Dit is toch een havik ?

Gestart door APellemans, augustus 26, 2011, 17:27:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/56448672
Havik - Accipiter gentilis gezien op 2011-08-26 Ackerdijksche Plassen e.o.
Foto's:






bij voorbaat dank Alfred Pellemans
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

PieterH

Groeten , Pieter Hilgeman

BramtK

Citaat van: PieterH op augustus 26, 2011, 18:46:20 PM
Lijkt me toch een Buizerd.
Dat in ieder geval niet omdat er - volgens mij - duidelijke staartbanden zichtbaar zijn op de staart, staart trouwens ook vrij lang. Doet denken aan een 1kj Havik, maar eigenlijk vind ik dat de foto net iets te weinig informatie biedt om zeker te zijn/1kj Sperwer uit te kunnen sluiten.
Groeten,

Bram ter Keurs

PieterH

Dacht eerst ook aan evt juveniele Havik , maar zie geen gele iris die een juveniele Havik wel zou moeten hebben.
Kan ook zijn dat dit niet duidelijk op de foto te zien is.
Tevens vond ik de vogel wat meer aan een Buizerd denken , omdat deze wat plomp overkomt.
Maar ik denk nu ook staartbanden te zien , wat op een accipiter wijst.

Groeten , Pieter Hilgeman

APellemans

Het probleem met foto's is dat het moeilijk is om de grootte te schatten. In de waarneming heb ik verteld dat de vogel mij wat groter leek dan een zwarte kraai die de 'havik' aan het opjagen was. Vandaag mijn stelling dat dit een havik moet zijn.

Het leuke van foto's is dat je ook metingen aan kunt doen. Je moet dan wat gegevens van je camera en van de lens opzoeken. Als je dat heb gedaan kun je uitrekenen wat de grootte is die één pixel representeerd (afstand afhankelijk). Als je dan nog de grootte van de vogel in aantal pixels bepaalt, en je weet de afstand (via bv afstandmeten.nl), dan heb je alle gegevens die nodig zijn op de grootte te bepalen. In mijn geval bleek de vogel een kop-staart lengte te hebben van 61 cm. Daarmee is het zeker dat dit een havik betreft en geen sperwer.

Gegevens :
canon 300 mm lens
afstand : 360 m
aantal pixels : 100
Voor deze camera/lens geldt dat 1 pixel overeen komst met 0,17 cm per 100m.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

ahjoon

#5
Citaat van: APellemans op augustus 27, 2011, 12:11:03 PM
Het probleem met foto's is dat het moeilijk is om de grootte te schatten. In de waarneming heb ik verteld dat de vogel mij wat groter leek dan een zwarte kraai die de 'havik' aan het opjagen was. Vandaag mijn stelling dat dit een havik moet zijn.

Het leuke van foto's is dat je ook metingen aan kunt doen. Je moet dan wat gegevens van je camera en van de lens opzoeken. Als je dat heb gedaan kun je uitrekenen wat de grootte is die één pixel representeerd (afstand afhankelijk). Als je dan nog de grootte van de vogel in aantal pixels bepaalt, en je weet de afstand (via bv afstandmeten.nl), dan heb je alle gegevens die nodig zijn op de grootte te bepalen. In mijn geval bleek de vogel een kop-staart lengte te hebben van 61 cm. Daarmee is het zeker dat dit een havik betreft en geen sperwer.

Gegevens :
canon 300 mm lens
afstand : 360 m
aantal pixels : 100
Voor deze camera/lens geldt dat 1 pixel overeen komst met 0,17 cm per 100m.


Ook zonder dit rekenkundige geweld  ;)  pleit eigenlijk alles voor juveniele Havik..Gebandeerde staart, forse zit/borst, gehele bruinwitte/egale onderzijde.


Heb je nog een foto van de vogel terwijl hij (weg)vliegt, Alfred?



Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

APellemans

ach, een beetje fotogrammetrie, moet kunnen.

Nee, ik heb geen andere foto's. De vogel vloog laag over het water weg, verdween snel achter de bomen, en kwam even verderop weer in beeld. De afstand werd steeds groter. Te kort en te ver weg om mijn camera in stelling te brengen.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)