Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Wens voor versie 6.6.6:
Alleen een donker thema rood (evenueel met oranje/geel) op zwart, en dat gedrag standaar op "vondst (dood)" staat!  >:D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Citeeren dat gedrag standaar op "vondst (dood)" staat!  >:D
dat kun je mooi zelf regelen per soortgroep
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op december 27, 2015, 20:42:18 PM
Wens voor versie 6.6.6:
Alleen een donker thema rood (evenueel met oranje/geel) op zwart, en dat gedrag standaar op "vondst (dood)" staat!  >:D

B)   ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Iets serieuzer verzoekje:
Bij "Tellen" een optie/knop om snel "vandaag" op te geven bij de datum(s) ipv minimaal 1 maar soms zelfs 6 wieltjes (zowel begin als einddag) naar de goede dag/maand/jaar te moeten rollen.
En tevens de mogelijkheid om chronologisch (bij meerdere datums) de laatste datum bovenaan te zetten ipv altijd onderaan.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Have

Kan svp bij " invoernotificatie" de optie 'geen'  worden toegevoegd?

Groet
Helena

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op december 28, 2015, 17:33:53 PM
Bij "Tellen" een optie/knop om snel "vandaag" op te geven bij de datum(s) ipv minimaal 1 maar soms zelfs 6 wieltjes (zowel begin als einddag) naar de goede dag/maand/jaar te moeten rollen.
En tevens de mogelijkheid om chronologisch (bij meerdere datums) de laatste datum bovenaan te zetten ipv altijd onderaan.

Twee goeie ideeën: ik wil dan een knopje maken rechtsboven die schakelt tussen de geselecteerde data en vandaag. Ik stel me voor dat je tijdens een vakantie de score bij wil houden van de hele vakantie, maar ook zo nu en dan wil kijken wat je op de dag zelf hebt gezien.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.msg1144179#msg1144179
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Misschien heb ik het wel helemaal mis.... Maar ik heb het idee dat een x aantal maanden terug als je ergens een datum wou/moest kiezen. Je een kalender kreeg waar je makkelijk de juiste datum kon aanklikken, ipv die (in mijn ogen onhandige) draaiwieltjes. Daarmee kon je ook heel makkelijk naar "vandaag" springen, of naar een maand eerder of een jaar eerder. Is het misschien een idee om die functie weer terug te laten komen, of als ik me vergis die te gaan gebruiken?

Alex Kwak

Datum selectie is een Android functionaliteit die kan veranderen met een nieuwe Android versie. Heeft niets met ObsMapp te maken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

#1029
Citaat van: Alex Kwak op januari 20, 2016, 14:21:36 PM
Datum selectie is een Android functionaliteit die kan veranderen met een nieuwe Android versie. Heeft niets met ObsMapp te maken

Stiekem was ik daar al bang voor, maar hoopte toch dat het iets was waar jij iets aan kon veranderen. Jammer maar helaas, iig weer bedankt  :duim:

Edit: in obsmapp 5.2.1 krijg ik (op hetzelfde toestel) wel automatisch de kalander en de klok enig idee hoe dat dan komt? Want misschien kan ik er dan achter komen hoe ik dat verander.

Alex Kwak

Kom ik over een week na m'n vakantie op terug
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op januari 20, 2016, 22:42:59 PM
Kom ik over een week na m'n vakantie op terug

Manman.... zeg dat dan gelijk, geniet ervan  :duim:

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op januari 20, 2016, 22:42:59 PM
Kom ik over een week na m'n vakantie op terug

Nieuwe versies van ObsMapp kunnen wel tegen een nieuwe Software Development Kit (SDK) van Android gebouwd zijn. En dan krijg je soms wel een nieuwe look-and-feel. Met versie 6.x is dat inderdaad gebeurd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op januari 30, 2016, 20:54:26 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 20, 2016, 22:42:59 PM
Kom ik over een week na m'n vakantie op terug

Nieuwe versies van ObsMapp kunnen wel tegen een nieuwe Software Development Kit (SDK) van Android gebouwd zijn. En dan krijg je soms wel een nieuwe look-and-feel. Met versie 6.x is dat inderdaad gebeurd.

Helder  :duim: en dus jammer maar helaas.

hiskodevries

Alex, als ik via spraak invoer krijg je soms een tussen scherm als de app je niet goed begrijpt met 2 of meer keuzes. Die zijn wel erg klein. Als ik met de auto onderweg ben brul ik nog wel eens wat soortjes obsmapp in maar als zon tussenscherm komt zit ik wel in de vangrails. Kunnen dat niet wat grotere teksten en aanklikveldjes worden?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

StevenGeurts

#1035
Wensen voor deze toch al briljante app:

Een nachtmodus (zwarte achtergrond, witte/blauwe/rode tekst) voor bijv. vleermuiswerk.

En, ik weet niet of ik daarvoor hier op de goede plek zit, maar ik heb altijd moeite met het invoeren via spraak van futen en kauwen. Die korte woorden pakt ie niet. Spreeuw overigens wel. Of heeft er iemand een logopedietip?

En: het actief zetten van meerdere soortgroepen. Ik voer vaak zowel zoogdieren als vogels in, maar zit niet te wachten op duizend nachtvlinders in mijn lijst. Of is dat te lastig ivm de extra velden?

Douwe van der Ploeg

Citaat van: StevenGeurts op maart 22, 2016, 23:42:43 PM
Een nachtmodus (zwarte achtergrond, witte/blauwe/rode tekst) voor bijv. vleermuiswerk.

Instellingen -> Advanced (knopje rechtsbovenin het scherm, die streepjes met blokjes erdoor, Thema -> donker.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Citeerhet actief zetten van meerdere soortgroepen. Ik voer vaak zowel zoogdieren als vogels in, maar zit niet te wachten op duizend nachtvlinders in mijn lijst. Of is dat te lastig ivm de extra velden?
eerste de gewenste soortgroepen downloaden en dan via instellingen->soortgroepinstellingen->verzamelgroep indelen.
dan in het invoerscherm de verzamelgroep selecteren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citeerinvoeren via spraak van futen en kauwen.
Bijna iedereen. soms helpt spellen. Ree krijg ik niet ingesproken maar r.e.e. wel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


SlechtValk

Ik zou graag zien dat er een filter optie komt in de “Omgeving” optie (om bepaalde soorten in- dan wel uit te sluiten).

Voorbeeld: Je staat bij een mega zeldzaamheid (het gebeurde me laatst bij de Forsters stern) en je hebt dat beest gezien en besluit te kijken wat er nog meer gezien is in de buurt… dan moet je je een weg banen tussen de (soms wel honderden) meldingen van die zeldzaamheid, voor je éénmaal iets anders tegenkomt. Het zou fijn zijn als je die soort kan selecteren en kan zeggen “sluit deze tijdelijk uit” wat je een lijst van al het andere oplevert (wat voldoet aan je reeds ingestelde zoekcriteria) (het zou helemaal mooi zijn als je dat met meerdere soorten kan doen, soort van tijdelijke "blacklist"). (vereist mijns inziens ook een makkelijke manier om het filter te wissen/resetten).

Het omgekeerde kan ook nuttig zijn. “Omgeving” voor één specifieke soort.

Stel je bent op zoek naar een bepaalde soort, dat je deze soort opgeeft/selecteert zodat de dichtstbijzijnde weergegeven wordt. Ik besef me dat met name dit laatste onderdeel van mijn “wens” misschien lastig te realiseren zou kunnen zijn i.v.m. het mogelijk hoge aantal database requests die hiervoor nodig kunnen zijn, maar misschien denk ik daar veel te ingewikkeld over en is het veel makkelijker dan ik denk!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Ideeën spuien mag altijd Stephan! Hou daarbij in je achterhoofd 1) dat het iets moet zijn dat algemeen can belang is en 2) dat de resources beperkt zijn
Maar volgens mij doe je beide al  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

fkdeboer

wat simpele extra omgevings data doorzoek-functionaliteit lijkt mij zeker algemeen van belang!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

fkdeboer

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op april 21, 2016, 14:41:56 PM
Zoiets heren:


Was niet zoals ik het in gedachten had, maar ziet er zeker niet slecht uit (misschien zelfs wel beter dan ik me voorstelde ;) )!

Wel vraag ik me af hoe de sorteervolgorde is (willekeurig (zoals ze uit de database komen)? dichtstbij zijnde eerst? op soortnaam alfabetisch? op soort taxonomisch? keus tussen eerder genoemde?)?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op april 22, 2016, 11:40:30 AM
Wel vraag ik me af hoe de sorteervolgorde is (willekeurig (zoals ze uit de database komen)? dichtstbij zijnde eerst? op soortnaam alfabetisch? op soort taxonomisch? keus tussen eerder genoemde?)?

Eerst soortnaam, en dan afstand
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hinko

In PlantObs zit een knop waarmee je snel kunt switchen tussen NL en Wetenschappelijke namen. Vooral bij planten vind ik dat heel handig omdat ik meestal de NL lijst gebruik en soms even niet op de NL naam kan komen maar wel de Wetenschappelijke naam weet. Soms wil ik ook ondersoorten of een forma invoeren en dat gaat vaak ook handiger via de wetenschappelijke naam. Is het mogelijk om zoiets ook in ObsMapp te realiseren?

Ook een handige PlantObs feature; er staat een tekentje achter de soortnaam als je deze soort al ingevoerd hebt. Zeer handig bij inventarisaties. In een beetje km-hok streep je op een avond al gauw zo'n 150 soorten en na een paar uur weet ik soms niet meer of ik Madeliefje of Paardenbloem nu al ingevoerd heb of niet.

Nog een handige functie bij km-hok inventarisaties; een waarschuwing als je het km-hok uitloopt.
mvgr, Hinko

Alex Kwak

Citaat van: Hinko op april 24, 2016, 10:25:51 AM
In PlantObs zit een knop waarmee je snel kunt switchen tussen NL en Wetenschappelijke namen. Vooral bij planten vind ik dat heel handig omdat ik meestal de NL lijst gebruik en soms even niet op de NL naam kan komen maar wel de Wetenschappelijke naam weet. Soms wil ik ook ondersoorten of een forma invoeren en dat gaat vaak ook handiger via de wetenschappelijke naam. Is het mogelijk om zoiets ook in ObsMapp te realiseren?

Ook een handige PlantObs feature; er staat een tekentje achter de soortnaam als je deze soort al ingevoerd hebt. Zeer handig bij inventarisaties. In een beetje km-hok streep je op een avond al gauw zo'n 150 soorten en na een paar uur weet ik soms niet meer of ik Madeliefje of Paardenbloem nu al ingevoerd heb of niet.

Nog een handige functie bij km-hok inventarisaties; een waarschuwing als je het km-hok uitloopt.

Bedankt Hinko, leuke opties.

Het wisselen van lokale naar wetenschappelijke naam kost je twee klikjes namelijk het menu openen en het betreffende item aanklikken, oftewel, dat bestaat al  ;)

De andere twee houd ik even in m'n achterhoofd.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Ik zou graag na een upload een rapportage willen hebben van het aantal foto's in obsmapp en in waarneming.nl/observado. Bijvoorbeeld in de mail die nu gestuurd wordt een extra kolom met het aantal fotos wat in waarneming.nl bij die waarneming zit.