keepen of toch vinken?

Gestart door psoer, november 11, 2006, 16:47:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

En de plant waar 'ie op zit een Kaardebol, dat durf ik ook nog net te stellen ;-)
Wat mij betreft is de aanwezigheid van dat 'rode vlak' op de kop inderdaad niet het meest overtuigend (de snavel zegt voor mij meer, al voel ik me daar ook niet direct door overtuigd), maar zo'n foto is ook te onduidelijk om het enorm te kunnen weerleggen.
Al met al, ben ik blij dat ik ook wel eens in staat geweest ben een Putter te determineren met wat doorslaggevender materiaal dan in dit geval ;). En verder, het aardige van zo'n discussie is natuurlijk wel, dat je met uiterst[\i] weinig fotomateriaal nog altijd verder komt dan met gigantisch goede determinatie in het geval Grauwe Fitis/Swinhoes...
Groet, Rinie van Reenen

henkjanvdkolk

Kijk maar naar de staart met de witte puntjes of kleine streepjes erop,
Duidelijk een putter
'

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jos Welbedacht

Prima, maar z'n staart zie ik niet.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rinie van Reenen

#63
CiteerPrima, maar z'n staart zie ik niet.
Precies, helemaal mee eens.
En de onzichtbaarheid van een gele vlek op de vleugel lijkt me ook niet ideaal. Natuurlijk kun je zeggen dat er een tak voor zit, maar dan heeft die tak op de foto naar mijn idee niet alleen die gele vleugelstreep, maar ook zichzelf op de foto onzichtbaar gemaakt.
Dat sluit natuurlijk een Putter niet uit (waar Steven zijn echte Putter ernaast zette, trof me de overeenkomst toch wel enigszins). Maar dat geeft - denk ik - wel de ongeschiktheid van deze foto voor determinatie aan.
Groet, Rinie van Reenen

Bram Rijksen

CiteerMaar dat geeft - denk ik - wel de ongeschiktheid van deze foto voor determinatie aan.
Persies; absoluut onmogelijk om hier met zekerheid een Putter van te maken: vertekening van de verhoudingen en kleur maakt dit volstrekt onmogelijk. Het lijkt in ieder geval meer op een Keep dan op Putter, de witte punten op de staart zijn niet te zien omdat de staart helemaal niet zichtbaar is... hooguit witte hp-toppen of zoiets. Nou ja, whatever..

psoer

#65
CiteerVerrek! Misschien is het wel een klein kaboutertje met een rood puntmutsje!
Heeft iemand het toch gezien!!!

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Steven Wytema

#66
Citeer
CiteerMaar dat geeft - denk ik - wel de ongeschiktheid van deze foto voor determinatie aan.
Persies; absoluut onmogelijk om hier met zekerheid een Putter van te maken: vertekening van de verhoudingen en kleur maakt dit volstrekt onmogelijk. Het lijkt in ieder geval meer op een Keep dan op Putter, de witte punten op de staart zijn niet te zien omdat de staart helemaal niet zichtbaar is... hooguit witte hp-toppen of zoiets. Nou ja, whatever..
Smullen! werkelijk waar!

Nou moet je toch eens uitleggen Bram, hoe je van "Dat sluit natuurlijk een Putter niet uit, maar dat geeft - denk ik - wel de ongeschiktheid van deze foto voor determinatie aan"(Rinie) naar "Het lijkt in ieder geval meer op een Keep dan op Putter" komt.

De kop met grijze snavel, rood gezicht en witte nekband/wang als eerste maar ook de bleekbeige flanken en mantel en witte stuit en buik lijken voor mij toch echt Keep uit te sluiten.
(om daar maar eens mee te beginnen. Elke nuchtere vogelaar kan daar met z'n ogen dicht nog een Putter van pissen volgens mij, maar misschien heb ik een beetje verkeerd beeld daarvan).
ohja voor de duidelijkheid:  de vogel heeft ook nog grotendeels zwarte handpennen & tertials.
oh wacht je meldt zelf ook al witte hp-toppen, toevallig dat die ook op Putter passen...
Steven Wytema


marella

bijna 70 reactie of het nu putter is JA of NEE, irritatie, stekende ondertonen enz
Gewoon onscherpe foto, niet goed te zien. Dus jammer, en dit gaat over een putter dames/heren geen dwaalgast
Dus misschen topic sluiten ??  
groetjes Marella

Pim

De heren komen net op dreef, laat ze nog even......

Ter zijner tijd verplaats ik dit topic wel naar "praat maar raak"  :D  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rinie van Reenen

Citeerdit gaat over een putter dames/heren geen dwaalgast
Of het nu wel of niet een dwaalgast is maakt natuurlijk niet enorm veel uit, doet niet erg ter zake:
- Het is maar een foto, niemand (behalve Peter) heeft het beest gezien, dus zou voor soortenlijsten toch niet uitmaken.
- Ook niet-dwaalgasten zijn mooie vogels.
- Je kunt pas goed dwaalgasten determineren als je goed gewone vogels kunt determineren.
- Oefeningetje fotolezen is altijd mooi, zeker als er een discussie bijkomt.

En verder, van het feit dat er 70 reacties geplaatst zijn heeft niemand last behalve degene die de topic leest; en ik neem aan, dat je zo'n topic alleen leest als je het interessant vindt.
En ten slotte, afgezien van soms misschien een enkele 'stekende ondertoon' (al heb ik het gevoel dat het wel meevalt) vind ik het wel eens aardig, zo'n topic.  
Groet, Rinie van Reenen

Bram Rijksen

CiteerEn ten slotte, afgezien van soms misschien een enkele 'stekende ondertoon' (al heb ik het gevoel dat het wel meevalt) vind ik het wel eens aardig, zo'n topic.
Maar ikzelf ben er wel een beetje klaar mee. Nog één bijdrage dan: is het geen leuk idee om hier een poll tegenaan te gooien?
* volgens mij is dit een Putter
* volgens mij is dit een Keep
* volgens mij is het een zoogdier
* geen idee; ik ga weer verder met m'n leven..

Zoiets..?

Jaap Denee

Citeeris het geen leuk idee om hier een poll tegenaan te gooien?

En maken we dan een democratische keuze na het sluiten van de poll?! Dan maakt die Putter nog een kans!


Bytheway: kaboutertjes vallen toch gewoon onder de zoogdieren?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rinie van Reenen

#72
Citeer
CiteerEn ten slotte, afgezien van soms misschien een enkele 'stekende ondertoon' (al heb ik het gevoel dat het wel meevalt) vind ik het wel eens aardig, zo'n topic.
Maar ikzelf ben er wel een beetje klaar mee.
Ja, onderhand ook wel. Maar dat neemt niet weg, dat het best een poos aardig is.

CiteerEn maken we dan een democratische keuze na het sluiten van de poll?! Dan maakt die Putter nog een kans!

Als de waarheid nu eens democratisch was... Dan hadden we op zijn minst al wel een Zwarte Spreeuw op Texel gehad ;)

CiteerBytheway: kaboutertjes vallen toch gewoon onder de zoogdieren?

Hangt er vanaf waar betreffende kabouters zich mee bezig houden. Het geval-Spillebeen (en dat maakt hier een goeie kans, op grond van het rode mutsje) gaat volgens mij door voor een amfibie, gezien de rood-witte zetel waar hij gebruik van maakte.
Groet, Rinie van Reenen

Jaap Denee

#73
CiteerQUOTE (Bram Rijksen @ Nov 13 2006, 23:01 PM)
QUOTE (Rinie van Reenen @ Nov 13 2006, 23:26 PM)
En ten slotte, afgezien van soms misschien een enkele 'stekende ondertoon' (al heb ik het gevoel dat het wel meevalt) vind ik het wel eens aardig, zo'n topic. 


Maar ikzelf ben er wel een beetje klaar mee. 


Ja, onderhand ook wel. Maar dat neemt niet weg, dat het best een poos aardig is.

Ik denk dat het topic inmiddels ook wel een beetje uitgemolken is. We hebben eruit gehaald wat er in zat en ik heb me kostelijk vermaakt.
Wat overigens niet wegneemt dat ik van Bram had gehoopt dat hij op de uitnodiging van Steven om uitleg te geven was in gegaan. Ik kan me herinneren dat hij zich nog niet eens zo heel lang geleden ook volledig in dit soort grappige discussies kon storten om een vorm van gelijk te krijgen. Is de liefde over?

Anyway: iedereen bedankt voor de lol. :duim:





Hé, psssst: het is een Putter.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bram Rijksen

CiteerWat overigens niet wegneemt dat ik van Bram had gehoopt dat hij op de uitnodiging van Steven om uitleg te geven was in gegaan. Ik kan me herinneren dat hij zich nog niet eens zo heel lang geleden ook volledig in dit soort grappige discussies kon storten om een vorm van gelijk te krijgen. Is de liefde over?

Zeker niet: als ik gelijk heb, hoef ik het niet zonodig meer te krijgen.. Bij sommige foto's waarvan ik overtuigd ben van mijn gelijk, wil ik er nog wel 's een boompje over opzetten. Dit is in mijn ogen tamelijk kansloos, omdat ik niet overtuigd ben van het één of het ander.  

Jos Welbedacht

Omdat ik ergens in het begin aanwezig was:

Ik denk uiteindelijk inderdaad Putter, maar vind niet dat je met zo'n foto de determinatie kunt bevestigen. Dat is ongeveer waar ik op uitkom, en ik denk velen van ons ook.

Hebben we toch wat bereikt.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

henkjanvdkolk

CiteerDe kop met grijze snavel, rood gezicht en witte nekband/wang als eerste maar ook de bleekbeige flanken en mantel en witte stuit en buik lijken voor mij toch echt Keep uit te sluiten.
(om daar maar eens mee te beginnen. Elke nuchtere vogelaar kan daar met z'n ogen dicht nog een Putter van pissen volgens mij, maar misschien heb ik een beetje verkeerd beeld daarvan).
ohja voor de duidelijkheid: de vogel heeft ook nog grotendeels zwarte handpennen & tertials.
oh wacht je meldt zelf ook al witte hp-toppen, toevallig dat die ook op Putter passen...

Inderdaad  :duim:  
Hiermee kun je keep en vink uitsluiten,
Daarom
Putter :P

Henk-Jan van der Kolk B)  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk