Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op oktober 05, 2015, 17:40:49 PM
Citaat van: fkdeboer op oktober 05, 2015, 17:08:44 PM
en nog een uit de categorie wensen met prioriteit 0:
ik zat me vandaag na een overleg in de auto terug flink te vervelen en ik baalde ervan dat ik geen vogelgeluiden-cd bij me had voor de broodnodige bijspijkering van mijn geluiden-kennis..
En toen bedacht ik mij hoe gelukkig ik zou worden als er in obsmapp een shuffle-functie voor de (xeno-canto) vogelgeluiden zou zijn, waarbij de soort groot in beeld verschijnt :angel:

Toeval of niet: ik zat ook aan zoiets te denken om m'n vogelgeluidenkennis eindelijk een keer op peil te brengen. Dus: gaat er komen! (Al past het eigenlijk totaal niet bij ObsMapp...)

Mooi idee, maar zoals je zelf al aangeeft begint dit behoorlijk buiten de core-business van ObsMapp te lopen.

De laatste tijd was mij al opgevallen dat het laden van ObsMapp steeds langer duurt (met een grote sprong achteruit toen Speech geïntroduceerd werd).

Zou het geen idee zijn om dit soort functies apart te gaan ontwikkelen (naar mijn idee ook voor de afbeeldingen e.d.)... als een aparte app die uiteraard wel kruisbestuiving/integratie kan hebben.

Let wel... ik vind het een goed idee en zal het vermoedelijk ook wel gaan gebruiken, maar probeer het niet meteen in het basisprogramma te integreren zodat dit klein en snel blijft!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op oktober 06, 2015, 20:32:00 PM
Zou het geen idee zijn om dit soort functies apart te gaan ontwikkelen (naar mijn idee ook voor de afbeeldingen e.d.)... als een aparte app die uiteraard wel kruisbestuiving/integratie kan hebben.
Let wel... ik vind het een goed idee en zal het vermoedelijk ook wel gaan gebruiken, maar probeer het niet meteen in het basisprogramma te integreren zodat dit klein en snel blijft!

Klinkt logisch... is het niet. Meerdere app's zorgen voor (nog) meer onderhoud. En verder komen er discussies (jouw Speech is een goed voorbeeld) of functionaliteit in de 'hoofd'-app moet of niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wim Bakker

Ik gebruik regelmatig de optie "Altijd vervagen," maar dan vergeet ik de optie weer terug te zetten en dan merk ik achteraf pas dat hij verkeerd stond.

Zou het mogelijk zijn om de opties die niet op de default waarde staan te melden in het/een beginscherm? In plaats van een mededeling over nog geen waarnemingen en een veeg-menu zou ik liever de belangrijke aangepaste opties zien als herinnering.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Alex Kwak

Citaat van: Wim Bakker op oktober 14, 2015, 13:08:37 PM
Ik gebruik regelmatig de optie "Altijd vervagen," maar dan vergeet ik de optie weer terug te zetten en dan merk ik achteraf pas dat hij verkeerd stond.

Zou het mogelijk zijn om de opties die niet op de default waarde staan te melden in het/een beginscherm? In plaats van een mededeling over nog geen waarnemingen en een veeg-menu zou ik liever de belangrijke aangepaste opties zien als herinnering.

Is zeker een idee. Welke opties zouden daarvoor nog meer in aanmerking komen?

- alles vervagen
- alles embargo
- ...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 14, 2015, 17:42:13 PM
Onthouden toelichting?

Dat kan toch al? (Begin met '*' om toelichting te onthouden).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 16, 2015, 08:17:56 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 14, 2015, 17:42:13 PM
Onthouden toelichting?

Dat kan toch al? (Begin met '*' om toelichting te onthouden).

Douwe bedoelt dat je op het openingsscherm kunt waarschuwen dat de toelichting nog gevuld is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

maartenimmerzeel

Hoe ver is de mogelijkheid voor het invoeren van de waardplant? Stond ergens zomer 2014 op de todo-lijst las ik. Bij een middagje bladmineerders is het wel een gruwelijk karwei om thuis alle waardplanten toe te moeten voegen. En de mineerder-admins willen graag dat deze netjes worden ingevuld omdat het nogal nuttige informatie is.
Groet Maarten Immerzeel


Alex Kwak

Citaat van: maartenimmerzeel op oktober 19, 2015, 13:11:10 PM
Hoe ver is de mogelijkheid voor het invoeren van de waardplant? Stond ergens zomer 2014 op de todo-lijst las ik. Bij een middagje bladmineerders is het wel een gruwelijk karwei om thuis alle waardplanten toe te moeten voegen. En de mineerder-admins willen graag dat deze netjes worden ingevuld omdat het nogal nuttige informatie is.

Staat hoog op het verlanglijstje. Ik zal eens contact opnemen met Hisko, want de interface naar waarneming.nl zal daarvoor eerst aangepast moeten worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op oktober 19, 2015, 14:19:17 PM
Citaat van: maartenimmerzeel op oktober 19, 2015, 13:11:10 PM
Hoe ver is de mogelijkheid voor het invoeren van de waardplant? Stond ergens zomer 2014 op de todo-lijst las ik. Bij een middagje bladmineerders is het wel een gruwelijk karwei om thuis alle waardplanten toe te moeten voegen. En de mineerder-admins willen graag dat deze netjes worden ingevuld omdat het nogal nuttige informatie is.

Staat hoog op het verlanglijstje. Ik zal eens contact opnemen met Hisko, want de interface naar waarneming.nl zal daarvoor eerst aangepast moeten worden.

:duim: wou namelijk precies hetzelfde vragen. En zag dat het bij wensen voor iobs ook al stond. Het scheelt voor de validators ook weer. Ik had gister een aantal rupsen met foto ingevoerd en die waren inmiddels gevalideerd, maar toen moest ik de waardplanten nog toevoegen en nu moet een deel dus opnieuw gevalideerd worden.

Alex Kwak

Ik heb het voornemen om in de eerstvolgende versie van ObsMapp de waardplant te introduceren.
Geen garanties!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Wensen kan altijd: ik zou graag een soort van tellertje op de 'tegel' van 'overzicht' willen hebben. Die teller vertelt me dan hoeveel waarnemingen ik open heb staan. Zeg maar ook wat je bij Whatsapp ziet. Kan zoiets?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 08, 2015, 17:05:05 PM
Wensen kan altijd: ik zou graag een soort van tellertje op de 'tegel' van 'overzicht' willen hebben. Die teller vertelt me dan hoeveel waarnemingen ik open heb staan. Zeg maar ook wat je bij Whatsapp ziet. Kan zoiets?

Wel een leuk idee, ik ga eens kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

En dan nog een wens:
Bij de quiz komt gelijk al te staan welke soort het is, het lijkt mij leuker als je dat zelf moet invullen, bijv. meerkeuze of de naam moet invullen zoals je dat bij een waarneming doet.

groeten Sander
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

aweggens

Citaat van: sander bijsterbosch op november 09, 2015, 18:10:39 PM
En dan nog een wens:
Bij de quiz komt gelijk al te staan welke soort het is, het lijkt mij leuker als je dat zelf moet invullen, bijv. meerkeuze of de naam moet invullen zoals je dat bij een waarneming doet.

groeten Sander

Zou ik kiezen voor een keuze mogelijkheid. Training of Test

Groet,

Albert
Met vriendelijke groet,

Albert

Alex Kwak

Die hele quiz is natuurlijk een geintje tussendoor. Mocht ik weer een keer tijd over hebben (komt niet vaak voor) dan ga ik hier weer verder mee 'spelen'.  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

Citaat van: Alex Kwak op november 10, 2015, 20:28:09 PM
Die hele quiz is natuurlijk een geintje tussendoor. Mocht ik weer een keer tijd over hebben (komt niet vaak voor) dan ga ik hier weer verder mee 'spelen'.  :lol:

Dan ga ik op de vvd stemmen (veel vrije dagen)
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Thijs Fijen

Ik denk dat als het mogelijk is om een streeplijst te maken in Obsmapp, ik dat veel vaker zou doen. Hoe zie ik me dat voor me? Eigenlijk zoals op de site: een lijst met checkboxjes van algemene-vrij algemene soorten (uitbreidbaar naar wens), plus en min tekentje. Standaard gedrag etcetera. Uploaden maar.

Over het nut van streeplijsten zie bijvoorbeeld dit artikel http://www.natuurbericht.nl/?id=10352&cat=klimaat of https://www.facebook.com/waarneming/posts/10152592207809041 of wat diepgaander (Echte Nederlandse vrijwilligersdata geanalyseerd op geschiktheid) https://www.researchgate.net/profile/Chris_Swaay/publication/262830758_Opportunistic_citizen_science_data_of_animal_species_produce_reliable_estimates_of_distribution_trends_if_analysed_with_occupancy_models/links/0deec523a94a70f18d000000.pdf
Thijs Fijen

marcel123

Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2015, 16:07:25 PM
Ik denk dat als het mogelijk is om een streeplijst te maken in Obsmapp, ik dat veel vaker zou doen. Hoe zie ik me dat voor me?
Dus heel anders dan hier?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=310958.0

Thijs Fijen

Beetje anders. Vooral simpeler. Ik hoef niet vantevoren een gebied te laden of een lijstje van wat al is waargenomen en wat niet.

Simpele punt-telling met straal, begintijd en eindtijd. Alle soorten die ik waarneem vink ik aan (met betreffende aantal, gedrag, geslacht) en dit wordt dan een streeplijst. Essentieel is dan dat ik aangeef dat ik alles heb geteld en dat er een 'streeplijstnummer' aangegeven kan worden. Die data is 10 keer waardevoller dan losse waarnemingen.

Natuurlijk kan ik dit al zelf:  gewoon alles invoeren vanaf 1 punt, later thuis een streeplijst van maken. Maar dat doe ik niet. Ik ben dan de helft vergeten (heb ik wel alles ingevoerd, heb ik die gezien?) en ik vergeet gewoon die lijst aan te maken..
Thijs Fijen

Adri Clements

Citaat van: Alex Kwak op maart 27, 2014, 18:02:23 PM
Citaat van: Lanius op maart 27, 2014, 10:20:46 AM
Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat de groepssamenstelling niet kan worden opgegeven.  Voor slaapplaatsen kiekendieven, groepen eenden etc telde ik vaak mannetjes, vrouwtjes, juvenielen apart. En bij opmerkingen zetten, tja, dat gaat verloren in de grote hoop als je er achteraf iets wil mee doen.

Verwacht niet dat dit gaat gebeuren. Te veel 'gepiel' op een klein scherm, ende interface naar wn.nl moet helemaal aangepast worden.


We zijn inmiddels 1,5 jaar en vele versies van ObsMapp verder, is er al zicht op de technische mogelijkheid om de groepssamenstelling in het veld in te voeren?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

hiskodevries

Adri, je zal het wel niet geloven, maar daar wordt hard aan gewerkt. Op de server ligt de infrastructuur inmiddels klaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Volgens mij heeft Adri de vibraties gevoeld  O0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Adri Clements

Ha, geweldig! Ik vond het lang dé misser van de verder prima app.  :duim:
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Tim Asbreuk

Hallo Alex,


Een vraag die ik via iemand anders binnenkreeg en waar ikzelf ook wel wat voor voel:


Is het mogelijk om de knop voor het maken van foto's hoger in het scherm te zetten (zodat naar onderen scrollen niet meer nodig is). Gemaakte foto's kunnen dan onderin blijven staan. In de rij van de +/- en de soortgroepsamenstellingknop lijkt me bijvoorbeeld een prima locatie. Daarnaast kwam ook nog de wens om meer foto's toe te voegen. Dit om meer kleurvormen/variëteiten vast te leggen van een groep gevangen insecten. Omdat de groep één vangst betrof hield hij deze vangst graag in één waarneming.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Alex Kwak

Citaat van: Tim Asbreuk op december 15, 2015, 11:18:14 AM
Is het mogelijk om de knop voor het maken van foto's hoger in het scherm te zetten (zodat naar onderen scrollen niet meer nodig is). Gemaakte foto's kunnen dan onderin blijven staan. In de rij van de +/- en de soortgroepsamenstellingknop lijkt me bijvoorbeeld een prima locatie. Daarnaast kwam ook nog de wens om meer foto's toe te voegen. Dit om meer kleurvormen/variëteiten vast te leggen van een groep gevangen insecten. Omdat de groep één vangst betrof hield hij deze vangst graag in één waarneming.

Eigenlijk zou ik alles bovenin het scherm willen hebben  B)
Oftewel: waar zou het dan moeten komen?!

Meerdere foto's is inderdaad iets wat aangepast zou moeten worden. Ga ik naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

Citaat van: Alex Kwak op december 15, 2015, 12:41:24 PM
Citaat van: Tim Asbreuk op december 15, 2015, 11:18:14 AM
Is het mogelijk om de knop voor het maken van foto's hoger in het scherm te zetten (zodat naar onderen scrollen niet meer nodig is). Gemaakte foto's kunnen dan onderin blijven staan. In de rij van de +/- en de soortgroepsamenstellingknop lijkt me bijvoorbeeld een prima locatie. Daarnaast kwam ook nog de wens om meer foto's toe te voegen. Dit om meer kleurvormen/variëteiten vast te leggen van een groep gevangen insecten. Omdat de groep één vangst betrof hield hij deze vangst graag in één waarneming.

Eigenlijk zou ik alles bovenin het scherm willen hebben  8)
Oftewel: waar zou het dan moeten komen?!

Meerdere foto's is inderdaad iets wat aangepast zou moeten worden. Ga ik naar kijken.


Is het niet mogelijk de knop voor het maken van de foto's naast de +, - en de 'soortgroepssamenstellingknop' te zetten en dat deze dan direct naar de camera doorstuurt? Onderin (op de huidige locatie) kunnen dan foto's worden aangepast,bijgeknipt, verwijderd etc. Zo neemt de hoeveelheid handelingen af en kun je sneller een foto maken van een dier dat mogelijk weer wegspringt.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Thijs Fijen

Dat is met een klein scherm, al dan niet gecombineerd met dikke vingers een erg drukke regel dan.



O0  Bovendien vind ik het discriminatie, alsof geluidswaarnemingen minder relevant zijn  O0
Thijs Fijen

hiskodevries

zeker niet, ik maak de fotos met mijn fototoestel, bliep die naar de smartphone en bewerk die. daarna pas in obsmapp. die stappen kan ik dan niet meer maken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

Het is nu idd wel heel veel klikken.

CiteerIs het niet mogelijk de knop voor het maken van de foto's naast de +, - en de 'soortgroepssamenstellingknop' te zetten en dat deze dan direct naar de camera doorstuurt? Onderin (op de huidige locatie) kunnen dan foto's worden aangepast,bijgeknipt, verwijderd etc. Zo neemt de hoeveelheid handelingen af en kun je sneller een foto maken van een dier dat mogelijk weer wegspringt.