Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Oke, goed punt. Maar het lijkt zo wel of het eerst Zeer zeldzaam is en dan steeds algemener. Maargoed dat lijkt maar zo.
De wens is dus om niet te sorteren op alfabet maar op algemeen naar zeldzamer.
Thijs Fijen

hiskodevries

aub nee. zeldzaam en zeer zeldzaam lekker uitlaten, heb je een lekker kort lijstje waarin je vlug de goede soort uitpakt.
(ik zie nooit wat zeldzaams)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stijn E.

Citaat van: hiskodevries op november 06, 2011, 14:24:51 PM
aub nee. zeldzaam en zeer zeldzaam lekker uitlaten, heb je een lekker kort lijstje waarin je vlug de goede soort uitpakt.
(ik zie nooit wat zeldzaams)

Helaas zijn er ook mensen die wel eens iets zeldzaams zien en ook dit in willen voeren. Of was het niet het idee van waarneming.nl om zoveel mogelijk waarnemingen te verzamelen? Natuurlijk worden algemenere dingen vaker gezien, maar het is geen goed plan deze bovenaan te zetten? Ik volg je even niet vrees ik, Hisko...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

als je een keer wel wat zeldzaams ziet pas je je obsmapp instellingen even aan zo simpel is het. je moet niet teveel met volgordes rommelen want dat leid altijd tot discussies.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stijn E.

Citaat van: hiskodevries op november 06, 2011, 14:37:16 PM
als je een keer wel wat zeldzaams ziet pas je je obsmapp instellingen even aan zo simpel is het. je moet niet teveel met volgordes rommelen want dat leid altijd tot discussies.

Zit ook wat in. Ik kan me voorstellen dat het wellicht iets teveel instellingen worden op deze manier wat jullie betreft, maar je kunt het natuurlijk ook instelbaar maken... (alfabetisch of op zeldzaamheid sorteren).
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Alex Kwak

Helemaal met Hisko eens: je schept alleen maar verwarring met onlogische volgordes.
- Heb ik eindelijk een kraanvogel gezien, maar hij staat niet in de lijst. En ja, ik heb wel alle zeldzaamheden aangevinkt!
- Nee, die kraanvogel staat ergens op driekwart van de lijst, moet je gewoon even heel goed zoeken.

dat gaat toch niet werken?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Wacht, dat laatste klopt natuurlijk niet.. Als ik nu 'Kra' intyp komt er eerst Canadese Kraanvogel en dan pas Kraanvogel.. Dát is niet logisch.. Als ik op waarneming.nl een kraanvogel probeer in te voeren staat Canadese Kraanvogel toch ook ergens onderaan.

Volgens mij lopen er nu twee dingen door elkaar:
- Lijst moet initieel gewoon op alfabetisch staan (logisch)
- Bij het zoeken moet ie op algemeen staan.
Eigenlijk moet hij gewoon net zo staan als op waarneming.nl..
Thijs Fijen

Alex Kwak

Op wn.nl staat de kraanvogel voor de huiskraai, kan iemand dat uitleggen  :huh:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

En dit:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op november 06, 2011, 16:40:15 PM
En dit:

Nee.. liever niet.
Ah kijk, ik begrijp het beter..
De wens is dus als ik een selectie maak, de selectie gesorteerd wordt op algemeenheid. Hoe de hele lijst er uit ziet lijkt me voldoende gedekt met alfabetisch en laatstgekozen.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 06, 2011, 17:15:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 06, 2011, 16:40:15 PM
En dit:

Nee.. liever niet.
Ah kijk, ik begrijp het beter..
De wens is dus als ik een selectie maak, de selectie gesorteerd wordt op algemeenheid. Hoe de hele lijst er uit ziet lijkt me voldoende gedekt met alfabetisch en laatstgekozen.

Huh  :huh:
Dus de volledige lijst niet gesorteerd op zeldzaamheid, maar zodra er een letter in het filter is ingevoerd, dan opeens wel? Dacht het niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Goede aanvulling! Maakt het zoeken weer iets eenvoudiger in de grote lijst.  Gaat dit ook zo werken bij de internationale lijsten? Hoe wordt daar de zeldzaamheid bepaald?
Johan op den Dries
Sneek

firecrest

Citaat van: Alex Kwak op november 06, 2011, 16:17:20 PM
Zoiets:
Dat zou inderdaad heel handig zijn! :duim:
Dat voorkomt weer overvliegende groepen Waterspreeuwen en groepen Bonapartes Strandlopers bij de Zuidpier ;)

Alex Kwak

Citaat van: skua op november 06, 2011, 20:32:43 PM
Gaat dit ook zo werken bij de internationale lijsten? Hoe wordt daar de zeldzaamheid bepaald?

Wordt 1 op 1 overgenomen van observado.org
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Ik heb volgende wensen (maar los daarvan: héél tevreden over obbsmap hoor!!!)

is het mogelijk om het uur te wijzigen van een waarneming, Voorlopig komt het uur waarop je de waarneming invoert, maar kan soms eens zijn dat je uur wenst te veranderen (bv je loopt verder en half uur later realiseer je: achja, dat moet ik nog invoeren...).

Groepssamenstelling is niet mogelijk bij obbsmap? Als je een groepje Wilde eenden ziet, 3 man, 4 vrouw, kan je niet aantal 7 ingeven en dan ingeven dat het 3 man, 4 vrouw zijn? (of mis ik ergens iets?)

los van deze wensen: een heel tevreden nieuwe gebruiker
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op november 14, 2011, 10:40:09 AM
is het mogelijk om het uur te wijzigen van een waarneming, Voorlopig komt het uur waarop je de waarneming invoert, maar kan soms eens zijn dat je uur wenst te veranderen (bv je loopt verder en half uur later realiseer je: achja, dat moet ik nog invoeren...).

Datum, tijd en positie zijn vooralsnog niet wijzigbaar.

Citaat van: Lanius op november 14, 2011, 10:40:09 AM
Groepssamenstelling is niet mogelijk bij obbsmap? Als je een groepje Wilde eenden ziet, 3 man, 4 vrouw, kan je niet aantal 7 ingeven en dan ingeven dat het 3 man, 4 vrouw zijn? (of mis ik ergens iets?)

Dat kan je later aanpassen op wn.nl. Je zou die samenstelling alvast in het bijzonderhedenveld in kunnen vullen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Net bij Bugs een mailtje neergelegd waar ook een paar wensen in vermeld stonden. Daarom die hier ook even neergezet, waar het natuurlijk thuis hoort. Zag ik te laat. Sorry daarvoor.
Dit zijn ze:

1) Wanneer je het aantal exx. wilt wijzigen (bij Wijzigen, maar ook bij Invoer anders dan de standaard "1"), tap je met je vinger op het aantal ; de cursor komt dan helaas standaard áchter het getal. Je moet dan dus eerst het oude getal verwijderen. Veel handiger zou zijn dat het oude getal meteen geselecteerd is (andere focus dus van het element), zodat het meteen weg is als je iets typt.

2) Als je bij wijzigen van een soortnaam op de naam tapt met je vinger is het nieuwe veld wél gelijk leeg, terwijl het hier handig is om de oude naam te zien staan, maar wel geheel geselecteerd. Meestal is een deel van de oude naam namelijk wel goed en zou je die niet meer te hoeven typen op die manier als je de cursor ergens in de tekst plaatst. Is het toch een heel andere naam, dan kan je gelijk typen, want de oude naam is geheel geselecteerd en verdwijnt dus bij typen.

3) Als je iets wilt invullen in het veld Details verschijnt niet meteen het toetsenbord!  :angry:Dat verschijnt pas als je (nogmaals) de cursor in het tekstveld tapt. (N.B. de cursor staat er al in bij openen van dit Detailscherm). Bij andere schermen (zoals soortnaam invullen en aantal) verschijnt dit toetsenbord wel direct. En dat is heel handig. :duim:

Groeten Jan-Jaap Spaargaren

Alex Kwak

#79
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:05:54 PM
3) Als je iets wilt invullen in het veld Details verschijnt niet meteen het toetsenbord!  :angry:Dat verschijnt pas als je (nogmaals) de cursor in het tekstveld tapt. (N.B. de cursor staat er al in bij openen van dit Detailscherm). Bij andere schermen (zoals soortnaam invullen en aantal) verschijnt dit toetsenbord wel direct. En dat is heel handig. :duim:

ObsMapp -> Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Toon toetsenbord

PS. Zou je die andere post dan aan willen passen en de dubbele meldingen verwijderen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

1) Bij het invoeren van een soortsnaam moet je eerst bij Instellingen de Primaire taal hebben ingesteld op 'Ingestelde taal' of 'Wetenschappelijke naam'. Dat is heel vervelend, omdat je soms de Nederlandse naam weet, maar soms alleen de Wetenschappelijke. :-\ Vogelaars zullen daar niet zo'n last van hebben, maar waarnemers van andere soortgroepen des te meer. Kan die instelling van de Primaire taal niet afgeschaft worden, zodat het op dezelfde manier gaat als op Waarneming.nl? Namelijk dat het niet meer uitmaakt of je 'Dwerg' intypt en dan o.a. Dwerggans kan kiezen of dat je 'Anser' intypt en dan Anser erythropus kan kiezen.
Kortom, dat het filter steeds een combinatie hanteert van de (bij de Gebruikersinstellingen ingestelde) Taal soortenlijst (meestal Nederlands) en de Wetenschappelijke naam.

2) Omdat ik van veel soortgroepen waarnemingen invoer, moet ik voortdurend switchen tussen deze soortgroepen. :rolleye: Kunnen niet alle namen in 1 lijst aangeboden worden? In het filter zou je dan achter de naam desnoods deze soortgroep kunnen laten zien. Nog mooier zou zijn als de gebruikers zelf kunnen instellen welke soortgroepen ze in die invoerlijst samen willen. ;)

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op november 19, 2011, 22:08:54 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:05:54 PM
3) Als je iets wilt invullen in het veld Details verschijnt niet meteen het toetsenbord!  :angry:Dat verschijnt pas als je (nogmaals) de cursor in het tekstveld tapt. (N.B. de cursor staat er al in bij openen van dit Detailscherm). Bij andere schermen (zoals soortnaam invullen en aantal) verschijnt dit toetsenbord wel direct. En dat is heel handig. :duim:

ObsMapp -> Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Toon toetsenbord

PS. Zou je die andere post dan aan willen passen en de dubbele meldingen verwijderen?

Die instelling staat al aan bij mij. Wat ik al zei; bij andere schermen verschijnt het toetsenbord wel, bij Details dus niet.
Dubbele meldingen zal ik weghalen.
m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

hiskodevries

ad 2 je kent de optie in het invoerscherm om snel van soortgroep te wisselen?
je wens lijkt mij uitermate slecht :
naamsverwarring : b.v. Hop
zelf zoek ik nooit maar scroll in notime naar de juiste soort, dat zal met een soortenlijst met 100.000 soorten (observado) geen doen zijn.

ad 1 vind ik wel een goede
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op november 20, 2011, 15:43:04 PM
ad 2 je kent de optie in het invoerscherm om snel van soortgroep te wisselen?
je wens lijkt mij uitermate slecht :
naamsverwarring : b.v. Hop
zelf zoek ik nooit maar scroll in notime naar de juiste soort, dat zal met een soortenlijst met 100.000 soorten (observado) geen doen zijn.

ad 1 vind ik wel een goede

Ad 1 vond ik ook een goede! ;)
Ad 2 Je bedoelt Menu/Soortgroep? Ja die ken ik. En scrollen gaat misschien leuk met dagvlinders of libellen, maar met planten of beter nog paddenstoelen is dat echt geen optie! Bovendien het switchen zelf en laden van een andere lijst kost ook weer tijd.
In die enkele gevallen (ik ken er heus nog wel meer, maar veel zijn dubbelsoorten zullen er toch ook weer niet zijn) waarin soortnamen in meerdere soortgroepen gebruikt worden, kan de gebruiker zien welke soort hij moet hebben aan de soortgroep achter de soortsnaam. bv.
Hop             -Vogels
Upupa epops
Hop             -Planten
Humulus lupulus
Ervoor kan trouwens ook....
Als je bang bent dat gebruikers zich vaak hierin gaan vergissen, zou je dat kunnen ondervangen door de gebruiker -indien hij een van de dubbele soortnamen wil - via een vervolg-oppupscherm zijn keuze te laten maken.
In feite laat je de gebruiker dan ook een soortsgroep kiezen, maar dan slechts in een paar gevallen.

