Sneeuwgors?

Gestart door Apophis25, augustus 25, 2011, 19:36:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Apophis25

Vanochtend naar het Wagejot op Texel gefietst voor de grote franjepoot, helaas niet aanwezig. Kwam dit vogeltje
invliegen. Ging eerst in het gras zitten nabij enkele kievitten en kemphanen. Daarna kunnen fotograferen toen het
opvloog. Twee foto's kunnen nemen die beide van een beroerde kwaliteit zijn.

Toch maar even uitgeknipt en het forum om hulp vragen.

Ik denk aan sneeuwgors omdat:

1: Kleine korte stompe snavel -> Geen pieper of leeuwerik
2: Witte vlekken op de vleugel -> Kan het een vrouwtje of juveniel zijn.

Wie het weet mag het zeggen.

Gegroet Jan-Jaap

HPM

Citaat van: Apophis25 op augustus 25, 2011, 19:36:10 PM
Vanochtend naar het Wagejot op Texel gefietst voor de grote franjepoot, helaas niet aanwezig. Kwam dit vogeltje
invliegen. Ging eerst in het gras zitten nabij enkele kievitten en kemphanen. Daarna kunnen fotograferen toen het
opvloog. Twee foto's kunnen nemen die beide van een beroerde kwaliteit zijn.

Toch maar even uitgeknipt en het forum om hulp vragen.

Ik denk aan sneeuwgors omdat:

1: Kleine korte stompe snavel -> Geen pieper of leeuwerik
2: Witte vlekken op de vleugel -> Kan het een vrouwtje of juveniel zijn.

Wie het weet mag het zeggen.

Gegroet Jan-Jaap

Dat lijkt mij inderdaad een Sneeuwgors. Een vroegertje. Er zit slecht 1 augustuswaarneming in het bestand. Uit 1980, waar geen foto bij zit. http://waarneming.nl/waarneming/view/46507280
Herman van der Meer

frankneijts

Zie zo 1-2-3 (nog) niet wat het wèl is maar voor een Sneeuwgors (ook jonge vogel of wijfje) zijn de ondervleugels veel te donker of lijken dat in elk geval zo te zijn......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op augustus 25, 2011, 21:51:23 PM
Zie zo 1-2-3 (nog) niet wat het wèl is maar voor een Sneeuwgors (ook jonge vogel of wijfje) zijn de ondervleugels veel te donker of lijken dat in elk geval zo te zijn......

Ja, dat was ook de reden dat ik niet volmondig zei dat het een sneeuwgors is'. Op de onderste foto lijkt de donkere ondervleugel wel echt. Maar wat het anders zou moeten zijn weet ik niet.

Herman van der Meer

frankmeer

Jonge Kneu een optie? Licht veld op handpennen en enig roodbruin op bovenvleugel zichtbaar op foto 2. Postuur lijkt ook te kloppen.
Frank van der Meer

Vincent Hart

En de lichte vleugelachterrand (ook niet lekker voor sneeuwgors). Goeie, Frank!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: frankmeer op augustus 25, 2011, 22:40:43 PM
Jonge Kneu een optie? Licht veld op handpennen en enig roodbruin op bovenvleugel zichtbaar op foto 2. Postuur lijkt ook te kloppen.

Heeft Kneu dan wel een donkere ondervleugel? Ik zou het niet eens weten. De koptekening lijkt volgens mij helemaal niet op Kneu.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Frank van der Meer

frankneijts

Ik heb nogal wat foto's van vliegende Kneuen (rond de telpost Loozerheide zat vorige herfst gedurende langere tijd een flinke groep waar nogal eens IJsgorzen tussen zaten) zodat ik wel wat vergelijkingsmateriaal heb. Denk dat de koptekening zelf (hoewel erg typisch bij Kneuen) op de foto's van Jan-Jaap net niet goed genoeg te beoordelen is om als kenmerk te gebruiken hier. Iets beter is een soort van vage 'dubbele halsketting' te zien die ook mijn foto's terug te vinden is en verder natuurlijk het patroon van de lichte tekening op de donkere bovenvleugel. Maar wat me een beetje stoort is dat alle Kneuen op mijn foto's haast onveranderlijk compacte vogeltjes lijken met ronde, dikke kopjes (duidelijk i.t.t. foto 1 van Jan-Jaap) en dat ook bij Kneuen de ondervleugels licht zijn, zeker op de dekveren al kunnen ze natuurlijk donkerder lijken door schaduwwerking: op foto 1 van J-J zou je dan lichte 'oksels' verwachten...... Maar al met al zal het wel aan de belichting liggen en dat al of niet compacte is natuurlijk geen hard kenmerk....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Hier een combinatie op ongeveer dezelfde schaal (gebaseerd op de lengte).
De vleugels lijken een stuk langer dan bij de kneuen.



Herman van der Meer

frankneijts

Als je de foto aanklikt met de linker muisknop kun je dat fotootje van J-J precies op 'mijn' Kneu rechtsonder leggen en dan zie je dat de linkervleugels nagenoeg even lang zijn/lijken: de lengte heeft alles te maken met de mate van strekking van de vleugel Herman....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op augustus 26, 2011, 12:16:27 PM
Als je de foto aanklikt met de linker muisknop kun je dat fotootje van J-J precies op 'mijn' Kneu rechtsonder leggen en dan zie je dat de linkervleugels nagenoeg even lang zijn/lijken: de lengte heeft alles te maken met de mate van strekking van de vleugel Herman....

Bij die rechtsonder is zijn ze redelijk gestrekt en dat scheelt nog een heel stuk.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Misschien een domme opmerking maar waarom geen extreem vroege IJsgors (zou de donkere ondervleugel wel verklaren is mijn bescheiden mening)? Zit je wel met dat wit op de bovenvleugel maar een kniesoor die daarop let ;D ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 26, 2011, 12:38:41 PM
Misschien een domme opmerking maar waarom geen extreem vroege IJsgors (zou de donkere ondervleugel wel verklaren is mijn bescheiden mening)? Zit je wel met dat wit op de bovenvleugel maar een kniesoor die daarop let ;D ;D

Dan zit je niet alleen met het wit op de bovenvleugel Bas.........  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

#15
Hey Frank, tsja je hebt gelijk en daarom schreef ik al "misschien een domme opmerking" ;D

Maar ik vind de vogel van Jan-Jaap qua postuur nog steeds niet lijken op een Kneu (zoals jij dat ook al mooi verwoordde) waarna ik andere mogelijkheden probeer te vinden (vogel komt mij erg langgerekt over meer in de richting van IJsgors/Sneeuwgors)

Overall gezien denk ik dat Frank vd Meer wel gelijk heeft en dat het een Kneu moet zijn (oa vanwege het wit en bruin op de vleugel)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Apophis25

Dank jullie wel voor het meedenken. Jammer dat we het niet helemaal eens kunnen worden
over wat het nu precies is.

De foto is ook ernstig overbelicht en een stuk bewogen. Les voor mijzelf maak gewoon
betere foto's!  ;D

Vincent Hart

Of probeer de soort in het veld te determineren  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers