Beste vogelgebied van Nederland

Gestart door henkjanvdkolk, november 11, 2006, 12:50:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Ik denk dat de vraag beter kan zijn:
Wat is het beste vogelgebied voor een vogelaar.
Denk hierbij aan omstandigheden, overzichtelijkheid etc.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

laatvlieger

#31
Dan is het waarschijnlijk de Starrevaart bij Leidschendam: Klein gebied, veel vogels, een vogelkijkhut die ook toegankelijk is gemaakt voor rolstoelen en een erg goede website:
http://www.vwgvlietland.nl
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

henkjanvdkolk

Citeer
Citeer(henkjanvdkolk @ Nov 11 2006, 14:54 PM)


hier in de buurt (bennekom) zijn ook wel dat soort dingen te vinden zoals: wageningse bovenpolder, blauwe kamer, bennekommer meent, renkums beekdal, plasserwaard, ginkelse heide.
Maar we wonen toch in het midden van het land zodat we gemakkelijk naar de oostvaardersplassen of gelderse poort kunnen gaan.




Henk-Jan van der Kolk  


helemaal mee eens!
Het gebied vanaf de Gelderse Poort tot en met de Biesbosch!
De grote rivieren, met daaromheen bos, hei, polder. Het enige wat je hier niet ziet zijn strandvogels  


Af en toe wil er ook wel eens een verdwaalde steltloper zitten.

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

redmar_woudstra

CiteerDan is het waarschijnlijk de Starrevaart bij Leidschendam: Klein gebied, veel vogels, een vogelkijkhut die ook toegankelijk is gemaakt voor rolstoelen en een erg goede website:
http://www.vwgvlietland.nl
Dan wil ik graag de Ezumakeeg nomineren: bijzonder overzichtelijk, veel vogelsoorten (grote variëteit), mooie hut én via Lauwersmeer.com kun je elke dag wel volgen wat er gezien wordt!
groet,
Redmar

Antonie Blom

Citeer
Citeer
Citeer(henkjanvdkolk @ Nov 11 2006, 14:54 PM)


hier in de buurt (bennekom) zijn ook wel dat soort dingen te vinden zoals: wageningse bovenpolder, blauwe kamer, bennekommer meent, renkums beekdal, plasserwaard, ginkelse heide.
Maar we wonen toch in het midden van het land zodat we gemakkelijk naar de oostvaardersplassen of gelderse poort kunnen gaan.




Henk-Jan van der Kolk  


helemaal mee eens!
Het gebied vanaf de Gelderse Poort tot en met de Biesbosch!
De grote rivieren, met daaromheen bos, hei, polder. Het enige wat je hier niet ziet zijn strandvogels  


Af en toe wil er ook wel eens een verdwaalde steltloper zitten.

Henk-Jan van der Kolk
De Biesbosch is een goed gebied voor steltjes tijdens de trektijden, als je ten minste weet waar je moet zoeken. Een nadeel van het gebied is dat het niet echt overzichtelijk is, maar daar vind ik juist weer een uitdaging in zitten.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

henkjanvdkolk

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer(henkjanvdkolk @ Nov 11 2006, 14:54 PM)


hier in de buurt (bennekom) zijn ook wel dat soort dingen te vinden zoals: wageningse bovenpolder, blauwe kamer, bennekommer meent, renkums beekdal, plasserwaard, ginkelse heide.
Maar we wonen toch in het midden van het land zodat we gemakkelijk naar de oostvaardersplassen of gelderse poort kunnen gaan.




Henk-Jan van der Kolk  


helemaal mee eens!
Het gebied vanaf de Gelderse Poort tot en met de Biesbosch!
De grote rivieren, met daaromheen bos, hei, polder. Het enige wat je hier niet ziet zijn strandvogels  


Af en toe wil er ook wel eens een verdwaalde steltloper zitten.

Henk-Jan van der Kolk
De Biesbosch is een goed gebied voor steltjes tijdens de trektijden, als je ten minste weet waar je moet zoeken. Een nadeel van het gebied is dat het niet echt overzichtelijk is, maar daar vind ik juist weer een uitdaging in zitten.
Ben nog nooit daar geweest, maar ik zal er waarschijnlijk nog wel een keer komen.

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk


Rinie van Reenen

CiteerKatwijk!
We moeten natuurlijk wel 'beste vogelgebied' onderscheiden van 'beste vogelaarsgebied' ;)
Groet, Rinie van Reenen

henkjanvdkolk

#38
even een tussenstand:
1. Lauwersmeer                                    16

2. oostvaardersplassen                               8

3. texel                                                    7

4. Zeeland                                              5

5.Schiermonnikoog                                   3
 Gelderse poort                                     3
 Amsterdamse waterleidingduinen            3

8.Zuid Limburg                                       2
Midden-Limburg                                    2
Biesbosch                                              2

11.Ooijpolder                                        1
   Wieringen                               1
   Vlieland                                              1
   Sallandse heuvelrug              1
  Katwijk                                              1

Voor mij zeer verassend dat Lauwersmeer op 1 staat met kwart van de stemmen.
(ik moet er zeker nog een keer heen)
Daarna oostvaardersplassen, dan texel.
Dit zijn de drie gebieden die het hoogste scoren (tot nu toe)
Ik hoop dat er nog veel stemmen bijkomen voor een mooie eindstand.\


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jaap Dijkhuizen

Helemaal met Ben Wielstra eens: KATWIJK! Ondanks dat ik nu nabij de Biesbosch woon, is dit niet te vergelijken met het vogelwalhalla in Katwijk: de combinatie van zee, duinen, veel vogelaars en vooral veel vogels!
Jaap Dijkhuizen

RWester

Twente en de Achterhoek, een steeds sterker opkomend vogelgebied met ongekend natuurschoon...

Door zijn mengelmoes van hoogveen, oude eikenbossen, nieuwe natuurontwikkelingsgebieden, kleiputten, en...

Een versmelting van veel gebieden en vogelsoorten die tegelijk op menig andere plek in Nederland niet zijn te zien...

Ooh, gebied staat er niet in...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


characea

#41
Hoi,

Misschien een wat rare vraag..maar als jullie allle recente vogel waarnemingen van het Lauwersmeergebied willen selecteren..hoe doen jullie dat dan ?
Pak je dan het algemene hoofdgebied van de Lauwersmeer ?

http://www.waarneming.nl/gebied.php?id=323...roep=O&start=50

OF pak je een  Werkgroepsscherm Lauwer
..of..zijn er nog andere methoden om de recente waarnemingen in het Lauwersmeer gebied of een ander willekeurig gebied dat in twee provincies ligt, te selecteren.

fjongbloed

Zonder enige twijfel het Lauwersmeergebied! Nergens kan je het hele jaar door zoveel vogels zien. Daarnaast is de kans op zeldzaamheden ook bijzonder groot (komt ook doordat er zoveel mensen komen). Daarna komen naar mijn mening de Waddeneilanden en Zeeland.  

RWester

#43
CiteerHoi,

Misschien een wat rare vraag..maar als jullie allle recente vogel waarnemingen van het Lauwersmeergebied willen selecteren..hoe doen jullie dat dan ?
Pak je dan het algemene hoofdgebied van de Lauwersmeer ?

http://www.waarneming.nl/gebied.php?id=323...roep=O&start=50

OF pak je een  Werkgroepsscherm Lauwer
..of..zijn er nog andere methoden om de recente waarnemingen in het Lauwersmeer gebied of een ander willekeurig gebied dat in twee provincies ligt, te selecteren.
Als ik het zo zie, dan zijn alle 'Lauwersmeer'-gebieden gekoppeld in http://www.waarneming.nl/gebied.php?id=323...roep=O&start=50]dit scherm[/URL], wat mij dus voor álle soorten het meest compleet lijkt
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


henkjanvdkolk

Ik krijg er steeds meer zin in om een keer naar het lauwersmeer te gaan!

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

redmar_woudstra

Zou ik ook absoluut een keertje doen! ik kom er zelf toch meestal 2-3 keer per jaar en eigenlijk vind ik dat toch te weinig....
groet,
Redmar

characea

#46
Citeer
CiteerHoi,



OF pak je een  Werkgroepsscherm Lauwer
..of..zijn er nog andere methoden om de recente waarnemingen in het Lauwersmeer gebied of een ander willekeurig gebied dat in twee provincies ligt, te selecteren.
Als ik het zo zie, dan zijn alle 'Lauwersmeer'-gebieden gekoppeld in http://www.waarneming.nl/gebied.php?id=323...roep=O&start=50]dit scherm[/URL], wat mij dus voor álle soorten het meest compleet lijkt
Juist,

Je zou het misschien met een soort van excursieplanner kunnen realiseren. Maar blijkbaar wordt die hiervoor niet (mis) bruikt.
Maar houd iemand het koppelen van gebieden van Lauwersmeer in de gaten ?

Je kunt ook een straal van 19 km kiezen in de excursieplanner.

Leon Olsthoorn

Lauwersmeer is een fantastisch gebied, maar wat mij betreft verdient het Fochteloërveen ook een plekje in deze lijst, ondanks de beperkte toegankelijkheid
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Fabian Meijer

waarom stemt niemand op de veluwe? :lol:
is ook een redelijk goed vogelgebied

Vincent Hart

CiteerDan zou je eventueel nog het Buitendijkse Fryslân kunnen toevoegen, maar ik heb voor het Lauwersmeer gekozen.
Ik noem het zelf vaak de MC-drive onder de vogelwereld, je kan alles heerlijk vanuit de auto doen.
Jos, niet om jou af te zeiken hoor maarehm: Zouden vogelaars (als zijnde natuurliefhebbers) niet eens wat minder met de auto moeten doen? Als je even nagaat hoeveel natuur er voor asfalt geweken is. En d'r was ook nog iets met uitlaatgassen en milieu...

Lauwersmeer kan je trouwens ook prima met de fiets doen ;-)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marco van Reenen

Citeer
CiteerDan zou je eventueel nog het Buitendijkse Fryslân kunnen toevoegen, maar ik heb voor het Lauwersmeer gekozen.
Ik noem het zelf vaak de MC-drive onder de vogelwereld, je kan alles heerlijk vanuit de auto doen.
Jos, niet om jou af te zeiken hoor maarehm: Zouden vogelaars (als zijnde natuurliefhebbers) niet eens wat minder met de auto moeten doen? Als je even nagaat hoeveel natuur er voor asfalt geweken is. En d'r was ook nog iets met uitlaatgassen en milieu...

Lauwersmeer kan je trouwens ook prima met de fiets doen ;-)
Wij gaan met de vogelwerkgroep volgende week een dagje fietsen op Schiermonnikoog en een dagje rond het Lauwersmeer.

Lekker sportief en twee geweldige gebieden!!
Groeten,

Marco van Reenen

Kaja

#51
Ik stem op Zuid-Limburg!! Mooie omgeving met leuke soorten die hier algemeen zijn en op andere plaatsen niet ;)
Maarja, toen ik op Schiermonnikoog kwam dit voorjaar had ik in 4 dagen 36 nieuwe soorten erbij, en de Ezumakeeg (op de heen en terugweg) was ook super vet :D
Dus eigenlijk moest ik hieruit kiezen maar toch Zuid-Limburg. Van de andere in het poll genoemde vogelgebieden ben ik alleen nog maar in de oostvaardersplassen geweest. Maar dit was de foute tijd van het jaar dus niet zoveel vogels.

frankmeer

Frank van der Meer

Kaja

ja idd :D
Eigenlijk alle algemene steltlopers :rolleyes:  

redmar_woudstra

Citeerja idd :D
Eigenlijk alle algemene steltlopers :rolleyes:
Ik ben wel erg benieuwd welke dan! Niks is leuker dan veel nieuwe soorten op één dag (vind ik zelf). De eerste dag in Kenia vergeet ik nooit meer: 48 nieuwe soorten.
Zuid-Limburg moet ik ook nog eens (goed) doen. Zitten nog wel wat wenssoorten!
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

CiteerJos, niet om jou af te zeiken hoor maarehm: Zouden vogelaars (als zijnde natuurliefhebbers) niet eens wat minder met de auto moeten doen? Als je even nagaat hoeveel natuur er voor asfalt geweken is. En d'r was ook nog iets met uitlaatgassen en milieu...

Lauwersmeer kan je trouwens ook prima met de fiets doen ;-)

Ja, daar heb je groot gelijk in.  :wub:
Bij de Ezumakeeg is het echter zo dat je gewoon af en toe op de route naar de hut stopt. Je zet de auto af, doet het raam (of de deur) open, en kijken maar.
Nu zal een auto natuurlijk wel meer CO2 uitstoten bij het optrekken, maar ik denk dat het allemaal wel mee valt daar. Ik moet hoe dan ook bij de Ezumakeeg komen met de auto, want fietsend is het niet te doen vanaf hier.
 
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Johan op den Dries

CiteerIk moet hoe dan ook bij de Ezumakeeg komen met de auto, want fietsend is het niet te doen vanaf hier.
Het is wel goed te doen vanuit Sneek hoor Jos! Met de trein (en je fiets) naar Buitenpost en vanaf daar naar de Keeg. Als je dan een rondje Lauwersmeer fietst zit je aan het einde van de dag op ca 70km. Dit is een leuke dagbesteding lijkt me en je ziet (en hoort) onderweg veel en veel meer!
Johan op den Dries
Sneek

Adri Clements

Schiermonnikoog is wat fietsen betreft veel beter te doen, maar de vogelrijkdom varieert volgens mij nogal met het seizoen. Ben er zelf 2 weken geleden 1 week geweest, kwam toen op ong. 63 vogelsoorten, inc 2 esc/exc. Vind ik zelf aan de mager kant. In de herfst, wanneer de trek op gang komt, lijkt het me een topgebied, omdat dit het eerste Nederlandse eiland is wat kan worden aangedaan door noordse trekvogels.

Elk gebied heeft wel zijn voor- en nadelen. Voor de één wegen de nadelen minder zwaar dan de andere. (Alblasserdam-Schiermonnikoog is 6-7 uur reizen met OV :P

;) Adri
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Vincent Hart

Citeer
CiteerIk moet hoe dan ook bij de Ezumakeeg komen met de auto, want fietsend is het niet te doen vanaf hier.
Het is wel goed te doen vanuit Sneek hoor Jos! Met de trein (en je fiets) naar Buitenpost en vanaf daar naar de Keeg. Als je dan een rondje Lauwersmeer fietst zit je aan het einde van de dag op ca 70km. Dit is een leuke dagbesteding lijkt me en je ziet (en hoort) onderweg veel en veel meer!
Ik deed het vanuit Leeuwarden - alles met de fiets (=170km).  B)
Maar ja, de nare waarheid is natuurlijk dat je het meeste ziet (en het meeste tijd voor vogelen hebt) als je met de auto bent. Ook vanwege het 'rijdende schuilhut'-idee. Is ook best een stuk fietsen van Achter de Zwarten tot de Ezumakeeg ;)

Ennehm, Lauwersmeer is idd fantastisch maar Texel blijft denk ik toch mijn favoriet :D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Kaja

Citeer
Citeerja idd :D
Eigenlijk alle algemene steltlopers :rolleyes:
Ik ben wel erg benieuwd welke dan! Niks is leuker dan veel nieuwe soorten op één dag (vind ik zelf). De eerste dag in Kenia vergeet ik nooit meer: 48 nieuwe soorten.
Zuid-Limburg moet ik ook nog eens (goed) doen. Zitten nog wel wat wenssoorten!
Hier alle op een rijtje :D :
Kluut, pijlstaart, kemphaan, tureluur, middelste zaagbek, grutto, rotgans, zwarte rotgans, eider, bonte strandloper, wulp, goudplevier, velduil, bokje, frater, strandleeuwerik, bruine kiekendief, waterral, strandplevier, kanoet, rouwkwikstaart, oeverpieper, bontbekplevier, steenloper, zilverplevier, smelleken, tapuit, rosse grutto, houtsnip, kleine zilverreiger, zwarte ruiter, roodhalsgans, zomertaling, deze de eerste dag maar wel nog in Limburg: Blauwborst, beflijster, waterpieper.