Roots voorheen Grasduinen

Gestart door Norman, augustus 25, 2011, 21:48:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Vroeger hadden we Grasduinen, een informatief blad dat over de natuur in de breedste zin van het word ging.
Langzaam sleet de verdieping uit het blad en werd het steeds algemener, werden de foto's groter en de teksten korten.
Lang duurde het niet of fotografie ging steeds belangrijker (en vervelender) deel van het blad innemen, met als gevolg, nog meer foto's en nog minder tekst.

Vandaag was het zo ver. Grasduinen is niet meer. Eerder kwam er een nieuwe hoofdredactrice en de eerste berichten dat er grote veranderingen aan zaten te komen.
Positief puntje, het blad lag een dag eerder in de bus dan aangekondigd. Ook positief is dat de foto's misschien wel mooier zijn dan ooit.

Hier houden de positieve punten voor mij een beetje op. Enorme witte marges rond de tekst, nog grotere en dominantere foto's. Weinig diepgang. Echt een gemiste kans is het krabbeltje over de Edelhertenbronst. Dit is misschien wel het grootste natuurspektakel dat we in Nederland kunnen aanschouwen, maar helaas werd er slechts melding van gemaakt en dat je het beste naar de OVP kunt gaan om deze wonder der natuur te aanschouwen. Dit terwijl er nog veel meer over te vertellen is. 2 Pagina met een mooie sfeerfoto van een Mannelijk edelhert, maar ongeveer 15% van de 2 pagina's bestaat uit tekst.

12 Pagina's over het koraal rif, slechts 3 pagina's tekst, terwij er zoveel meer over te schrijven valt.

En het meest tenenkrommend, alle vrouwenblad-achtige krulltjes en tierelantijntjes in het lettertype waarmee de verschillende stukken tekst word aangeduid.

In het promotieverhaal word nog wel naar voren gebracht dat Roots dikker zou worden dan Grasduinen. Dat is helemaal waar, alleen door de grote witte marges en de overvloed aan foto's staat er inhoudelijk minder in dan in de Grasduinen.

Is het dan een slecht blad? Nee, als het bij de tandarts, kapper, etc. zou liggen zou ik het zeker even doorbladeren, maar voor een natuurliefhebber als ik is het allemaal wat te oppervlakkig. Of ik mijn abonnement verleng dit jaar? Ik moet het nog even afwachten. Roots afrekenen op hun eerste product zou niet fair zijn. 

Ik mis in ieder geval de 'oude' Grasduinen waar het nog echt over natuur ging, met artikelen die soms redelijk de diepte in gingen. De tijden van Frans Buissink, dat waren nog echt de tijden dat je direct naar buiten wilde als je aan het lezen was.