maart 30, 2013, 20:49:57 PM
Als ik op de rechtse knop klik zie ik onmiddellijk weer een Google kaart.

Dat klopt. En dan kan je in het menu klikken op "Kaartmodus" om de OSM te kiezen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Citaat van: Alex Kwak op maart 30, 2013, 20:59:36 PM
Citaat van: Jo Seegers op maart 30, 2013, 20:49:57 PM
Als ik op de rechtse knop klik zie ik onmiddellijk weer een Google kaart.

Dat klopt. En dan kan je in het menu klikken op "Kaartmodus" om de OSM te kiezen.
Aaaahhhh! Dat krijg je nou als je op vakantie op een nieuwe versie wordt getracteerd en internet heel traag is. Bedankt voor de hulp.

Alex Kwak

Citaat van: Jo Seegers op maart 30, 2013, 22:22:48 PM
Aaaahhhh! Dat krijg je nou als je op vakantie op een nieuwe versie wordt getracteerd en internet heel traag is. Bedankt voor de hulp.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Frans Langelaan

Hallo allemaal,

ObsMapp zou voor mij de killer app kunnen zijn waarvoor ik zou overwegen een Android aan te schaffen. Ik probeer voor mezelf van te voren te bepalen wat ik wel/niet kan verwachten.

Ik heb in de handleiding gekeken en dat ziet er allemaal OK uit. Ik kon alleen nergens vinden dat ObsMapp op 1 of andere manier synchroniseert en syncoördineert met de camera van de hardware waar android op draait. Het lijkt een logische functie: een waarneming heeft een timestamp en GPS coördinaten, en een foto ook (of kan dat in ieder geval hebben). Dan zou je denken dat je ter plekke in het veld tijdens het invoeren van een waarneming meteen de foto die op de android staat erbij kan zetten, of achteraf automatisch,  of dat in de invoer functie de mogelijkheid zit om een foto te nemen en direct te linken aan de waarneming.

Wat is/zijn de hedendaagse praktijk(en) bij het linken van foto's aan ObsMapp waarnemingen en wat zit er eventueel nog in het (ontwikkel)vat?

Groet,
Frans.

Alex Kwak

Citaat van: naalegnalsnarf op maart 31, 2013, 21:59:28 PM
Wat is/zijn de hedendaagse praktijk(en) bij het linken van foto's aan ObsMapp waarnemingen en wat zit er eventueel nog in het (ontwikkel)vat?

Je kan foto's van je toestel koppelen aan een waarneming, en dan die foto meteen mee uploaden met je waarnemingen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gideon Vreeman

Bij foutieve gps-localisering wordt sinds kort de waarneming in Amersfoort geplaatst. Hierdoor moet ik als regioadmin de waarnemers verzoeken de locatie te wijzigen. Waarom is dit sinds kort zo? Kan dit anders?
Gideon Vreeman

Alex Kwak

Citaat van: Gideon Vreeman op april 03, 2013, 09:52:56 AM
Bij foutieve gps-localisering wordt sinds kort de waarneming in Amersfoort geplaatst. Hierdoor moet ik als regioadmin de waarnemers verzoeken de locatie te wijzigen. Waarom is dit sinds kort zo? Kan dit anders?

Als je geen fix hebt, of een te slechte, dan kan je geen waarneming opvoeren.
Wat er waarschijnlijk gebeurd is, is dat men per ongeluk op de knop "vaste locatie" heeft geklikt. En als er geen vaste locatie is gedefinieerd wordt het midden van Nederland genomen, Amersfoort dus. Die vaste locatie-knop heeft vanaf versie 2.10.6 een andere plaats gekregen, dus zal dit waarschijnlijk niet meer voorkomen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

De OLV kerk in Amersfoort is ook officieel de oorsprong van het RD-coordinatensysteem. Daarom ook wel Amersfoortcoordinaten genoemd.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Margreet Kwh

Ik ben net begonnen ObsMapp te gebruiken. Is het perse nodig om van versie 2.9.9 naar 2.10 te gaan?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Alex Kwak

Citaat van: Margreet Kwh op april 03, 2013, 15:20:42 PM
Ik ben net begonnen ObsMapp te gebruiken. Is het perse nodig om van versie 2.9.9 naar 2.10 te gaan?

Twee antwoorden:

1) Nee, want oude versies blijven nog lang ondersteund
2) Ja, want anders krijgt je nooit meer nieuwe functionaliteit en bugfixes.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

melae003

Ik heb geen enkel probleem gekregen met het nieuwe programma
Ziet er weer mooier uit :duim:

Groet'n Toon
Groet'n Toon

Frans Langelaan

Hallo,

ik kom er net achter dat we nog een Nokia E71 in huis hebben liggen. Volgens Wikipedia draait daar Symbian OS v9.2, with a Series 60 3rd Edition, second generation Feature Pack 1 op.

Al snuffelend op de fora krijg ik echter het vermoeden dat mobiel waarnemingen invoeren ondersteund wordt middels mobile apps voor Windows, Android en Apple.

Klopt het dat er voor Symbian niets is? Dan kan ik besluiten om verder te gaan shoppen.
Groet,
Frans.

Margreet Kwh

Citaat van: Alex Kwak op april 03, 2013, 15:52:11 PM
Citaat van: Margreet Kwh op april 03, 2013, 15:20:42 PM
Ik ben net begonnen ObsMapp te gebruiken. Is het perse nodig om van versie 2.9.9 naar 2.10 te gaan?

Twee antwoorden:

1) Nee, want oude versies blijven nog lang ondersteund
2) Ja, want anders krijgt je nooit meer nieuwe functionaliteit en bugfixes.

Dank voor je antwoorden. Ik wacht nog even met overgaan.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Alex Kwak

Citaat van: naalegnalsnarf op april 03, 2013, 17:02:40 PM
ik kom er net achter dat we nog een Nokia E71 in huis hebben liggen. Volgens Wikipedia draait daar Symbian OS v9.2, with a Series 60 3rd Edition, second generation Feature Pack 1 op.
Al snuffelend op de fora krijg ik echter het vermoeden dat mobiel waarnemingen invoeren ondersteund wordt middels mobile apps voor Windows, Android en Apple.
Klopt het dat er voor Symbian niets is? Dan kan ik besluiten om verder te gaan shoppen.

Heeeeel misschien draait WebObs hier op, ObsMapp zeker niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

anshouweling

Hallo,

Versie 2.10.6
Wat bedoelt men precies met het 'waarnemingsscherm' Als ik een waarneming wil invoeren zie ik rechtsboven in het scherm een wereldbol, of wordt bedoeld dat als ik in het eerste scherm:'overzicht' links onder in mijn Samsung scherm klik en ik de mogelijkheid krijg een kaart aan te klikken, waarbij ik dan de melding krijg : ''wachten op locatie fix''. Daarna krijg ik een kaart van google maps. In de handleiding,vandaag gekregen via de mail, lees ik: Om de positie van een waarneming via de kaart te corrigeren klik je in het waarnemingsscherm op het kaartsymbool (is dit die wereldbol?)rechtsboven in het scherm. Vanaf versie 2.10.6 is dit een landkaart op een witte achtergrond.: Die zie ik niet! Ik zie geen landkaart op witte achtergrond. ?

Waarschijnlijk is het het beste het gewoon gaan proberen.

Overigens mijn complimenten voor deze fantastisch app. Er valt voor mij nog veel te ontdekken.

Ans Houweling.

Alex Kwak

Het is inderdaad die wereldbol op een witte achtergrond
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pim

Over de nieuwste versie van de door mij zeer geliefde ObsMapp ben ik voor het eerst niet louter positief .


Als je een plek selecteert op de kaart moet je plotseling op een groen O.K. tekentje drukken. Een handeling meer dus en ik vergeet dat regelmatig.


Ook is er iets veranderd waardoor als je geen gps fix hebt de waarneming in de binnenstad van Amersfoort terecht komt als centrum van de x en de y as.
Arme regio-admins daar.


Kun je ook weer een oudere versie installeren?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Alex Kwak

Citaat van: Pim op april 03, 2013, 22:10:47 PM
Als je een plek selecteert op de kaart moet je plotseling op een groen O.K. tekentje drukken. Een handeling meer dus en ik vergeet dat regelmatig.

Geen handeling meer, het is nu het vinkje ipv de back-toets, dus evenveel handelingen. Mijns inziens een logische handeling versus een onlogische handeling. In de oude situatie kon je eenmaal op de kaart niet die actie ongedaan maken. Nu wel.

Citaat van: Pim op april 03, 2013, 22:10:47 PM
Ook is er iets veranderd waardoor als je geen gps fix hebt de waarneming in de binnenstad van Amersfoort terecht komt als centrum van de x en de y as.

Nee, dat is nog precies hetzelfde. Alleen zagen veel mensen in de versie t/m 2.10.5 geen verschil tussen de knop voor de vaste locatie en de kaart. Klikten ze op de verkeerde knop kwam de waarneming op de vaste locatie. En als die niet verder is ingesteld staat die op het midden van Nederland: de OLV kerk in Amersfoort.
vanaf versie 2.10.6 is daarom de vaste locatie verhuisd naar het menu.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 03, 2013, 22:48:30 PM
Citaat van: Pim op april 03, 2013, 22:10:47 PM
Als je een plek selecteert op de kaart moet je plotseling op een groen O.K. tekentje drukken. Een handeling meer dus en ik vergeet dat regelmatig.

Geen handeling meer, het is nu het vinkje ipv de back-toets, dus evenveel handelingen. Mijns inziens een logische handeling versus een onlogische handeling. In de oude situatie kon je eenmaal op de kaart niet die actie ongedaan maken. Nu wel.

In de komende versie krijg je bovendien een waarschuwing als je de kaart verlaat zonder een positie op te geven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pim

Bedankt voor je reactie, kwestie van wennen dus.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Ik heb vandaag na het uploaden geen e-mail gekregen met bevestiging. Is dit afgeschaft?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op april 05, 2013, 19:04:28 PM
Ik heb vandaag na het uploaden geen e-mail gekregen met bevestiging. Is dit afgeschaft?

Die mail is om 16:20 verstuurd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op april 05, 2013, 19:09:41 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op april 05, 2013, 19:04:28 PM
Ik heb vandaag na het uploaden geen e-mail gekregen met bevestiging. Is dit afgeschaft?

Die mail is om 16:20 verstuurd.

Ik snap em. Iemand heeft vanmiddag mijn mailbox helemaal volgestopt met allemaal rapporten . Er was gewoon geen plek meer...  ;D
Bedankt!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Frans Langelaan

Citaat van: Alex Kwak op april 03, 2013, 18:20:07 PM
Citaat van: naalegnalsnarf op april 03, 2013, 17:02:40 PM
ik kom er net achter dat we nog een Nokia E71 in huis hebben liggen. Volgens Wikipedia draait daar Symbian OS v9.2, with a Series 60 3rd Edition, second generation Feature Pack 1 op.
Al snuffelend op de fora krijg ik echter het vermoeden dat mobiel waarnemingen invoeren ondersteund wordt middels mobile apps voor Windows, Android en Apple.
Klopt het dat er voor Symbian niets is? Dan kan ik besluiten om verder te gaan shoppen.

Heeeeel misschien draait WebObs hier op, ObsMapp zeker niet.

Dat doet het dus Opera geïnstalleerd en daarna WebObs, en het werkt!
Groet,
Frans.

Bert Oving

Is het eigenlijk ook mogelijk om buitenlandse soortenlijsten ( soortgroepen)  samen te voegen in een verzamellijst?

Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org