Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op april 21, 2016, 14:41:56 PM
Zoiets heren:

Super als dat er komt!

Dat is overigens ook een idee voor waarneming.nl zelf ... :-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Nick Peeters

Een optie om soortgroepen te combineren zou handig zijn.
Je kunt nu bijvoorbeeld kiezen uit: Alle - Vogels - Dagvlinders - Planten - etc.

Sommige soortgroepen worden minder vaak gebruikt dan een ander (vogels, dagvlinders, libellen veel) (planten bv. minder).

Het lijkt mij dan erg handig als je meerdere soortgroepen kan aanzetten (vogels + dagvlinders + libellen), zodat je niet telkens van soortgroep hoeft te veranderen, en je niet ook alle planten en dergelijke te zien krijgt bij het intikken.

mvg
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

OlivierO

Citaat van: Nick Peeters op mei 08, 2016, 13:15:14 PM
Een optie om soortgroepen te combineren zou handig zijn.
Je kunt nu bijvoorbeeld kiezen uit: Alle - Vogels - Dagvlinders - Planten - etc.

Sommige soortgroepen worden minder vaak gebruikt dan een ander (vogels, dagvlinders, libellen veel) (planten bv. minder).

Het lijkt mij dan erg handig als je meerdere soortgroepen kan aanzetten (vogels + dagvlinders + libellen), zodat je niet telkens van soortgroep hoeft te veranderen, en je niet ook alle planten en dergelijke te zien krijgt bij het intikken.

mvg

Dat kan nu al.

Op de startpagina "instellingen" tikken en dan onderaan "Verzamelgroep indelen".
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Nick Peeters

Ik heb niks gezegd. Was me nog nooit opgevallen. Bedankt voor het erop wijzen
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

OlivierO

Citaat van: Nick Peeters op mei 08, 2016, 14:28:05 PM
Ik heb niks gezegd. Was me nog nooit opgevallen. Bedankt voor het erop wijzen

Graag gedaan!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

klaasdebus

Wat ik héél erg leuk zou vinden: De tekstjes/beschrijvingen uit de (oude) Heukels' flora in Obsmapp.
Op wnm.nl zijn ze alvast raadpleegbaar, zou dat ook lukken in Obsmapp?

vriendelijke groeten,

klaas

marcel123

Citaat van: klaasdebus op mei 17, 2016, 18:55:57 PM
Wat ik héél erg leuk zou vinden: De tekstjes/beschrijvingen uit de (oude) Heukels' flora in Obsmapp.
Op wnm.nl zijn ze alvast raadpleegbaar, zou dat ook lukken in Obsmapp?
Kijk eens onder deze menu opties:
http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html#h.b3yvs2pjdops
http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html#h.c7b18l2pes9h

klaasdebus

Het onderdeel planten in multimedia bevat enkel afbeeldingen, vandaar de vraag om dit wat uit te breiden.

groeten,

klaas

Alex Kwak

De hele multimedia staat op de nominatie om op de schop te gaan. Je verzoek nemen we zeker mee.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: klaasdebus op mei 17, 2016, 20:22:40 PM
Het onderdeel planten in multimedia bevat enkel afbeeldingen, vandaar de vraag om dit wat uit te breiden.

groeten,

klaas

Met geluiden ofzo dan?  ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

SlechtValk

Citaat van: OlivierO op mei 19, 2016, 21:58:56 PM
Met geluiden ofzo dan?  ;D

Dan heb ik in elk geval niet voor niets het eerste geluid van een plant ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/69959848 ;)


(er zijn er meer overigens: http://waarneming.nl/sound/index?q=&g=10&ts=0&z=1&sort=o&rating=0 net als bij dagvlinders, daar schijnt het ook nog wel enige diagnostische waarde te hebben: http://waarneming.nl/waarneming/view/50157688 [size=78%])[/size]
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

OlivierO

Euhm! Dat van die Dagpauwoog is wel volkomen nieuw! En ik gok voor heel wat mensen!  :o
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

klaasdebus

Citaat van: Alex Kwak op mei 17, 2016, 22:13:39 PM
De hele multimedia staat op de nominatie om op de schop te gaan. Je verzoek nemen we zeker mee.

Tenzij er plannen zijn voor een Heukels app op Android natuurlijk.
Op zich vind ik het wel een nuttige feature in Obsmapp (echt veel groter wordt de databank niet als er wat tekst bijkomt hoop ik :))

In ieder geval bedankt om het te overwegen!

groeten,

klaas

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op mei 17, 2016, 22:13:39 PM
De hele multimedia staat op de nominatie om op de schop te gaan. Je verzoek nemen we zeker mee.

Dat zou voor mij wel een grote teleurstelling zijn (ik ben erg in mijn nopjes met de vogelgeluidjes bij de hand in het veld...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 23, 2016, 11:25:49 AM
Citaat van: Alex Kwak op mei 17, 2016, 22:13:39 PM
De hele multimedia staat op de nominatie om op de schop te gaan. Je verzoek nemen we zeker mee.

Dat zou voor mij wel een grote teleurstelling zijn (ik ben erg in mijn nopjes met de vogelgeluidjes bij de hand in het veld...).

Dan begrijp je me verkeerd: het wordt juist beter gemaakt en aangevuld!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op mei 23, 2016, 12:00:39 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 23, 2016, 11:25:49 AM
Citaat van: Alex Kwak op mei 17, 2016, 22:13:39 PM
De hele multimedia staat op de nominatie om op de schop te gaan. Je verzoek nemen we zeker mee.

Dat zou voor mij wel een grote teleurstelling zijn (ik ben erg in mijn nopjes met de vogelgeluidjes bij de hand in het veld...).

Dan begrijp je me verkeerd: het wordt juist beter gemaakt en aangevuld!

Gelukkig  :blink:  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Ik heb een wens:
Is het mogelijk om van de optie "geslacht" ook twee knoppen te maken met het man en vrouw teken erop, naar analogie met de + en - bij het aantal? Het menu nu openen voor een keuze tussen twee vind ik nogal omslachtig omdat het ook veel makkelijker kan.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Ik heb nog een wens:

Als je "Omgeving" gebruikt, zou het handig zijn als er bij de resultaten ook een link komt naar de betreffende site zodat je de waarneming vanuit Obsmapp kan aanklikken en meteen bekijken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

joudas

Ik gebruik Obsmapp voornamelijk voor het nachtvlinderen. Op dit moment is het zo dat als je aan het invoeren bent de datum staat ingesteld als nacht van "21 juli op 22 juli" ( voorbeeld ) Als ik dan na 0.00 uur aan het invoeren ben schakelt hij automatisch over naar de nacht van "22 juli op 23 juli" terwijl ik nog als het ware aan het invoeren ben op de nacht van "21 juli op 22 juli"
Is er een mogelijkheid om de datum en tijd op bijvoorbeeld 23.59 uur vast te zetten zodat je als je bijvoorbeeld na 0.00 uur nog invoert  niet twee verschillende data heb staan bij je lijst. Dit ivm onderzoek weersomstandigheden e.d. achteraf.
Met vriendelijke groet,
Remco Jousma

Maarten Hotting

Citaat van: OlivierO op juli 28, 2016, 18:13:14 PM
Ik heb een wens:
Is het mogelijk om van de optie "geslacht" ook twee knoppen te maken met het man en vrouw teken erop, naar analogie met de + en - bij het aantal? Het menu nu openen voor een keuze tussen twee vind ik nogal omslachtig omdat het ook veel makkelijker kan.
Helemaal mee eens :)
Groet,
Maarten

fkdeboer

Citaat van: joudas op juli 28, 2016, 23:43:54 PM
Ik gebruik Obsmapp voornamelijk voor het nachtvlinderen. Op dit moment is het zo dat als je aan het invoeren bent de datum staat ingesteld als nacht van "21 juli op 22 juli" ( voorbeeld ) Als ik dan na 0.00 uur aan het invoeren ben schakelt hij automatisch over naar de nacht van "22 juli op 23 juli" terwijl ik nog als het ware aan het invoeren ben op de nacht van "21 juli op 22 juli"
Is er een mogelijkheid om de datum en tijd op bijvoorbeeld 23.59 uur vast te zetten zodat je als je bijvoorbeeld na 0.00 uur nog invoert  niet twee verschillende data heb staan bij je lijst. Dit ivm onderzoek weersomstandigheden e.d. achteraf.

Toevallig eergisteren met Alex besproken en het schijnt dat er iets vergelijkbaars op de todo te staat ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op juli 29, 2016, 07:26:33 AM
Citaat van: OlivierO op juli 28, 2016, 18:13:14 PM
Ik heb een wens:
Is het mogelijk om van de optie "geslacht" ook twee knoppen te maken met het man en vrouw teken erop, naar analogie met de + en - bij het aantal? Het menu nu openen voor een keuze tussen twee vind ik nogal omslachtig omdat het ook veel makkelijker kan.
Helemaal mee eens :)

Zet BMP eens aan, wat je dan ziet, is dat de bedoeling?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: fkdeboer op juli 29, 2016, 08:51:49 AM
Citaat van: joudas op juli 28, 2016, 23:43:54 PM
Ik gebruik Obsmapp voornamelijk voor het nachtvlinderen. Op dit moment is het zo dat als je aan het invoeren bent de datum staat ingesteld als nacht van "21 juli op 22 juli" ( voorbeeld ) Als ik dan na 0.00 uur aan het invoeren ben schakelt hij automatisch over naar de nacht van "22 juli op 23 juli" terwijl ik nog als het ware aan het invoeren ben op de nacht van "21 juli op 22 juli"
Is er een mogelijkheid om de datum en tijd op bijvoorbeeld 23.59 uur vast te zetten zodat je als je bijvoorbeeld na 0.00 uur nog invoert  niet twee verschillende data heb staan bij je lijst. Dit ivm onderzoek weersomstandigheden e.d. achteraf.

Toevallig eergisteren met Alex besproken en het schijnt dat er iets vergelijkbaars op de todo te staat ;)

;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op juli 29, 2016, 18:49:07 PM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 29, 2016, 07:26:33 AM
Citaat van: OlivierO op juli 28, 2016, 18:13:14 PM
Ik heb een wens:
Is het mogelijk om van de optie "geslacht" ook twee knoppen te maken met het man en vrouw teken erop, naar analogie met de + en - bij het aantal? Het menu nu openen voor een keuze tussen twee vind ik nogal omslachtig omdat het ook veel makkelijker kan.
Helemaal mee eens :)

Zet BMP eens aan, wat je dan ziet, is dat de bedoeling?

Ja, zoiets, inderdaad.

Wat mij betreft is dat een meerwaarde en zou ik sneller/meer het geslacht aanduiden, nu doe ik dat uit luiheid teveel niet.

Edit: Overigens moest ik wel even zoeken naar die BMP. De lijst met instelling waar dat onder staat had ik nog nooit gezien ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

SlechtValk

Ik weet niet of het altijd mogelijk is, maar ik zou het heel fijn vinden dat na opnieuw downloaden van een soortenlijst (maar ook na upgrade zoals laatst van versie 6.x naar 7.x), de sorteervolgorde (die ik op laatst gebruikt heb staan) behouden blijft...

Nogmaals ik kan me goed voorstellen dat het niet in alle gevallen kan blijven bestaan, maar waar mogelijk zou dat erg fijn zijn... zodat wanneer ik "mer" intyp ook echt de "Merel" bovenaan komt en niet eerst de "Afrikaanse nimerzat" gevolgd door een hele rij "Amerikaanse" soorten en ergens op pagina 3 dan pas Merel...

Tevens betreffende de volgorde, zou ik het fijn vinden als (wanneer er niet eerder een soort ingevoerd is die aan de zoekopdracht voldoet) algemene soorten (zie bovenstaande voorbeeld) standaard VOOR zeldzame soorten gesorteerd zouden worden (tenzij laatst gebruikte soort hiermee in conflict zou zijn) zodat de meest waarschijnlijke soort over het algemeen eerder voorkomt in de lijst dan minder algemene. (Misschien zou het nog mooier zijn als die volgorde ook omgekeerd kan worden, voor diegene die alleen maar zeldzame soorten invoeren).

Voor het instellingenscherm voor "omgeving" (daar waar je instelt welke straal, soortgroep, ouderdom, zeldzaamheid etc) zou het fijn zijn als het donkere thema ook donker zou zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op augustus 03, 2016, 22:30:47 PM
Ik weet niet of het altijd mogelijk is, maar ik zou het heel fijn vinden dat na opnieuw downloaden van een soortenlijst (maar ook na upgrade zoals laatst van versie 6.x naar 7.x), de sorteervolgorde (die ik op laatst gebruikt heb staan) behouden blijft...

Nogmaals ik kan me goed voorstellen dat het niet in alle gevallen kan blijven bestaan, maar waar mogelijk zou dat erg fijn zijn... zodat wanneer ik "mer" intyp ook echt de "Merel" bovenaan komt en niet eerst de "Afrikaanse nimerzat" gevolgd door een hele rij "Amerikaanse" soorten en ergens op pagina 3 dan pas Merel...

De 'laatst gebruikt' wordt ín de soortentabel opgeslagen, vandaar dat deze data verdwijn t als je de soorten opnieuw downloadt.
Maar dast is zeker relatief eenvoudig oplosbaar. Als ik een keer een uurtje over heb...


Citaat van: SlechtValk op augustus 03, 2016, 22:30:47 PM
Tevens betreffende de volgorde, zou ik het fijn vinden als (wanneer er niet eerder een soort ingevoerd is die aan de zoekopdracht voldoet) algemene soorten (zie bovenstaande voorbeeld) standaard VOOR zeldzame soorten gesorteerd zouden worden (tenzij laatst gebruikte soort hiermee in conflict zou zijn) zodat de meest waarschijnlijke soort over het algemeen eerder voorkomt in de lijst dan minder algemene. (Misschien zou het nog mooier zijn als die volgorde ook omgekeerd kan worden, voor diegene die alleen maar zeldzame soorten invoeren).

Dat vereist dat je sorteringen alfabetisch en zeldzaamheid los ziet van 'laatst gebruikt'. Ga ik over nadenken.


Citaat van: SlechtValk op augustus 03, 2016, 22:30:47 PM
Voor het instellingenscherm voor "omgeving" (daar waar je instelt welke straal, soortgroep, ouderdom, zeldzaamheid etc) zou het fijn zijn als het donkere thema ook donker zou zijn.

Dat is een bug. Wordt gefixed.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

Dag Alex,
Het lijkt mij handig om zelf de volgorde van het gedrag aan te kunnen passen. Zo zal ik graag 'adult in broedbiotoop' onder 'ter plaatse' willen hebben etc. nu moet ik hiervoor iedere keer naar onder scrollen. Of 'adult in broedbiotoop' als default en dan bij een zingend dier weer naar boven scrollen. Ook bij andere soortgroepen kan ik mij voorstellen dat dit handig is.

Is het technisch haalbaar om waarnemers zelf deze volgorde te laten bepalen?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Alex Kwak

Citaat van: Tim Asbreuk op augustus 04, 2016, 13:03:44 PM
Dag Alex,
Het lijkt mij handig om zelf de volgorde van het gedrag aan te kunnen passen. Zo zal ik graag 'adult in broedbiotoop' onder 'ter plaatse' willen hebben etc. nu moet ik hiervoor iedere keer naar onder scrollen. Of 'adult in broedbiotoop' als default en dan bij een zingend dier weer naar boven scrollen. Ook bij andere soortgroepen kan ik mij voorstellen dat dit handig is.

Is het technisch haalbaar om waarnemers zelf deze volgorde te laten bepalen?

Technisch is (bijna) alles mogelijk, maar hierin houdt ObsMapp gewoon de volgorde van waarneming.nl aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Alex, als jij in obsmapp de aktiviteiten ophaalt krijg je dan ook een kolom sort oid mee? Zoja als je daar op sorteerd staan de bmp vormen van gedrag een stuk hoger
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op augustus 04, 2016, 17:17:43 PM
Alex, als jij in obsmapp de aktiviteiten ophaalt krijg je dan ook een kolom sort oid mee? Zoja als je daar op sorteerd staan de bmp vormen van gedrag een stuk hoger

Dat is nu al zo
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!