Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

#420
Citaat van: Alex Kwak op november 05, 2012, 19:11:12 PM
    Citaat van: Jo Seegers op november 05, 2012, 16:59:33 PM
    1 Kan er een Obsmap kaart gemaakt worden met Nederland en België (of eventueel een Benelux versie). Bij het invoeren van waarnemingen langs de Maas moet ik vaak van kaart wisselen.
    [/list]

    1) Ga ik proberen


    http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=157429.0
    Benelux met een fikse rand:
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    hiskodevries

    Alex kan dit :
    Obsmapp spraak gestuurd maken
    ik rijd in de auto, gsm handsfree aan het dashboard en ik wil alle buizerds melden
    ik zeg 'Select buizerd' 'Save'
    heb ingesteld om de laatste soort te onthouden
    volgende buizerd in beeld -> 'Save'
    Was getekend Hisko de Vries.

    Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

    Alex Kwak

    Citaat van: hiskodevries op november 14, 2012, 12:47:50 PM
    Alex kan dit :
    Obsmapp spraak gestuurd maken

    Ja en nee  ;)

    In de huidige vorm niet, maar zo'n scherm toevoegen moet kunnen.
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Wouter van der Ham

    Citaat van: hiskodevries op november 14, 2012, 12:47:50 PM
    Alex kan dit :
    Obsmapp spraak gestuurd maken
    ik rijd in de auto, gsm handsfree aan het dashboard en ik wil alle buizerds melden
    ik zeg 'Select buizerd' 'Save'
    heb ingesteld om de laatste soort te onthouden
    volgende buizerd in beeld -> 'Save'

    Zou wel handig kunnen zijn. Maar als je niet oplet gaat obsmapp dan waarnemingen opslaan die je helemaal niet hebt gezien, als je met iemand aan het praten bent bijvoorbeeld.
    Wouter van der Ham

    Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

    Stijn E.

    Hoe ik dat voor me zie: Een knopje maken wat de spraakfunctie start. Je zegt na erop gedrukt te hebben alles wat je wil, het systeem luistert daarna nog enkele seconden of er nog een spraakcommando komt en stopt met luisteren indien nee. Opdracht wordt uitgevoerd en de knop wordt weer weergegeven. Als je weer iets in wil voeren druk je weer op de knop. Dan kan er niks fout gaan in een gesprek met anderen. Dat is volgens mij hoe het werkt bij de Google spraakfunctie en ik neem aan dat je die daarvoor zult gebruiken.
    Hartelijke groet, Stijn
          Blog

    Jo Seegers

    Citaat van: Alex Kwak op november 06, 2012, 20:09:44 PM
    Citaat van: Jo Seegers op november 06, 2012, 20:07:51 PM
    Over 2. Het is toch al genoeg als de soort is ingevuld?

    Niet iedereen vult de soort als eerste in, maar maakt bijvoorbeeld eerst een foto met ObsMapp.
    Ik geef het nog even niet op. In de app is een beslispunt om de "opslaan"-knop te activeren. Dat kan toch ook als norm gebruikt worden om al dan niet de waarschuwing te geven?

    Alex Kwak

    Citaat van: Jo Seegers op november 16, 2012, 00:07:42 AM
    Ik geef het nog even niet op. In de app is een beslispunt om de "opslaan"-knop te activeren. Dat kan toch ook als norm gebruikt worden om al dan niet de waarschuwing te geven?

    Je goed recht  ;)

    Maar wat als "soort onthouden" aanstaat? Dan krijg je dus bij elke keer dat je afsluit de waarschuwing.
    En ik weet het dan kan je die waarschuwing weer onderdrukken als die optie aanstaat, maar mijn punt is dat het dan een ondoorzichtige optie wordt.
    En sowieso kan je al heel veel hebben ingevuld, maar nog even geen gps-fix hebben, waardoor de opslaan-knop nog niet is geactiveerd.
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Douwe van der Ploeg

    Na een fietstochtje vandaag nog twee kleine wensen:

    - Als je een foto toevoegt uit je gallery kan je deze ook croppen, is het ook mogelijk om deze optie te krijgen met foto's die je direct vanuit Obbsmap maakt?
    - Is het mogelijk om een soort pas als "laatst gekozen" bovenaan in je lijst te laten staan als je de waarneming opslaat, ipv als je de soort selecteert? Dit ivm scheef klikken en/of geluidjes afluisteren etc.
    Douwe van der Ploeg

    Alex Kwak

    Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 16, 2012, 17:34:46 PM
    1) Als je een foto toevoegt uit je gallery kan je deze ook croppen, is het ook mogelijk om deze optie te krijgen met foto's die je direct vanuit Obbsmap maakt?
    2) Is het mogelijk om een soort pas als "laatst gekozen" bovenaan in je lijst te laten staan als je de waarneming opslaat, ipv als je de soort selecteert? Dit ivm scheef klikken en/of geluidjes afluisteren etc.

    1) Nee, is niet mogelijk. Je kan natuurlijk wel eerst je foto's maken, en daarna pas de waarneming opvoeren en de zojuist gemaakte foto's selecteren.

    2) Goed idee, ik kijk even of dat eenvoudig is te realiseren.
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Douwe van der Ploeg

    Douwe van der Ploeg

    Jo Seegers

    Citaat van: Alex Kwak op november 16, 2012, 11:12:56 AM
    Citaat van: Jo Seegers op november 16, 2012, 00:07:42 AM
    Ik geef het nog even niet op. In de app is een beslispunt om de "opslaan"-knop te activeren. Dat kan toch ook als norm gebruikt worden om al dan niet de waarschuwing te geven?

    Je goed recht  ;)

    Maar wat als "soort onthouden" aanstaat? Dan krijg je dus bij elke keer dat je afsluit de waarschuwing.
    En ik weet het dan kan je die waarschuwing weer onderdrukken als die optie aanstaat, maar mijn punt is dat het dan een ondoorzichtige optie wordt.
    En sowieso kan je al heel veel hebben ingevuld, maar nog even geen gps-fix hebben, waardoor de opslaan-knop nog niet is geactiveerd.
    Dat klink allemaal heel plausibel. "soort onthouden" Is een optie die ik zelf niet gebruik, dus daar heb ik niet aan gedacht. Maar ik blijf me afvragen waarom bij het afsluiten van de app wel gevraagd wordt of je dat wel wilt. Zover ik het kan overzien gaat er niets fout als je per ongeluk afsluit. Je kunt toch gewoon weer de app opstarten? Naar mijn bescheiden mening een irritante waarschuwing, vandaar dat ik dit veel liever zag bij het per ongeluk stoppen met het invoeren van een waarneming.
    Mijn ervaring met GPS fix met android 4.0 is dat deze heel snel is. Voor mij geen argument.
    Om de zaak kort te sluiten. Wat dacht je van een optie in instellingen?

    Wouter van der Ham

    het zou fijn zijn als je ook de waardplant kan selecteren op Obsmapp, is dat mogelijk?
    Mvg,
    Wouter van der Ham

    Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

    Bart van Hoogstraten

    Ik zou het fijn vinden als je, net als op de waarneming-internetpagina, "vogel onbekend/aves indet." kan invoeren. (om de exacte locatie en tijdstip te hebben van een vogel die ik thuis met het boek nog op zeker moet determineren [vandaag toevallig aan de hand gehad met een Pieper indet.]). Misschien dat die toegevoegd kan worden bij de volgende update soortenlijst?
    Voorts heb ik een probleem met de lay-out op mijn S3; de "okay-button" is met mijn vingers in deze kou bijna niet meer aan te klikken nadat ik het toetsenschermpje heb opgeroepen om details in te voeren (dat zit dan bijna geheel onder het toetsenschermpje verborgen); ook wel prettig om daar niet mee staan te hannesen (terwijl je eigenlijk je verrekijker alweer in je handen had willen hebben vanwege allerlei ufo's ;) ).

    Alvast hartelijke dank!
    Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

    De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
    https://waarneming.nl/donate/

    Alex Kwak

    De 'onbekend'-soorten kan je zien door 'verzamelsoorten' aan te vinken bij de soortgroepinstellingen.
    Het toestsenbordje kan je wegkrijgen door eenmaal op de back-toets te klikken.
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Alex Kwak

    Citaat van: wouteren3 op november 20, 2012, 22:41:48 PM
    het zou fijn zijn als je ook de waardplant kan selecteren op Obsmapp, is dat mogelijk?

    Nee, dat zit niet in de planning, met name omdat dat een soortgroepgebonden eigenschap is.
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Bart van Hoogstraten

    Citaat van: Alex Kwak op december 06, 2012, 18:11:08 PM
    De 'onbekend'-soorten kan je zien door 'verzamelsoorten' aan te vinken bij de soortgroepinstellingen.
    Het toestsenbordje kan je wegkrijgen door eenmaal op de back-toets te klikken.

    Weet je toevallig ergens een beginnerscursus S3 voor digibielen?  :P
    Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

    De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
    https://waarneming.nl/donate/

    Alex Kwak

    Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 06, 2012, 18:35:53 PM
    Citaat van: Alex Kwak op december 06, 2012, 18:11:08 PM
    De 'onbekend'-soorten kan je zien door 'verzamelsoorten' aan te vinken bij de soortgroepinstellingen.
    Het toestsenbordje kan je wegkrijgen door eenmaal op de back-toets te klikken.

    Weet je toevallig ergens een beginnerscursus S3 voor digibielen?  :P

    Ja hoor, hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.new;topicseen#new  :blink:
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Bart van Hoogstraten

    Citaat van: Alex Kwak op december 06, 2012, 19:30:19 PM
    Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 06, 2012, 18:35:53 PM
    Citaat van: Alex Kwak op december 06, 2012, 18:11:08 PM
    De 'onbekend'-soorten kan je zien door 'verzamelsoorten' aan te vinken bij de soortgroepinstellingen.
    Het toestsenbordje kan je wegkrijgen door eenmaal op de back-toets te klikken.

    Weet je toevallig ergens een beginnerscursus S3 voor digibielen?  :P

    Ja hoor, hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.new;topicseen#new  :blink:

    ;D ;D ;D
    Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

    De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
    https://waarneming.nl/donate/

    Alex Kwak

    Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 16, 2012, 17:34:46 PM
    - Is het mogelijk om een soort pas als "laatst gekozen" bovenaan in je lijst te laten staan als je de waarneming opslaat, ipv als je de soort selecteert? Dit ivm scheef klikken en/of geluidjes afluisteren etc.

    Komt in 2.9.6 (waarschijnlijk komende maandag)
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Bart van Hoogstraten

    Citaat van: Alex Kwak op december 06, 2012, 18:11:08 PM
    De 'onbekend'-soorten kan je zien door 'verzamelsoorten' aan te vinken bij de soortgroepinstellingen.

    Ja, daar ben ik weer (Aangezien er geen "helpdesk-topic" is...): Ik kan het niet vinden Alex. Ik heb onder "soortgroepinstellingen" 4 opties waarvan maar 1 met het woord "verzamel" ("verzamelgroep indelen") erin. Als ik die oproep staan alle soortgroepen reeds aangevinkt. Terug naar het invoerscherm (met "Vogels van de wereld" actief) heb ik nog steeds geen aves indet. ter keuze.
    Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

    De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
    https://waarneming.nl/donate/

    Alex Kwak

    Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten, kleden etc. -> <soortgroep> -> Verzamelsoort
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Bart van Hoogstraten

    Citaat van: Alex Kwak op december 06, 2012, 21:38:23 PM
    Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Activiteiten, kleden etc. -> <soortgroep> -> Verzamelsoort

    Ah! Ik heb het en hij doet het! Bedankt!!! (Maar zit ik voor dit soort beginnersproblematiek hier wel juist?).
    Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

    De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
    https://waarneming.nl/donate/

    Douwe van der Ploeg

    Citaat van: Alex Kwak op december 06, 2012, 21:06:40 PM
    Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 16, 2012, 17:34:46 PM
    - Is het mogelijk om een soort pas als "laatst gekozen" bovenaan in je lijst te laten staan als je de waarneming opslaat, ipv als je de soort selecteert? Dit ivm scheef klikken en/of geluidjes afluisteren etc.

    Komt in 2.9.6 (waarschijnlijk komende maandag)

    Fijn, dankje! :)
    Douwe van der Ploeg

    Bert Oving

    Als ik in het overzicht ( van de  ingevoerde waarnemingen op dat moment) een willekeurige waarneming wil verwijderen dan gaat dat vrij gemakkelijk. In het scherm wordt echter niet aangegeven wat ( welke soort) er gewist wordt. Er zijn namelijk twee keuzes: verwijderen of wijzigen. Meer staat er niet. Dit zelfde scherm verschijnt ook als de gehele soortenlijst gewist dreigt te worden. Dat is mij vandaag dus overkomen . In plaats van de laatste waarneming ( die was fout en wilde ik verwijderen) had ik per abuis de gehele waarneminglijst geselecteerd en verwijderd.  :-[  Niet echt handig natuurlijk maar het lijkt mij wel iets wat anderen ook kan overkomen. Nou loop ik gelukkig met een een 'forse' Nexus rond maar voor anderen is het is vaak vingerwerk op (kleine) knopjes.  Je zit er zo maar naast zogezegd. Ik mis op zo'n moment een stukje houvast omdat ik dus niet kan controleren of ik wel de juiste soort te pakken heb. In w.nl was deze er wel.
    Het gaat dus om twee dingen ( die in wnPDA wel bestonden).
    Bij het wissen van een waarneming zou ik graag willen zien of ik de juiste soort heb geselecteerd.
    Als de gehele waarnemingenlijst  geselecteerd staat ( en mogelijk gewist wordt) zou ik graag een andere waarschuwing willen zien zodat dat meteen duidelijk is.

    Voor de rest ben ik verkocht........... ( ook al gebruik ik in bepaalde gevallen nog steeds wnPDA)


    Met vriendelijke groet,

    Bert Oving

    Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

    Alex Kwak

    Citaat van: spoorzoeker op december 27, 2012, 18:59:47 PM
    Als ik in het overzicht ( van de  ingevoerde waarnemingen op dat moment) een willekeurige waarneming wil verwijderen dan gaat dat vrij gemakkelijk. In het scherm wordt echter niet aangegeven wat ( welke soort) er gewist wordt. Er zijn namelijk twee keuzes: verwijderen of wijzigen. Meer staat er niet. Dit zelfde scherm verschijnt ook als de gehele soortenlijst gewist dreigt te worden. Dat is mij vandaag dus overkomen . In plaats van de laatste waarneming ( die was fout en wilde ik verwijderen) had ik per abuis de gehele waarneminglijst geselecteerd en verwijderd.  :-[  Niet echt handig natuurlijk maar het lijkt mij wel iets wat anderen ook kan overkomen. Nou loop ik gelukkig met een een 'forse' Nexus rond maar voor anderen is het is vaak vingerwerk op (kleine) knopjes.  Je zit er zo maar naast zogezegd. Ik mis op zo'n moment een stukje houvast omdat ik dus niet kan controleren of ik wel de juiste soort te pakken heb. In w.nl was deze er wel.
    Het gaat dus om twee dingen ( die in wnPDA wel bestonden).
    Bij het wissen van een waarneming zou ik graag willen zien of ik de juiste soort heb geselecteerd.
    Als de gehele waarnemingenlijst  geselecteerd staat ( en mogelijk gewist wordt) zou ik graag een andere waarschuwing willen zien zodat dat meteen duidelijk is.

    Voor de rest ben ik verkocht........... ( ook al gebruik ik in bepaalde gevallen nog steeds wnPDA)

    Goed punt, zet ik op m'n lijst.
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

    Pieter Cox

    Beste,

    sinds de update (versie 2.7.1) van 10 oktober 2012 krijgt iedereen het venster met daarin 'Weet u zeker dat u ObsMapp af wilt sluiten?'.
    Dit forumonderwerp heeft de naam 'Wensen voor ObsMapp', dus hier mijn 'wens':
    Ik zou het leuk vinden moest er bij de instellingen een optie zijn waar je dit venster kunt aan- of afzetten.
    Ik vind het eerlijk gezegd vervelend dat dat schermpje er steeds opkomt, maar misschien vinden anderen dat niet...
    Dit is dus mijn mening  ;)

    Voor de rest ben ik enorm content van ObsMapp!!

    Groeten,
    Pieter Cox.

    hiskodevries

    Standaard gedrag van een Android app. Niets aan doen.
    Was getekend Hisko de Vries.

    Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

    Pieter Cox

    Oké, dan moet ik me erbij neerleggen...
    Bedankt voor de reactie!

    Botervlieg

    Ik beheer de facebookpagina van Natuur in Haarlem. Hierdoor heb ik regelmatig te maken met nieuwe waarnemers, die nog al eens tegen dingen aanlopen.

    Met obsmapp en de instellingen vooral.

    Zou het een idee zijn om een soort mini-handleiding te maken voor op de smartphone?
    Met de dingen waar het meest tegenaan gelopen wordt of die het meest belangrijk zijn om goed te hebben staan?

    Een korte rondleiding door een paar instellingen zou al veel helpen, denk ik.

    Groetjes, Marleen

    Alex Kwak

    Citaat van: M. Baltus op januari 27, 2013, 20:00:27 PM
    Zou het een idee zijn om een soort mini-handleiding te maken voor op de smartphone?
    Met de dingen waar het meest tegenaan gelopen wordt of die het meest belangrijk zijn om goed te hebben staan?

    Ja graag!  :rolleyes:
    Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
    Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!