Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

dan heb ik het nog niet eens over de van een soortgroep afhankelijke parameters als kleed en aktiviteit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op november 20, 2011, 21:13:51 PM
dan heb ik het nog niet eens over de van een soortgroep afhankelijke parameters als kleed en aktiviteit.

Als de soortenlijst 1 soort per record bevat (zoals in andere mail voorgesteld, zie citaat hieronder bij:1 record van maken:
Fuut - Podiceps cristatus), kan je die regel toch gekoppeld houden met de soortgroep en dus met alle afhankelijke parameters?
m.v.g Jan-Jaap

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 20, 2011, 20:13:43 PM
Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2011, 19:15:47 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 18:54:55 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
1) Bij het invoeren van een soortsnaam moet je eerst bij Instellingen de Primaire taal hebben ingesteld op 'Ingestelde taal' of 'Wetenschappelijke naam'. Dat is heel vervelend, omdat je soms de Nederlandse naam weet, maar soms alleen de Wetenschappelijke. :-\ Vogelaars zullen daar niet zo'n last van hebben, maar waarnemers van andere soortgroepen des te meer. Kan die instelling van de Primaire taal niet afgeschaft worden, zodat het op dezelfde manier gaat als op Waarneming.nl? Namelijk dat het niet meer uitmaakt of je 'Dwerg' intypt en dan o.a. Dwerggans kan kiezen of dat je 'Anser' intypt en dan Anser erythropus kan kiezen.
Kortom, dat het filter steeds een combinatie hanteert van de (bij de Gebruikersinstellingen ingestelde) Taal soortenlijst (meestal Nederlands) en de Wetenschappelijke naam.

Een wezenlijk verschil tussen ObsMapp en wn.nl is dat bij ObsMapp in eerste instantie al een volledige lijst wordt getoond, en bij wn.nl initieel helemaal niets.
Wat jij nu eigenlijk voorstelt is om die volledige lijst tweemaal zo groot te maken door zowel de lokale naam als de wetenschappelijke naam te tonen
Nee, je kunt nu toch ook zowel de nederlandse naam als wetenschappelijke naam weergeven zonder dat de lijst dubbel zo lang wordt? Tenminste, ik heb het ingesteld. Zou een mooie feature zijn.

Ik vermoed dat momenteel de 'Primaire soortnaam' de zoeklijst is en de andere lijst er mee gekoppeld is voor de weergave. Wat Alex vreest is dat de oplossing ligt in het aanvullen van die zoeklijst met de andere-dan-de-Primaire-soortnaamlijst. Dan krijg je inderdaad een 2x zo lange namenlijst.
Andere, wellicht elegantere oplossing is om een nieuwe lijst te maken die per record al de Nederlandse en Wetenschappelijke combineert. Dus i.p.v. twee records in de lijst:
Fuut
Podiceps cristatus
1 record van maken:
Fuut - Podiceps cristatus

Zo blijft die namen lijst net zo lang én kan je filteren op elke combinatie.
Als dit in Obsapp met een soort query samengesteld kan worden uit 2 al bestaande lijsten (Ingestelde Taal+Wetenschappelijke), zou de gebruiker kunnen bepalen welke lijst hij/zij wil (bv. Engels-Wetenschappelijk). Als dit niet op zo'n manier kan, is een andere optie dat de gebruiker kan aangeven welke combi-lijst hij/zij gedownload wil hebben...
Maar wellicht zijn er nog vele andere mogelijkheden...

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

jbr

Citaat van: hiskodevries op november 20, 2011, 21:13:51 PM
dan heb ik het nog niet eens over de van een soortgroep afhankelijke parameters als kleed en aktiviteit.
oh ja.. moet allemaal dynamisch omgebatterijd worden NA een keuze voor een soort. Nou, dit gaat  volgens mij echt  niet werken ......
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

Alex Kwak

Ho, laten we hier niet technisch naar gaan kijken. Zo goed als alles is technisch mogelijk.
Maar hoe moet het er functioneel uit komen te zien. Dat is de eerste vraag.

Een antwoord zou bovenstaande kunnen zijn, maar het kan net zo goed zijn "zoals het nu is".
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jbr

Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 22:46:43 PM
Ho, laten we hier niet technisch naar gaan kijken. Zo goed als alles is technisch mogelijk.
Maar hoe moet het er functioneel uit komen te zien. Dat is de eerste vraag.

Een antwoord zou bovenstaande kunnen zijn, maar het kan net zo goed zijn "zoals het nu is".
technisch kan het veel, snap ik. Ik bedoelde: dit gaat qua gebruikerservaring niet werken ...
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Gaarne :)
Voor buitenland bijna een must. Idealiter zouden er checklists voor soorten per land instelbaar moeten kunnen zijn. Met wat community-werk moet dat goed lukken!
Thijs Fijen

jbr

Graag toevoegen van een geheel nieuw telprotocol: MAS. Met de mogelijkheid om je eigen plots te downloaden en de cirkels op te plotten op de google-maps.
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

Jo Seegers

Vanavond Obsmapp even getest bij mij thuis. Ik wilde een waarneming van vanochtend (thuis) invoeren. Ik miste de mogelijkheid tijd (en datum) in te voeren. M.b.v. de website heb ik de tijd gecorrigeerd.

Zeer mooie en handige app, maar wel graag datum en tijd veld (eventueel als voorkeur m.b.v. instellingen) toevoegen.

Groeten,

Jo Seegers

wespenbuizerd

Citaat van: Thijs Fijen op november 27, 2011, 15:31:56 PM
Gaarne :)
Voor buitenland bijna een must. Idealiter zouden er checklists voor soorten per land instelbaar moeten kunnen zijn. Met wat community-werk moet dat goed lukken!

Al op 11 september heb ik voorgesteld de favorietenlijsten ook in ObsMapp in te voeren.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op december 03, 2011, 18:18:18 PM
Citaat van: Thijs Fijen op november 27, 2011, 15:31:56 PM
Gaarne :)
Voor buitenland bijna een must. Idealiter zouden er checklists voor soorten per land instelbaar moeten kunnen zijn. Met wat community-werk moet dat goed lukken!

Al op 11 september heb ik voorgesteld de favorietenlijsten ook in ObsMapp in te voeren.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170751.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Ja, Alex, ik weet dat jij er mee bezig bent.
Gisteren heb ik toevallig vastgesteld dat de luchtfotokaarten van Bing Maps beter zijn dan die van Google Maps. Zou het dan niet beter zijn voor Bing Maps te kiezen bij correctie kaart of bestaan daar bezwaren tegen die ik niet ken ? Eigenlijk geldt hetzelfde voor de hele waarnemingen.be, enz..
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op december 04, 2011, 18:48:55 PM
Zou het dan niet beter zijn voor Bing Maps te kiezen bij correctie kaart of bestaan daar bezwaren tegen die ik niet ken ?

Android en Google Maps werken eenvoudig samen omdat ze beide van Google zijn. Voor Bing (=Microsoft) zou je het wiel opnieuw moeten uitvinden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Vandaag enkele waarnemingen ingevoerd. Eén ervan was van een locatie net in Belgíë. Volgens de documentatie zou die naar waarnemingen.be worden geupload. Hij staat echter in waarneming.nl omdat er een locatie voor beschikbaar is. Zie:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62028170
Het probleem heeft waarschijnlijk te doen met het gegeven dat de grens rond het zuidelijkste stukje Maas nogal warrig loopt vergeleken met de rechtgetrokken rivier.
Gaat dit nog veranderen?
Groeten,

Jo

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Nav een vraag van Anne Hueber in dit topic:

Ik heb al eerder eens in de ideenbus een vraag geplaatst of het niet handig is om een aparte "inventarisatiemodus" te ontwikkelen.

het idee:

- de gebruiker kan soorten die hij gaat inventariseren zelf vantevoren definieren bijvoorbeeld: die en die libellen soorten.
- deze soorten komen dan in een lijstje te staan, met daarnaast een knop: markeer een waarneming, met een invoerveld voor aantal.
- onderaan nog 1 invoeroptie: onvoorziene soort (met een drop down voor een niet gedefinieerde soort).

optionele mogelijkheden (gebruikers gedefinieerd): man vrouw, afwijkend, etc. Het liefst zo min mogelijk, want het idee is dat het invoerscherm zo min mogelijk toeters en bellen heeft.

Dit alles versnelt het invoeren aanzienlijk, kwestie van rondlopen, tellen van 15 lantaarntjes, druk lang voor 10, 5* kort voor 5 ex op de plus knop, check opslaan en verder. Rest van de tijd kun je nuttig gebruiken (lees: genieten).

werkt waarschijnlijk prima op een mobiel, met meer toeters en bellen is een tablet het handigst denk ik.

Edit: en dan noemen we het "inventobsmapp"  ::)

Jo Seegers

Citaat van: hiskodevries op december 06, 2011, 17:58:32 PM
die waarneming ligt keurig in nl
Oeps, het lijkt er op dat OpenStreetMap de grens niet goed trekt. Ik zal binnenkort eens wat experimenteren.

Groeten,

Jo

jbr

Citaat van: jvogels op december 09, 2011, 11:26:46 AM
Nav een vraag van Anne Hueber in dit topic:

Ik heb al eerder eens in de ideenbus een vraag geplaatst of het niet handig is om een aparte "inventarisatiemodus" te ontwikkelen.

het idee:

- de gebruiker kan soorten die hij gaat inventariseren zelf vantevoren definieren bijvoorbeeld: die en die libellen soorten.
- deze soorten komen dan in een lijstje te staan, met daarnaast een knop: markeer een waarneming, met een invoerveld voor aantal.
- onderaan nog 1 invoeroptie: onvoorziene soort (met een drop down voor een niet gedefinieerde soort).

optionele mogelijkheden (gebruikers gedefinieerd): man vrouw, afwijkend, etc. Het liefst zo min mogelijk, want het idee is dat het invoerscherm zo min mogelijk toeters en bellen heeft.

Dit alles versnelt het invoeren aanzienlijk, kwestie van rondlopen, tellen van 15 lantaarntjes, druk lang voor 10, 5* kort voor 5 ex op de plus knop, check opslaan en verder. Rest van de tijd kun je nuttig gebruiken (lees: genieten).

werkt waarschijnlijk prima op een mobiel, met meer toeters en bellen is een tablet het handigst denk ik.

Edit: en dan noemen we het "inventobsmapp"  ::)
Ik heb ook al gevraagD om een andere invoermethode (protocol heet het volgens mij officieel). Denk dat  best veel werk is om te maken, maar voegt wel heel veel toe i.d.d. Ik stel voor dat we Alex klonen......  ;) 
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

hiskodevries

ik denk dat zoiets naadloos moet aansluiten op monitor protocollen die al bestaan. de grap is die willen de pgos helemaal niet delen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Citaat van: hiskodevries op december 09, 2011, 20:32:47 PM
ik denk dat zoiets naadloos moet aansluiten op monitor protocollen die al bestaan. de grap is die willen de pgos helemaal niet delen.

Ik denk dat dat er maar van af hangt hoe je het wilt hebben. Ik denk dat in de toekomst iedere vrijwilliger die voor pgo's monitort dit via een mobiele applicatie doet.

op dit moment is daar blijkbaar nog geen animo voor bij pgo's maar dat betekent niet dat je zoiets op zou willen stellen. Dan is het maar niet volgens de monitoringsprotocollen van pgo X (kan later altijd nog geimplementeerd worden, toch?).

Voor mensen die een lijst van waarnemingen van een bepaalde soortgroep, willen invoeren van een bepaald gebied, met als doel de kennis over voorkomende soorten in desbetreffend gebied te verbeteren, is zo'n invoermethode ook erg handig denk ik. Dat dit uiteindelijk niet bruikbaar is volgens de monitoringsprotocollen van de pgo's is dan jammer. Die zijn er voor gemaakt om trends in aantallen te kunnen waarnemen uit gestandaardiseerde routes. Voor de waarnemer die geen monitoringsroutes loopt voor een pgo, maar wel een gebied even snel wil inventariseren, is zo'n invoeroptie toch hardstikke handig?

Ik denk dat de waarneming.nl site uitendelijk steeds meer een portal gaat worden om je in het veld ingevoerde waarnemingen te verfijnen. maw: in het veld snel wat soorten inkloppen, thuis achter de pc de details van die waarnemingen bijschaven. Daarom kan naar ijn mening invoeren in het veld met zo min mogelijk handelingen mogelijk zijn.

Ik hoor graag of mensen het daar wel of niet mee eens zijn.

jbr

Citaat van: jvogels op december 10, 2011, 12:44:38 PM
Citaat van: hiskodevries op december 09, 2011, 20:32:47 PM
ik denk dat zoiets naadloos moet aansluiten op monitor protocollen die al bestaan. de grap is die willen de pgos helemaal niet delen.

Ik denk dat de waarneming.nl site uitendelijk steeds meer een portal gaat worden om je in het veld ingevoerde waarnemingen te verfijnen. maw: in het veld snel wat soorten inkloppen, thuis achter de pc de details van die waarnemingen bijschaven. Daarom kan naar ijn mening invoeren in het veld met zo min mogelijk handelingen mogelijk zijn.

Ik hoor graag of mensen het daar wel of niet mee eens zijn.
Naderhand nog fijnslijpen/extra invoeren is iets wat er snel bij blijft denk ik. Ik zou maximaal inzetten om alles in het veld te doen wat maar enigzins kan (en in denk dat je daar bij een aantal protocollen wel een tablet voor nodig hebt), ook als dat ter plekke iets meer invoeren kost. Zodra je naar huis gaat zit dan al het werk er op....kun je het ook niet meer vergeten.
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

Botervlieg

Als ik met ObsMapp 4 waarnemingen op dezelfde plek en zelfde tijd invoer, zet waarneming ze in omgekeerde volgorde online.

Dus als ik invoer: korstmos onbekend, meerkoet, korstmos onbekend, wilde eend, zet waarneming wilde eend, korstmos onbekend, meerkoet, korstmos onbekend online.

Dat vind ik niet zo handig. Voor veel mensen zal het niet uitmaken want het was toch om dezelfde tijd, voor mij maakt het wel uit, omdat ik soms expres een bepaalde volgorde kies. Bijv omdat dat overeenkomt met de volgorde van foto's maken.

Dus mijn wens... kan waarneming de volgorde van invoeren aanhouden (ook al is de tijd hetzelfde).

Groetjes, Marleen

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op januari 05, 2012, 11:36:29 AM
Als ik met ObsMapp 4 waarnemingen op dezelfde plek en zelfde tijd invoer, zet waarneming ze in omgekeerde volgorde online.

Dus als ik invoer: korstmos onbekend, meerkoet, korstmos onbekend, wilde eend, zet waarneming wilde eend, korstmos onbekend, meerkoet, korstmos onbekend online.

Dat vind ik niet zo handig. Voor veel mensen zal het niet uitmaken want het was toch om dezelfde tijd, voor mij maakt het wel uit, omdat ik soms expres een bepaalde volgorde kies. Bijv omdat dat overeenkomt met de volgorde van foto's maken.

Dus mijn wens... kan waarneming de volgorde van invoeren aanhouden (ook al is de tijd hetzelfde).

Groetjes, Marleen

Dat had ik laatst ook al gezien. Zou inderdaad logischer en handiger zijn om het zo te doen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op januari 05, 2012, 11:36:29 AM
Dus mijn wens... kan waarneming de volgorde van invoeren aanhouden (ook al is de tijd hetzelfde).

Was mij onbewust weel eens opgevallen. Inderdaad mij maakt het niets uit, maar ik begrijp zeker je bezwaar  ;)

Ik vermoed dat op de site geen seconden bij worden gehouden. Of dat in ObsMapp wel zo is durf ik zelfs niet uit m'n hoofd te zeggen (kan dat nu even niet controleren). Dan zal de sortering overgelaten zijn aan de willekeur van de database. Ik zal het eens opnemen met Hisko of, en zo ja hoe we dat op kunnen lossen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op januari 05, 2012, 13:07:46 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 05, 2012, 11:36:29 AM
Dus mijn wens... kan waarneming de volgorde van invoeren aanhouden (ook al is de tijd hetzelfde).

Was mij onbewust weel eens opgevallen. Inderdaad mij maakt het niets uit, maar ik begrijp zeker je bezwaar  ;)

Ik vermoed dat op de site geen seconden bij worden gehouden. Of dat in ObsMapp wel zo is durf ik zelfs niet uit m'n hoofd te zeggen (kan dat nu even niet controleren). Dan zal de sortering overgelaten zijn aan de willekeur van de database. Ik zal het eens opnemen met Hisko of, en zo ja hoe we dat op kunnen lossen.

:duim: Dank je wel.

hiskodevries

ik weet niet over welk scherm we het hebben (ik herhaal het denk ik voor de 5401 ste keer altijd een link opgeven bij een probleem)
maar b.v. dit scherm http://waarneming.nl/soort/view/139?from=2012-01-05&to=2012-01-05&prov=0
zet de nieuwste boven aan, want de toeschouwers zijn altijd het meest geinteresseerd in de nieuwste waarneming. waarnemingen zonder tijd komen altijd onderaan te staan.
ter zijde ik ga geen trucjes uithalen om waarnemingen binnen 1 minuut op een bepaalde manier te sorteren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

In ObsMapp worden wel seconden bijgehouden, zie de bijgevoegde foto. Bij mijn waarnemingen staan die twee waarnemingen precies andersom: http://waarneming.nl/user/view/11516.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

in waarneming.nl kennen we geen seconden in het tijdveld, dus.....
Citeerter zijde ik ga geen trucjes uithalen om waarnemingen binnen 1 minuut op een bepaalde manier te sorteren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Ik heb 2 wensen:

- Zou de soortgroep 'alle' aangemaakt worden? Ik zag dat het al wel op Webobs kan, maar waarom nog niet hierop? Ik vindt het een beetje irritant als ik in een gebied van alles in wil voeren en steeds van soortgroep moet wisselen. Als dit kan, graag.

-Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat je foto's bij je waarneming doet? Ik maak soms foto's met m'n mobiel maar als ik die dan bij mijn waarneming wil doen moet ik de waarnemingen eerst uploaden en dan de waarnemingen opzoeken en daarna de foto's uploaden. Hoeft niet persé, maar het zou erg fijn zijn.

Alvast bedankt,
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op januari 09, 2012, 15:22:17 PM
- Zou de soortgroep 'alle' aangemaakt worden? Ik zag dat het al wel op Webobs kan, maar waarom nog niet hierop? Ik vindt het een beetje irritant als ik in een gebied van alles in wil voeren en steeds van soortgroep moet wisselen. Als dit kan, graag.

Staat ook op mijn eigen wensenlijstje. Met de aanpassingen in versie 1.3 met de favorietenlijst is dit al een beetje voorbereid, maar nog lang niet helemaal. Met name "alle favorieten" lijkt mij handig.

Citaat van: wouteren3 op januari 09, 2012, 15:22:17 PM
-Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat je foto's bij je waarneming doet? Ik maak soms foto's met m'n mobiel maar als ik die dan bij mijn waarneming wil doen moet ik de waarnemingen eerst uploaden en dan de waarnemingen opzoeken en daarna de foto's uploaden. Hoeft niet persé, maar het zou erg fijn zijn.

Dit is heel erg lastig, omdat bij het uploaden, dus laat staan bij het invoeren, nog niet bekend is welk waarnemings-id dit op wn.nl (of andere site!) wordt.
Is dus zeker niet iets wat op korte termijn gaat gebeuren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!