Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: spoorzoeker op maart 27, 2013, 19:08:54 PM
OK, duidelijk. Had nog wel een andere vraag. De opbouw van de OBS kaarten gaat bij de nieuwste versie duidelijk minder snel dan bij de vorige versie. Het ging altijd lekker snel. Nu zie je bij openen van de kaart dat deze echt even opgebouwd wordt. Klopt dat?

Ja, maar een tweede keer hetzelfde gebied bekijken gaat wel weer snel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Klopt, heb ik al gemerkt.
De snelheid is overigens nog ruim voldoende . Zeker in vergelijk met mijn HP IPAQ 214 ( wnPDA).
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Nog even de achtergrond hiervan: voor alle kaarten gebruik ik nu hetzelfde scherm met dezelfde engine, met alle voordelen van dien. Echter, hierdoor is soms iets meer overhead om een kaart te tonen waardoor heea soms iets trager werkt. Voor mij wegen de voordelen meer dan op tegen de nadelen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Hallo Alex en andere gebruikers van ObsMapp,

Wederom complimenten voor het steeds verder door-ontwikkelen van de app! Wel moest ik deze keer heel erg wennen aan de gewijzigde manieren van aangeven van waarnemingen op de kaart ;D. Ik vergat nog weleens dat je tegenwoordig eerst het groene vinkje moet aantikken dus kwamen een aantal waarnemingen op de verkeerde locatie terecht. Ook had ik op enig moment de optie `multi-invoer' no aan staan en dat gaf ook wat verwarring  :rolleye: :huh :O0. Het werkt nu naar mijn gevoel net iets minder intuïtief. Wel verwacht ik snel aan de veranderingen gewend te zijn dus het is geen onoverkomelijk probleem. Doordat er nu meerdere kaarten gebruikt kunnen worden is de mogelijkheid zeer nauwkeurig in te voeren enorm toegenomen. BMP-rondes worden nu wel heel erg eenvoudig. Top :duim: :duim: :duim:

Groetjes, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

emoklunder

Ik zou de vakjes "waarneming+" en "uploaden" liever niet meer naast elkaar zien.

Gr.

Emo

Lanius

Citaat van: Jan Mudde op april 02, 2013, 14:24:01 PM
Hallo Alex en andere gebruikers van ObsMapp,

Wederom complimenten voor het steeds verder door-ontwikkelen van de app! Wel moest ik deze keer heel erg wennen aan de gewijzigde manieren van aangeven van waarnemingen op de kaart ;D . Ik vergat nog weleens dat je tegenwoordig eerst het groene vinkje moet aantikken dus kwamen een aantal waarnemingen op de verkeerde locatie terecht.

Ik heb juist hetzelfde voor gehad. Het duurde even voor ik doorhad hoe het kwam ;D . Maar ik denk dat na enkele weekjes het weer volledig natuurlijk aanvoelt.
Davy De Groote

wouterbosgra

simpel verzoekje. als ik een waarneming wil invoeren dan klik ik op het soortveld om naar de soorten te gaan. Het laden daarvan duurt wel even (heb em op 'alle soortgroepen' staan), en vaak weet ik dan niet meer of ik juist heb gedrukt en dat ie aan het laden is, of dat ik mis heb gedrukt. gevolg is dat ik óf voor de zekerheid nog een tijdje moet wachten en dan nog eens proberen, óf gok dat het fout is, nog een keer op het soortveld druk, en vervolgens per ongeluk de bovenste soort uit de soortenlijst selecteer.

Oplossing zou zijn om na het selecteren van het soortvak een loading-teken oid te laten zien, zodat ik weet dat ie de soortenlijst nog aan het laden is. Is dat mogelijk?

tip: http://www.ajaxload.info/

hiskodevries

of een snelle gsm kopen het tonen van dat laden kost ook processor tijd met als gevolg dat jij nog langer moet wachten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

hisko, ik heb volgens mij een redelijk snelle (htc one v, half jaar oud), het komt doordat ie op 'alle soortgroepen' staat, dan moet de lijst een paar duizend soorten laden. Ik weet dat ik em ook op 1 soortgroep kan instellen, maar wa sjuist zo blij met deze functie omdat ik alles door mekaar invoer en het steeds wisselen veel tijd kostte. Als het laden van een gifje te lastig is vindt ik het disablen van het soortveld, of een grijs randje ipv een groen randje oid ook prima...

Alex Kwak

Ik zit er aan te denken om pas de soortenlijst te laten zien als je 3 karakters hebt ingevoerd. Is dat een idee?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wouterbosgra

Citaat van: Alex Kwak op april 07, 2013, 14:28:53 PM
Ik zit er aan te denken om pas de soortenlijst te laten zien als je 3 karakters hebt ingevoerd. Is dat een idee?

is het niet makkelijker om het soort-invoerveld een ander kleurtje oid te geven direct vóór je de soortenlijst laadt?

hiskodevries

op nexus 7 en htc one merk je niets van enige vertraging. elke aanpassing werkt averechts.
drie karakters kan niet want dan kun je ui niet selecteren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op april 07, 2013, 18:41:18 PM
op nexus 7 en htc one merk je niets van enige vertraging. elke aanpassing werkt averechts.
drie karakters kan niet want dan kun je ui niet selecteren.

huh? bij mij duurt t zeker 5 seconden... heb ik blijkbaar toch alweer een achterhaald traag toestel  :'(

Alex Kwak

Citaat van: wouterbosgra op april 07, 2013, 20:07:10 PM
huh? bij mij duurt t zeker 5 seconden... heb ik blijkbaar toch alweer een achterhaald traag toestel  :'(

Dat is erg afhankelijk wat je in "alle soortgroepen" hebt staan. Ook planten, nachtvlinder, paddestoelen etc? Dan heb je 10.000den records en dan is het traag.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wouterbosgra

Citaat van: Alex Kwak op april 07, 2013, 21:57:46 PM
Citaat van: wouterbosgra op april 07, 2013, 20:07:10 PM
huh? bij mij duurt t zeker 5 seconden... heb ik blijkbaar toch alweer een achterhaald traag toestel  :'(

Dat is erg afhankelijk wat je in "alle soortgroepen" hebt staan. Ook planten, nachtvlinder, paddestoelen etc? Dan heb je 10.000den records en dan is het traag.

ja ik heb alles aanstaan. maar als het bij andere mensen geen probleem is lijkt het me zonde om dit alleen voor mij te fixen. Maar ik doe het wel 10x per dag fout, dus ik irriteer me dan heel erg aan mijzelf :)

Botervlieg

Citaat van: wouterbosgra op april 07, 2013, 22:00:20 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 07, 2013, 21:57:46 PM
Citaat van: wouterbosgra op april 07, 2013, 20:07:10 PM
huh? bij mij duurt t zeker 5 seconden... heb ik blijkbaar toch alweer een achterhaald traag toestel  :'(

Dat is erg afhankelijk wat je in "alle soortgroepen" hebt staan. Ook planten, nachtvlinder, paddestoelen etc? Dan heb je 10.000den records en dan is het traag.

ja ik heb alles aanstaan. maar als het bij andere mensen geen probleem is lijkt het me zonde om dit alleen voor mij te fixen. Maar ik doe het wel 10x per dag fout, dus ik irriteer me dan heel erg aan mijzelf :)

Ik gebruik "alle soortgroepen" nooit, omdat ik het te lang vind duren.

Het zou wel handiger zijn (als het sneller zou werken), want nu in een nieuwe versie knoppen zijn verplaatst, klik ik de hele tijd verkeerd.
En het is sowieso best irritant steeds van soortgroep te wisselen, daarvoor was "alle soortgroepen" immers ook uitgevonden.

Alex Kwak

"alle soortgroepen" zou dan ook eigenlijk "meest gebruikte soortgroepen" moeten heten. Met bijvoorbeel vogels, zoogdieren, vlinders en libellen is deze functie hartstikke snel.

Alex
(die nu wacht op de reactie "maar ik gebruik vooral planten en paddestoelen")
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Citaat van: Alex Kwak op april 07, 2013, 14:28:53 PM
Ik zit er aan te denken om pas de soortenlijst te laten zien als je 3 karakters hebt ingevoerd. Is dat een idee?
Dat zou ik erg jammer vinden Alex. Je kan immers het invoeren zo indelen dat de laatst ingevoerde soorten steeds boven aan. Meestal tik ik maar 1 karakter en heb de in te voeren soort bovenaan staan, of in ieder geval boven in de lijst. Werkt lekker snel. Bij de door jouw voorgestelde optie moet ik steeds 3 karakters invoeren. Gaat toch weer ten koste gaan de snelheid van invoeren.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op april 07, 2013, 22:12:37 PM
"alle soortgroepen" zou dan ook eigenlijk "meest gebruikte soortgroepen" moeten heten. Met bijvoorbeel vogels, zoogdieren, vlinders en libellen is deze functie hartstikke snel.

Alex
(die nu wacht op de reactie "maar ik gebruik vooral planten en paddestoelen")

Ja, begrijp ik. Maar ik doe alle soortgroepen, dus ... heb ik dan toch steeds dat ik moet wisselen van soortgroep.

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 07, 2013, 18:41:18 PM
drie karakters kan niet want dan kun je ui niet selecteren.

Is dat de enige soort die dan buiten de boot valt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ejslootweg

En es (maar die soorten zijn altijd makkelijker met wetenschappelijke namen; 'f ex' voor de es, of 'al ce' voor de ui).

groeten, Erik
groeten, Erik

hiskodevries

wat zou het gevolg zijn voor spraakgestuurd de soort selecteren bij drie karakters?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 08, 2013, 20:22:40 PM
wat zou het gevolg zijn voor spraakgestuurd de soort selecteren bij drie karakters?

Hoe wou je drie karakters uitspreken? Je roept "blauw" en krijgt blauwe kiekendief, blauwstaart etc.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

#503
Nou weet ik weer niet of ik een wens heb of iets over het hoofd zie. Gisteren zag ik in mijn overzicht, voordat ik ging uploaden, dat ik een ernstige invoerfout gemaakt had (de verkeerde aangevinkt bij de Amerikanen) en dacht ik "Goh, goed dat ik het nog even check". Maar ik kreeg dus met geen enkele mogelijkheid die waarneming veranderd of verwijderd. De enige optie die ik kon vinden was "verwijder alle waarnemingen" en daar durfde ik niet op te klikken. Uiteindelijk zat er niets anders op dan uploaden, wachten totdat hij bij "mijn waarneming" zat en dan meteen te verwijderen. Het lijkt me wel prettig als je na het invoeren van een waarneming, dus voordat je uploadt, nog wijzigingen kunt aanbrengen. (Ook qua aantallen en andere gegevens).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

chatman

Wat ik nog mis in ObsMapp is een aansluiting op de app van Google Maps. Zodat je naar een bepaalde soort kunt navigeren.

Als ik nu de waarnemingen van de omgeving (via de optie Omgeving) bekijk en ik klik (druk) op een waarneming, dan zie ik details van de waarneming op de website.
Hieronder staat twee keer links met 'route via Google Maps', aan beide links heb je eigenlijk niets.

Het zou mooi zijn als hier een goede oplossing voor komt.