m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
1) Bij het invoeren van een soortsnaam moet je eerst bij Instellingen de Primaire taal hebben ingesteld op 'Ingestelde taal' of 'Wetenschappelijke naam'. Dat is heel vervelend, omdat je soms de Nederlandse naam weet, maar soms alleen de Wetenschappelijke. :-\ Vogelaars zullen daar niet zo'n last van hebben, maar waarnemers van andere soortgroepen des te meer. Kan die instelling van de Primaire taal niet afgeschaft worden, zodat het op dezelfde manier gaat als op Waarneming.nl? Namelijk dat het niet meer uitmaakt of je 'Dwerg' intypt en dan o.a. Dwerggans kan kiezen of dat je 'Anser' intypt en dan Anser erythropus kan kiezen.
Kortom, dat het filter steeds een combinatie hanteert van de (bij de Gebruikersinstellingen ingestelde) Taal soortenlijst (meestal Nederlands) en de Wetenschappelijke naam.

Een wezenlijk verschil tussen ObsMapp en wn.nl is dat bij ObsMapp in eerste instantie al een volledige lijst wordt getoond, en bij wn.nl initieel helemaal niets.
Wat jij nu eigenlijk voorstelt is om die volledige lijst tweemaal zo groot te maken door zowel de lokale naam als de wetenschappelijke naam te tonen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
2) Omdat ik van veel soortgroepen waarnemingen invoer, moet ik voortdurend switchen tussen deze soortgroepen. :rolleye: Kunnen niet alle namen in 1 lijst aangeboden worden? In het filter zou je dan achter de naam desnoods deze soortgroep kunnen laten zien. Nog mooier zou zijn als de gebruikers zelf kunnen instellen welke soortgroepen ze in die invoerlijst samen willen. ;)

Dan wordt die lijst wel heeeeeel erg lang...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 18:54:55 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
1) Bij het invoeren van een soortsnaam moet je eerst bij Instellingen de Primaire taal hebben ingesteld op 'Ingestelde taal' of 'Wetenschappelijke naam'. Dat is heel vervelend, omdat je soms de Nederlandse naam weet, maar soms alleen de Wetenschappelijke. :-\ Vogelaars zullen daar niet zo'n last van hebben, maar waarnemers van andere soortgroepen des te meer. Kan die instelling van de Primaire taal niet afgeschaft worden, zodat het op dezelfde manier gaat als op Waarneming.nl? Namelijk dat het niet meer uitmaakt of je 'Dwerg' intypt en dan o.a. Dwerggans kan kiezen of dat je 'Anser' intypt en dan Anser erythropus kan kiezen.
Kortom, dat het filter steeds een combinatie hanteert van de (bij de Gebruikersinstellingen ingestelde) Taal soortenlijst (meestal Nederlands) en de Wetenschappelijke naam.

Een wezenlijk verschil tussen ObsMapp en wn.nl is dat bij ObsMapp in eerste instantie al een volledige lijst wordt getoond, en bij wn.nl initieel helemaal niets.
Wat jij nu eigenlijk voorstelt is om die volledige lijst tweemaal zo groot te maken door zowel de lokale naam als de wetenschappelijke naam te tonen
Nee, je kunt nu toch ook zowel de nederlandse naam als wetenschappelijke naam weergeven zonder dat de lijst dubbel zo lang wordt? Tenminste, ik heb het ingesteld. Zou een mooie feature zijn.
Thijs Fijen

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2011, 19:15:47 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 18:54:55 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
1) Bij het invoeren van een soortsnaam moet je eerst bij Instellingen de Primaire taal hebben ingesteld op 'Ingestelde taal' of 'Wetenschappelijke naam'. Dat is heel vervelend, omdat je soms de Nederlandse naam weet, maar soms alleen de Wetenschappelijke. :-\ Vogelaars zullen daar niet zo'n last van hebben, maar waarnemers van andere soortgroepen des te meer. Kan die instelling van de Primaire taal niet afgeschaft worden, zodat het op dezelfde manier gaat als op Waarneming.nl? Namelijk dat het niet meer uitmaakt of je 'Dwerg' intypt en dan o.a. Dwerggans kan kiezen of dat je 'Anser' intypt en dan Anser erythropus kan kiezen.
Kortom, dat het filter steeds een combinatie hanteert van de (bij de Gebruikersinstellingen ingestelde) Taal soortenlijst (meestal Nederlands) en de Wetenschappelijke naam.

Een wezenlijk verschil tussen ObsMapp en wn.nl is dat bij ObsMapp in eerste instantie al een volledige lijst wordt getoond, en bij wn.nl initieel helemaal niets.
Wat jij nu eigenlijk voorstelt is om die volledige lijst tweemaal zo groot te maken door zowel de lokale naam als de wetenschappelijke naam te tonen
Nee, je kunt nu toch ook zowel de nederlandse naam als wetenschappelijke naam weergeven zonder dat de lijst dubbel zo lang wordt? Tenminste, ik heb het ingesteld. Zou een mooie feature zijn.

Ik vermoed dat momenteel de 'Primaire soortnaam' de zoeklijst is en de andere lijst er mee gekoppeld is voor de weergave. Wat Alex vreest is dat de oplossing ligt in het aanvullen van die zoeklijst met de andere-dan-de-Primaire-soortnaamlijst. Dan krijg je inderdaad een 2x zo lange namenlijst.
Andere, wellicht elegantere oplossing is om een nieuwe lijst te maken die per record al de Nederlandse en Wetenschappelijke combineert. Dus i.p.v. twee records in de lijst:
Fuut
Podiceps cristatus
1 record van maken:
Fuut - Podiceps cristatus

Zo blijft die namen lijst net zo lang én kan je filteren op elke combinatie.
Als dit in Obsapp met een soort query samengesteld kan worden uit 2 al bestaande lijsten (Ingestelde Taal+Wetenschappelijke), zou de gebruiker kunnen bepalen welke lijst hij/zij wil (bv. Engels-Wetenschappelijk). Als dit niet op zo'n manier kan, is een andere optie dat de gebruiker kan aangeven welke combi-lijst hij/zij gedownload wil hebben...
Maar wellicht zijn er nog vele andere mogelijkheden...

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren


Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 18:55:35 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
2) Omdat ik van veel soortgroepen waarnemingen invoer, moet ik voortdurend switchen tussen deze soortgroepen. :rolleye: Kunnen niet alle namen in 1 lijst aangeboden worden? In het filter zou je dan achter de naam desnoods deze soortgroep kunnen laten zien. Nog mooier zou zijn als de gebruikers zelf kunnen instellen welke soortgroepen ze in die invoerlijst samen willen. ;)

Dan wordt die lijst wel heeeeeel erg lang...

Nou en? Als de telefoonprocessor dat aan kan... En als de huidige telefoons dat nog niet kunnen, kunnen ze dat vast in de nabije toekomst wel. Je kan het aan de gebruiker overlaten welke lijst hij/zij wil hanteren; als zijn/haar telefoon daardoor te traag wordt kan hij/zij altijd besluiten om de kortere lijst te gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat er dan maar 1 lijst is, en niet voor elke soortgroep één.

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

jbr

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 20, 2011, 20:24:35 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 18:55:35 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
2) Omdat ik van veel soortgroepen waarnemingen invoer, moet ik voortdurend switchen tussen deze soortgroepen. :rolleye: Kunnen niet alle namen in 1 lijst aangeboden worden? In het filter zou je dan achter de naam desnoods deze soortgroep kunnen laten zien. Nog mooier zou zijn als de gebruikers zelf kunnen instellen welke soortgroepen ze in die invoerlijst samen willen. ;)

Dan wordt die lijst wel heeeeeel erg lang...

Nou en? Als de telefoonprocessor dat aan kan... En als de huidige telefoons dat nog niet kunnen, kunnen ze dat vast in de nabije toekomst wel. Je kan het aan de gebruiker overlaten welke lijst hij/zij wil hanteren; als zijn/haar telefoon daardoor te traag wordt kan hij/zij altijd besluiten om de kortere lijst te gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat er dan maar 1 lijst is, en niet voor elke soortgroep één.

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren


Hier ben ik geen voorstander van, maar he, wie ben ik. Ik zie liever andere features komen. Het wordt naar mijn mening ook te ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker (mengen van soortgroepen en daarbinnnen ook nog weer zeldzaamheidsniveaus....) . Volgens mij wordt de code ook een stuk ingewikkelder... maar daar kan alex meer van zeggen.


Ik ben trouwens een scroller en geen filteraar, dus kan helemaal niets met een lange lijst.


Groet,
JOs
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer