Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2013, 20:01:22 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 27, 2013, 20:00:27 PM
Zou het een idee zijn om een soort mini-handleiding te maken voor op de smartphone?
Met de dingen waar het meest tegenaan gelopen wordt of die het meest belangrijk zijn om goed te hebben staan?

Ja graag!  :rolleyes:

Nou, pardon hoor. Je kunt ook vriendelijk reageren....

Ik probeer alleen te helpen / mee te denken omdat ik in het kader van gebruiksvriendelijkheid zie dat er wat dingen mis gaan.

Nietspitten

Citaat van: M. Baltus op januari 27, 2013, 20:26:26 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2013, 20:01:22 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 27, 2013, 20:00:27 PM
Zou het een idee zijn om een soort mini-handleiding te maken voor op de smartphone?
Met de dingen waar het meest tegenaan gelopen wordt of die het meest belangrijk zijn om goed te hebben staan?

Ja graag!  ::)

Nou, pardon hoor. Je kunt ook vriendelijk reageren....

Ik probeer alleen te helpen / mee te denken omdat ik in het kader van gebruiksvriendelijkheid zie dat er wat dingen mis gaan.

Ik denk dat Alex bedoeld : Wil jij dat dan a.u.b. doen Margreet?
groeten, Gerrit

Botervlieg

#452
Citaat van: Nietspitten op januari 27, 2013, 20:34:04 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 27, 2013, 20:26:26 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2013, 20:01:22 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 27, 2013, 20:00:27 PM
Zou het een idee zijn om een soort mini-handleiding te maken voor op de smartphone?
Met de dingen waar het meest tegenaan gelopen wordt of die het meest belangrijk zijn om goed te hebben staan?

Ja graag!  ::)

Nou, pardon hoor. Je kunt ook vriendelijk reageren....

Ik probeer alleen te helpen / mee te denken omdat ik in het kader van gebruiksvriendelijkheid zie dat er wat dingen mis gaan.

Ik denk dat Alex bedoeld : Wil jij dat dan a.u.b. doen Margreet?

Ten eerste heet ik nog steeds niet Margreet

Ten tweede wekt zowel de tekst als het icoontje achter de tekst bij mij niet erg de indruk dat Alex dat goed bedoelt.

Mij maakt het niet uit hoor. Het is niet mijn app of mijn probleem.

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op januari 27, 2013, 20:40:45 PM
Ten tweede wekt zowel de tekst als het icoontje achter de tekst bij mij niet erg de indruk dat Alex dat goed bedoelt.

Dan heb je dat verkeerd begrepen beste M. Baltus.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jvogels

Volgens mij worden deze problemen die door Marleen geschetst worden voor een groot deel opgelost als de installatie wizard functie is toegevoegd? Of is dat idee op de lange baan geschoven?
over de handleiding: die is er toch gewoon al? of is die ondertussen al weer erg gedateerd?

Gerard Troost

Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2013, 21:47:31 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 27, 2013, 20:40:45 PM
Ten tweede wekt zowel de tekst als het icoontje achter de tekst bij mij niet erg de indruk dat Alex dat goed bedoelt.

Dan heb je dat verkeerd begrepen beste M. Baltus.
Ik denk als enige. Ook ik legde het uit als, oh eindelijk iemand die me wil helpen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

even samenvattend wat geregeld binnenkomt op info@
'ik kan niet inloggen' Sommige smartphones beginnen altijd een woord met een hoofdletter en zetten een spatie achter een woord, dan loopt ophalen van de gebruikers gegevens fout
'ik kan de ruigpootbuizerd niet vinden' standaard staan alleen de (zeer) algemene soorten aan. Als alles aanstaat is dat probleem opgelost
problemen met opensteetmaps
feitelijk is het pakket dus probleemloos.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: hiskodevries op januari 29, 2013, 17:16:15 PM
even samenvattend wat geregeld binnenkomt op info@
'ik kan niet inloggen' Sommige smartphones beginnen altijd een woord met een hoofdletter en zetten een spatie achter een woord, dan loopt ophalen van de gebruikers gegevens fout
'ik kan de ruigpootbuizerd niet vinden' standaard staan alleen de (zeer) algemene soorten aan. Als alles aanstaat is dat probleem opgelost
problemen met opensteetmaps
feitelijk is het pakket dus probleemloos.


:duim: ;D

Grtz Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hdijk

Voorbeeld: vorige jaar aardig wat tijd gestoken in soortenlijst van Ghana. Nu bezig met India en hup alles verdwenen...

Twee wensen:
1) Het kunnen bewaren van oudere soortenlijsten
2) Het kunnen delen van eigen soortenlijsten met andere gebruikers (bv door alle eigen lijsten voor iedereen standaard beschikbaar temaken)

Begrijp dat dit grote wensen zijn. Veel landspecifieke lijsten zullen de invoer denk ik te goede komen!
Hendrik Jan van Dijk

hiskodevries

Hendrik Jan. Dat moeten wel allemaal wel weer opslaan. Als het om vogels gaat http://observado.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php?g=1&l=41&p=0 dan zijn al aardig wat lijsten aanwezig die je zo kan gebruiken.
Eventueel kun je ontbrekende landen aanvragen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hdijk

Als je voor mij India hebt houd ik me aanbevolen .(azie zijn meteen 3.000 soorten)
Hendrik Jan van Dijk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Het is de laatste weken rustig op dit deel van het forum, dus dan zal ik maar eens een wens opgeven. In Obsmapp heb ik vaak aangegeven dat hetgeen in het opmerkingen veld staat, bij elke opname wordt opgenomen. Dat werkt prachtig, en ik ben erg blij dat dit erin zit. Soms wil ik behalve deze standaardtekst nog wat tekst extra bij een enkele waarneming opnemen. Om de standaardtekst van die dag intact te laten doe ik dat pas nadat ik de waarneming heb ingevoerd, bij wijzigen waarneming. Bij WnPda werkte dit ook goed. Helaas blijkt in Obsmapp dat als je het tekstvak bij Wijzig waarneming aanpast, deze verandering ook wordt meegenomen als je weer een nieuwe waarneming wilt invoeren. je moet er dan dus goed aan denken dat je voordat je waarnemingen gaat invoeren, je eerst de standaardtekst terug aanpast. Mijn wens is dus dat het het handig zou zijn als deze twee dingen van elkaar losgekoppeld worden. Als je de opmerkingen van een al ingevoerde waarneming aanpast, dat de vastgezette opmerkingen niet mee veranderen. Is dit zo een beetje duidelijk?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op februari 19, 2013, 22:33:36 PM
Mijn wens is dus dat het het handig zou zijn als deze twee dingen van elkaar losgekoppeld worden. Als je de opmerkingen van een al ingevoerde waarneming aanpast, dat de vastgezette opmerkingen niet mee veranderen. Is dit zo een beetje duidelijk?

Klinkt logisch Melchior, ik moet er even over nadenken of het ook (voor anderen) logisch is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op februari 20, 2013, 09:25:24 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op februari 19, 2013, 22:33:36 PM
Mijn wens is dus dat het het handig zou zijn als deze twee dingen van elkaar losgekoppeld worden. Als je de opmerkingen van een al ingevoerde waarneming aanpast, dat de vastgezette opmerkingen niet mee veranderen. Is dit zo een beetje duidelijk?

Klinkt logisch Melchior, ik moet er even over nadenken of het ook (voor anderen) logisch is.
:duim:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Melchior van Tweel op februari 21, 2013, 07:46:15 AM
Citaat van: Alex Kwak op februari 20, 2013, 09:25:24 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op februari 19, 2013, 22:33:36 PM
Mijn wens is dus dat het het handig zou zijn als deze twee dingen van elkaar losgekoppeld worden. Als je de opmerkingen van een al ingevoerde waarneming aanpast, dat de vastgezette opmerkingen niet mee veranderen. Is dit zo een beetje duidelijk?

Klinkt logisch Melchior, ik moet er even over nadenken of het ook (voor anderen) logisch is.
:duim:

Hoi Alex en Melchior,

Ik kwam tegen hetzelfde probleem. Soms wil je graag een bepaalde tekst altijd erbij hebben (met een excursie bv. "excursie SBB" oid), en daarnaast wil je speciaal voor die bepaalde soort op die dag iets erbij vermelden (b.v. "samen met Zilverplevier" ik noem maar wat).
Ik dacht als oplossing: 2 tekstvelden hanteren in Obsmapp (1 met vastgezette opmerkingen en 1 met variërende opmerkingen), die als de waarneming wordt opgeslagen in ObsMapp samengevoegd worden tot het opmerkingen veld dat op Waarneming.nl gebruikt wordt.

m.v.g. Jan-Jaap

hiskodevries

Veel te ingewikkeld. Gaat geen mens begrijpen.
Hisko, bij al mijn waarnemingen staat dezelfde tekst. Kun jij die voor mij verwijderen.
Door dit soort mogelijkheden wordt obsmapp steeds minder intuïtief in het gebruik.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op februari 24, 2013, 16:04:50 PM
Veel te ingewikkeld. Gaat geen mens begrijpen.
Hisko, bij al mijn waarnemingen staat dezelfde tekst. Kun jij die voor mij verwijderen.
Door dit soort mogelijkheden wordt obsmapp steeds minder intuïtief in het gebruik.

Die kans loop je nu ook al hoor, met tekst die vastgezet kan worden. Dat lijkt me dus geen argument om het niet te doen.
En ik denk dat mensen slim genoeg zijn.

hiskodevries

Dat denk ik niet. Wel de mensen die obsmapp vanaf het begin gebruiken maar niet de starters. Ik denk ook dat de meeste gebruikers hier niet op zitten te wachten. Laten we de schaarse tijd besteden aan zaken waar iedereen beter van wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Ik heb gekozen voor een heel simpele oplossing: als je een waarneming wijzigt staat het vinkje "Onthoud toelichting" nooit aan.
Iedereen blij.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Ik wens een geluidsopname functie voor Obsmapp, het duurt meestal te lang om af te sluiten en een andere app op de starten die wel kan opnemen
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Sanders op maart 13, 2013, 17:32:07 PM
Ik wens een geluidsopname functie voor Obsmapp, het duurt meestal te lang om af te sluiten en een andere app op de starten die wel kan opnemen

Waarom zou je ObsMapp eerst af willen sluiten?
Home-knop en dan je opname-app'je. Klaar.
Jouw wens gaat dus niet in vervulling komen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Dat doe ik ook met allebei de apps, maar vaak dat duurt nog te lang...
Gr,
Vincent Sanders

hdijk

Innige wens voor hotelkamerinvoer: Het kunnen overnemen van de locatie & tijdstip naar een nieuw in te voeren reeks waarnemingen. Nu staat alles op een avond-tijdstip + het is een heel gehannis om de pijl goed te krijgen.
Hendrik Jan van Dijk

Alex Kwak

Citaat van: hdijk op maart 15, 2013, 20:19:43 PM
Innige wens voor hotelkamerinvoer: Het kunnen overnemen van de locatie & tijdstip naar een nieuw in te voeren reeks waarnemingen. Nu staat alles op een avond-tijdstip + het is een heel gehannis om de pijl goed te krijgen.

Staat al op de lijst, halverwege de lijst met lage(re) prioriteit: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0

Maar ehhh, je moet ook meteen ter plaatse alles invoeren, niet later stiekum op je hotelkamer  :police: B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

DunesUnLimited

Het zou handig zijn (met name voor testers die nog wel eens opnieuw installeren) als je de media zou kunnen importeren van de sdcard, dus zonder het opnieuw te hoeven downloaden.
Bernard van Duijnen

Alex Kwak

Citaat van: DunesUnLimited op maart 20, 2013, 14:36:09 PM
Het zou handig zijn (met name voor testers die nog wel eens opnieuw installeren) als je de media zou kunnen importeren van de sdcard, dus zonder het opnieuw te hoeven downloaden.

Als je een (test-)update installeert blijft de multimedia intact. Moet je een keer helemaal opnieuw installeren (zoals bij jou inderdaad) dan moet 'ziet' ObsMapp de MM niet meer, en moet je die opnieuw downloaden. Ik zal eens kijken of bijwerken ook een optie is, maar ik vrees dat dat tov die enkele keer dat dit voorkomt niet opweegt tegen de inspanning die ik hiervoor moet doen en ook ergens anders aan kan besteden...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Ik gebruik de meest recente versie van Obsmapp. Kaarten die ik gebruik zijn OSM en Top 25.
De Top 25 tonen meer detail en dat is mooi meegenomen! Nadeel t.o.v. OSM is echter dat er minder ver ingezoomd kan worden.
Mijn vraag: Kan het inzoombereik van Top 25 kaarten ook wat 'opgerekt' worden?
groeten


Bert

Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: spoorzoeker op maart 27, 2013, 11:46:11 AM
Mijn vraag: Kan het inzoombereik van Top 25 kaarten ook wat 'opgerekt' worden?

Dat zou alleen kunnen door letterlijk op te rekken, dwz van 1 pixel 2x2 pixels maken. Ik heb dat een keer gepoogd en dat gaf slechte resultaten (verschoven kaarten en zo).
Maar ik zal het op m'n todo-lijstje zetten om hier nog een keer goed naar te kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

OK, duidelijk. Had nog wel een andere vraag. De opbouw van de OBS kaarten gaat bij de nieuwste versie duidelijk minder snel dan bij de vorige versie. Het ging altijd lekker snel. Nu zie je bij openen van de kaart dat deze echt even opgebouwd wordt. Klopt dat?
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org