De zeldzame Hydrophilus aterrimus of normale spinnende watertor??

Gestart door lojom, augustus 24, 2011, 13:19:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

beetlestitch

Toon Keukelaar

jan cuppen

Op basis van de drie foto's is alleen de middelste ("de internetfoto") bruikbaar voor de determinatie. De kever van Liselore is dus een Hydrophilus spec omdat het enige betrouwbare kenmerk, de aan- of afwezigheid van een duidelijke kiel op het abdomen, niet te zien is.
De kleur van de kever is geen determinatiekenmerk. (NB. aterrimus betekent: heel zwart)
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

nielsyese

Citaat van: jan cuppen op augustus 25, 2011, 15:21:27 PM
Op basis van de drie foto's is alleen de middelste ("de internetfoto") bruikbaar voor de determinatie. De kever van Liselore is dus een Hydrophilus spec omdat het enige betrouwbare kenmerk, de aan- of afwezigheid van een duidelijke kiel op het abdomen, niet te zien is.
De kleur van de kever is geen determinatiekenmerk. (NB. aterrimus betekent: heel zwart)
Klopt. Ik postte eerst dat het piceus was, maar dat was op basis van de tweede foto. Omdat deze er niet bij hoort is het nu Hydrophilus spec.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

MarjoSmeets

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 24, 2011, 13:25:58 PM
klik op "Bijlagen en andere opties" en dan op "bladeren". Wil je meer foto's toevoegen klik dan op "(meer bijlagen)" en voeg de rest toe. Dit kan tot max. 10 per bericht met een afmeting van max 800px x 800px en een indv. grootte van 400kb.
Er is ook nog een andere manier, dan moet je eerst de waarneming invoeren en dan staat daar ook ergens dat je op het forum kunt navragen, maar die optie gebruik ik eigenlijk niet, dus daar weet ik eigenlijk niet van hoe die precies gaat  ;D Welkom op het forum trouwens!
Hallo Liselore,
Ik moet even terugkomen op mijn antwoord hier over het plaatsen van foto's, want ik heb zojuist een "belerend" berichtje gehad van "oom agent" Bart  ;D   :angel:  zie topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=160493.0 Ik had het nooit zo bekeken en vind daarom dat ik, aangezien ik jou hier die "ruimteverslindende" manier van foto's toevoegen ook heb aangereikt, dat hier ook even moet doorgeven. Dus... we moeten het beiden toch maar via het invoeren van de waarneming gaan doen!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 27, 2011, 10:51:39 AM
Citaat van: MarjoSmeets op augustus 24, 2011, 13:25:58 PM
klik op "Bijlagen en andere opties" en dan op "bladeren". Wil je meer foto's toevoegen klik dan op "(meer bijlagen)" en voeg de rest toe. Dit kan tot max. 10 per bericht met een afmeting van max 800px x 800px en een indv. grootte van 400kb.
Er is ook nog een andere manier, dan moet je eerst de waarneming invoeren en dan staat daar ook ergens dat je op het forum kunt navragen, maar die optie gebruik ik eigenlijk niet, dus daar weet ik eigenlijk niet van hoe die precies gaat  ;D Welkom op het forum trouwens!
Hallo Liselore,
Ik moet even terugkomen op mijn antwoord hier over het plaatsen van foto's, want ik heb zojuist een "belerend" berichtje gehad van "oom agent" Bart  ;D   :angel:  zie topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=160493.0 Ik had het nooit zo bekeken en vind daarom dat ik, aangezien ik jou hier die "ruimteverslindende" manier van foto's toevoegen ook heb aangereikt, dat hier ook even moet doorgeven. Dus... we moeten het beiden toch maar via het invoeren van de waarneming gaan doen!  ;D

Hoi Marjo,

Dich bes toch neit kaot op mich, of waal? (Ich ben auch van Zitterd trouwens  ;) ). Maar het is wel een feit dat er veel serverruimte verloren gaat doordat mensen verkeerd om invoeren. Eerst een upload voor determinatie en na de determinatie voeren ze dezelfde plaatjes nog een keer in in "mijn waarneming". Jammer toch van de langzaam dichtslippende schijven die niet gesubsidieerd worden? Een plaatje invoeren om iemand iets te tonen of uit te leggen is okay maar als het niet nodig is zijn het allemaal weggegooide Mb-tjes...  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

MarjoSmeets

#35
Neen zeker niet Bart!!! Ik had gehoopt dat ik dat met de lachebekjes genoeg duidelijk gemaakt had. Maar nu ik het weet van die extra ruimte enzo, ben ik het helemaal met je eens en ik herinnerde mij dat ik bij dit topic dus ook eigenlijk verkeerde instructies gegeven had, vandaar dat ik het hier ook even vermeld heb. En ook om het nog eens extra onder de aandacht te brengen, want ik denk dat er veel mensen zoals ik op het forum actief zijn die dit niet weten.

De groete aan eine Zittesje sjnaak van ein Zittesj mechelke!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

marcel234

Citaat van: nielsyese op augustus 24, 2011, 17:37:58 PM
H. piceus heeft een kiel aan de buikzijde, bij H. aterrimus is deze glad.
Is er ook een plaatje met waar die kiel zit?

OJGoreng

In het verlengde van die stekel, als een richel over het midden van de achterlijfssegmenten. Vergelijk deze foto van H. aterrimus met bijvoorbeeld deze van H. piceus.
Met vriendelijke groet, Zainal