Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Excuseer voor het herhalen van de vraag en mijn eventuele domheid:

Offline speech-functie is niet te realiseren? 

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Google zegt dat het in principe mogelijk is, maar dat is het dus niet. Dus even googlen helpt je niet ;)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Google zelf zegt dat het mogelijk is. En als blijkt dat dat niet het geval is geven ze niet thuis  :-X
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: Thijs Fijen op juli 13, 2015, 23:00:52 PM
Google zegt dat het in principe mogelijk is, maar dat is het dus niet. Dus even googlen helpt je niet ;)
jawel, want dan lees je ook dat een hoop mensen offline speech niet aan de praat krijgen en als dat wel lukt het niet werkt. op 1 app na
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Volgens mij is het al deels besproken, maar toch maar even in herhaling dan: Ik heb de impressie dat Speech erg langzaam wordt naarmate je meer soortenlijsten hebt. Nu was ik laatst in Italië en heb daarvoor een boel soortenlijsten gedownload (Europe Birds, Europe Dragonflies, Europe Butterflies etcetera). Omdat je daarvoor de wereldlijst óók moet hebben, schiet het aantal soortenlijsten enorm omhoog (en daarmee ook de traagheid in Speech). Kan er niet iets verzonnen worden dat die soortenlijsten stand-alone zijn, dus zonder de verwijzing naar de wereldlijsten? Bij vogels is het nog te doen, maar voor planten is het al een enorme lijst..

Tevens: in het bijwerken van soortenlijsten zijn de letters in de knopjes nauwelijks te lezen (witte letters op lichtgrijze achtergrond). Idem voor favorietenlijsten.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 15, 2015, 13:24:57 PM
Volgens mij is het al deels besproken, maar toch maar even in herhaling dan: Ik heb de impressie dat Speech erg langzaam wordt naarmate je meer soortenlijsten hebt. Nu was ik laatst in Italië en heb daarvoor een boel soortenlijsten gedownload (Europe Birds, Europe Dragonflies, Europe Butterflies etcetera). Omdat je daarvoor de wereldlijst óók moet hebben, schiet het aantal soortenlijsten enorm omhoog (en daarmee ook de traagheid in Speech). Kan er niet iets verzonnen worden dat die soortenlijsten stand-alone zijn, dus zonder de verwijzing naar de wereldlijsten? Bij vogels is het nog te doen, maar voor planten is het al een enorme lijst..

Tevens: in het bijwerken van soortenlijsten zijn de letters in de knopjes nauwelijks te lezen (witte letters op lichtgrijze achtergrond). Idem voor favorietenlijsten.

Hoi Thijs,

Ik ga zsm naar je opmerkingen kijken.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 13, 2015, 00:24:24 AM
Citaat van: chatman op juli 12, 2015, 18:45:49 PM
Hallo Alex,

Ik ben erg te spreken over de spraakinvoer-functie. Werkt goed alleen sommige soorten pakt ie nog niet zoals 'Gaai' en 'Kauw'. Daarom zou het mooi zijn als er in het menu bij de spraakinvoer een optie zou komen, waarbij je meteen naar tekstinvoer kunt gaan. Werkt net even sneller en lijkt me een kleine aanpassing.

Je moet bij sommige soorten ook even oefenen op de uitspraak. "Gaai" moet je niet met teveel a's uitspreken (bijna "gài") en "Kauw" juist wel ("Kaauw")

Ik weet niet wat voor accent dat is, maar ik krijg het niet voor elkaar. Dus dan de alternatieve methode maar toepassen.


Alex Kwak

Citaat van: chatman op juli 18, 2015, 18:20:28 PM
Ik weet niet wat voor accent dat is, maar ik krijg het niet voor elkaar. Dus dan de alternatieve methode maar toepassen.

Het verschil tussen Groningen en (bijna) Limburg...  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Citaat van: Alex Kwak op juli 18, 2015, 19:29:27 PM
Citaat van: chatman op juli 18, 2015, 18:20:28 PM
Ik weet niet wat voor accent dat is, maar ik krijg het niet voor elkaar. Dus dan de alternatieve methode maar toepassen.

Het verschil tussen Groningen en (bijna) Limburg...  8)

Daar was ik al bang voor, ik dacht ook nog aan een Belgisch accent.  ;D




marcel123

#970

Kan in het infoscherm van Obsmapp de volgende gegevens getoond worden:
-netwerktijd
-gpstijd
-systeemtijd
-tijdzone van obsmapp (?)
-tijdzone van de telefoon
-een foutmelding als de gpstijd te veel afwijkt van de systeemtijd

CiteerCitaat van: Alex Kwak op juni 13, 2015, 10:49:47 am

Citaat van: jva op juni 12, 2015, 22:41:58 pm
Ik kom er net achter dat het vastgelegde tijdstip van de waarnemingen die ik de afgelopen weken in Portugal invoerde (ik meen met 4.7) niet correct zijn. Ik kwam hier achter toen ik opmerkte dat mijn camera nog wintertijd aangaf, gelukkig de juiste tijd voor Portugal (-1 uur). Maar de waarnemingen in Obsmapp staan in NL-tijd (wel thuis geupload..), terwijl de klok op mijn telefoon automatisch wordt gecorrigeerd obv het lokale netwerk. Ik kan in Obsmapp nergens een instelling voor tijdweergave vinden, dus ga ervan uit dat Obsmapp de netwerktijd overeenneemt toch?? Of zie ik iets over het hoofd?


ObsMapp neemt de systeemtijd van je toestel. Deze wordt nog een keer vergeleken met de gps-tijd, en als die twee teveel afwijken krijg je een waarschuwing.
Dus als je je toestel niet hebt aangepast op de juiste tijdzone krijg je de verkeerde tijd. En aangezien de gps geen idee heeft van tijdzones wordt die fout ook niet opgemerkt.

Overigens volgens http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=323904.msg1816316#msg1816316 wordt de tijd van de gps genomen, dat is iets wat ik ook altijd heb begrepen.

RutgerB

#971
Kan de in Obsmapp automatische gegeneerde wetenschappelijke naam in de Nederlandse taal,  bij een in Observado geldende naam (en waar ook een synoniem van bestaat in Observado) verdwijnen?

Ik vind een vermelding ervan wel (of alleen) nuttig bij het synoniem.

Voorbeeld http://waarnemingen.be/soort/view/7526

Citeer
Moerasmuur - Stellaria uliginosa
Ook bekend als: Stellaria alsine
Synoniem: Moerasmuur - Stellaria alsine

Wordt nu in Obsmapp

CiteerStellaria uliginosa
Moerasmuur (Stellaria uliginosa)

Ik opteer voor

Stellaria uliginosa
Moerasmuur

en

Stellaria alsine
Moerasmuur (Stellaria alsine)


RutgerB

Citaat van: optilete op juli 23, 2015, 21:48:53 PM
Klopot die laatste regel?
Mijn voorstel. Nu staat er bij de geldende naam een toevoeging. Doe die bij het synoniem. Ik voer altijd in zonder synoniemen-weergave, dus dan hoef ik ook die toevoegingen niet om ze te herkennen.

Alex Kwak

Wat is het nadeel van het wél tonen van de lokale naam?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Het gaat erom waar je het bij toont. Nu toon je het alleen bij het de geldende naam waar een synoniem van is. Ik stel voor dat je het alleen toont bij een synoniem waar dus een geldende naam bij hoort.

Het is dus iets anders dan wel of niet tonen van lokale namen, hetgeen je zelf kan instellen.

Alex Kwak

Ik stel de vraag verkeerd. Ik bedoel, wat is er op tegen om "Moerasmuur (Stellaria uliginosa)" te tonen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Als je kiest om de synoniemen niet te tonen heeft het geen zin.  Als je dat wel doet heeft het alleen zin bij de synoniemen. Dus Moerasmuur (Stellaria alsine) is voor mij wel ok.

Verder;  persoonlijk stoort Moerasmuur (Stellaria uliginosa) mij nu omdat

1 de plant zo niet in de database staat en ik dus denk (en waarschijnlijk anderen ook) dat er iets verkeerds is gegaan in de database
2 ik de Nederlandse namen én de Wetenschappelijk al laat zien bij het invoeren en de NL-naam dus twee keer verschijnt

RutgerB

Ik denk dat ik weet hoe je dit genereert en waarom. Je kijkt of er in de landstaal twee namen exact hetzelfde zijn. Je zet tussen haakjes de wetenschappelijke naam achter de geldende naam zodat je het verschil tussen de 1 en ander ziet als je in een landstaal invoert. Ik zie dat liefst andersom (bij het synoniem zet je de wetenschappelijke naam), maar er is ook een andere oplossing:

Is het een idee om gewoon de NL-namen bij de synoniemen te verwijderen in de database? Dan heeft ook niemand er meer last van dat er twee dezelfde keuzes lijken te zijn als hij/zij invoert in het Nederlands. Iemand die zuiver in het Nederlands invoert heeft ook geen behoefte aan een synoniem.


reinier akkermans

Het is erg omslachtig om een foto te maken en toe te voegen aan een waarnemingen. Momenteel zijn dat vier stappen en dan is het insect alweer van positie veranderd. Is het niet handig om op de invoerpagina een knop foto maken toe te voegen. Dat scheelt een hoop handelingen.

Alex Kwak

Citaat van: reinier akkermans op augustus 02, 2015, 23:43:09 PM
Het is erg omslachtig om een foto te maken en toe te voegen aan een waarnemingen. Momenteel zijn dat vier stappen en dan is het insect alweer van positie veranderd. Is het niet handig om op de invoerpagina een knop foto maken toe te voegen. Dat scheelt een hoop handelingen.

Je beschrijft datgene dat in de volgende versie van ObsMapp zit  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wallander

Bij soortengroepen kan je ofwel alle aanvinken ofwel 1 soort bv vogels of dagvlinders of nachtvlinders of...

Is het niet mogelijk om ipv 1 of alle er 2 of 3 of... aan te vinken, bv vogels en zoogdieren...

Lijkt mij handig omdat ik in de zomer bv ook onderweg, buiten vogels, ook wel eens wat vlinders meepik, en moet dan steeds switchen.

Alex Kwak

Ja hoor, daarvoor is de verzamelgroep bedacht. Die kan je bij de soortgroepinstellingen instellen. Zodra er soortgroepen in zitten verschijnt deze automatisch in je lijstje.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wallander

Citaat van: Alex Kwak op september 09, 2015, 13:00:37 PM
Ja hoor, daarvoor is de verzamelgroep bedacht. Die kan je bij de soortgroepinstellingen instellen. Zodra er soortgroepen in zitten verschijnt deze automatisch in je lijstje.
Super! Bedankt!  :duim:

hiskodevries

Een wens met prioriteit 0 maar ik zou in het gewone invoerscherm spraakinvoeren willen kunnen opstarten en vice versa. Dit om snel een soort te kunnen invoeren die spraakinvoer niet snapt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fkdeboer

en nog een uit de categorie wensen met prioriteit 0:
ik zat me vandaag na een overleg in de auto terug flink te vervelen en ik baalde ervan dat ik geen vogelgeluiden-cd bij me had voor de broodnodige bijspijkering van mijn geluiden-kennis..
En toen bedacht ik mij hoe gelukkig ik zou worden als er in obsmapp een shuffle-functie voor de (xeno-canto) vogelgeluiden zou zijn, waarbij de soort groot in beeld verschijnt :angel:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Alex Kwak

Citaat van: fkdeboer op oktober 05, 2015, 17:08:44 PM
en nog een uit de categorie wensen met prioriteit 0:
ik zat me vandaag na een overleg in de auto terug flink te vervelen en ik baalde ervan dat ik geen vogelgeluiden-cd bij me had voor de broodnodige bijspijkering van mijn geluiden-kennis..
En toen bedacht ik mij hoe gelukkig ik zou worden als er in obsmapp een shuffle-functie voor de (xeno-canto) vogelgeluiden zou zijn, waarbij de soort groot in beeld verschijnt :angel:

Toeval of niet: ik zat ook aan zoiets te denken om m'n vogelgeluidenkennis eindelijk een keer op peil te brengen. Dus: gaat er komen! (Al past het eigenlijk totaal niet bij ObsMapp...)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

fkdeboer


:duim:  Toeval bestaat niet!
zijn onze brainwaves toch gesynchroniseerd tijdens de meeting :angel:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Tim Asbreuk

Citaat van: Alex Kwak op oktober 05, 2015, 17:40:49 PM
Citaat van: fkdeboer op oktober 05, 2015, 17:08:44 PM
en nog een uit de categorie wensen met prioriteit 0:
ik zat me vandaag na een overleg in de auto terug flink te vervelen en ik baalde ervan dat ik geen vogelgeluiden-cd bij me had voor de broodnodige bijspijkering van mijn geluiden-kennis..
En toen bedacht ik mij hoe gelukkig ik zou worden als er in obsmapp een shuffle-functie voor de (xeno-canto) vogelgeluiden zou zijn, waarbij de soort groot in beeld verschijnt :angel:

Toeval of niet: ik zat ook aan zoiets te denken om m'n vogelgeluidenkennis eindelijk een keer op peil te brengen. Dus: gaat er komen! (Al past het eigenlijk totaal niet bij ObsMapp...)


Met de optie om op zeldzaamheid en zang/(trek)roep te selecteren zal helemaal geweldig zijn (enne Sprinkhanen zijn ook leuk ;) )[size=78%].[/size]
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Alex Kwak

Citaat van: Tim Asbreuk op oktober 06, 2015, 12:17:05 PM
Met de optie om op zeldzaamheid en zang/(trek)roep te selecteren zal helemaal geweldig zijn (enne Sprinkhanen zijn ook leuk ;) )

Ik had me stil moeten houden  :-X   ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!