Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 52 53 [54]   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp  (gelezen 103328 keer)

Michiel en Milka

• Member
  • Natuurgidsen IVN-Ede
Re: Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp
« Reactie #1590 Gepost op: juli 10, 2020, 11:06:39 am »

[...]
Daarom de volgende wens: automatisch uploaden van waarnemingen.
[...]
Als deze zee aan mogelijkheden er komt, houd ik graag de mogelijkheid 'altijd handmatig uploaden'.
Groet, Michiel

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #1591 Gepost op: juli 12, 2020, 02:56:43 am »

[...]
[...]
Als deze zee aan mogelijkheden er komt, houd ik graag de mogelijkheid 'altijd handmatig uploaden'.

Eens! Het lijkt mij inderdaad zinvol om, ongeacht of mijn uitgebreide wens, deels of volledig, uitgevoerd wordt, de mogelijkheid te houden om op elk moment dat je wilt, handmatig alle waarnemingen te uploaden (of één afzonderlijke waarneming). (timers voor periodieke upload (bijv. elke x uur) kunnen natuurlijk wel weer opnieuw beginnen op het moment van handmatig uploaden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

j.simons

• Member
« Reactie #1592 Gepost op: juli 19, 2020, 10:30:32 am »

Stefan
Citaat
Citaat
Kun je deze wens eens verder toelichten waarom daar dergelijke uitgebreide mogelijkheden voor nodig zijn.

Je hebt gelijk, dat het nu met de data verbindingen direct kan, waarmee obsmapp een directe invoer op waarneming.nl is.
verder zou een mogelijkheid om direct te uploaden (als obsmapp actief is) bij wifi verbinding en de handmatige optie (huidige werking) wat mij betreft meer dan voldoende zijn.
Maar ik zie ik jouw verhaal alleen hoe het in jouw ogen moet werken maar niet in welke situaties je dit wil gebruiken en hoe jij obsmapp gebruikt.

Ik lijkt me dat het aantal opties en instelmogelijkheden tot veel onduidelijkheid, veel vragen en veel onderhoud gaat leiden.
Als je duidelijke situaties schets, wanneer meerdere gebruikers van de verschillende opties die je schets gebruik gaan maken, dan kan Alex een balans zoeken tussen intuïtieve interface en veel opties met alle bedenkbare opties.

gr Joost

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #1593 Gepost op: juli 20, 2020, 13:08:10 pm »

Stefan
Citaat
Kun je deze wens eens verder toelichten waarom daar dergelijke uitgebreide mogelijkheden voor nodig zijn.

Je hebt gelijk, dat het nu met de data verbindingen direct kan, waarmee obsmapp een directe invoer op waarneming.nl is.
verder zou een mogelijkheid om direct te uploaden (als obsmapp actief is) bij wifi verbinding en de handmatige optie (huidige werking) wat mij betreft meer dan voldoende zijn.
Maar ik zie ik jouw verhaal alleen hoe het in jouw ogen moet werken maar niet in welke situaties je dit wil gebruiken en hoe jij obsmapp gebruikt.

Ik lijkt me dat het aantal opties en instelmogelijkheden tot veel onduidelijkheid, veel vragen en veel onderhoud gaat leiden.
Als je duidelijke situaties schets, wanneer meerdere gebruikers van de verschillende opties die je schets gebruik gaan maken, dan kan Alex een balans zoeken tussen intuïtieve interface en veel opties met alle bedenkbare opties.

gr Joost

Dank voor deze goede vraag!

Bottumline is dat ik graag zou zien, dat er mogelijkheid is om het automatisch te laten gaan, met als uiterste om het "direct" te laten gebeuren.

Direct uploaden is vooral in gevallen van bezoeken van zeldzaamheden erg handig... het volgen van waarnemingen door meerdere mensen over grote afstanden (bijv. een overvliegende Arend o.i.d.), maar ook gewoon om een zo actueel mogelijk beeld te hebben. Veel mensen voeren iets in, maar uploaden dan pas later, of aan het einde van de dag... als het allemaal gewoon direct gebeurt, heb je meteen een actueel overzicht van de waarnemingen.

Uiteraard heb je ook nog de categorie mensen die niet de nieuwste smartphone met het duurste abonnement hebben en voor wie data nog wel een item is (denk bijvoorbeeld ook aan reizen naar het buitenland), of mensen die er helemaal niet van houden dat allemaal dingen automatisch gaan... Daarvoor zou ik het zeker optioneel maken! En de mogelijkheid bieden om alleen automatisch te uploaden indien wifi gebruikt wordt.

Ik neem aan dat iedereen wel redenen kan bedenken waarom automatisch (periodiek) uploaden zinvol kan zijn... namelijk dat het voor elke gebruiker weer een actie minder is om (handmatig) te moeten doen.
Ik krijg heel regelmatig reacties als "oh ja vergeten te uploaden" wanneer ik het heb over recente waarnemingen van vrienden...

