Hoofdmenu

Onbekend insect

Gestart door baxflier, november 12, 2006, 08:57:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

baxflier

Mijn nichtje stuurde deze foto van dit insect die ze had gefotgrafeerd op Borneo. Het deed mij denken aan de larve van een lieveheersbeestje. Iemand enig idee om welk insect het gaat.

Met vriendelijke groet,
Colinda

www.agnesbax.com

robin

dit is een tropische glimworm. een larve om precies te zijn.
groeten robin kraaij

baxflier

dank je wel voor je snelle reactie.

Colinda

Th.Heijerman

Nou, het betreft hier toch niet echt een glimworm. Glimwormen zijn Lampyidae en dit beest is een larve van een Dulticola, een genus dat tot de Lycidae behoort. De Engelse naam van het genus is Trilobite Beetle, de Engels naam voor Lycidae is Net-winged Beetles of Net-veined Beetles. In Nederland worden Lycidae wel roodschildkevers genoemd. Lampyridae en Lycidae behoren wel tot dezelfde superfamilie, de Elateroidea. Op een Japanse site waar ze insecten te koop aanbieden stond Dulticola aangeduid als een Firefly en dat is weer wat anders dan een Glow-worm ... populaire namen kunnen voor veel verwarring zorgen! ...

Theodoor

Th.Heijerman

... hoewel, misschien is firefly toch wel hetzelfde als een glow-worm en dan zou de naam fireflies voor adulten en glow-worms voor larven gebruikt kunnen worden ... maar ben er niet helemaal zeker van ...

robin

in mijn idee zijn mannetjes fireflies(ze vliegen) en vrouwtjes en larven glowworms(stijgen niet op)
groeten robin kraaij