Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2013, 12:32:58 PM
- Locatie precies zetten              kan al prima op je gsm
- Groepsindeling aanpassen          wordt een grote bron van ellende met gefrunnik op een schermpje en overzetten naar waarneming.nl
- Aantal: Exact aantal, schatting, etc aanpassen prima idee
- Foto erbij kan al prima op je gsm

Hisko,

Ik had het over groepsindeling op de website. Zal het in het juiste wensentopic zetten straks.

Foto erbij op je GSM, tja... Mijn GSM heeft nog steeds geen 10x optische zoom en 16 megapixels, dus foto's maken en invoeren met mijn mobiel gaat het toch echt niet worden.
Bovendien: Dat zou de admins alleen maar extra werk opleveren met het verbergen van al die foto's.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

CiteerTijdens het invoeren van een soort kan je switchen tussen de lokale en de wetenschappelijke naam door op de "menu" knop van je divice te drukken bij selecteer soort. Ook kan je hier nog eens de soortgroep instellingen wijzigen.
Kan in het scherm ''Selecteer soort'' ook de mogelijkheid opgenomen worden om van soortgroep te wisselen en dan bij voorkeur dat de ingevoerde tekst behouden blijft..
Vaak kom je pas achter dat een andere soortenlijst geselecteerd is dan je nodig hebt als je al een soortnaam aan het filteren bent en dan moet je deze weer opnieuw intikken.

petermeer

Citaat van: petermeer op juni 23, 2013, 20:25:09 PMIs het mogelijk om in het overzicht de tijd en de soort achter elkaar te zetten in plaats van onder elkaar? Dit zou het overzicht verkorten en hoef je niet zoveel naar beneden te scrollen.
Alex, bedankt voor deze aanpassing! Ge-wel-dig!  :duim:
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Alex Kwak

#576
Citaat van: optilete op juli 09, 2013, 12:35:08 PM
CiteerTijdens het invoeren van een soort kan je switchen tussen de lokale en de wetenschappelijke naam door op de "menu" knop van je divice te drukken bij selecteer soort. Ook kan je hier nog eens de soortgroep instellingen wijzigen.
Kan in het scherm ''Selecteer soort'' ook de mogelijkheid opgenomen worden om van soortgroep te wisselen en dan bij voorkeur dat de ingevoerde tekst behouden blijft..
Vaak kom je pas achter dat een andere soortenlijst geselecteerd is dan je nodig hebt als je al een soortnaam aan het filteren bent en dan moet je deze weer opnieuw intikken.

Zal ik naar kijken
Dat kan al!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nietspitten

Alex ,
wat ik mis in de to-do lijst is : de lijst van waargenomen soorten  (voor uploaden) alfabetisch te kunnen sorteren.
Het kan gebeuren dat een waarneming verwijderd , aangepast etc. moet, je zoekt je in een lijst van 100 of meer een ongeluk , omdat de lijst op tijd van waarnemen staat.
De mogelijkheid was in Wnpda wel mogelijk

Was reeds vraag van Pieter nog niet  zo lang geleden.
groeten, Gerrit

Alex Kwak

Citaat van: Nietspitten op juli 15, 2013, 22:03:33 PM
Alex ,
wat ik mis in de to-do lijst is : de lijst van waargenomen soorten  (voor uploaden) alfabetisch te kunnen sorteren.
Het kan gebeuren dat een waarneming verwijderd , aangepast etc. moet, je zoekt je in een lijst van 100 of meer een ongeluk , omdat de lijst op tijd van waarnemen staat.
De mogelijkheid was in Wnpda wel mogelijk

Was reeds vraag van Pieter nog niet  zo lang geleden.

Probeer eens een lang-klik op een datum in het waarnemingsoverzicht  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nietspitten

groeten, Gerrit

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

Dit is idd ook voor anderen lastig te vinden. Misschien een hyperlnik achtige presentatie ?
(Maar dat met die held, daar sluit ik me bj aan)

CiteerProbeer eens een lang-klik op een datum in het waarnemingsoverzicht  ;)

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op juli 14, 2013, 20:25:02 PM
Citaat van: optilete op juli 09, 2013, 12:35:08 PM
CiteerTijdens het invoeren van een soort kan je switchen tussen de lokale en de wetenschappelijke naam door op de "menu" knop van je divice te drukken bij selecteer soort. Ook kan je hier nog eens de soortgroep instellingen wijzigen.
Kan in het scherm ''Selecteer soort'' ook de mogelijkheid opgenomen worden om van soortgroep te wisselen en dan bij voorkeur dat de ingevoerde tekst behouden blijft..
Vaak kom je pas achter dat een andere soortenlijst geselecteerd is dan je nodig hebt als je al een soortnaam aan het filteren bent en dan moet je deze weer opnieuw intikken.

Zal ik naar kijken
Dat kan al!
Welke versie? In .13 lukt het niet en de nieuwere weigeren voorals nog te installeren/bij te werken.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 19, 2013, 13:51:19 PM
Welke versie? In .13 lukt het niet en de nieuwere weigeren voorals nog te installeren/bij te werken.

Ik heb het altijd over de meest recente versie. Waarom installeert de nieuwste versie niet? Krijg je een foutmelding? Op welk toestel? Installeren andere updates wel?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Graag aan het "whats new" lijstje, bij elke versie de datum van verschijnen toevoegen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op juli 14, 2013, 20:25:02 PM
Citaat van: optilete op juli 09, 2013, 12:35:08 PM
CiteerTijdens het invoeren van een soort kan je switchen tussen de lokale en de wetenschappelijke naam door op de "menu" knop van je device te drukken bij selecteer soort. Ook kan je hier nog eens de soortgroep instellingen wijzigen.
Kan in het scherm ''Selecteer soort'' ook de mogelijkheid opgenomen worden om van soortgroep te wisselen en dan bij voorkeur dat de ingevoerde tekst behouden blijft..
Vaak kom je pas achter dat een andere soortenlijst geselecteerd is dan je nodig hebt als je al een soortnaam aan het filteren bent en dan moet je deze weer opnieuw intikken.

Zal ik naar kijken
Dat kan al!
Het kon volgens mij niet in de versies 2.9 en 2.13 en in versie 2.15.1 kan het m.i. ook niet.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 25, 2013, 18:48:20 PM
Het kon volgens mij niet in de versies 2.9 en 2.13 en in versie 2.15.1 kan het m.i. ook niet.

Dan bedoel je iets anders dan ik begrijp. Schermprintje meesturen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Je tikt een soortnaam in. Komt niet voor in geselecteerde soortgroep. Andere soortgroep selecteren. Tekst weg.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Hmm, ik had niet goed gekeken inderdaad. Inmiddels ben ik al bezig met ObsMapp 3.0, en dat is een fikse klus. Dit zal dus even op de plank blijven liggen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#589
Citaat van: hiskodevries op juli 25, 2013, 21:14:46 PM
Je tikt een soortnaam in. Komt niet voor in geselecteerde soortgroep. Andere soortgroep selecteren. Tekst weg.
En een andere soortgroep selecteren kan niet in dat scherm. In eerste instantie gewoon (...) een menuitem toevoegen ''soortgroep wissel''.


Citeer3.0 (verwacht juli/augustus 2013)

SlechtValk

Graag de huidige groep "alle soortgroepen" hernoemen naar "verzamelgroep" o.i.d. (zodat dit de lading beter dekt) en een nieuwe groep "alle soortgroepen" toevoegen, die daadwerkelijk alle soortgroepen bevat.

Reden: ik gebruik het liefst de nieuw te noemen "verzamelgroep" (tot op heden "alle soortgroepen") met vogels, dagvlinders, zoogdieren en libellen, omdat wanneer ik meer gebruik het zoeken te traag gaat (HTC Desire), maar wil afentoe ook een plantje, nachtvlinder of kever invoeren en moet daarvoor steeds zoeken naar de correcte groep. Het zou fijn zijn als ik daarvoor slechts twee groepen nodig heb "verzamelgroep" (met door mij veel gebruikte soorten) en "alle soortgroepen" voor overigen (en dan neem ik het trage zoeken voor die enkele keren voor lief).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Mijn tweede verzoekje even apart (omdat het misschien met de komst van 3.0 toch heel anders gaat zijn).

Wanneer ik de lijst met waarnemingen bekijk (een lange lijst waarbij je niet alles op één scherm krijgt) en ik bekijk de eigenschappen van een waarneming (door erop te drukken) en ik ga terug naar de lijst, dan begint hij weer bovenaan in plaats van waar ik gebleven was (vooral bij lange lijsten erg hinderlijk).


Graag verder gaan op de plaats waar je gebleven was... (en dus niet meer helemaal naar boven gaan).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Pieter Stolwijk

Bij dit tweede verzoek sluit ik me graag aan.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Citaat van: SlechtValk op juli 29, 2013, 18:42:39 PM
Mijn tweede verzoekje even apart (omdat het misschien met de komst van 3.0 toch heel anders gaat zijn).

Wanneer ik de lijst met waarnemingen bekijk (een lange lijst waarbij je niet alles op één scherm krijgt) en ik bekijk de eigenschappen van een waarneming (door erop te drukken) en ik ga terug naar de lijst, dan begint hij weer bovenaan in plaats van waar ik gebleven was (vooral bij lange lijsten erg hinderlijk).


Graag verder gaan op de plaats waar je gebleven was... (en dus niet meer helemaal naar boven gaan).

Dit had ik ook al een keer gemeld, zou fijn zijn als dat nu wordt aangepast.
Gr,
Vincent Sanders

wvreusel

Hierbij enkele test-ervaringen en opmerkingen van Natuurpunt collega's die obsmapp uittestten tijdens hun vakantie. Kunnen jullie hier eens naar kijken.


Soortenlijsten per (Europees) land!

De soortenlijsten vormen toch vaak nog een probleem in het buitenland. Best worden soortenlijsten beschikbaar gemaakt voor alle groepen voor heel Europa en per land. Anders blijft het moeilijk werkbaar in het buitenland. Bv planten: duurt 12 seconden om wereldlijst te laden (bij Samsung Galaxy S3 mini), andere toestellen crashen.

Bijgesneden foto's worden vervormd


Bij eerste gebruik

    Niet duidelijk dat je eerst via waarnemingen.be moet registreren voor je ObsMapp kunt gebruiken. Best een duidelijke tekst dat je een account moet hebben op observado of wn.nl of wn.be met link naar login pagina. Ook op waarnemingen.be kan dit duidelijker. Want als je niet ingelogd bent, is er ook geen knop Invoeren te zien. Er staat ook niet heel duidelijk in het rechtermenu dat je moet registreren om te kunnen invoeren.

    ...


Waarnemingen in het centrum van Amersfoort

Het blijkt mogelijk om gegevens in te voeren terwijl je toestel geen gps co-ordinaten heeft; die waarnemingen worden dan standaard toegewezen aan het centrum van Amersfoort. Dus in feite is elke waarneming op dat punt "als verdacht te beschouwen". zie voorbeelden

http://waarneming.nl/waarneming/view/77613236

http://waarneming.nl/waarneming/view/77613235

Hoe dat precies gebeurt weet ik nog niet, maar ik vermoed dat het gebeurt wanneer je eerst op je mobieltje een waarneming invoert op een zelf bepaalde locatie op een kaart en dan de kaart verlaat om terug te keren naar gps-positiefix. Blijkbaar is het dan toch mogelijk om waarnemingen in te voeren vooraleer de nieuwe fix gevonden wordt, zij het op een foutief en standaard co-ordinaat in Nederland.

Corrigeren van waarnemingen 

Bij het corrigeren van ingevoerde waarnemingen op een mobieltje gebeurt het soms dat de waarneming niet opnieuw kan opgeroepen worden door ze aan te klikken. Het systeem antwoord dan "geen geldige soortnaam gevonden" (of zoiets). Dergelijke waarnemingen blijken ook nadien niet meer via de gebruikelijke weg mobiel corrigeerbaar.

Corrigeren van waarnemingen 


heb al voorgehad dat bij het corrigeren van de soortnaam een naam niet terug te vinden is in de lijst. Bv. in Spanje wordt een kaasjeskruiddikkopje ingevoerd met "vlinders.be" als soortenlijst geselecteerd. Later blijkt dit gecorrigeerd te moeten worden naar Andoorndikkopje (dat niet op de vlinders.be lijst staat). Dus wijzig soortgroep naar vlinders(wereldlijst). Soms is die naam niet te vinden en die correctie niet door te voeren (of doe ik hier iets verkeerd ?).


marcel123

#596
Citaat van: wvreusel op september 10, 2013, 09:03:18 AM
Hierbij enkele test-ervaringen en opmerkingen van Natuurpunt collega's die obsmapp uittestten tijdens hun vakantie. Kunnen jullie hier eens naar kijken.


Soortenlijsten per (Europees) land!

De soortenlijsten vormen toch vaak nog een probleem in het buitenland. Best worden soortenlijsten beschikbaar gemaakt voor alle groepen voor heel Europa en per land. Anders blijft het moeilijk werkbaar in het buitenland. Bv planten: duurt 12 seconden om wereldlijst te laden (bij Samsung Galaxy S3 mini), andere toestellen crashen.

Voor!

problemen wereldlijst planten
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100744.msg682437#msg682437

Alex Kwak

Bedankt voor je opmerkingen. Mijn reacties:

Soortenlijsten per (Europees) land!

In versie 3.0 is het mogelijk om al een groot aantal landenlijsten te downloaden.

Bijgesneden foto's worden vervormd

Kan je meer info geven, dit is mij niet bekend.

Bij eerste gebruik

De installatie-wizard staat hoog op de todo-lijst. Nog even geduld dus.

Waarnemingen in het centrum van Amersfoort

Is met versie 2.15 al niet meer mogelijk

Corrigeren van waarnemingen 

Die bug is verholpen in 3.0

Corrigeren van waarnemingen 

Waarschijnlijk heb je de soortgroepinstellingen niet goed staan, waardoor de zeldzame soorten niet worden getoond.


Samenvattend: de meeste opmerkingen zijn al verwerkt in 3.0, die deze maand nog uitkomt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Is het ook mogelijk om de "soort onbekend" standaard in je soortenlijst te tonen?
spin onbekend
sprinkhaan onbekend
vogel onbekend enz.

Nu moet je hiervoor de verzamelsoorten aanvinken maar dan krijg ik veel meer (ongewenste) soorten.
Johan op den Dries
Sneek

Douwe van der Ploeg

Dat zijn toch juist de verzamelsoorten, of snap ik nou iets niet? Of bedoel je alleen de "Soortgroep onbekend"? Of wil je een arbitrair oordeel over welke verzamelgroepen in het veld goed herkenbaar zijn voor de leek en die altijd zichtbaar laten?
Douwe van der Ploeg