Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Veenstra

Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben maar probeer het toch maar even: Gisteren voor het eerst met OBsMapp het veld in geweest. Ik spotte 3 fazanten echter kwamen dezen niet voor in de vogellijst. Kan dit kloppen of is er bij mij iets fout gegaan? En is er ook een mogelijkheid om bijv. weertype en temperatuur te noteren van de betreffende dag?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johannes Veenstra op december 28, 2014, 19:39:51 PM
Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben maar probeer het toch maar even: Gisteren voor het eerst met OBsMapp het veld in geweest. Ik spotte 3 fazanten echter kwamen dezen niet voor in de vogellijst. Kan dit kloppen of is er bij mij iets fout gegaan? En is er ook een mogelijkheid om bijv. weertype en temperatuur te noteren van de betreffende dag?

Hey Johannes,

Fanzant is een exoot en dat staat niet standaard op actief in ObsMapp, daarvoor moet je eerst de optie aanvinken dat je ook exoten kunt invoeren (Soortgroep > Soortgroep-instellingen > Vogels > Exoot/inburgerend > Toon ook exoten > :right: ). Voor weertype en temperatuur zijn geen aparte invoeropties voor maar kun je wel invoeren in het commentaarvenster als je daar behoefte aan hebt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Johannes Veenstra


jeroenroelofsen

N.a.v. dit topic

-Is het een idee om bij gebruik van de gehele soortenlijst (dus alle soortgroepen geselecteerd) icoontjes weer te geven achter de naam als het om bijv een vogel of weekdier gaat? Op deze manier voorkom je wellicht bij dubbele namen dat mensen voor de verkeerde kiezen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

#874
Jeroen wat denk jij dat dit met de performance gaat doen als je achter elke soortnaam een jpg moet plakken ?
In Obsmapp is dat trouwens prima opgelost als je de juiste optie aanzet bij je instellingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2015, 14:34:35 PM
In Obsmapp is dat trouwens prima opgelost als je de juiste optie aanzet bij je instellingen

Vanaf versie 4.0 of zo is dat al standaard als je de soortenlijst download. Dan worden alle dubbele namen voorzien van de soortgroep. Hoef je helemaal niks voor te doen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenroelofsen

Check, dan is dat dus bij mobiele invoer geen issue. Op de site zelf kan het eigenlijk niet mis gaan, daar selecteer je al een soortgroep.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Het schermpje waarin foto's worden geopend als je naar Foto's, geluiden etc. van een soort gaat, is ontzettend smal, waardoor er niks van de foto overblijft.. Kan dat wat breder worden? Bijgevoegd een screenshotje..
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 18, 2015, 23:27:44 PM
Het schermpje waarin foto's worden geopend als je naar Foto's, geluiden etc. van een soort gaat, is ontzettend smal, waardoor er niks van de foto overblijft.. Kan dat wat breder worden? Bijgevoegd een screenshotje..

Ik zal 'm inderdaad schermbreed maken, maar je kan ook op de foto klikken om 'm te vergroten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,
Kan je hier nog eens naar kijken, want volgens mij is dit ondergesneeuwd geraakt.

groeten Jan-Jaap

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 16, 2014, 21:01:24 PM
Hoi Alex,

Ik heb een paar wensen cq bugmeldingen wat betreft de op zich erg handige functie "omgeving".

1) (Bug) Nadat je op deze knop drukt gaat de gps eerst de locatie bepalen. Als de gps niet te bepalen is (als je je in een gebouw bevind of in een erg donker bos, etc) blijf je hierin hangen tot in den treure.
Oplossing: met de return knop deze handeling kunnen annuleren. Daarna (of tegelijkertijd) zelf je locatie kunnen bepalen (op dezelfde manier als dat je b.v de locatie van een opgeslagen waarneming kunt wijzigen).

2) (Wens) Nadat je op deze knop drukt (en de gps-bepaling gelukt is) worden automatisch de vogels in de omgeving gechecked. Nou wil ik die zelden weten! Mij gaat het vooral om andere soortgroepen. Afhankelijk van hoeveel vogels er in de buurt gezien zijn en de soortgroepinstellingen die je de laatste keer ingesteld hebt bij "omgeving" (zie ook volgend punt) moet ik 10 seconden tot 1 minuut wachten totdat ik een lijst heb die ik niet eens wil....
Graag dus eerst de mogelijkheid bieden van welke soortgroep je de omgeving wilt weten. Je zou ook bij de Gebruikersinstellingen een optie kunnen bieden om de favoriete soortgroep voor "omgeving" in te stellen. Maar dan nog wil je wel eens met een andere soortgroep beginnen.

3) (Wens) Nadat je op deze knop drukt (en de gps-bepaling gelukt is) krijg je de (helaas-vogel) lijst met waarnemingen die voldoen aan de voorwaarden volgens de soortgroepinstellingen die je het laatst hebt gewijzigd. Dus stel, ik heb Vogels ingesteld op "zeer zeldzaam". Daarna kies ik bij "Soortenlijsten" Paddenstoelen. Dan krijg ik alleen de zeer zeldzame Paddenstoelen te zien. Stel ik daarna bij de "Instellingen" de zeldzaamheid in op 'algemeen' (want ik wilde niet alleen de zeer zeldzame, maar alle waarnemingen zien) krijg ik keurig alle paddenstoelen te zien. Daarna wil ik de Vogels weer zien. Ik kies bij "Soortenlijsten" Vogels en krijg vervolgens alle Vogels te zien en niet alleen de zeer zeldzame, waar ik in geïnteresseerd was.
Toppie zou dus zijn als je al je eigen instellingen per Soortenlijst (zeldzaamheid, Max afstand, Max ouderdom en 'niet mijn eigen waarnemingen') kunt laten opslaan. Afhankelijk van welke soortgroep je dan kiest (zie vorig punt) worden jouw instellingen gebruikt bij het opzoeken van de waarnemingen. Kan je die eventueel nog wijzigen als je toch wat anders wilt.

M.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Alex Kwak

Hoi Jan-Jaap,

Inderdaad een beetje (lees: helemaal) vergeten.  :-[

Maar punt 1 zou wel opgelost moeten zijn. Punten 2 en 3 ga ik naar kijken. En trek gerust weer aan de bel als je (weer) niets hoort....

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Punten 2 en 3 zijn opgelost in de komende versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Punt drie (de zeldzaamheid) kan toch niet worden opgelost: bij het invoeren geeft je aan tot en met welke zeldzaamheid je de soorten wilt zien. Bij de omgeving geef je aan vanaf welke zeldzaamheid je de soorten wilt zien.
Ik zet daarom vanaf de komende versie die zeldzaamheid voor de omgeving initieel op "algemeen", zodat je alles ziet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

VictorE

Voor het invoeren van paddenstoelen staat op de website bij een aantal soorten dat microscopisch onderzoek vereist is. Dat is voor mij een reden om de soort nog even te laten voor wat het is (ontbreken van microscoop en net begonnen met het determineren van paddenstoelen). Echter zie je deze melding niet in ObsMapp. Is dat mogelijk om toe te voegen? Of kijk ik weer eens niet goed en wordt hier al aan gewerkt...?

Alex Kwak

Citaat van: VictorE op februari 10, 2015, 11:27:19 AM
Voor het invoeren van paddenstoelen staat op de website bij een aantal soorten dat microscopisch onderzoek vereist is. Dat is voor mij een reden om de soort nog even te laten voor wat het is (ontbreken van microscoop en net begonnen met het determineren van paddenstoelen). Echter zie je deze melding niet in ObsMapp. Is dat mogelijk om toe te voegen? Of kijk ik weer eens niet goed en wordt hier al aan gewerkt...?

Hallo Victor, nee dit is nog niet voorzien. Enerzijds lijkt me dit een leuke optie, maar anderzijds is het iets wat soortgroep-afhankelijk is, en daar word ik niet vrolijk van...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

VictorE

Hoi Alex, moet ik dit dan opvatten als "gaat dus niet gebeuren" of als "dit komt op een wensen-lijstje waar ooit iets mee gedaan kan worden" :angel:.


Alex Kwak

Citaat van: VictorE op februari 10, 2015, 12:39:54 PM
Hoi Alex, moet ik dit dan opvatten als "gaat dus niet gebeuren" of als "dit komt op een wensen-lijstje waar ooit iets mee gedaan kan worden" :angel:.

"Misschien ooit". Ik zie de meerwaarde, maar ik zou zoiets graag willen combineren met een algemene melding die bij een willekeurige soort getoond kan worden. En ook Hisko zal hier gegevens voor aan moeten kunnen leveren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zoiets?  :P
(met dank aan Hisko voor het snel beschikbaar stellen van de gegevens)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

VictorE


Alex Kwak

Ik zat nog even te denken: voor deze en de zeldzaamheids-melding zou je ook een scherm kunnen maken met drie knoppen: opslaan als zeker, opslaan als onzeker en niet opslaan. Is dat wat?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

dus als je iets zeldzaams invoert krijg je gelijk dat scherm?
dat lijk wel handig.
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Alex Kwak

Citaat van: sander bijsterbosch op februari 13, 2015, 11:32:34 AM
dus als je iets zeldzaams invoert krijg je gelijk dat scherm?
dat lijk wel handig.

Voor de zeldzaamheid heb je dat al, maar krijg je nog niet de mogelijkheid om meteen de waarneming op onzeker te zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Alex Kwak op februari 13, 2015, 10:25:05 AM
Ik zat nog even te denken: voor deze en de zeldzaamheids-melding zou je ook een scherm kunnen maken met drie knoppen: opslaan als zeker, opslaan als onzeker en niet opslaan. Is dat wat?

Ja! Ik vond het altijd al merkwaardig dat de vraag is of je zeker bent, maar dan vervolgens bij nee niet als onzeker opslaat ;)
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

#894
Dit gaat het worden:
(ik zie nu pas de je/u fout, dat ga ik nog aanpassen)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 13, 2015, 19:16:42 PM
Ja! Ik vond het altijd al merkwaardig dat de vraag is of je zeker bent, maar dan vervolgens bij nee niet als onzeker opslaat ;)

Dat was mij nog nooit opgevallen  :rolleye:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Nog een beetje aangepast, ook de melding over de zeldzaamheid:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Goed werk! Als ik wat mieren mag neu.. pesten:

- De vraag is "Weet je zeker" en als antwoord geef je "Ik BEN zeker". Zou er voor de consistentie "Ja, ik weet het zeker." van maken.
- Na "Bewaar een gedroogd exemplaar" mist de punt, maar dat is bij de oorspronkelijke melding ook zo.. Aan de andere kant eindigen alle andere zinnen in dat scherm ook niet op punten (hoogstens een vraagteken), dus het lijkt sowieso ietwat wanordelijk.
- Wat doet ie als je secundaire namen aan hebt staan? Laat ie ze dan allebei zien?
- Ik vind het onzeker in hoofdletters lelijk :P
Douwe van der Ploeg

Thijs Fijen

Als je toch bezig bent met die meldingen bij bepaalde waarnemingen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1759748#msg1759748.
Tijd om Tags te gaan inbouwen ;) (veel werk vermoed ik)
Thijs Fijen

sander bijsterbosch

De nieuwe versie is goed maar, de kaart die je kan downloaden werkt niet goed als je er op kijkt krijg ik na een poosje vaak de melding obsmapp is gestopt. ik kan kiezen voor rapport of ok ik doe dan ok en kom weer op het invoer scherm. Daarna kan ik wel weer op de kaart komen. misschien is dat nog iets om naar de kijken.
voor de rest ga zo door,

Gr Sander.

groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com