Beste vogelgebied van Nederland

Gestart door henkjanvdkolk, november 11, 2006, 12:50:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Wat vind u het beste vogelgebied van Nederland??

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

henkjanvdkolk

Dat is ongeveer het zelfde als gelderse poort, toch??

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Rinie van Reenen

#3
Ik zou zeggen: Ooijpolder kun je beschouwen als onderdeel van 'Gelderse Poort'. Je kunt die stem dus nu al gewoon uitbrengen, naar mijn idee.

Edit: intussen blijkt Henk-Jan hetzelfde gezegd te hebben.
Groet, Rinie van Reenen

Jeroen Nagtegaal

Voor mij Midden-Limburg, De maas, De maasplassen, en De Peel met zijn restanten, Hte is namelijk lekker dichtbij en er komen toch ook veel soorten voor,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

Even voor de duidelijkheid,
Met zuid-limburg bedoel ik de bossen en beken die daar te vinden zijn

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

#6
CiteerVoor mij Midden-Limburg, De maas, De maasplassen, en De Peel met zijn restanten, Hte is namelijk lekker dichtbij en er komen toch ook veel soorten voor,

hier in de buurt (bennekom) zijn ook wel dat soort dingen te vinden zoals:               wageningse bovenpolder, blauwe kamer, bennekommer meent, renkums beekdal, plasserwaard, ginkelse heide.
Maar we wonen toch in het midden van het land zodat we gemakkelijk naar de oostvaardersplassen of gelderse poort kunnen gaan.

Ik heb zelf toch maar voor texel gekozen.
Ik ben er 1 keer één week geweest, en heb daar veel mooie vogels gezien en verlang ernaar er nog een keer heen te gaan


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

teunvankessel

Lauwersmeer !
je voelt je eigen weer Oerman
als je over die prachtige ezumakeeg uitkijkt
machtig mooi !

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Wouter Beukema

#8
CiteerVoor mij Midden-Limburg, De maas, De maasplassen, en De Peel met zijn restanten, Hte is namelijk lekker dichtbij en er komen toch ook veel soorten voor,

Inderdaad Jeroen, ik ga ook voor de Peel en zuidoost Brabant.

thijs

Alles van Castricum tot Texel B)
Ik zou het niet weten, er is echt teveel.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

Dat is moeilijk te zeggen
Het ligt er aan wat je wilt zien ?
Ieder gebied heeft zijn eigen karakter
Hou je van bosvogels moet je niet naar de pier van Ijmuiden gaan, en strandlopers in het brabantse bos zijn ook zeldzaam.
dus mijn mening , ieder gebied is uniek.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jorrit en Ruben Vlot

#11
De Biesbosch! Dat jullie die vergeten zijn in de poll??

Zowat het enige gebied van internationale betekenis  :lol: (gewaagd)

Birding Biesbosch

van Ruben en Jorrit Vlot, Albert de Jong
Ruben en Jorrit Vlot
www.pbase.com/ruben_jorrit

[size=8]"Het ergste zijn de vogelaars. Iets zien wat jij niet ziet, en dan nog weten wat het is ook." [/size]

Wouter

#12
Ik ga voor het Lauwersmeer, omdat dat gewoon voor bijna alle vogels een goede plek is. Voor steltlopers de ezumakeeg, voor zangers de haven, voor zeevogels het wad, en verder broeden er ook nog een aantal zeldzame vogelsoorten die bijna  nergens anders broeden zoals de Grauwe kiekendief, porseleinhoen enz.

En het mooiste vogelgebied vind ik Schiermonnikoog!

Wouter

Steven Wytema

CiteerZowat het enige gebied van internationale betekenis  :lol: (gewaagd)
Behoorlijk gewaagd!

Het Waddengebied is nog altijd eigenlijk écht het enige gebied van internationale betekenis;
De Veluwe (na de Wadden het grootste NP) is zelfs op Europese schaal niet veel groter dan een pixel.
Steven Wytema


henkjanvdkolk

Ik ben zelf nog nooit bij het Lauwersmeer geweest, maar ik hoop het nog wel een keer te doen!!!

henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jos Welbedacht

#15
Dan zou je eventueel nog het Buitendijkse Fryslân kunnen toevoegen, maar ik heb voor het Lauwersmeer gekozen.
Ik noem het zelf vaak de MC-drive onder de vogelwereld, je kan alles heerlijk vanuit de auto doen. Bovendien is het heel gevarieerd, en ik denk de meest vogelaars-vriendelijke plek van het land. Zo overzichtelijk, groot en echt.
Zomers zit je bij de Ezumakeeg en de bossen, de trek-periode is goed voor Ezumakeeg, Jaap Deensgat en Lauwersoog, en 's winters kun je prima vogelen bij Lauwersoog en Robbenoort.


 
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

#16
Citeer
CiteerZowat het enige gebied van internationale betekenis  :lol: (gewaagd)
Behoorlijk gewaagd!

Het Waddengebied is nog altijd eigenlijk écht het enige gebied van internationale betekenis;
De Veluwe (na de Wadden het grootste NP) is zelfs op Europese schaal niet veel groter dan een pixel.
De oosterschelde is het grootste NP en de waddenzee is geen Np, dat leer ik dan op school, kijk ook maar op http://www.nationaalpark.nl/
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BWoets

Wieringen natuurlijk.... het mooiste 'waddeneiland' van Nederland.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Dragonfly

#18
Goh, ben ik nou de eerste die daadwerkelijk op de Gelderse Poort heeft gestemd?  :blink:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

eline1234

zeeland  :D beetje bevooroordeeld hoor, als je een zeeuwse bent...
maar wat je hier vooral tijdens de trek al niet langs ziet komen... je hoeft er niet eens moeite voor te doen!
Eline

JaapHennevanger

In de beurt zijn niet zo "Super" leuke gebiedjes maar wel bijv zouwegebied en willeskop
maar voor de hoeveelheid van soorten toch wel het lauwersmeer: zomers erg veel strandlopers en in de winter vele 10000 ganzen!
Jaap Hennevanger



duck

Ieder gebied heeft zijn eigen Natuurwaarde hoe klein ook, binnen een straal van 20 kilometer van huis kan ik op de fiets aardig wat kleine vogelgebieden bereiken deze zijn voor mij net zo interessant als de grote bekende vogelgebieden die ons land rijk is een mooi gebied hier in de buurt is bijvoorbeeld de Nieuwkoopseplassen.
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Jan2002

Elk gebied heeft z'n charme, en bovendien heb ik niet alle genoemde gebieden bezocht, dus een moeilijke keuze. Uiteindelijk heb ik voor 'anders' gestemd, met in gedachten de plek waar ik mijn eerste serieuze vogelspotdagen heb doorgebracht, en dus ook de meeste verschillende soorten heb gezien: Vlieland.
Groet,
Jan

henkjanvdkolk

En in elk gebied kun je andere dingen tegenkomen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ook vogels die je er helemaal niet verwacht!!!!!!!!


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Antonie Blom

CiteerDe Biesbosch! Dat jullie die vergeten zijn in de poll??

Zowat het enige gebied van internationale betekenis  :lol: (gewaagd)

Birding Biesbosch

van Ruben en Jorrit Vlot, Albert de Jong
Ben het helemaal met jullie eens, dit is zonder enige twijfel het beste vogelgebied van Nederland  ;)  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

jeroensteenbergen

Potdorie, als ik dit allemaal langs zie komen heb ik weer zin om al die plekken weer 's aan te doen! En mooiste plek? Ik heb meer iets met mooie herinneringen aan bepaalde plekken, soms gekoppeld aan vogels, soms aan het hele landschap. Maar als ik toch moet kiezen, dan maar Schier.  

Marianne

Citeer[

hier in de buurt (bennekom) zijn ook wel dat soort dingen te vinden zoals:               wageningse bovenpolder, blauwe kamer, bennekommer meent, renkums beekdal, plasserwaard, ginkelse heide.
Maar we wonen toch in het midden van het land zodat we gemakkelijk naar de oostvaardersplassen of gelderse poort kunnen gaan.




Henk-Jan van der Kolk
helemaal mee eens!
Het gebied vanaf de Gelderse Poort tot en met de Biesbosch!
De grote rivieren, met daaromheen bos, hei, polder. Het enige wat je hier niet ziet zijn strandvogels  :wacko:  
groet,
Marianne Cramer

Rutger

Als ik zo terugkijk op de afgelopen jaren, weet ik dat ik in het lauwersmeer ontzettend veel gave vogelsoorten heb gezien. Heb daar veel gave vogelmomenten gehad.
Afgelopen mei kwam ik een weekend in Zeeuws-Vlaanderen, in de omgeving van Breskens en ik vond de vogeltrek en de gebieden daar zo geweldig dat ik Zeeland heb gekozen, maar het lauwers is voor mij in ieder geval goede 2e.

Rutger  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

laatvlieger

#28
Allemaal prachtige gebieden, maar ik had denk ik mijn mooiste vogelervaringen op de Sallandse heuvelrug (Overijssel). Zo vaak was ik er niet (hoewel ik er in de buurt woonde), de soortenrijkdom is beperkt maar als ik er was dan was het altijd prachtig!

's Ochtends nog voordat het licht werd, de auto parkeren bij het bezoekerscentrum aan de Nijverdalse kant. Je doet de deur van de auto open en ruikt een heerlijke boslucht. 's ochtends rijden er nog geen auto´s en het enige wat je hoort zijn vogels op het moment dat de eerste zonnestralen door de takken schijnen. Je loopt de berg op in de richting van Holten, naaldbos verandert in loofbos, je voelt aan je oren dat je steeds hoger komt. Dan plotseling oneindige heidevelden en vergezichten of nog mooier optrekkende mist. Je loopt verder en dan hoor je zacht uit de mistflarden een geluid dat alleen nog hier te horen is ggggghhhhhhhhggggghhhh  prrrooe prroerr
Ze zijn er nog... Je gaat harder lopen want je wilt de eerste zijn.. Onderweg stop je even want er vliegt een grijze schim laag over de heide, roodborsttapuiten en graspiepers beginnen te alarmeren. Het is een mannetje blauwe kiekendief!
Dan vliegt er laag over de heide de vogel waarvoor je kwam. Het is uiteraard een korhoen, een mannetje. Twee mannen beginnen verderop te bolderen. De opgezette rode kussentjes op de kop worden nog groter en de staart wordt in een liervorm uitgespreid.  Door de telescoop van de inmiddels gearriveerde andere vogelaars is te zien hoe een dampwolkje uit de bek van de hanen komt als zij roepen. Een onvergetelijk schouwspel!

(Maar er was meer, kruisbekken, raven, een nest van zwarte spechten, de klapekster die een levendbarende hagedis opspietste, de beflijsters en niet te vergeten de enorme groep pestvogels! Het is er gewoon altijd mooi! )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl