Hoofdmenu

Microlepidoptera op Telmee.nl

Gestart door Elachista, augustus 29, 2011, 18:13:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Beste lezers,

Na aanleiding van Pjotr/Peter zijn berichten hier op het forum hier een algemeen bericht over de Nederlandse namen van de microvlinders.
Ik kende de berichten niet, maar ben er op gewezen en het lijkt me op zijn plaats om het e.e.a. toe te lichten.

De feiten luiden als volgt:
Validatie/gegevensopname
- Stichting TINEA heeft tot 2011 monopolie gehad op Telmee.nl. Deze stichting bestaat uit een echtpaar waarvan de grote persoon al boven de tachtig is. Resultaat, zo veel mogelijk mensen gegevens op Telmee.nl laten invoeren - maar de validatie is zeer slecht.
Intussen is de data zo verwaarloosd dat data uit Telmee.nl de komende jaren niet buiten TINEA om gebruikt wordt. Dit is jammer voor alle moeite die men stopt in Telmee.nl om hier micro's in te voeren. Waarneming.nl heeft een heel admin-team en goede geleidelijke validatie die wel door allerlei organisaties serieus wordt genomen.
Dus, gegevens op Telmee.nl komen NIET op Microlepidoptera.nl noch in (wetenschappelijke) publicaties of toekomstige verspreidingskaartjes in literatuur.

Voor andere soortgroepen (macro's, reptielen, e.a.) is Telmee.nl wel zeer nuttig als invoerbank.

Wetenschappelijke namen
- Telmee is opgestart met een wetenschappelijke naamlijst van microlepidoptera, die aangeleverd is door Stichting TINEA. Deze naamlijst dateert uit 1999.
De lijst op Microlepidoptera.nl is op basis van de Europese nomenclatuurlijst opgesteld, laatste versie eind 2010.
Oftewel: Telmee.nl is in dit opzicht bij de micro's zeer verouderd.

Nederlandse namen
- In 2009 is een officiĆ«le lijst voor de Nederlandse namen van micro's gepubliceerd, namens medewerkers uit NCB Naturalis, de Plantenziektenkundige Dienst en de Sectie Snellen, via de NEV en Microlepidoptera.nl gepubliceerd.  Hier is 1,5 jaar aan gewerkt.
- De 'baas' van Stichting TINEA (pers. meded. 2005) was tegenstander van Nederlandse namen. Toen bekend gemaakt werd dat er een Nederlandse naamlijst zou verschijnen is de Stichting (anno 2009 nog steeds monopolie op micro's claimende) ook een lijst gaan samenstellen. Deze lijst is in enkele weken tijd samengesteld, terwijl de officiele lijst door een heel team is samengesteld en bovendien ging hier veel tijd overheen.
- De TINEA lijst is dus ontstaan n.a.v. een machtsstrijd/competitie, iets wat Nederland weer iets complexer heeft gemaakt. Mijn voorkeur is om de namen, die vaak nergens op slaan (qua bondigheid, spelling, waardplanten, levenswijze en habitat) met een korreltje zout te nemen en vooral niet door te voeren in al een (dramatisch) Telmee.nl systeem. Men zou eigenlijk stappen moeten ondernemen om Telmee.nl te verbeteren en niet om de situatie nog complexer te maken.

Dubbelgestreepte Detrituslichtmot is natuurlijk iets, wat ze zelfs in Oeganda nog met moeite over hun lippen krijgen. De wereld kan zoveel simpeler!

M.vr.gr.,

Tymo

Groet,
Tymo

11pjotr11

Hallo Tymo, bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Dat wordt zeer gewaardeerd. Ik weet niet precies wat er allemaal achter zit, maar begrijp ik het goed dat Tinea vanaf 2011 geen "monopolie" op Telmee meer heeft? Dat zou dan toch de deur open moeten zetten om Telmee tav de micro's in de pas te laten lopen met Waarneming.nl. Wat er ook van zij, ik staak mijn meldingen van micro's dan maar.
Groet, Peter.

Elachista

Hallo Peter,

Waarnemingen doorgeven kan natuurlijk altijd, je weet nooit of data ooit nog door een grote filter gaat. Ik hoop in ieder geval dat er maatregelen genomen worden waarbij de validatie in andere handen valt.

Voorheen werd data alleen opgenomen door Tinea (micro's) en de Vlinderstichting (macro's). Sinds kort wordt ook data bekeken vanuit EIS, die ook een poging gedaan heeft micro-gegevens op te nemen. De uitdraaisels die ik gezien heb van Telmee zijn dus niet bijzonder kwalitatief. Meestal ontbreken ook foto's, nadere info en validatie door bijv. als admin naar nadere details te vragen.
Groet,
Tymo