Ik moet eerlijk bekennen dat alle aanvullende wensen (met name betreffende periodiek automatisch uploaden), vooral een kwestie waren van: ik leg maar zo veel mogelijk op tafel wat ik kan bedenken... als daarvan een klein deel uitgevoerd wordt, ben ik al blij! Maar bovendien ook een soort showcase van wat er (in mijn ogen) allemaal mogelijk is op dit gebied...

Je vraagt me situaties te noemen waarin ik zoiets zou gebruiken.
Ik zou het graag (bijna) altijd en overal gebruiken... een soort van "set it and forget it"... gewoon één maal instellen hoe vaak je het wilt en verder eigenlijk bijna niet meer hoeven nadenken over deze instelling.
Echter zijn mijns inziens enkele instelmogelijkheden wel gewenst, want zoveel mensen, zoveel wensen... er zullen altijd mensen zijn die vaker willen uploaden en anderen die juist heel terughoudend zijn... ook kunnen er situaties zijn waarin je (al dan niet tijdelijk) een andere frequentie zou willen... ik zou me kunnen voorstellen dat als je een buitenlandse reis door de bergen maakt, waar verbinding niet altijd even goed is, dat je daar niet elk uur zou willen uploaden... terwijl als je in Nederland deel neemt aan een twitch, je juist wel elke waarneming direct zou willen uploaden.

Ik zou me ook heeeeeel goed kunnen voorstellen dat Hisko of Naturalis er helemaal niet blij van worden als bijvoorbeeld alle telefoons van alle gebruikers in NL in één keer om 12 uur 's nachts allemaal automatisch hun waarnemingen gaan uploaden, dus dat is ook een kant van het verhaal waar over nagedacht zou moeten worden... net als antwoord op de vraag "wat doe je op momenten dat de server even zwaar belast wordt...?". Maar ik zie hier ook juist mogelijkheden om drukte te kunnen spreiden... Nu is die drukte er vaak aan het einde van de dag, wanneer iedereen zijn waarnemingen gaat uploaden en invoeren, en gaat kijken wat alle andere gebruikers gezien hebben. Als je bijv. elk uur zou uploaden heb je niet zo'n grote piekbelasting aan het einde van de dag.

Ik zeg daarom ook opzettelijk "Bij voorkeur met de mogelijkheid om de frequentie in te stellen" en geef dan een aantal verschillende manieren hoe je de frequentie zou kunnen instellen. Ik zeg niet dat al die mogelijkheden erin zouden "moeten" zitten... er kan gekozen worden uit één of meerderen. Hoe meer mogelijkheden hoe meer gebruikers een voor hen werkende optie kunnen vinden. Maar je hebt gelijk dat als je het aantal opties beperkt, het implementeren en onderhouden eenvoudiger is. Dat is altijd een afweging. Een afweging waarvan ik alle vertrouwen heb dat Alex en de zijnen die heel goed kunnen maken!

j.simons

• Member
« Reactie #1594 Gepost op: juli 20, 2020, 17:00:07 pm »

stefan

bedankt voor je toelichting.

je kunt je voorstellen dat automatisch uploaden als je invoert iets anders is dan in het veld invoeren en dan er vanuit gaan dat je waarnemingen geupload worden terwijl jij de app niet gebruikt een ander soort afhandeling is. want dan moet een proces op jouw telefoon actief blijven om te zien of er iets gedaan moet worden, namelijk op het ingestelde interval bekijken of er nog waarnemingen zijn. daar zit je meestal weer niet op te wachten, achtergrond procesjes die vaak niets doen en soms uploaden maar altijd stroom verbruiken.

als de app actief is ( dus jij bent aan het invoeren ) dan zou je dus wel direct kunnen oploaden of de warnemingen van de laatste uur/ dag.
moet je de app toch openen om dan automatisch te uploaden dan zie ik er het voordeel niet van in.

het eenmalig instellen en niet meer naar hoeven om te kijken is een voordeel maar kan juist in het buitenland weer tot onaangename gevolgen / kosten leiden.
achteraf blijkt dan dat je ingesteld hebt, upload maar automatisch.

Dus je hebt de lat hoog gelegd maar het zal een enorme inspanning zijn om het in alle situaties naar wens te laten werken.
Als je de lat te hoog legt dan kun je er onderdoor lopen en het dus niet de goegkeuring krijgen van hisko, alex en wie er allemaal meer en zegje over mag doen.

groeten Joost

Jan-Jaap Spaargaren

• Member
Bug ObsMapp en wens om gebruikersinstellingen op te kunnen slaan bij profiel
« Reactie #1595 Gepost op: augustus 13, 2020, 16:19:02 pm »

Hallo,

Bij mijn (nieuwe) telefoon heb ik nu een bug:
De pop-up-melding "Gefeliciteerd! U heeft voor u een nieuwe soort ingevoerd". werkt niet meer.
Op mijn oude telefoon werkte het nog wel; die is gecrashed. Met het overzetten van app's naar de nieuwe telefoon ging alles goed. Alleen genoemde bug dus. Geen idee of het komt door het overzetten (lijkt onwaarschijnlijk), of doordat dit ontstaan is door een nieuwere versie van de app (of doordat de nieuwe telefoon de oorzaak is, maar lijkt ook onwaarschijnlijk).

Ander punt is dat ik al mijn persoonlijke instellingen weer opnieuw moest instellen. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Dat deze bij je gebruikersprofiel worden opgeslagen oid.
Het gaat dan om standaardinstellingen van soorten; bv standaard 'imago' bij de meeste insecten.

Groeten, Jan-Jaap

marcel234

• Member
Re: Bug ObsMapp en wens om gebruikersinstellingen op te kunnen slaan bij profiel
« Reactie #1596 Gepost op: augustus 13, 2020, 17:58:40 pm »

Ander punt is dat ik al mijn persoonlijke instellingen weer opnieuw moest instellen. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Dat deze bij je gebruikersprofiel worden opgeslagen oid.
+1
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2020, 18:56:53 pm door marcel234 »

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #1597 Gepost op: augustus 13, 2020, 23:37:16 pm »

Hallo,

De pop-up-melding "Gefeliciteerd! U heeft voor u een nieuwe soort ingevoerd". werkt niet meer.
Op mijn oude telefoon werkte het nog wel; die is gecrashed. Met het overzetten van app's naar de nieuwe telefoon ging alles goed. Alleen genoemde bug dus. Geen idee of het komt door het overzetten (lijkt onwaarschijnlijk), of doordat dit ontstaan is door een nieuwere versie van de app (of doordat de nieuwe telefoon de oorzaak is, maar lijkt ook onwaarschijnlijk).

Het gaat dan om standaardinstellingen van soorten; bv standaard 'imago' bij de meeste insecten.

Groeten, Jan-Jaap

Mogelijk is dit geen bug, maar heeft het eerste punt dat je noemt met het tweede punt te maken... controleer vooral even in de instellingen (instellingen > geavanceerde instellingen > meldingen) of je instelling voor waarschuwingen mbt nieuwe soorten nog goed ingesteld zijn.
Ook kan het zijn dat je levenslijst (bij overzetting naar nieuwe telefoon) niet goed meegekomen is, even de melding uitzetten en opnieuw aan zetten forceert de app om de lijst opnieuw te downloaden.

Jan-Jaap Spaargaren

• Member
« Reactie #1598 Gepost op: augustus 16, 2020, 19:40:09 pm »

Hallo,

Groeten, Jan-Jaap

Mogelijk is dit geen bug, maar heeft het eerste punt dat je noemt met het tweede punt te maken... controleer vooral even in de instellingen (instellingen > geavanceerde instellingen > meldingen) of je instelling voor waarschuwingen mbt nieuwe soorten nog goed ingesteld zijn.
Ook kan het zijn dat je levenslijst (bij overzetting naar nieuwe telefoon) niet goed meegekomen is, even de melding uitzetten en opnieuw aan zetten forceert de app om de lijst opnieuw te downloaden.

Tja, dat had ik natuurlijk al gechecked... Ook levenslijst opnieuw opgehaald. Toen dat niet werkte lijst er weer af gehaald, app afsluiten, weer opstarten, levenslijst weer ophalen, etc. Mag allemaal niet baten.
En met het opnieuw in moeten stellen van alle andere eigen voorkeuren kwam ik op punt 2.

Dus oorzaak moet iets anders zijn.

Groeten Jan-Jaap

Jo Seegers

• Member
« Reactie #1599 Gepost op: augustus 19, 2020, 16:32:12 pm »

bij de geavanceerde instellingen kun je het default zoomnivo instellen, staat bij mij op 17
maar dit is een kaart met poi`s zo te zien, ik weet niet of het daar ook voor geld

Dit is inderdaad een bug, ik heb het zelf ook. Bij mijn weten alleen als je van het invoerscherm naar de kaart gaat, niet als je dat doet vanaf het hoofdscherm.
Ik heb een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Instellingen in oude en nieuwe telefoon zijn gelijk (zoomnivo 17). Oude mobiel werkt goed, nieuwe blijft Nederland weergeven zowel vanuit hoofdmenu als vanuit invoer waarneming. Wijzigen van zoomnivo helpt niet.

Update: Op de nieuwe telefoon staat bij de kaart wel een POI: Kijkhut. Deze uitzetten en zowl via invoer als direct kaart inzoomen. Daarna alles OK.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2020, 16:54:12 pm door Jo Seegers »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1600 Gepost op: augustus 21, 2020, 14:13:10 pm »

ja dat is het Jo.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0
Pagina's: 1 ... 52 53 [54]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 19 queries.