Hoofdmenu

Vlieg

Gestart door Lientje, augustus 26, 2011, 11:07:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lientje

Hoi allemaal,

Deze vlieg heb ik gisteren gefotografeerd langs een breed pad in een stuk bos.
De rode ogen en witte strepen op het achterlijf vielen me op.
Heb helaas geen idee welke vlieg het kan zijn.
Wie kan me helpen?
Alvast heel hartelijk bedankt.

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

thijsdegraaf

Van de sluipvliegen heeft Phasia zulke vleugeladers. Maar deze ken ik niet.  :-\

Lientje

Hoi Thijs,
Tja, heeft een sluipvlieg niet relatief lange haren op het lijf?
Die mis ik bij "mijn" exemplaar.
Maar misschien hoeft dat ook niet? Ik weet anders ook niet waar ik het zoeken moet.
Misschien dat iemand anders nog reageert op deze topic.
Nu ben ik nóg nieuwsgieriger geworden wat het kan zijn . . . . .

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

thijsdegraaf

Niet alle sluipvliegen hebben dat.
Phasia in ieder geval niet. Vergelijk de aders maar met deze van mij. http://www.tuin-thijs.com/images/vliegen-2010/Phasia-barbifrons-2-22-9-2010.jpg Een Phasia barbifrons Onderfamilie Phasiinae. Dit zijn parasieten op wantsen.
Maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan.

Lientje

Hoi Thijs,

Inderdaad, de aders op van de vleugels lijken er erg veel op.
Zou bijna jammer zijn als hij als Tachinidae spec. (of Phasia spec.) weggezet gaat worden.
Ik geef de hoop nog niet op.
Misschien is er tóch nog iemand die er een naam op "durft" te plakken.

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

gko

misschien een vrouw Ectophasia, maar weet dat absoluut niet zeker
met vr gr gkoopman

thijsdegraaf

#6
Misschien phasia obesa vrouwtje.  :-\ (Mannetje heeft mooiere getinte vleugels)

gko

ik kon op waarneming.nl geen foto vinden van deze soort, die ze toch
vrij algemeen noemen.
met vr gr gkoopman

nielsyese

Wat mij betreft een vrouwtje Phasia spec. Of je moet hem bewaard hebben.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

Je kunt het nog op het forum van diptera proberen. Daar zitten enkele experts op het gebied van sluipvliegen.

corzonneveld

#10
Zeker Phasia spec. Maar zoals al opgemerkt iets voor diptera.info.

Citeer
ik kon op waarneming.nl geen foto vinden van deze soort, die ze toch
vrij algemeen noemen.

elke soort staat standaard op 'vrij algemeen', totdat iemand dat aanpast.

Een foto vind je wel op http://www.corzonneveld.nl/diptera/Calyptratae/Tachinidae/Phasiinae/Phasia%20obesa%20571%20med.jpg
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Lientje

Bedankt Thijs, G. Koopman, Niels-Jan en Cor!
Wat fijn om te weten dat zoveel mensen meehelpen!
Ik geloof dat ik in ieder geval aan kan nemen dat het een Phasia spec. is.
Hoe weet je eigenlijk of het een vrouwtje is???
Ik heb even op Diptera.info gekeken, maar kan die site ook in het Nederlands weerggeven worden?
Ook neem ik aan dat je in moet loggen, om een berichtje achter te laten.
Als alles in het Nederlands zou zijn, zou me dat wel lukken, maar nu . . . . . erg jammer . . .
In ieder geval heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

thijsdegraaf

#12
De site is in het Engels inderdaad. Het is wel opgezet door een Nederlander, maar de voertaal is Engels.
Bij vliegen is het vaak zo dat de ogen van het mannetje groter zijn en dichter bij elkaar staan. (vaak tegen elkaar). Bij phasia obesa zie je het echter vooral aan de vleugels. Die van het mannetje zijn getint.
Ik wil hem wel voor je op diptera plaatsen. Het is dan handig als je doorgeeft, waar je hem in Nederland hebt gezien.

Lientje

Hoi Thijs,

Het zou helemaal geweldig zijn als je de vlieg voor mij op Diptera.info zou willen zetten.
Moet ik daarvoor nog wat doen?

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

thijsdegraaf

Nee. Alleen...........waar in Nederland heb je hem gevonden?
Ik geef hier wel door als ik hem geplaatst heb.

Lientje

In de voormalige gemeente Meijel (Limburg) in een stuk bos rechts van de kern Meijel.
Om bijna precies te zijn: X 189.8553 - Y 373.6932 (Ik had 'm beter in kunnen voeren en van daaruit op het forum kunnen zetten)

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg


Lientje

Bedankt Thijs!

Nu maar hopen dat er reacties op komen . . .

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

thijsdegraaf

Volgens Chris Raper hoogstwaarschijnlijk Phasia aurigera.  :) vrouwtje


Lientje

Bedankt Thijs!

Sjonge, dat is snel gegaan. Ik denk dat ik 'm invoer als een onzekere Phasia aurigera. Vrouwtje
Nogmaals hartelijk bedankt voor het plaatsen op Diptera.info!

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

thijsdegraaf

Je kunt er een link bij zetten naar dit topic. Dan is het makkelijker voor een admin om je vlieg goed te keuren. Want hij is niet zo makkelijk.
(rechtsboven "externe link toevoegen" indrukken.)

han.endt

#22
Phasia hemiptera is het niet, want bij die soort heeft dij drie een oranje basis bij het vrouwtje (en mannetje). Phasia barbifrons en P. pusilla vallen om andere redenen af. Blijven over P. aurulans, P. obesa en P. aurifrons en bij die soorten moet bij de vrouwtjes gekeken naar de vorm (en beharing) van de sternieten zes en zeven.

Nu hebben vrouwtjes P. obesa en P. aurulans zover ik kan nagaan een geheel zwart achterlijf, maar ik weet niet zeker of er ook bruinrood op kan zitten. Als de achterlijven bij die soorten inderdaad geheel zwart zijn dan zou P. aurigera overblijven.

thijsdegraaf

#23
Ik weet niet of je het commentaar van Chris Raper gelezen had Han. Die komt op het zelfde uit. Female Phasia aurigera, I think  I don't see the usual orange pleural hairs that might make it P.hemiptera.   De andere soorten noemt hij niet. Die vallen volgens mij voor hem ook af.
Ik had even op jouw site moeten, kijken zie ik.  http://www.veluwe-insecten.nl/vliegen/tachinidae/sluipvliegen.html Bij zweefvliegen doe ik het wel altijd.

han.endt

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 27, 2011, 16:27:47 PM
Ik weet niet of je het commentaar van Chris Raper gelezen had Han. Die komt op het zelfde uit. Female Phasia aurigera, I think  I don't see the usual orange pleural hairs that might make it P.hemiptera.   De andere soorten noemt hij niet. Die vallen volgens mij voor hem ook af.
Ik had even op jouw site moeten, kijken zie ik.  http://www.veluwe-insecten.nl/vliegen/tachinidae/sluipvliegen.html Bij zweefvliegen doe ik het wel altijd.

Ja, ik vroeg mee alleen af waarom C. Raper de andere soorten buiten beschouwing laat. Misschien omdat die soorten niet in Engeland voorkomen?

thijsdegraaf

#25
Ik zal het aan hem vragen.

nielsyese

P. obesa heeft een geheel zwart achterlijf, zonder bruinrood.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Lientje

Ik heb zojuist de link naar dit forum bij mijn waarneming gezet.
Goede tip!

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg