Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 13:45:51 PM
Citaat van: wouteren3 op maart 18, 2012, 13:33:59 PM
Ik zou het fijn vinden dat het mogelijk wordt om tegelijkertijd te zoeken naar de nederlandse soortnaam én naar de Latijnse Naam. (Of is dat al mogelijk?)

Zie het laatste punt van todo/hoge prio van http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0  ;D
Let wel Alex; in jouw todo lijstje staat nu "Soorten zowel in lokale taal als wetenschappelijke notatie tonen." Dat werkt verwarrend (althans voor de lezers), want je kan nu al aanvinken dat je beide namen te zien krijgt bij het invoeren van een soort. Het gaat het er juist om dat wanneer je een soort invoert het niet uit moet maken of je een deel van de Wetenschappelijke of de Ingestelde taal typt. Dus misschien even anders verwoorden in je todo-lijst, anders weet je op het moment supreme misschien niet meer waar het om ging? :angel:
m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 18, 2012, 16:14:06 PM
Dus misschien even anders verwoorden in je todo-lijst, anders weet je op het moment supreme misschien niet meer waar het om ging? :angel:

Haha, dat vergeet ik niet hoor  ;)
Woordje "tegelijkertijd" toegevoegd!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Ik weet wel dat er een aantal mensen geen voorstander van zijn, maar ik vraag het nog eens  ;D
Groepssamenstelling zou echt handig zijn, want bij een aantal groepen vul ik dat graag in. Maar als ik dat nu bij details moet opschrijven en achteraf op waarnemingen dat nog moet veranderen... Dan is mijn tijdswinst van in het veld alles in te geven ribedebie.

Davy De Groote

Wouter van der Ham

Citaat van: Lanius op maart 18, 2012, 19:56:15 PM
Ik weet wel dat er een aantal mensen geen voorstander van zijn, maar ik vraag het nog eens  ;D
Groepssamenstelling zou echt handig zijn, want bij een aantal groepen vul ik dat graag in. Maar als ik dat nu bij details moet opschrijven en achteraf op waarnemingen dat nog moet veranderen... Dan is mijn tijdswinst van in het veld alles in te geven ribedebie.



Daar ben ik ook wel voor  :duim:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Maarten Sluijter

Citaat van: Lanius op maart 18, 2012, 19:56:15 PM
Ik weet wel dat er een aantal mensen geen voorstander van zijn, maar ik vraag het nog eens  ;D
Groepssamenstelling zou echt handig zijn, want bij een aantal groepen vul ik dat graag in. Maar als ik dat nu bij details moet opschrijven en achteraf op waarnemingen dat nog moet veranderen... Dan is mijn tijdswinst van in het veld alles in te geven ribedebie.

Zou leuk zijn inderdaad, maar wel een beetje verstopt want je gebruikt het niet echt heel vaak.
.

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 18, 2012, 20:35:04 PM
Citaat van: Lanius op maart 18, 2012, 19:56:15 PM
Ik weet wel dat er een aantal mensen geen voorstander van zijn, maar ik vraag het nog eens  ;D
Groepssamenstelling zou echt handig zijn, want bij een aantal groepen vul ik dat graag in. Maar als ik dat nu bij details moet opschrijven en achteraf op waarnemingen dat nog moet veranderen... Dan is mijn tijdswinst van in het veld alles in te geven ribedebie.

Zou leuk zijn inderdaad, maar wel een beetje verstopt want je gebruikt het niet echt heel vaak.

Ik denk dat het mij meer tijd gaat kosten dan de invoertijd die het alle gebruikers bij elkaar scheelt.  :-\

Tip: voer 2 waarnemingen in, eentje voor de mannetjes en eentje voor de vrouwtjes  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Het zou fijn zijn als je je eigen waarnemingen niet ziet bij de optie 'omgeving'.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op maart 18, 2012, 22:43:38 PM
Het zou fijn zijn als je je eigen waarnemingen niet ziet bij de optie 'omgeving'.

Toegevoegd aan de todo-lijst, wel met lagere prio
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=post;msg=1144179;topic=177582.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 20:38:53 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 18, 2012, 20:35:04 PM
Citaat van: Lanius op maart 18, 2012, 19:56:15 PM
Ik weet wel dat er een aantal mensen geen voorstander van zijn, maar ik vraag het nog eens  ;D
Groepssamenstelling zou echt handig zijn, want bij een aantal groepen vul ik dat graag in. Maar als ik dat nu bij details moet opschrijven en achteraf op waarnemingen dat nog moet veranderen... Dan is mijn tijdswinst van in het veld alles in te geven ribedebie.

Zou leuk zijn inderdaad, maar wel een beetje verstopt want je gebruikt het niet echt heel vaak.

Ik denk dat het mij meer tijd gaat kosten dan de invoertijd die het alle gebruikers bij elkaar scheelt.  :-\

Tip: voer 2 waarnemingen in, eentje voor de mannetjes en eentje voor de vrouwtjes  8)

Aan die tip had ik ook al gedacht... maar... Als ik nu een lijstje wil maken van een bepaald gebied en snel wil zien wat maximum was van bv Kuifeend (het is vooral bij eenden dat ik dat gebruik)... Dan moet ik plots alle mannetjes en vrouwtjes gaan samentellen in geval ze apart zijn ingegeven... Daar begin ik niet aan.

Of een slaapplaats van Blauwe Kiekendieven: om je maximum te bekijken wordt dat plots ook ingewikkelder. Zie je niet meer op 1-2-3. Je hebt dan mannetjes, vrouwtjes, onbekend, jonge mannetjes,...

Ik kan wel begrijpen dat als er weinig vraag naar is, dit niet meteen zal komen, zeker niet als het je veel tijd gaat kosten. Maar vragen staat vrij  ;D
Davy De Groote

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Lijkt mij wel fijn dat de soortgroep 'alle' kan worden toegevoegd, zoals bij Webobs. En dat je dan zelf kan kiezen welke soortgroepen je erin 'gooit'.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op maart 26, 2012, 12:28:48 PM
Lijkt mij wel fijn dat de soortgroep 'alle' kan worden toegevoegd, zoals bij Webobs. En dat je dan zelf kan kiezen welke soortgroepen je erin 'gooit'.

Hoe is het daar dan opgelost met soorten als "Hop" (vogel en plant) ?
Maar waar hebben we het over. Het is nu 2(!) klikjes om een andere soortgroep te kiezen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

We hebben het er al eerder over gehad:
Ik moet steeds wisselen tussen Wetenschappelijke taal en Ingestelde taal (zie eerdere mails) en dan moet je dus eerst
Back naar Overzicht, dan
Menu/Instellingen, dan
Soortinstellingen of Soortgroepinstellingen
Vervolgens moet je alle stappen weer terug om naar het Invoerscherm te kunnen.

Volgens mij heb ik een snelle noodoplossing: (klinkt jou vast als muziek in de oren ;D)
In het Invoerscherm kan je nu met de Menu-knop momenteel alleen 'Soortgroep wisselen'.
Zet hier de optie bij "Wisselen Wetenschappelijke/Ingestelde taal" !!!!! :duim:

Noodoplossing, want beste is natuurlijk om zowel de wetenschappelijke als de ingestelde taal in te kunnen voeren :angel:.

m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Ik ga liever voor de echte oplossing, en verwacht die aan het eind van deze maand!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op april 04, 2012, 08:01:12 AM
Ik ga liever voor de echte oplossing, en verwacht die aan het eind van deze maand!
Toppie :duim:
Ik zal even doorbijten. :'(

GertJ

Vast wel eerder aangegeven,maa rik kan even niet zien waar:
Ik zie in de te selecteren soortlijst in ObsMapp geen onderscheid tussen "Gele Kwikstaart" en "Gele Kwikstaart"
(soort en ondersoort). Is nu gokken welke ik geselecteerd heb.

Kan bj de soort dan ergens een aanduiding dat het de ondersoort betreft komen oid.
Zelfde bv bij Stormmeeuw en Stormmeeuw en vast nog veel meer.
Groet Gert Jager

Alex Kwak

Citaat van: GertJ op april 05, 2012, 09:40:16 AM
Vast wel eerder aangegeven,maa rik kan even niet zien waar:
Ik zie in de te selecteren soortlijst in ObsMapp geen onderscheid tussen "Gele Kwikstaart" en "Gele Kwikstaart"
(soort en ondersoort). Is nu gokken welke ik geselecteerd heb.

Kan bj de soort dan ergens een aanduiding dat het de ondersoort betreft komen oid.
Zelfde bv bij Stormmeeuw en Stormmeeuw en vast nog veel meer.

Is eigenlijk een issue voor de soorten-admins, omdat ObsMapp dat soort gegevens 1 op 1 overneemt.
Als hier niets aan gedaan kan worden kan ik achter de naam eventueel " (subsp.)" plakken, maar liever niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan vH

Citaat van: Alex Kwak op april 05, 2012, 09:51:04 AM
Citaat van: GertJ op april 05, 2012, 09:40:16 AM
Vast wel eerder aangegeven,maa rik kan even niet zien waar:
Ik zie in de te selecteren soortlijst in ObsMapp geen onderscheid tussen "Gele Kwikstaart" en "Gele Kwikstaart"
(soort en ondersoort). Is nu gokken welke ik geselecteerd heb.

Kan bj de soort dan ergens een aanduiding dat het de ondersoort betreft komen oid.
Zelfde bv bij Stormmeeuw en Stormmeeuw en vast nog veel meer.

Is eigenlijk een issue voor de soorten-admins, omdat ObsMapp dat soort gegevens 1 op 1 overneemt.
Als hier niets aan gedaan kan worden kan ik achter de naam eventueel " (subsp.)" plakken, maar liever niet.

Op de website is het al aangepast, je moet dus de soortenlijst opnieuw downloaden, dan zal het probleem opgelost zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

CiteerOp de website is het al aangepast, je moet dus de soortenlijst opnieuw downloaden, dan zal het probleem opgelost zijn.
zowiezo slim om dat geregeld te doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

GertJ

Citaat van: hiskodevries op april 05, 2012, 09:56:50 AM
CiteerOp de website is het al aangepast, je moet dus de soortenlijst opnieuw downloaden, dan zal het probleem opgelost zijn.
zowiezo slim om dat geregeld te doen.

Thanks,
was al een tijdje geleden inderdaad.
Groet Gert Jager

Stijn E.

Vandaag zat ik in de polder Grutto's te tellen en ik realiseerde me hoe handig zo'n 'telkastje' is (een geval met een knop die je bijvoorbeeld bij elke 5 vogels indrukt en waar je uiteindelijk het getal op afleest). Nu vroeg ik me af of het wellicht een idee is om de volumeknop indien gewenst in ObsMapp de functie van zo'n telkastje te geven. Anders gezegd, bij elke keer dat je op 'volume hoger' drukt gaat het getal in het invoerveld omhoog. Het tegenovergestelde zou dan kunnen gebeuren bij 'volume lager'. Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier iets in zien en natuurlijk hoe Alex hier vanuit de ontwikkelaarskant tegenaan kijkt. Natuurlijk is hetzelfde al mogelijk via het touchscreen, maar gezien de gevoeligheid hiervan is dit niet optimaal praktisch, als je door je telescope/verrekijker blijft kijken. Bij een echte knop voel je natuurlijk veel beter als je erop drukt.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Alex Kwak

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 08, 2012, 17:29:06 PM
...ObsMapp de functie van zo'n telkastje te geven....

Vind ik helemaal niet zo'n gek idee...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op april 05, 2012, 08:55:05 AM
Citaat van: Alex Kwak op april 04, 2012, 08:01:12 AM
Ik ga liever voor de echte oplossing, en verwacht die aan het eind van deze maand!
Toppie :duim:
Ik zal even doorbijten. :'(

Het is een combi geworden:
- Instellingen voor primaire taal en het al dan niet tonen van de seundaire taal is nu soortgroepafhankelijk. Zo kan je dus vogels in de lokale taal tonen, en planten in wetenschappelijke notatie.
- Tijdens het selecteren van een soort kan je via een menu-optie wisselen tussen de lokale- en wetenschappelijke notatie.

Iedereen blij?  ;)

Heea komt in de komende ObsMapp 2.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 09, 2012, 10:51:16 AM
Citaat van: Stijn Eikelboom op april 08, 2012, 17:29:06 PM
...ObsMapp de functie van zo'n telkastje te geven....

Vind ik helemaal niet zo'n gek idee...

Onder het motto: "kost niks, levert wel wat op" heb ik een uurtje van m'n vrije tijd opgeofferd om dit in te bouwen. Verwacht het in de komende ObsMap 2.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stijn E.

Citaat van: Alex Kwak op april 09, 2012, 13:09:25 PM
Onder het motto: "kost niks, levert wel wat op" heb ik een uurtje van m'n vrije tijd opgeofferd om dit in te bouwen. Verwacht het in de komende ObsMap 2.0

Erg leuk en handig, Alex! Ben hopelijk niet de enige die het regelmatig zal gaan gebruiken ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


hiskodevries

alex, volgens mij missen we nog 1 functie tov wnpda: multi invoer via de kaart. lijkt mij een typische bmp wens?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

escher

Eerst de beloofde BMP-app. En de multi invoer via kaart is zeker voor BMP wel essentieel. Dit krijgt gestalte in obsmap 2.0??
Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

Wouter van der Ham

Het zou fijn zijn als je het aan/uit kan zetten dat je een mail krijgt als de waarnemingen succesvol zijn geüpload.

Alvast bedankt,
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl