Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Geen zin in en het eerste punt kan ik al niet
Citeer- Dat je zelf een app kunt installeren die niet van de market komt
Gr,
Vincent Sanders

Melchior van Tweel

In WnPda was bij de soortinformatie ook tekst te vinden, wat vaak handig was bij de determinatie of even nakijken. In ObsMap mis ik dat. Overigens wel veel foto's en geluiden (geweldig!). Zouden die informatieteksten misschien bij de multimedia kunnen worden toegevoegd?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 27, 2012, 10:41:09 AM
In WnPda was bij de soortinformatie ook tekst te vinden, wat vaak handig was bij de determinatie of even nakijken. In ObsMap mis ik dat. Overigens wel veel foto's en geluiden (geweldig!). Zouden die informatieteksten misschien bij de multimedia kunnen worden toegevoegd?

Moet kunnen, ik zet het op de todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Vincent Sanders op oktober 24, 2012, 19:36:22 PM
Als ik een waarneming wil wijzigen moet ik eerst de waarnemingen van de betreffende dag openklappen. Nadat het gewijzigd is springt ie weer helemaal terug naar het begin en moet weer alles opengeklapt worden. Het zou handig zijn als het scherm opengeklapt blijft en ook op de plaats waar je heen gescrolld hebt (bij veel waarnemingen).

Ha, diezelfde wens had ik ook al eens willen posten!

Maar het antwoord van Alex snap ik niet. Moet ik het zelf gaan ontwikkelen en op de markt zetten??? Dat kan ik helemaal niet hoor.
Dus toch ook een wens van mij nu.... :angel:

m.v.g. Jan-Jaap

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

Nog een wens:

Kan het mogelijk worden om bij in te voeren waarnemingen (alle soortgroepen) een bepaalde tekst vast te zetten die je bij het veld "Details" steeds wilt terugzien? Net zo als je "Embargo" aan kan zetten.
Ik denk aan teksten als:
- Excursie o.l.v. ....
- Waargenomen samen met ....
- Inventarisatie in het kader van ....
- etc

Nu moet ik later op de PC alle waarnemingen "Wijzigen" en de betreffende tekst plakken. Veel werk als het veel waarnemingen betreffen.

groeten Jan-Jaap

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

Kleine wensjes:

1) Als je het aantal wilt wijzigen in een waarneming; kan dan het bestaande getal dan gelijk geselecteerd worden, i.p.v. dat de cursor vóór de 1 (of welk getal er daarvoor ook stond) staat. Dan kan je namelijk meteen het juiste getal intypen i.p.v.  eerst de cursor te moeten verplaatsen.
Gemak dient de gebruiker toch? ;D

2) Als je de soortsnaam van een waarneming wilt wijzigen (bezig met invoeren of een reeds ingevoerde waarneming):
kan dan de (foutieve) soortsnaam dan blijven staan, en wel geselecteerd ? Indien geheel fout kan je toch meteen beginnen te typen. Als de naam echter slechts gedeeltelijk fout is, kan je volstaan door het foutieve deel te vervangen. Zeker als je niet zeker weet welke naam het taxon heeft kan je op die manier makkelijk zoeken, zonder de hele naam (van b.v. geslacht of juist alleen het epitheton) weer opnieuw te moeten typen. Dat moet nu steeds, want momenteel krijg je gelijk een leeg invoerveld.

groeten Jan-Jaap

Jan-Jaap Spaargaren


Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 27, 2012, 15:45:35 PM
Maar het antwoord van Alex snap ik niet. Moet ik het zelf gaan ontwikkelen en op de markt zetten??? Dat kan ik helemaal niet hoor.

Op de genoemde link staat een testversie die de gewenste functionaliteit al bevat. Door die testversie te downloaden en te gebruiken en je ervaringen terug te koppelen help je mij weer.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Gaat het op termijn ook mogelijk worden om niet alleen fotos, maar ook opnames aan een waarneming toe te voegen?
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 31, 2012, 05:18:14 AM
Gaat het op termijn ook mogelijk worden om niet alleen fotos, maar ook opnames aan een waarneming toe te voegen?

Nee dat staat niet op de planning
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

david_galens

Hallo,

ik voer heel vaak vleermuiswaarnemingen in en gebruik Obsmapp dus vooral 's nachts. Daarbij zou een speciale stand voor nachtgebruik (zoals bij bvb Google Sky of gps-systemen) zeer handig zijn. Zelfs met de laagste instelling van de schermverlichting van m'n smartphone is 't nog veel te helder en ben ik bij 't bedienen ettelijke minuten m'n nachtzicht kwijt. En je loopt er letterlijk ook mee in de kijker, het is beter om zo weinig mogelijk ongewenste aandacht te trekken.
Zou het integreren van zo'n nachtmodus mogelijk zijn?

Mvg,

David

Melchior van Tweel

Citaat van: david_galens op oktober 31, 2012, 11:50:01 AM
Hallo,

ik voer heel vaak vleermuiswaarnemingen in en gebruik Obsmapp dus vooral 's nachts. Daarbij zou een speciale stand voor nachtgebruik (zoals bij bvb Google Sky of gps-systemen) zeer handig zijn. Zelfs met de laagste instelling van de schermverlichting van m'n smartphone is 't nog veel te helder en ben ik bij 't bedienen ettelijke minuten m'n nachtzicht kwijt. En je loopt er letterlijk ook mee in de kijker, het is beter om zo weinig mogelijk ongewenste aandacht te trekken.
Zou het integreren van zo'n nachtmodus mogelijk zijn?

Mvg,

David
Ik vind dit wel een goed idee. Is voor mijn nachtvlinder-invoer ook fijn.  :duim:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: david_galens op oktober 31, 2012, 11:50:01 AM
Zou het integreren van zo'n nachtmodus mogelijk zijn?

Geen idee wat de mogelijkheden zijn, ik zet het op mijn todo-lijst
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 31, 2012, 16:13:47 PM
Citaat van: david_galens op oktober 31, 2012, 11:50:01 AM
Zou het integreren van zo'n nachtmodus mogelijk zijn?

Geen idee wat de mogelijkheden zijn, ik zet het op mijn todo-lijst

Ik haal het van mijn lijst af, omdat dit eenvoudig met Android zelf te doen is: zet bij de instellingen de helderheid op minimaal.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Dag,

Twee wensen:

  • Kan er een Obsmap kaart gemaakt worden met Nederland en België (of eventueel een Benelux versie). Bij het invoeren van waarnemingen langs de Maas moet ik vaak van kaart wisselen.
  • Het afsluiten van Obsmap laat nu een keuzemenu zien waarin gevraagd wordt of je zeker bent dat Obsmap afgesloten moet worden. Graag zou ik soortgelijks willen zien als ik een ingevulde waarneming per ongeluk afsluit zonder hem op te slaan. Ik ben al een aantal keer een waarneming kwijtgeraakt door foutief handelen. Je merkt het soms pas veel later.

Vincent Sanders

    Citaat van: Jo Seegers op november 05, 2012, 16:59:33 PM
    Dag,


    • Het afsluiten van Obsmap laat nu een keuzemenu zien waarin gevraagd wordt of je zeker bent dat Obsmap afgesloten moet worden. Graag zou ik soortgelijks willen zien als ik een ingevulde waarneming per ongeluk afsluit zonder hem op te slaan. Ik ben al een aantal keer een waarneming kwijtgeraakt door foutief handelen. Je merkt het soms pas veel later.
    Dan blijf je aan het klikken...
    Gr,
    Vincent Sanders

    Alex Kwak

      Citaat van: Jo Seegers op november 05, 2012, 16:59:33 PM
      1 Kan er een Obsmap kaart gemaakt worden met Nederland en België (of eventueel een Benelux versie). Bij het invoeren van waarnemingen langs de Maas moet ik vaak van kaart wisselen.
      2 Het afsluiten van Obsmap laat nu een keuzemenu zien waarin gevraagd wordt of je zeker bent dat Obsmap afgesloten moet worden. Graag zou ik soortgelijks willen zien als ik een ingevulde waarneming per ongeluk afsluit zonder hem op te slaan. Ik ben al een aantal keer een waarneming kwijtgeraakt door foutief handelen. Je merkt het soms pas veel later.[/li][/list]

      1) Ga ik proberen

      2) Nee, want wanneer is een waarneming ingevuld? Als er een foto is gemaakt? Als er bijzonderheden zijn ingevuld? Tenzij de bijzonderheden moeten worden onthouden en gelijk zijn aan de opgeslagen bijzondereheden, enz enz. Veel te ondoorzichtig allemaal.
      Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
      Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

      Wouter van der Ham

      Een beetje off-topic, maar..

      er staat nu op de homepagina van waarneming.nl een keuzehulp bij het invoeren met je mobiel (deze dus : http://waarneming.nl/pda/both/ObsMappenWebObs.html )

      Misschien is het wel handig om dit ook op observado.org te doen? En dan uiteraard ook in het engels.

      Mvg, Wouter van der Ham
      Wouter van der Ham

      Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

      hiskodevries

      Was getekend Hisko de Vries.

      Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

      Jo Seegers

      Citaat van: Alex Kwak op november 05, 2012, 19:11:12 PM
        Citaat van: Jo Seegers op november 05, 2012, 16:59:33 PM
        1 Kan er een Obsmap kaart gemaakt worden met Nederland en België (of eventueel een Benelux versie). Bij het invoeren van waarnemingen langs de Maas moet ik vaak van kaart wisselen.
        2 Het afsluiten van Obsmap laat nu een keuzemenu zien waarin gevraagd wordt of je zeker bent dat Obsmap afgesloten moet worden. Graag zou ik soortgelijks willen zien als ik een ingevulde waarneming per ongeluk afsluit zonder hem op te slaan. Ik ben al een aantal keer een waarneming kwijtgeraakt door foutief handelen. Je merkt het soms pas veel later.[/li][/list]

        1) Ga ik proberen

        2) Nee, want wanneer is een waarneming ingevuld? Als er een foto is gemaakt? Als er bijzonderheden zijn ingevuld? Tenzij de bijzonderheden moeten worden onthouden en gelijk zijn aan de opgeslagen bijzondereheden, enz enz. Veel te ondoorzichtig allemaal.
        Over 2. Het is toch al genoeg als de soort is ingevuld?

        Alex Kwak

        Citaat van: Jo Seegers op november 06, 2012, 20:07:51 PM
        Over 2. Het is toch al genoeg als de soort is ingevuld?

        Niet iedereen vult de soort als eerste in, maar maakt bijvoorbeeld eerst een foto met ObsMapp.
        Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
        Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

        Melchior van Tweel

        Hallo Alex en anderen,
        Twee wensen voor Obsmapp:
        1. In het invoerscherm is de knop om te wijzigen van NL naar wetenschappelijke namen veel dieper in het menu verdwenen. Zou die knop terug kunnen komen, bij voorkeur direct in het menu? Zal wel een afwijking van mij zijn, maar soms weet ik de NL en dan weer alleen de wetenschappelijke naam.
        2. In het hoofdmenu staat een knop Google-maps. Dat is natuurlijk prachtig dat je je waarnemingen op de kaart terug kunt zien. Zou het ook mogelijk zijn hier te kiezen voor de OSM-kaart als achtergrond? Die hebben we immers offline al op ons apparaat staan.
        Groet, Melchior
        www.melchiorvantweel.nl

        Alex Kwak

        Citaat van: Melchior van Tweel op november 10, 2012, 07:55:49 AM
        1. In het invoerscherm is de knop om te wijzigen van NL naar wetenschappelijke namen veel dieper in het menu verdwenen. Zou die knop terug kunnen komen, bij voorkeur direct in het menu? Zal wel een afwijking van mij zijn, maar soms weet ik de NL en dan weer alleen de wetenschappelijke naam.
        2. In het hoofdmenu staat een knop Google-maps. Dat is natuurlijk prachtig dat je je waarnemingen op de kaart terug kunt zien. Zou het ook mogelijk zijn hier te kiezen voor de OSM-kaart als achtergrond? Die hebben we immers offline al op ons apparaat staan.

        1) Ja, dat kan ik me voorstellen. Komt terug in 2.9

        2) Dat gaat gebeuren met versie 3.0, waarbij de menu-structuur op de schop gaat
        Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
        Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

        Melchior van Tweel

        Groet, Melchior
        www.melchiorvantweel.nl

        Douwe van der Ploeg

        Ik zou graag zien dat je de lijsten met multimedia anders kan sorteren (of gewoon standaard op alfabetisch hebben staan) dan je invoerlijst. Als ik bijvoorbeeld aan heb gezet dat de laatst ingevoerde soort bovenaan komt te staan, ontstaat die volgorde ook bij multimedia. Dit als (tijdelijke) oplossing (mits het minder werk is, natuurlijk) tot er een zoekfunctie in de multimedia-lijsten kan komen.
        Douwe van der Ploeg

        Alex Kwak

        Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 11, 2012, 20:11:52 PM
        Ik zou graag zien dat je de lijsten met multimedia anders kan sorteren (of gewoon standaard op alfabetisch hebben staan) dan je invoerlijst. Als ik bijvoorbeeld aan heb gezet dat de laatst ingevoerde soort bovenaan komt te staan, ontstaat die volgorde ook bij multimedia. Dit als (tijdelijke) oplossing (mits het minder werk is, natuurlijk) tot er een zoekfunctie in de multimedia-lijsten kan komen.

        Weet je dat je de multimedia ook kan benaderen door een langklik te doen bij het selecteren van de soort?
        Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
        Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

        Douwe van der Ploeg

        Douwe van der Ploeg

        Lanius

        ha, ik wist dat ook niet! (en ik schrijf dan de handleiding  :rolleye: )
        het was ook 1 van mijn wensen, maar op deze manier is het voor mij al ok!
        Davy De Groote