Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

jankindt

Citeer
CiteerGeweldig dat je bij de invoer van een soort kan switchen tussen Nederlandse en Wetenschappelijke taal.  :duim:
Maar kan de tweede taal erbij getoond worden? (zoals voorheen voordat de switch-mogelijkheid er was)
Dus als hij op Nederlands staat de wetenschappelijke in het klein eronder en vice versa? Dat zou heel handig zijn.

Dat kan al, ga naar instellingen -> soortgroepinstellingen -> activiteiten, kleden -> klik op een soortgroep en vink aan dat je ook de wetenschappelijke naam wilt zien.

Als ik dit probeer, dan krijg ik steeds de wetenschappelijke naam als onderschrift. Als ik dan bijvoorbeeld Cardamine pratensis invoer, krijg ik als onderschrift ook 'Cardamine pratensis'. Het lijkt mij logischer dat op dat moment Pinksterbloem als onderschrift getoond wordt..
Jan Kindt

Alex Kwak

Citaat van: jankindt op mei 16, 2012, 09:45:40 AM
Als ik dit probeer, dan krijg ik steeds de wetenschappelijke naam als onderschrift. Als ik dan bijvoorbeeld Cardamine pratensis invoer, krijg ik als onderschrift ook 'Cardamine pratensis'. Het lijkt mij logischer dat op dat moment Pinksterbloem als onderschrift getoond wordt..

Kan je daar een schermprintje van posten?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jankindt

Jan Kindt

ejslootweg

De soorten in dit voorbeeld hebben geen Nederlandse naam in de observado database; in plaats daarvan staat er ook de wetenschappelijke naam. http://observado.org/soortenlijst.php?g=10&f=0&q=trifolium&z=1&p=0&sort_lat=1&sound=0&page=3

Maar bij Cardamine pratensis zou dat natuurlijk niet het geval moeten zijn (en bij het agg. en de ondersoorten weer wel).

groeten, Erik
groeten, Erik

Alex Kwak

Van die drie voorbeelden is geen lokale naam beschikbaar, en wordt dus de wetenschappelijke naam tweemaal getoond.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

#275
Is het mogelijk dat de google kaartjes sneller worden geladen in obsmapp of niet?
Ik heb de indruk dat ik via google maps veel sneller een kaartje (sattelietfoto) kan oproepen dan via obsmapp.
Ik dacht dat het eigenlijk aan snelheid van mijn internet lag en aan de zwaarte van de kaartjes. maar nu ik zie dat google maps sneller werkt, ligt er ergens een vertraging bij obsmapp?

Ook vertonen de sattelietfoto's (enkel na veelvuldig gebruik in korte tijdspanne, zoals bmp) soms grijze zones,beetje als dat de kaart nog moet worden opgeroepen maar dat is niet zo, want ik zie geen lopend dataverkeer meer. De grijze zone blijft dan. Gebeurt niet zo vaak, maar gebeurt paar keer als ik bmp doe, vaak naar het einde van de ronde toe, als ik al 150 keer google kaartje heb opgeroepen in 3 uur tijd ofzo. Obsmapp sluiten en opnieuw starten helpt niet meteen. Grijze zones blijven.

Ik gebruik google maps wegens grote nauwkeurigheid die nodig is voor bmp. Openstreetmaps is te onnauwkeurig.

allé, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :-)
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op mei 21, 2012, 11:43:52 AM
Is het mogelijk dat de google kaartjes sneller worden geladen in obsmapp of niet?

Het gebruik van Google-kaartjes met Android (en dus ook met ObsMapp) is met behulp van een stuk standaard-programmatuur van Google zelf.
Oftewel, het antwoord op jouw vraag is nee.

Overigens worden kaartjes 'een beetje' gecached, dus als je hetzelfde gebied op dezelfde resolutie nog een keer bekijkt zal het een stuk sneller moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: hiskodevries op mei 12, 2012, 16:52:52 PM
vanmiddag met de multimedia module gespeeld.
dat wordt heel fraai
we zouden nog wat meer foto`s beschikbaar moeten maken, maar het is al heel aardig. Keep tuned.
In dit kader -> http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=185141.0 discussieer mee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jankindt

Citaat van: Alex Kwak op mei 16, 2012, 15:46:57 PM
Van die drie voorbeelden is geen lokale naam beschikbaar, en wordt dus de wetenschappelijke naam tweemaal getoond.

Dat is nu duidelijk.. Bedankt voor de toelichting.
Er is nog iets anders wat me niet helemaal duidelijk is.. Ik had begrepen dat we nu in staat zijn om ten allen tijde met zowel wetenschappelijke als nederlands naam in te voeren..
Ik leg even uit wat ik doe..

Ik heb ingesteld staan dat ik de secundaire soortnaam wil zien :


Dan probeer ik een pinksterbloem in te voeren via de wetenschappelijke naam :
Op dat ogenblik krijg ik als secundaire naam geen pinksterbloem te zien.


Dus via de menu-knop schakel ik de taal om en kijk wat de resultaten zijn. Plots krijg ik dan wel alle cardamines die ik eigenlijk verwacht te zien :

Wil ik op dat moment diezelfde pinksterbloem invoeren met de nederlandse naam, dan gebeurt dit :

Maar terug, door de menu-knop te gebruiken en de taal te verzetten, krijg ik dan toch het volgende :



Had ik het mis toen ik dacht dat we nu met zowel wetenschappelijke als nederlandse naam kunnen invoeren zonder de menu-knop te gebruiken ?
Als je nog meer informatie nodig hebt, laat je het maar weten...
Jan Kindt

Wouter van der Ham

Bij plaatje 2 staat nederlandse naam als eerste ingesteld, als je dan de wetenschappelijke naam gaat zoeken krijg je alleen soorten die geen nederlandse naam hebben. En dus geen pinksterbloem.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Je zoekt altijd alleen op de primaire soortnaam. En dan klopt je verhaal 100%. Zou zo gekopieerd kunnen worden naar de handleiding  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jankindt

Dus had ik het mis begrepen toen ik dacht dat we zonder omschakelen zowel de nederlandse als wetenschappelijke naam kunnen gebruiken..

Zou dat trouwens mogelijk zijn ? Ik denk niet dat er moeilijke situaties zouden ontstaan. Als ik dan begin met 'Ver...' dan krijg ik onder andere zowel de Veronica's (wetenschappelijke naam) als de Vergeet-mij-nietjes (Nederlands naam)...
Jan Kindt

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

escher

Wanneeer ik in het upload scherm kom staat de upload knop boven in dit scherm, dit zou wat mij betreft onder de mogelijkheden waarneming.nl - sovon mogen.
Centraler - dus duidelijker in beeld. Of is dit een rare wens?
Groeten Carl Zuhorn

Alex Kwak

Citaat van: escher op mei 25, 2012, 13:29:29 PM
Wanneeer ik in het upload scherm kom staat de upload knop boven in dit scherm, dit zou wat mij betreft onder de mogelijkheden waarneming.nl - sovon mogen.
Centraler - dus duidelijker in beeld. Of is dit een rare wens?

Zeker geen rare wens, maar technisch -raar genoeg- heel lastig. Zou eigenlijk onder een menu moeten hangen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Wouter van der Ham

Zou fijn zijn als je kan instellen dat je alles onder embargo invoert. (Soms is dat in een bepaald gebied wel handig, en anders moet je de hele tijd het embargo aanpassen en dat is niet echt handig.)

Alvast bedankt!
(En succes verder met de Multimedia)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op juni 04, 2012, 13:50:55 PM
Zou fijn zijn als je kan instellen dat je alles onder embargo invoert.

Daar wordt al over nagedacht ivm professioneel gebruik. Maar jouw reden is ook valide.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Bij uploaden kun je kiezen voor 2 opties
- waarneming.nl
- sovon
Dat snappen we in NL wel.
Maar daar buiten doet het de wenkbrouwen fronsen, die denken 'ow jee mijn waarnemingen komen verkeerd terecht'
Nu weet ik zo snel geen generiekere term maar dat zou wel fraaier zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

willemxd

het zou wel handig zijn bij  fotos dat er bij fotos aan de rechterkant t alfabet komt te staan,  van boven naar beneden dus als ik bijvoorbeeld huiszwaluw wil zien, druk ik op de h en dan kom ik bij de vogels met de h

Wouter van der Ham

Bij erg veel soorten zijn er geen foto's op obsmapp terwijl er op waarneming.nl er vaak genoeg foto's van zijn, waarom staan die er dan niet bij? En ook een zoekfunctie zou heel erg worden gewardeerd!  ;D
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Anne Hueber †

Citaat van: wouteren3 op juni 16, 2012, 22:09:53 PM
Bij erg veel soorten zijn er geen foto's op obsmapp terwijl er op waarneming.nl er vaak genoeg foto's van zijn, waarom staan die er dan niet bij?

De foto's, die op Wrn.nl ingevoerd zijn, mogen binnen Wrn.nl ook gebruikt worden voor de soortinfo en familieoverzichten.
In ObsMapp staan de foto's uit de familieoverzichten van de desbetreffende soortgroep.
Omdat ObsMapp niet binnen Wrn.nl valt, moeten de gebruikers bij hun instelleingen aangegeven hebben, dat hun foto's ook buiten Wrn.nl gebruikt mogen worden.
De admins van de verschillende soortgroepen zijn nu bezig, om die foto's in de familieoverzichten te zetten, waarvoor de gebruiker toestemming heeft gegeven.

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Stijn E.

#293
Wat mij zojuist opviel is dat de galerij op mijn HTC Desire A2.2 alle foto's die naar de SD-kaart gedownload zijn door ObsMapp oppikt. Dat betekent niet allleen dat ze in een aparte map te bekijken zijn, maar ook verspreid tussen al je andere foto's staan bij 'Alle foto's'. Er valt over te twisten of dat gewenst is. Ik stel voor ze te verbergen (een . aan het begin van de dirname) en ze alleen beschikbaar te stellen in ObsMapp. Wat denken jullie en met name Alex?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Alex Kwak

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 17, 2012, 09:31:24 AM
Ik stel voor ze te verbergen (een . aan het begin van de dirname) en ze alleen beschikbaar te stellen in ObsMapp. Wat denken jullie en met name Alex?

Die optie kende ik niet :-[
Nu helaas een beetje laat. Als ik dit in een komende versie aanpas moet iedereen z'n multimedia opnieuw downloaden...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stijn E.

Citaat van: Alex Kwak op juni 17, 2012, 13:24:02 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 17, 2012, 09:31:24 AM
Ik stel voor ze te verbergen (een . aan het begin van de dirname) en ze alleen beschikbaar te stellen in ObsMapp. Wat denken jullie en met name Alex?

Die optie kende ik niet :-[
Nu helaas een beetje laat. Als ik dit in een komende versie aanpas moet iedereen z'n multimedia opnieuw downloaden...

Zou ook niet gezond zijn als je alle mogelijkheden kende :)
Kan me voorstellen dat het lastig is om het nu nog aan te passen. Opnieuw downloaden is het niet waard. Er is geen mogelijkheid om bij de eerstvolgende keer openen de dirname aan te passen naar '.wn01'? Dan kan je de app na de update gewoon multimedia laten openen uit '.wn01', de dir wordt immers voor het gebruik hernoemd. Ik weet verder ook niet wat de mogelijkheden zijn met een android app, ik denk misschien teveel vanuit de mogelijkheden van PHP. Maar het is natuurlijk ook zo dat het heel veel moeite voor een pietluttig dingetje kan worden, wat overdreven en onnodig is.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Alex Kwak

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 17, 2012, 14:25:30 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 17, 2012, 13:24:02 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 17, 2012, 09:31:24 AM
Ik stel voor ze te verbergen (een . aan het begin van de dirname) en ze alleen beschikbaar te stellen in ObsMapp. Wat denken jullie en met name Alex?

Die optie kende ik niet :-[
Nu helaas een beetje laat. Als ik dit in een komende versie aanpas moet iedereen z'n multimedia opnieuw downloaden...

Zou ook niet gezond zijn als je alle mogelijkheden kende :)
Kan me voorstellen dat het lastig is om het nu nog aan te passen. Opnieuw downloaden is het niet waard. Er is geen mogelijkheid om bij de eerstvolgende keer openen de dirname aan te passen naar '.wn01'? Dan kan je de app na de update gewoon multimedia laten openen uit '.wn01', de dir wordt immers voor het gebruik hernoemd. Ik weet verder ook niet wat de mogelijkheden zijn met een android app, ik denk misschien teveel vanuit de mogelijkheden van PHP. Maar het is natuurlijk ook zo dat het heel veel moeite voor een pietluttig dingetje kan worden, wat overdreven en onnodig is.

Bedankt voor het meedenken, er zijn inderdaad wel wat technische mogelijkheden dit probleem op te lossen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: wouteren3 op juni 04, 2012, 13:50:55 PM
Zou fijn zijn als je kan instellen dat je alles onder embargo invoert. (Soms is dat in een bepaald gebied wel handig, en anders moet je de hele tijd het embargo aanpassen en dat is niet echt handig.)

Een soortgelijke functie opperde ik eerder al eens maar dan voor waarneming.nl zelf... maar vanuit obsmapp kan dit natuurlijk ook, daarom sluit ik mij aan bij dit verzoek.

Graag wel de mogelijkheid om halverwegen een waarneminglijst te switchen (bijv. voor als je in een kwetsbaar gebied kom en even later een minder kwetsbaar gebied daar in de buurt), soort van embargo/vervagings mode aan/uit schakelaar.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op juni 18, 2012, 07:23:13 AM
Graag wel de mogelijkheid om halverwegen een waarneminglijst te switchen (bijv. voor als je in een kwetsbaar gebied kom en even later een minder kwetsbaar gebied daar in de buurt), soort van embargo/vervagings mode aan/uit schakelaar.

Staat al op de todo-lijst!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wouterbosgra

ok, zomaar een idee. Ik zou graag een andere localisatie-methode willen voordragen. Momenteel kun je kiezen uit GPS, Fixed location en maps (OSM/google). Ik zou graag de optie zien om een waarneming op dezelfde plaats als de vorige waarneming in te voeren. Ik voer soms flink wat waarnemingen in op dezelfde locatie. Ik zou dan graag de eerste waarneming willen invoeren middels GPS (of voor mijn part fixed location of maps), vervolgens de GPS uitzetten en tegen de volgende waarneming zeggen: gebruik de positie van mijn vorige waarneming. Zou mn batterij enorm sparen, en dan hoef je ook niet bij elke waarneming de maps te openen. ook handig als je even geen GPS-ontvangst hebt en je bijv maar 3 meter bent opgeschoten sinds je vorige waarneming en het dus helemaal niet zinvol is om je GPS te herstarten voor een nieuwe positie.